Vanhusten ja vankien laitokset!
Puutteita on kaikkialla – eivätkä ne voi olla yllätys. Tuon toteaa yhteiskuntapolitiikan professori Teppo Kröger esillä olevasta vanhustenhoidon tilasta.
Olen samaa mieltä.
Kröger varmasti tietää, mitä puhuu, mitä sanoo, hänhän johtaa Jyväskylän yliopiston Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikköä.
Minusta hallituksen ja eri puolueitten on ihan turha nyt tohkata vanhustenhoidosta. Että nyt tuli eteen asioita, nyt tuli eteen sellaisia paljastuksia, jotka on pakko saada kuntoon.
Totta kai ne on saatava kuntoon, mutta on tässä aikaa ollut. Aikaa on ollut monen, monen hallituksen ajan.
Nyt kun vaalit on tulossa, niin totta kai, kaikille puolueille tuli hätä. Tuli oikein iso hätä ja huoli vanhuksista. Kaikkien on pikkupakko näyttää, miten vanhustenhoito kuntoon saatetaan.
Olen niin monet vaalit jo nähnyt kuullut ja kokenut, että tiedän mitä tapahtuu, kun vaalit on ohi. Pääsäänto on ollut se, että kun ne on ohi, vanhukset unohdetaan melkein saman tien.
Ensimmäiseksi hallitus alkaa miettiä (ainakin edelliset) ja taistella alkon tuotteista, mitä niitä on, mistä niitä saa, minkä prosenttisia ne litkut ovat tai saako niitä lainkaan. Onko hyväksi meille ihmisille?
Vähän voidaan hallituskauden aikana ottaa esille, ainakin kinastella siitä, millaisia hoitopaikkoja pitää olla, onko hoitajamitoitusta ja jos on, niin kuinka vähän. Minä koen tuon niin, että tähän saakka on kitkuteltu sillä vähimmällä, jos ylipäätään on mitään mitoitusta aikaan saatu.
Minua järkytti tänään, oikeastaan ihan äsken tämä netistä eteeni tullut uutinen. Soisin, että tämä järkyttäisi myös kaikkia kansanedustajia.
Vankilat muutetaan älykkäiksi, jotta vangit eivät putoaisi tietoyhteiskunnan kelkasta
Älyvankilassa jokaiseen selliin tulee oma pääte, jolta vanki voi käyttää nykyistä laajemmin sähköisen asioinnin ja kuntoutuksen palveluja. Älykäs vankila -ratkaisu on tarkoitus ottaa käyttöön myöhemmin muissakin Suomen vankiloissa.
Moni tämän päivän vanhus ei ole tuollaisista edes unta nähnyt! Ei ole paljon muustakaan sellaisesta, mitä vangeille vankilaelämä tarjoaa (esim. päivittäinen ulkoilu).
Nooh, onhan tuota ennenkin esille nostettu, että tässä maassa vangeilla on paremmat olot kuin mitä vanhuksillamme!
Veikkaan että saattoi olla viimeinen, ratkaiseva naula soten arkkuunkin…
…ja saattoi lopullisesti viedä pääministeri salkin ”yksityistämis-ja valinnanvapaustaistelija” Orpoltakin…?
– Sipilän ja keskustan tie lienee ollut selvä oppositioon ja galluppienkin valossa?
Punavihreänsininen hallitus avannee soten ja tehnee siihen tarvittavat korjaukset ja muutokset? Orpo ja kokoomus hallituksen vähemmistöjäsenenä yrittää puolustella kokoomuksen ja porvarien agendoja ja ”kynnyskysymyksiä.”
– Jos ”roknoosini” toteutuu, niin mielenkiintoista on nähdä ja kuunnelle Sipilän välihuudot oppositiosta- eduskunnasta pois jäävän Pekkarisen malliin?
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen tänne Uuteen Suomeen kirjoittanut vaikka kuinka kauan (vuodesta 2008). Ja tosi paljon olen motkottanut hallitusten sote -jutuista ja heidän parannusehdotuksistaan. Monet uhot ja lupaukset eri hallitusten osalta esim. vanhustenhoidon parantamiseksi on nähty, vaan eipä olla päästy tästä tohon.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä vaatii pokkaa ja pokerinaamaa ja hurskasta, vakuuttavaa argumentaatiota, kun Sipilä, Orpo ja Saarikko aikanaan vastaavat koko opposition välikysymykseen ja puolustelevat edelleen mm. yksityistämisen ja ”valinnanvapauden” ylivertaisuutta hoivapalveluiden ja sotenkin laadussa ja tehokkuudessa ”pihtiputaan mummollekin?!”
– Eipä silti, kokoomuksella sitä on ollut iät ja ajat ja oli jo Orpollakin, kun torppasi telkussa tämän kohun keskelläkin, että ei mitään hoitajien vähimmäismääriä tarvita ainakaan lakiin.
Keskustan yrittäjä-ja bisnessiiven miljonääri-pääministeri Sipiläkin on ollut yksityistämässä ja kaupallistamassa peruspalveluja jopa Orpoakin innokkaammin!
Kolmikko joutunee aloittamaan puolustelunsa ja selittelynsä jo huomenna, eduskunnan kyselytunnillakin?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä he selittämisen osaavat! Kaikki kollme: Sipilä, Orpo ja Saarikko.
Jos osat olisi toisin päin, ts. jos selittäjinä olisivat nuo nyt oppositiossa olevat, niin tekstiä tulisi heiltäkin.
Hallituksessa tarttis olla jäsenet kaikista puolueista, on heitä siellä sit yks tai kaks. Jokainen saisi vuorollaan mennä kentälle viikoksi vanhustyöhön. Eiköhän siitä alkaisi selkiytyä, mitä vanhusten hoidossa ihan oikeasti pitäisi tehdä!
Ilmoita asiaton viesti
Nämä hoivapalvelutalot-ja yksiköt eivät ole niinkään tuttuja, mutta terveyskeskusten vuodeosastoilla käydessäni ja kotisairaanhoitajien ja lähihoitajien töitä seuratessani on tullut mieleeni, että kukahan lasteni ja lastenlasteni hoivapalveluista aikanaan huolehtii, heidän aikanaan vanhetessaan…?
– Löytyykö heidän ikäpolvistaan enää halukkuutta raataa pienellä palkalla hoivabisnekseen sijoittaneille heidän vaatimiaan tuottoja ja pomoille ja johtajille pääomatulomiljoonia?
Veikkaan että jos samalla tavalla-ja vallankin ”tyylillä” hommia vielä tuolloinkin yritetään hoitaa, niin koulutustaso-ja kielivaatimuksia on helpotettu ja ulkomaisia halpatyöntekijöitä on tuotettu ja lopputulos näyttää nykyistäkin pahemmalta?
Ilmoita asiaton viesti
Älä ole murheissasi.
Hommat hoituvat kyllä.
Tulevaisuudessa ja etenkin vanhusten kotihoidossa hommia hoitavat robotit.
Kirjoitan joku päivä siitä, kun vaan kerkeen, tännekin.
En minä robotteja fanita, en todellakaan, mutta ennustan, ettei siinä vaiheessa, kun niitä enemmän tulee ja niitä käyttöön otetaan, siinä vaiheessa ei minun mielipiteelleni tai vastaan hankkaamiselle kovin suurta painoarvoa anneta.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä juttujani vuodelta 2012. Tuolta niitä esiin nousee, kun klikkaa kohtaan näytä koko profiili:
Kananojan kysymykset kuntavaaliehdokkaille
31.8.2012 20:00 Marjatta Halkilahti
Aulikki Kananoja on sitä mieltä, että vanhusten laitoshoito saa nyt liikaa huomiota ja esim. lakikeskustelu on vahvistanut sitä harhaa, että vanhukset olisivat yhtä, yhtenäistä massaa. Kananoja on pitkän työrupeaman tehnyt sosiaalipuolen konkari,…
43 kommenttia
kymmenen vanhusta, seitsemän hoitajaa
28.8.2012 20:30 Marjatta Halkilahti
En ole tänään telkkariuutisia katsonut, mutta äsken näin tämän lööpin: Ei sopua!http://www.hs.fi/politiikka/Guzenina-Richardson+Vanhuspalvelulaista+ei+v…”Guzenina-Richardsonin mukaan kompastuskivenä on kysymys sitovasta hoitajamitoituksesta. Hän…
50 kommenttia
heti lähtöpassit!
28.8.2012 17:05 Marjatta Halkilahti
– pituus kymmenen senttiä ilmoitettua vähemmän- paino viisitoista kiloa liikaa – fyysinen kunto aivan pielessähttp://www.sss.fi/uutiset/urheilu/383865.htmlSalo -cityssä toimitaan. Toimitaan heti. Joissain paikoissa. Kaupungin asioissa sen sijaan…
8 kommenttia
Soini puuskuttaa persuuksiin!
24.8.2012 08:52 Marjatta Halkilahti
Soini puuskuttaa persuuksiin!Ei ole mun suustani. On Särkisalossa asuvan tekniikan tohtori Pekka Järvisen kirjoituksesta tänään Salon Seudun Sanomissa.Kirjoitus on sellainen, että laitanpa esille pikku pätkän ja linkin, jotta voit lukea koko…
37 kommenttia
Hei, me hosutaan!
23.8.2012 09:00 Marjatta Halkilahti
Lainvalmistelun kehittäminen on Suomessa epäonnistunut. Vuosikymmeniä on yritetty, mutta vain ”vähän konkreettia tuloksia” on saatu aikaiseksi. Tähän tulokseen on päätynyt filosofian ja kauppatieteiden maisteri Auri Pakarinen väitöstutkimuksessaan….
9 kommenttia
missä me?
22.8.2012 10:02 Marjatta Halkilahti
Jaahas. Näin se sit kuiteski menee, vaikka koko ajan on muuta väitetty. Puolpakolla kuntakarttaamme miinustetaan 66-70 kunnalla ja perusteiksi tuupataan asiointi- ja työssäkäyntialueet. Turusta tulee vallan mammutti. Siihen liitettäisiin Kaarina,…
7 kommenttia
Kaiman kirjoitus
21.8.2012 20:28 Marjatta Halkilahti
Selasin Puheenvuoroja. Pääsin kakkossivulle ja löysin tämän: http://marjattavehkaoja.puheenvuoro.uusisuomi.fi/114603-vanhusten-kallst…Suosittelen!Siinä on luettavaa, siinä on ihmeteltävää. Kunpa joku vielä vastaisi tähän kysymykseenkin: ”…
8 kommenttia
vanhustenhoito kunnalliseksi ja valvonta kunnolliseksi
19.8.2012 09:30 Marjatta Halkilahti
Arvostan pienehköjen yksityisten hoitokotien työtä ja toimintaa. Olkoot vaihtoehto niille, jotka sellaisen valitsevat ( joilla on rahaa), mutta muutoin, muutoin odotan, että vanhustenhoito järjestyy kunnan toimesta ja että se on kunnollista ( ei…
34 kommenttia
Mehiläinen ja muut kikkailijat
17.8.2012 17:35 Marjatta Halkilahti
Vuoden 2011 lopulla julkinen keskustelu havahdutti meitä tavallisia kansalaisia verokikkailuilla. http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/118138-mehilaisen-… se lainsäätäjiäkin, mm. valtiovarainministeri lupaili puuttumista…
12 kommenttia
tule meille vaan, meillä leivotaan tai älä vaan tulekaan!
14.8.2012 10:20 Marjatta Halkilahti
Mitenkähän muualla? Meillä mennään näin: Ikäihmisten esteetön kulku ei kiinnosta Salossa. http://www.marjattahalkilahti.fi/albumi/kuvia/leht… Salon kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta toimii teoriassa…
Ilmoita asiaton viesti
Jos minä olisin kansanedustaja, niin nyt minua hävettäisi!
Vanhustenhoitoon tarvittavia rahoja pantataan ja kinastellaan riittävästä määrästä henkilökuntaa, mutta toisaalla suositaan ihan jotain muuta.
https://yle.fi/uutiset/3-10616953
https://yle.fi/uutiset/3-10618988?
Ilmoita asiaton viesti
Ei ihme että eräitä poliitikkoja ärsyttää ”kaiken maailman dosentit”, kuten tuo professori Teppo Grögerkin-ehkä, sillä moni poliitikko ja puolue haluaa esittää, että juuri he ovat ensinnä löytäneet epäkohdan ja vaativat siihen välitöntä reagointia ja korjausta.
Teppo Grögerin kaltaiset professorit ja tutkijat ovat saattaneet vuosikausia yrittää kiinnittää päättäjien huomiota, mutta kuka poliitikko nyt”kaiken maailman dosenttien” tutkimustuloksiin” tarttuisi, varsinkaan hallituksessa, koska ongelmaan tarttuminen aiheuttaisi ehkä niitä ”kulujakin…?”
– Työntekijöiden ammattiliitto on myös pitkään yrittänyt puuttua hoivayritysten epäkohtiin ja ”ujosti” hiljaisiksi pelotellut työntekijätkin.
Petteri Orpo oli kyselytunnilla tiukasti hoivabisnesyrittäjien edusmiehenä
– Ei mitään lakiin sidottuja työntekijöiden vähimmäismääriä !
Petteri Orpoa tuskin lähestyvätkään hoivayritysten työntekijät-vaan yrittäjät ja heidän edustajansa?
Ilmoita asiaton viesti
Vaalien aikaan kaikilla puolueilla on tarve nostaa oma vanhustenhoidon osaamisensa esille. Harmi vaan, että vaalien jälkeen asia ”pakka unhottuma!”
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä tämän naisen kanssa:
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4463278/Suomen+h…
”Säästöihin pyrkivästä sote-uudistuksesta hän ei usko tulevan pelastusta.”
Toivon, että koko uudistus menisi nyt tältä hallitukselta mönkään!
Ilmoita asiaton viesti
Minusta on aivan hyvä että vankiloihin tulee myös uutta tekniikkaa. Ei se ole vanhuksilta pois mitenkään. Kyllähän tuossa huolehditaan siitä että vangit eivät pääse tekniikan avulla suunnittelemaan uusia rikoksia. On parempi että vapautuva vanki on hiukan paremmin yhteiskunnassa kiinni ja näin voidaan katkaista rikoskierre.
Ilmoita asiaton viesti
Minä katson koko kokonaisuutta! Jos on varaa satsata vankiloihin, niin pitää olla varaa satsata myös vanhustenhoitoon.
Vangit esim. pääsevät ulkoilemaan per päivä.
Onko Sinulta jäänyt huomaamatta, että monelle vanhukselle ulkoilupäivä on tätä
http://www.vievanhusulos.fi/
.. eikä aika tuotakaan!
Niin ja voinet vilkaista tämänkin linkin taakse:
http://www.salo.fi/attachements/2019-01-08T07-59-3…
Siinä on kotipalvelun infoa Salon kaupungista. Samantapaista muuallakin.
Kuis mahtaa vastaavat jutut järjestyä vankilassa?
Ilmoita asiaton viesti
Vierailin kerran Kakolassa. Oppaana oli eläkkeellä oleva sukulaismies, entinen vanginvartija.
Vankilassa olo olisi eläkeläiselle lottovoitto, hoito olisi kaikin tavoin parempaa. Kyselin tarkkaan miten sinne voisi päästä. Se tuntui mahdottomalta, pitäisi hankkia konepistooli, ampua kymmeniä ihmisiä ja tehdä paljon pahaa. Eikä sittenkään olisi varmaa pääsyä, ehkä vain lyhyeksi aikaa.
Meidät on tuomittu lusimaan yksityisissä ”hoitolaitoksissa” lopun elämämme.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä.
Yksityisissä, jos on kukkarossa rahaa riittävästi tai sitten nk. kotihoidossa = yksin kotona päivät pitkät.
Ilmoita asiaton viesti
Kohta pelkän konepistoolin lippaan hallussapito saattaa olla ampuma-aserikos. Tällä hetkellä aseiden lippaita saa kuitenkin hankkia Suomessa kuka tahansa ilman minkäänlaisia lupia. Ampuma-aserikoksesta voi saada rikoslain mukaan jopa kaksi vuotta vankeutta.
Ilmoita asiaton viesti
Aaro on nyt pistoolinsa kanssa väärässä paikassa/puheenvuorossa! Tai ajattelitko, että pyssyllä saisi vanhusten hoidosta parempaa?
Ilmoita asiaton viesti
Mainitsin tämän esimerkiksi siitä, että vankeutta voidaan tuomita uhrittomistakin rikoksista. Jos joku vanhus haluaa joutua vankilaan, niin on vähemmän huono vaihtoehto syyllistyä hallussapitorikokseen kuin väkivaltarikokseen.
Ilmoita asiaton viesti
Aijaa! Näkökulma se tuokin!
Ilmoita asiaton viesti
Leo, niin kauan kuin emme pääse ”vankilaan lusimaan eläkepäiviämme” voi vaan todeta, että Suomi tarvitsisi niin paljon: oman hoivaministerin, vanhusasiainvaltuutetun ja ihan oikeat sotea ja hoitoalaa velvoittavat lait, eikä mitään suosituksia:
Samalla kun lakiin tulee velvoittavana kirjaus hoitajamitoituksesta sankitioineen, niin siihen tulee laittaa myös määräys siitä, että koulutetut hoitajat eivät tee siivoojille, tiskaajille tai laitosmiehille/ talonmiehille kuuluvia töitä.
Lakiin laitetusta velvoittavasta hoitajamitoituksesta ei ole mitään hyötyä, jos edelleen sallitaan hoitajien käyttö muuhun kuin heidän koulutustaan vastaavaan työhön. Jos hoitajilta siis j ä ä a i k a a y l i – niin tottakai he silloin voivat tehdä muitakin töitä kuten esim. siivousta. Mutta vain siinä tapauksessa.
Näin hoitotyön arvostus nousisi – myös hoitajan palkan tulisi vastaavasti nousta – ja tulevaisuudessakin nuoret haluaisivat hakeutua hoitoalalle.
Tätä ei saisi sanoa ääneen – mutta sanonpa kuitenkin – otetaan niitä työperäisesti Suomeen tulevia maahanmuuttajia näihin hoitotyön avustaviin tehtäviin ts. siivoojiksi ja talkkareiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Olen itse ollut vanhainkotikuntayhtymän johtaja (1967-2008).
Meillä oli siihen aikaan ihan ok systeemi. Hoitajakoulutuksen saanut sai työparikseen hoitoapulaisen. Kun hoitotyöt oli tehty, niin kumpikin siirtyi omiin varsinaisiin tehtäviinsä.
Vuosia talossa ollut hoitoapuainen päihitti monet kerrat tiedoillaan ja taidoillaan esim. vastavalmistuneen hoitajan. Hoitoapulainen ei lääkkeitä jakanut tai piikkejä pistellyt, mutta muutoin kyl tällaisella työntekijällä oli todella hyvää hoitamisen tietoa ja taitoa.
Sekin on muistettava, että kaikista ei ole hoitajiksi, eikä sekään ole itsestään selvyys, että kaikille sopii vanhustyö.
Esperi -kohu kertoo sen, että kaikista ei ole yksityisen hoitolaitoksen pitäjiksikään!
Ilmoita asiaton viesti
MInä olin aivan liian nuorena, ehkä 15-16 -vuotiaana kesätöissä apulaisena vanhainkodissa. Jouduin lopettamaan alle kuukauden jälkeen, kun näkemäni ja kokemani vaikutti jo nukkumiseeni. Vaikka itse olinkin hyvin nuori, olen samaa mieltä, että ala ei sovi kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Kuulostaa tutulta. Noin voi käydä, mutta eihän sitä muutoin tiedä, ellei kokeile.
Ilmoita asiaton viesti
Taisit itse kommentoida jokin aika sitten ettei tästä vanhusten hoito-ongelmasta saisi puhua, sillä se vie huomion siltä ainoalta asialta josta Suomessa on sallittu puheenaihe: Oulun raiskaukset.
No nyt sitten sanoit ääneen sen mitä persut ovat vaatineet jo pitkään, eli että meidät maahanmuuttajat pitää sijoittaa siivoojiksi ja talkkareiksi.
Miksi näin? Miksemme saa olla niissä omissa ammateissamme jossa olisimme ainakin koulutuksen puolesta paljon hyödyllisempiä? Onko siivoustyö se ainoa työ jolla maahanmuuttaja voi nousta arvoasteikolla ihmisen tasolle? Ja miksi eläkkeellä olevien maahanmuuttajien pitää palata työelämään vuosienkin jälkeen?
Ilmoita asiaton viesti
Jaahas. Sarjauhriutuja tuli jälleen paikalle pilaamaan yhden keskuteluketjun.
Ilmoita asiaton viesti
Ei asia minua koske. Olen huolissani niistä jotka ovat muuttaneet Suomeen ja ovat siellä nykyisin kun nämä vaatimukset näyttävät lisääntyvän.
Ilmoita asiaton viesti
Hupsista. Milloin minä olen raiskauksista puhunut? Tämä oli Jukka Salakarille!
Ilmoita asiaton viesti
Ja minun kommenttini oli Kirsille.
Ilmoita asiaton viesti