huonosti palveltu kuntalainen
Palveluala on tutkinut, että noin joka kolmas asiakaspalvelijan kaltoin kohtelema kuluttaja vaihtoi liikettä huonon palvelun jälkeen.
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/116030-tieteellinen-fakta-tylysti-palv…
Jos palvelu ei miellytä niin kyllähän sitä esim. kauppaa ja ravintolaa onkin suhtkoht helppo vaihtaa. On ainakin niin kauan, kun on joku toinen, josta valita.
Mutta mites on kunnan palveluiden?
On nähty, kuultu ja koettu, että kuntaliitosten jälkeen haihtuvat ne viimeisetkin.
Entisen kunnan, liitoksen jälkeen kaupunginosan asukkaat huomaavat parin vuoden päästä kuntaliitosnaimakaupasta asuvansa reuna-alueella, josta yhteys kaupungin keskustorille ja kaupungintalolle onkin enää vain omalla autolla tai taksilla.
Ennen liitosta on voinut olla oma neuvola, oma koulu, oma vanhainkoti, mutta sitten uusi suurkunta strategioi ja visioi ja suurkaupunkilainen huomaa, että eihän hänellä enää muuta ole kuin velvollisuus veronmaksuun. Siihen mihin ne rahat käytetään siihen ei enää ole paljonkaan sanomista.
Kaikentietävät toimialajohtajat ja isolla rahalla ostetut konsultit keikkuvat kuin helikopterissa ja siirtelevät vanhojen kuntien toimivia palveluita milloin milläkin syyllä kauas pois. Se, mikä on live -elämän tarve, sen ei enää ole niin väliä.
Homma on kuin Hölmölässä. Yhdestä päästä leikataan maton päätä pois, vaikka maalaisjärki sanoo, että hetken päästä sitä mattoa on pikkupakko jatkaa ja voivoi vaan millä hinnalla.
Mitä yksittäinen kuntalainen voi tehdä?
Eipä juuri mitään. Kauppaa tai ravintelia voit jaloillasi äänestää, mutta et kuntasi palveluista. Et ainakaan voi jatkuvasti muuttaakaan.
Otsikkoni voisi olla vaik tämä: kaltoin kohdeltu kuntalainen. Ja tässä yksi reaktio:
http://www.sss.fi/uutiset/260092.html
Näitäkö lisää?
http://marjattahalkilahtiblogituusisuomifi.puheenv…
Ilmoita asiaton viesti
Minusta kuntajohtajien kuntakapina on hyvä kapina:
http://www.kunta.tv/web/guest?fileId=75619
Tässähän sitä tekemistä olis : ”Jättäkää kuntarakenteet ja keskittykää palveluihin.”
http://www.marjattahalkilahti.fi/blogi/2011/09/17/938
Ilmoita asiaton viesti
Helppo ratkaisu. Kuntaliitokset toteutetaan niin, että vaikka kunnilla olisikin yhteinen valtuusto, perinteiset kunnat voivat tarvittaessa erota tästä liitosta ja ryhtyä jälleen itsenäisiksi tai vaihtaa yhteistyökumppaneita. Joku poliittinen puolue voisi ottaa tämän periaatteen ohjelmaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs järkeä sitten edes yhdistää niitä väkisin, jos ne alunperin eivät halua yhdistyä ja hetimmiten sen jälkeen eroavatkin…
(ei sillä, että niiden pakollisissa yhdistämisissä ylipäänsä olisi järkeä)
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä KyMySys!
Eihän palvelujen tarve mihinkään katoa, vaikka koko Suomi olis yhtä suurta kuntaa!
Ilmoita asiaton viesti
”Ei palvelujen tarve mihinkään katoa, vaikka koko Suomi olis yhtä suurta kuntaa!”
Niinpä, vaikka jotkut tuntuvat kuvittelevan juuri tuolla tavalla – että jos kuntaa ei enää ole, ei muka ole tarvetta myöskään sen ennen tarjoamille palveluille.
Ilmoita asiaton viesti
Kaisa Kansine kirjoitti: ”Mitäs järkeä sitten edes yhdistää niitä väkisin”
Aivan. Minusta kuntien välinen yhteistyö riittää hyvin. En ole havainnut siinä mitään niin kamalia ongelmia kuin hallitus on antanut ymmärtää. Liitosten ongelmat ovat todennköisesti pahempia.
Terveyspuolella vain Helsingin palvelut kattavat kaiken. Kaikkien muiden täytyy joka tapauksessa tehdä yhteistyötä. Pienimmisssä kunnissa yhteistyö alkaa jo yöpäivystyksistä.
Kaikki peruspalvelut (jatkuvasta päivystyksestä alaspäin) pikkukunnatkin voivat halutessaa toteuttaa itse yhtä taloudelisesti kuin suuretkin.
En silti halua tyrmätä yhteistyötä eri aloilla. Se on kannatettavaa siellä, missä se katsotaan toimivaksi ja tarpeelliseksi ja molempia osapuolia hyödyttäväksi. Ensimmäisiä yhteistyön kohteita voivat olla kuntien kesken jaetut hallinnon virkamiehet.
Ja jos jotain korjattavaa on, se löytyy lähinnä rahanjakopuolelta (=oikeudenmukaisuutta voi lisätä). Tähän ei vielä tarvita liitoksia eikä edes yhteistyömalleja.
Ilmoita asiaton viesti
Juholle:
Huudetaanko kuorossa Soinia apuun?
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti Suomen politiikassa näyttä siltä, että perussuomalaisilla vielä terve järki vähän pelaa. Muiden puolueiden ajatuksista on vaikeampi ottaa selvää. Tosin perussuomalaistenkin kutauudistuspolitiikka on ollut aika epämääräinen. Odottelen selvennystä. Hyviä järjellisiä tyyppejä löytyy toki muistakin puolueista, mutta nykyään vain yksin kappalein. Olsi tässä Soinilla ainakin hyvä paikka kerätä vähän lisää ääniä. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Juu!
Eiköhän Soini tämän viel joku päivä ohjelmistoonsa ota!
Ainakin olis taas hyvä markkinarako äänien keräämiseen!
Toki konstitkin on löydyttävä siihen, miten edetään..
Edelleen olen sitä mieltä, että hallitusvastuunkin olis saanut ottaa hoitaakseen!
Ilmoita asiaton viesti
Kaisalle:
Nyt jo on mahdollista MeikäMamman vaihtaa esim. terveyskeskusta johonkin toisen kunnan teekoohon. Tai jos olen laitoshoitoinen niin voin muuttaa tästä Salo -citystä vaik Rovaniemelle. Entinen kunta saa ”hoitolaskun”.
Eli mitä järkeä on keinotekoisilla kuntarajoilla?
Ilmoita asiaton viesti
Ja mikäs se tätä Niinistön blogia vaivaa:
”Mitä isommat elkeet, sen suurempi kupla”
..
Onks mun koneelle sensuuri iskenyt?
Ei tuo ainakaan minulle auennut..
Tunti takaperin kirjoitettu juttu!
Ilmoita asiaton viesti
Taisin nähdä unta tai onks mun muisti seonnu.
Mun mielestä Sauli Niinistöltä oli täällä tänään blogi.
Noin 13.20 kirjoitettu puheenvuoro.
Nyt ei ole mitään missään vai onko???
..
Äsken olin puutarhassa omenoita keräämässä, mutten mää ny päätänikään mihinkään kolhinu, et muisti sen takia pätkisi..
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei ol Saulia tääl niin onpahan tuol:
Salon Seudun Sanomista taas:
Sauli Niinistö: Talouslama iskee nyt tasaisemmin
Salon Seudun Sanomat 24.9.2011 15:58:16
Presidenttiyttä tavoitteleva Sauli Niinistö (kok.) sanoo Suomen selviävän edessä häämöttävästä talouslamasta paremmin kuin Euroopan unioni keskimäärin.
– Nyt ei tule niin synkkiä kohtaloita kuin 1990-luvun laman jäljiltä. Silloin lama iski täydellä voimalla joka viidenteen suomalaiseen. Se osui lujasti yksilöihin ja yksittäisiin perheisiin. Nyt taakka jakaantuu tasaisemmin, talousajattelijana tunnettu Niinistö pohti perjantaina Salossa.
Hän muistuttaa, että muutama vuosi sitten ennustettiin niin ikään erittäin pahaa talouden alamäkeä, mutta siitäkin selvittiin vähemmin työllisyysvaurioin kuin pelättiin.
– Vaikka vienti supistui 30 prosenttia, se ei heijastunut työntekijämäärään vastaavassa suhteessa. Tosin, kun ajat paranivat, ei työväkeä palkattu vastaavasti lisääkään, hän myöntää.
– Meidän on pärjättävä osaamisella ja luotettavuudella, koska emme saa kilpailuetua esimerkiksi kielestä, sijainnista tai luonnonvaroista, joita meillä metsän lisäksi ei juurikaan ole.
Niinistö ei lähtenyt vielä ruotimaan omia reseptejä sille, miten Suomi voisi selvitä mahdollisimman pienellä taakalla, mutta arveli niiden nousevan vaalikeskusteluissa esiin. Varsinainen vaalikampanjan startti on vasta lokakuun lopulla, kun kokoomus on vahvistanut ehdokkaansa.
http://www.sss.fi/uutiset/260266.html
..
Ei tuo nyt suoraan tähän puheenvuorooni kuulu vaik toisaalta, kyl se sitä vähän hiplaa.
Se on tämä: Meidän pitää osata hommamme!
Kustannustietoutta tarvitaan ja vaihtoehtojen esittämistä mitä mikäkin juttu maksaa. Ja se on toimialajohtajien tehtävä se.
Nythän se tietous puuttuu kun mennään vaan ja lööhötetään. Vanhojen kuntien hyvät käytännöt on heitetty roskiin ja palveluita
kiidätetään autoilla paikasta toiseen niin, että esim. tämä mun kaupungin joku toimiala oli jo logistiikkayksikön puutteessa. Tais olla opetuslautakunta.
Ilmoita asiaton viesti
Heh, pystyy sitä äänestämään jaloillaan kunnan palveluistakin 😀
Minä olen kuntaa vaihtanut huonon palvelun takia ja ennen kunnanvaihtoa sen myöskin kunnalle kerroin. Eikä ollut kuntaliitoksen huonontamaa palvelua, vaan ihan Tampereen kaupungin toiminta. Tampereen väittämä ”ei se vaihtamalla parane” on osoittautunut hyvin-hyvin vääräksi.
Tunnustan, etten tiedä kuntaliitoksista juuri mitään. Mutta en käsitä, että onko se tosiaan kuntaliitos joka sen huononnuksen tekee, vai olisiko sittenkin päättäjät?
Kertokaas siis. Mikäli 10 kunnan alueella on esim 20 koulua, niin eikö olisi järkevää ajatella että näistä voisi vastata yksi sivistystoimenjohtaja yhdessä kunnantalossa? Isoissa kunnissahan niin jo on.
Sen sijaan on 20 kuntaa, joissa jokaisessa on sivistystoimenjohtaja joka vastaa siitä yhdestä koulusta omasta kunnantalostaan käsin.
Äkkiseltään koulujen kustannus on silloin X ja sivistystoimenjohtajan Y, ja sivistystoimenjohtajan osuus kunnantalon kuluista on vaikkapa Z. Kulut ennen kuntaliitosta X+20*Y+20*Z ja kuntaliitoksen jälkeen X+Y+Z. kustannukset siis pienenivät 19*Y+19*Z verran.
Todellisuudessa näin ei taida käydä? Kenties siksi, että hallintokulut on liitoksen jälkeen turvattu viideksi vuodeksi. Sinä aikana niihin ei saa kajota. Sinä aikana on siis säästöt revittävä sieltä, missä tätä viiden vuoden turva-aikaa ei ole.
Meninkö ihan metsään?
Ilmoita asiaton viesti
No hyvä tietää, etten nokkaani sit ainakaan Tampere -cityn suuntaan pistä. Teoriassa voisinkin.
Tampere oli mun koulukaupunki ja vanhin lapsistani asuu siellä.
..
Kysymykseesi:
.. onko se tosiaan kuntaliitos joka sen huononnuksen tekee, vai olisiko sittenkin päättäjät?
vastaat itse:
.. hallintokulut on liitoksen jälkeen turvattu viideksi vuodeksi. Sinä aikana niihin ei saa kajota. Sinä aikana on siis säästöt revittävä sieltä, missä tätä viiden vuoden turva-aikaa ei ole.
..
Mitäs vielä?
No tätä ainakin:
Päättäjät tekevät kuntaliitosten yhteydesä huonoja avioehtosopimuksia!
Ja sit: Päättäjät valitsevat kuntien sisältä ( mistäs muualta?) toimiala- sun muut pomot, jotka voivat toki olla tehtäväänsä ( koulutus) päteviä, mutta eivät tippaakaan hommiinsa sopivia.
Joko he eivät osaa johtaa sakkiaan ( pomotusta kyl löytyy) tai eivät osaa laskea miten rahoja käytetään ( siis vaihtoehtoja pöytään, josta valita) tai sit ovat noita molempia!!!
Ilmoita asiaton viesti
Meillä päin Honkajoen pikkukunta hoitaa useamman kunnan maatalouslomitukset. Pienimmistä tehtävistä siis lähdetään. Yhteistyö toimii kai hyvin. Tällaisia tehtäviä kunnat voivat jakaa varsin sopuisasti.
Jos pienen kunnan sivistystoimenjohtaja on täystyöllistetty, ei iso kunta tulle toimeen yhdellä sivistystoimenjohtajalla. Isoissa kunnissa useammalle sivistystoimen työntekijälle tarvitaan helposti johtaja, ja johtajalle sihteeri, ja koko alalle apulaiskaupunginjohtaja, ja porukalle palavereja ja kaikenkarvaista hallintoa, ja kaikille (erityisesti nyt suurempaa vastuuta kantaville johtajille) suuren paikkakunnan mukaiset suuret palkat. Pienellä paikkakunnalla byrokratia pysyy vähäisempänä, ja sivistystoimenjohtaja voi keittää omat kahvinsa itse.
No, tämä on jo liioittelua, mutta jos katsotaan tilastoja, niin suuret ja pienet kunnat toteuttavat peruspalvelut suunnilleen samalla hinnalla. Eli koko ei tuo käytännössä etua.
Jos jokaisessa kunnassa olisi naulatehdas, olisi varmaankin edullisempaa perustaa Suomeen yksi iso naulatehdas, joka tekisi naulat kaikille. Keskittäminen toimii tällaisilla aloilla. Mutta kunnan peruspalvelut ovat työvoimavaltaisia. Koulutuksessa, päiväkodeissa, ja vanhusten ja terveyden hoidossa suurin kustannuserä on kai suorittavan henkilöstön palkat (ja toimitilat myös). SIksi keskittämien ei tuota etuja samassa mielessä kuin automatisoiduissa naulatehtaissa. Sivsitystoimenjohtajan palkkakin on vain pieni osa kaikista sivistysalan peruspalveluiden kustannuksista.
Virkamiesten jako voi siis olla kannattavaa silloin, kun tehtävät eivät vaadi edes yhden henkilön työpanosta. Kuntien yhdistämistarvetta tästä ei vielä synny. Ja tilastot siis osoittavat, että suuret kunnat eivät toteuta palveluja pieniä halvemmalla, joten kuntaliitoksia ei kai kannata tehdä taloudellisuuden tavoittelun nimissä.
Ilmoita asiaton viesti
No ei tuossa nyt niin ”kauhian paljo” sitä liiottelua ollut.
Kyllä se tätä tahtoo olla:
Päällikkö – hänelle sihteeri – sihteerille toimistoapulainen, sit viel erikseen siivooja-kahvinkeittäjä jne.
Ja sit viel mielettömät koulutusvaatimukset sellaisille tehtäville, joita jokainen osaa vaikkei olis koulutustakaan. Esim. vanhustenhoito. Ei kaikkien tartte olla hoitajia! Ei se omaishoitajakaan koulutettu ole ja pärjää hoitamisen suhteen ihan hyvin. Ja voi mikä säästö kunnalle!
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä meitin paikallislehtikin nyt on niinniin kuntaliitosasiaa, ettääää:
Tässä tämän päivän pääkkäri:
http://www.sss.fi/mielipiteet/paakirjoitus/260183….
Kuntaministeri Henna Virkkunen vakuuttaa, etteivät työssäkäyntialueet ole ainoa kriteeri uusista kuntarakenteista päätettäessä. Monissa kunnissa hallituksen suunnitelmiin suhtaudutaan hyvin epäluuloisesti.
Liitoksissa kuunneltava järjen ääntä
Salon Seudun Sanomat 24.9.2011 05:55:30
Salon seudultakin lähtee edustajia pienten ja keskisuurten kuntien lokakuiseen ”kapinakokoukseen”, jossa ruoditaan hallituksen mittavaa kuntarakenneuudistusta.
Mukaan näyttäisi menevän ainakin Someron, Kosken ja Sauvon kuntapäättäjiä (SSS 22.9.).
Jyrki Kataisen hallituksen kaavailemalle kuntaremontille on kokouksessa luvassa rankkaa kritiikkiä.
TYÖSSÄKÄYNTIALUEISIIN perustuvan kuntarakenteen toteuttaminen koetaan osassa kuntia mahdottomaksi. Kuvion ongelmallisuutta perustellaan muun muassa elinkeinorakenteiden muutoksilla.
Mistä mihin kulkee jatkossa työmatkaliikenne siellä, mistä metsäteollisuus sulkee tehtaitaan? Salon liepeillä arvuutellaan, riittääkö Nokiassa tulevaisuudessa töitä naapurikuntalaisille.
Hallituksen tavoite on saada uusi kuntarakenne valmiiksi vuonna 2015. Arvostelijat luonnehtivat aikataulua täysin mahdottomaksi, ja kieltämättä se häkellyttävän kireältä tuntuukin.
KUNTAREMONTIN nostattama häly heijastuu jo hallituksen kannanottoihin. Äänenpainot eivät ole enää yhtä ehdottomia ja itsevarmoja kuin kesällä.
Hallituksen viime keskiviikkoisen iltakoulun jälkeen kuntaministeri Henna Virkkunen yritti tasoitella tunteita vakuuttamalla, etteivät työssäkäyntialueet ole ainoa uutta kuntarakennetta määrittävä tekijä.
Virkkusen mukaan kuntayhdistelmille etsitään sopivimmat lähtökohdat, ja tässä käytetään hyväksi asiantuntijoita. Ministeri korosti myös, ettei remontin jälkeistä kuntamäärää ole etukäteen päätetty.
Hallitus tarjosi joka tapauksessa rakenneremontillaan oppositiolle aseen, johon etenkin keskusta heti hanakasti tarttui. Kannatuskriisissä lilluva keskusta pitääkin huolen siitä, että kuntaliitoksista tulee lähestyvän kuntavaalitaistelun kärkiteema.
KAPINAKOKOUS tuskin saa hallitusta polvilleen, mutta hallitus ei voi kokonaan sulkea korviaan kuntasektorin protestoinnilta.
Vastustuksesta huolimatta Suomessa on neljän vuoden kuluttua vähemmän kuntia kuin nyt. Joitakin yhdistymisiä on jo sovittu ja lisää sopimuksia sorvataan. Osa kunnista ei yksinkertaisesti selviä velvoitteistaan itsenäisinä.
Kuntaliitokset ovat kuntasektorin taloudenhallinnassa tarpeellinen työkalu, mutta ne eivät saa olla itsetarkoitus.
Tehtävien liitosten on tuotava aitoa hyötyä kuntien asukkaille, eivätkä ne saa sotia asukkaiden luontaista asiointikulttuuria vastaan. Siksi prosessissa on kuunneltava herkällä korvalla myös kuntien ja kuntalaisten ääntä.
..
Nuo siis Salon Seudun Sanomista!
Ilmoita asiaton viesti
Ja taas meni yksinpuheluksi!
Menenpäs takaisin puutarhaani!
Mut kiitos Teille Juho, Kaisa, Teuvo ja Katja!
Ilmoita asiaton viesti
Puhele nyt vaan, kyllä luetaan suurella mielenkiinnolla 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Niinkö meinaat?
Just tulin sisälle tupaan!
On pikkupakko mennä aina välillä pihalle hommiin, ettei tule tämmöstä, mikskä nuo viisaammat sanoo, addiktii?? Siis tämmöstä tietsikka -addiktia!
Ja pimeä pahus minut sisälle ajoi ja minulla olis vielä ollut vauhtia päällä vaikka kuinka paljon.
Syksyn saisis lailla kieltää ja ainakin marraskuun..
Nii!
Ja kuntaliitokset!
Ja konsultit!
Mikä siinä on, että päättäjät eivät itse pysty arvioimaan mitä omassa kunnassa tarvitaan ja mitä ei.
Ja jos on joku tietty rahasumma käytössä, niin eikö sille osata vai eikö haluta laskea vaihtoehtoja?
Jos joku palvelu lakkautetaan niin kyllä sille täytyy kunnon perusteet löytyä ja selvittää myös mitä tulee tilalle ja millä rahalla!
Ilmoita asiaton viesti
Julkisista palveluista on sellainen käsitys vallalla, ainakin olen ymmärtänyt niin, että niiden palvelutaso olisi jotenkin heikompi kuin yksityisten palveluntarjoajien. En tidä miten tämä on tutkittu. Minulla on kyllä sellainen kokemus, että en ole juuri koskaan saanut huonoa tai töykeää palvelua esimerkiksi kunnallisissa virastoissa. Kirjastossakin, siis Kemissä on aina ollut superihana ja fiksu palvelu. Aina olen saanut lähteä hyvin mielin kotiin. Ihmisiä, useimpia ei kait kumminkaan aja se raha tekemään asioita hyvin, tai he ovat vain luonnostaan mukavia ihmisiä. Saman palkanhan sitä saa, hymyili eli ei.
Jossain liikkeessä, esimerkiksi kaupassa tulee taas fiilis, että tuo vain teeskentelee, että saa rahat nyhdettyä :). Tai no, se vähän riippuu…
Kuntaliitoksista varmasti seuraa se, että laitaseuduilta palvelut katoavat, ja asukkaista tulee pelkkiä veronmaksajia.
Ilmoita asiaton viesti
No ihan justiinsa tuo viimeinen lause!
Ilmoita asiaton viesti
Joo, mie syntymäkotikunnaltani alatorniolaisena sen hyvin tiedän. Alatornion ja Karungin maalaiskunnat liitettiin Tornion kaupunkiin jo muistaakseni vuonna 1974. Kyllä siellä on vastakkainasettelu keskusta ja maaseutu tullut selvästi esiin. Eipä se kumma, maalla palvelut vain vähenee, ja katuvalon pätkätkiinkin kyläläiset keräävät varat itse.
Ilmoita asiaton viesti
Katuvaloi kyläläisten keräyksellä!
No jo on ”mailma kirja sekasi”.
Ilmoita asiaton viesti