hei, olen keskikastissa
Äsken pisti silmiini tämä Ylen uutinen: Salo tippui keskikastiin!
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/10/salo_tippui_kuntien_k…
Jaa että mikäkö hätä meillä muka on?
Ei pitäisi olla yhtään mitään.
Päinvastoin.
Tämän kommentin sain 17.8.2011 tähän puheenvuorooni:
http://marjattahalkilahtiblogituusisuomifi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/8083…
”Jos maassa on enemmänkin näin osaamattomia ja näköalattomia kokoomuslaisia kuntapoliitikkoja, meät kyllä hukka perii. Koski ei ”tupsahtanut” eikä myöskään mitä tahansa edistänyt vaan pelasti Salon seudun tilalta, jossa alue olisi vaipunut jälkiteolliseen kaaokseen. Olisi tietenkin hyvä, jos kuntaministeri Snellm…anteeksi Virkkunen voisi omansa (kokoomuslaiset) asiallisesti informoida siitä, mitä on tulossa. Kuntaministeri esikuntineen on ”se kuusi, jota kuuleminen”. Siellä, missä asia on jo oivallettu (Kouvola, Salo jne) on sentään jotain mahdollisuuksia, mutta siellä, missä tarvotaan suossa (valta-valta-valta), on aika pitkä ”suotaival” vielä kuljettavana.”
..
Olen tänne muutaman kuntaliitospuheenvuoron kirjoittanut ja muittenkin kuntaliitosjuttuja ( niitä kuntaliitosta kehuvia) kritisoinut. Kritisoin edelleen, olen sitten kuinka osaamaton ja näköalaton tahansa. Salon liitoksen toimintaa ja tulevaisuutta olen ihan alusta saakka arvostellut!
Salo ( 1.1.2009 lukien kuntaliitoskunta) on siis lokakuussa 2011 surkeassa kunnossa. Ensi vuoden budjettia tehdään tietoisesti alijäämäiseksi.Kaikki investoinnit rahoitetaan lainarahalla.
Mitä vielä?
Edessä on kuntaliitoksen mukanaan tuomien muutosten nopeuttaminen.
Niin!
Luit ihan oikein!
Kuntaliitoksen mukanaan tuomien muutosten nopeuttaminen.
Lopetuslistalla on kouluja ja vanhustenhoitoyksiköitä ja teema on: Ketään ei jätetä ilman palvelua, mutta keskittämistä tapahtuu.
Niin!
Että tämmöstä menoa!
Täällä Salossa kudotaan Hölmöläisten Mattoa.
Se on semmonen matto, jossa saksilla katkaistaan tätä päätä ja sitten jatketaan toista päätä, mutta tuplahinnalla.
Riittääkö sekään?
Eipä taida!
Ei ainakaan soten kohdalla!
Ilmoita asiaton viesti
http://www.marjattahalkilahti.fi/albumi/kuvia/leht…
http://www.marjattahalkilahti.fi/albumi/kuvia/leht…
Onhan noita. Sanomisia:
http://www.marjattahalkilahti.fi/albumi/kuvia/leht…
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa muuten lukea päivän Isokallio Iltalehdestä (huomenna netistä) siellä on taas asiaa kuntauudistusesta. Mies puhui jo aikaisemmin Suomen Krekkalaisista kunnista ja sama palaute jatkuu.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vinkistä!
Odotellaan huomista.
En ole iltiksen ostajia enkä taida tänään mennä edes kyläkauppaani! Siel olis lehti..
Eilen oli Koskiniemellä kuntauudistus -kirjoitus.
Pitääpä hakea viel esiin ja linkittää tähän ( jotta löydän jälkeenpäin helpommin, näitä kuntaliitoskommentteja tarkoitan..).
Ilmoita asiaton viesti
http://hemmokoskiniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/84…
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on vertailun vuoksi yhden päättäjän tyylinäyte. Ollakseen juristi Vapaavuori minusta varsin kevytmielisesti ohittaa pohdinnan perustuslain suojaamsta kunnallisesta itsehallinnosta ja sen merkityksestä.
http://janvapaavuori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/8450…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Kommentin jätin minäkin. Siis Vapaavuorelle!
Ilmoita asiaton viesti
http://blogit.iltalehti.fi/kalle-isokallio/2011/10…
Nyt oli näköjään tullut luettavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Marko!
Kopioin koko jutun tähän. Tiedän, että on sellaisia ihmisiä, jotka näitä tarjottuja linkkejä eivät välttämättä avaa. Kun on teksti nenän edessä niin tuleepahan se sanoma jollain lailla luetuksikin.
Isokallio kirjoittaa asiaa.
..
Lok 2011
Konstit kadoksissa?
Kirjoittanut Kalle Isokallio
Hallituksen ja opposition kiistely kuntauudistuksesta on ikävää seurattavaa. Molemmilta puuttuu ymmärrys siitä, miten kuntakentän palveluja voitaisiin tuottaa pienemmin kustannuksin. Kepun halu säilyttää valtansa kuntakentässä ei kustannuksia pienennä. Mutta ei niitä pienennä hallituksenkaan halu luoda suurempia kuntia. Koolla ei ole väliä jos järki puuttuu.
Keskikokoisista kunnista (10 000–20 000 asukasta) Nastola tuottaa palvelut pienimmin kustannuksin
(4 339 €/asukas). Suurista kunnista (> 100 000 asukasta) tehokkain käyttää 4 894 € asukasta kohden. Koko ei siis ole ratkaisu, vaikka hallitus niin väittää. Nastolan liittäminen Lahteen nostaisi kustannuksia Nastolassa, mutta ei pienentäisi niitä Lahdessa.
Hallitus hokee mantraa työssäkäyntialueista. Ihan vaan vähän ihmettelen, miten kunnalliset palvelut kannattaa rakentaa niiden mukaan. Voin olla väärässä, mutta mielestäni kunnallisia palveluja kuten lasten päivähoitoa, koulua, terveyskeskusta ja kirjastoa käytetään mieluummin kotiosoitteen kuin työpaikan osoitteen pohjalta. Jos vaikka sattuu olemaan niin, että isällä ja äidillä on yhteinen kotiosoite, mutta eri työnantaja.
Eikä eläkeläisiäkään taida suuremmin kiinnostaa, missä työikäiset käyvät töissä. Ei kiinnosta ennen kuin kotikylillä suljetaan terveyskeskus ja annetaan ohjeet ottaa bussi ja ajella vaivojaan valittelemaan lähimmän tehtaan kyljessä olevaan terveyskeskukseen.
Helpommin kuntasektorin kustannuskehitykseen voitaisiin vaikuttaa lisäämällä kunnissa joustoa. Vantaalla niin on tehty tarjoamalla virastoille keskitetysti joustavaa kuljetuspalvelua. Turussa jokaisella virastolla on omat autot. Päivähoito ja koulutoimi voisivat monessa kunnassa käyttää ainakin osittain samoja tiloja ellei kummallakin tai ainakin toisella virastolla olisi Napoleon-kompleksista kärsivää johtajaa. Kuntien keskinäisellä vapaaehtoisella yhteistyölläkin saavutettaisiin nopeammin säästöjä kuin pakkoliitoksilla.
Kuntien tietojärjestelmien järkeistämisessäkin on valtava säästöpotentiaali. Eikä se vaatisi muuta kuin sen, että kaikkiin kuntien tietojärjestelmien hankintasopimuksiin kirjataan vaatimus tiedon rajapinnan avoimuudesta. Jos kunnat vielä suostuisivat siirtämään tietojenkäsittelynsä jonkun (vaikka Kuntaliiton) tarjoamaan yhteiseen pilvipalveluun, rahaa säästyisi satoja miljoonia.
Luovaa työtä tekevänä tiedän, että inspiraatiota lisäävät parhaiten dead line ja tyhjenevä lompakko. Kun saman kokoisissa kunnissa käytetään rahaa asukasta kohden alimmillaan 4 339 euroa ja enimmillään 8 572 euroa, niin jälkimmäisellä kunnalla ei ainakaan ole tyhjää lompakkoa. Voisi olla aiheellista miettiä sitäkin, ettei jatkossa valtionosuuksia anneta automaatista, vaan että valtiovarainministeriö tutkii jokaisen kunnan budjetin ensin ja katsoo vasta sitten, tarvitseeko kunta todella rahaa muiden kuntien veronmaksajilta.
Ilmoita asiaton viesti