ikäihminen ja sähköinen asiointi
Kuluttajaliitto on sitä mieltä, että ketään ei saisi rangaista siitä, ettei ole sähköisten palvelujen käyttäjä.
Olen samaa mieltä.
Kaikki paikat tuntuvat vinkuvan sähköistä asiointia. Ei nyt vielä ihan kaikki, mutta on noita muutama haitallinen tapaus eteemme ilmestynyt. Välillä tuntuu siltä kuin ihmisellä ei olisi elämääkään enää, ellei hänellä ole tietokonetta ja nettiyhteyttä.
Tilaapa junalippu. Ellet ole ostanut lippuasi etukäteen, hyvissä ajoin vielä ja netin kautta, niin junassa maksat kyydilles ylimääräistä hintaa. Sitten on pankkeja, jotka ovat luopuneet laskunmaksuautomaateista. Jos ja kun pyyhällät sisälle laskujesi kanssa, laskusi kyllä hoidetaan, mutta palvelumaksun kera. Se on kuulemma aikamoinen! Hetken päästä ei ole sisällemenomahdollisuuttakaan. Eikös joku pankeista vähän sensuuntaista ole informoinut. Että hushus, menkääs tietokoneelle vaan ja maksakaa laskunne sitä kautta. Ja puhelimen laskutus! Osa matkapuhelinoperaattoreista perii maksun laskun toimittamisesta, siitä, että se tipahtaa postilaatikkoon paperilaskuna. Jne!
Jos suomalaisten huusholleissa tietokone on 88 prosentilla ja 65 vuotta täyttäneillä internetyhteys vain puolella niin HalooHaloo ”sähköistäjät”: Mites tämä kaikki ItsePalveleminen hoidetaan ja hoituu, kun kyseessä on IkäIhminen? Eikös tarttis pikkusen vielä jarrutella?
http://www.sss.fi/uutiset/286983.html
Ilmoita asiaton viesti
Näin on. Sen lisäksi, että itse hoitaa omalta koneelta laskut, pankki perii siitä kuukausittain kolme euroa. Näin ainakin se pankki jonka ”asiakas” olen. On minulla samasta pankista toinenkin tili, johon tulevat satunnaiset lottovoitot (ha hah) ja siitäkin menee se kolmen euron kuukausimaksu.
Eläkepaperitkin pitää hoitaa netin kautta. Tuntuu että oikeaa palvelua naamakkain ei saa enää juurikaan muualta kuin kaupoista.
Ilmoita asiaton viesti
Juu. Ei kohta kaupoistakaan, jos tällä menolla jatketaan. Kaikki etenee sillai vaivihkaa ja pikkuhiljaa. Esim. ruokatarvikkeet.Itse punnitset, itse hinnoittelet. Ei varmaan kestä kauaa aikaa, kun itse ladot ostoksesi johonkin tiskille ja naputtelet johonkin ”härveliautomaattiin” mitä ne maksavat, sit kuittaat loppusumman ja se on sit siinä. Se palvelu!
..
Salo -suunnalla on semmonen lumimyräkkä just nyt, että ei muuta kuin odottelen kosk sähköt katkeavat.
Eilen katkes monta kertaa.
http://www.sss.fi/uutiset/287145.html
Mitäs sit tehdään sähköisten palveluiden ja asioinnin kans, kun ei ole sähköä?
Ilmoita asiaton viesti
Auttaiskohan aggregaatti?
Kaupan palveluista vielä. Suurimmissa marketeissa ei myyjiä näy kuin kassoilla tai hyllyjä täyttämässä ja kiirehän heillä tietenkin on. Pikkupuodeista palvelua saa ja varsinkin suutareilta.
Yksi asia mikä on alkanut ärsyttämään on se kun yrittää tilata aikaa terveyskeskukseen, tai vaikka peruttaa lehtitilaus, niin aina siellä on joku automaatti ja sitten pitää naputella numeroita ja odotella minuuttikaupalla että joku vastaa.
Tuli mieleen, että jos itsellekin hommaisi sellaisen vastaussysteemin. ”jos olet ystäväni, paina yksi. Jos olet lehtimyyjä, älä missään tapauksessa paina kakkosta jne”
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole aggregaattia!
Ei minul ainakaan.
Mutta puuhella on ja pari takkauunia ja kynttilöitä!
Lumimyräköistä kyl selviän ja tupakin pysyy lämpimänä, mutta sähköisesti palveltavat saisivat odottaa.
Tekis varmaan ihan hyvääkin se semmonen koettelemus heille ja varsinkin, jos kauan kestäis..
Ja kaupoista, ei -marketeista, nehän toimivat niinkuin kerroitkin.
Minä mietin nyt näitä pikkubutiikkeja.
Kyllä niissäkin saattaa palvelu takkuilla.
Kun menet muuten vaan kierrokselle, niin kyl on myyjä heti kintereilläs ja palvelemassa, mutta sitten kun häntä ihan oikeasti tarvitsisit, niin eipä ole missään!
Teekoo ja lehtitilaus! Ihan tuttua!
Ideasi ”vastaussysteemi” kuulostaa hyvältä!
Ilmoita asiaton viesti
Palvellaan henkilökohtaisesti tai sitten ei..?
Rahahan tässä näköjään ratkaisee tai.. sen puute..?
http://www.sss.fi/uutiset/talous/286455.html
Aktia sulkee Mustion ja Inkoon konttorit
Salon Seudun Sanomat 7.12.2011 15:58:07
Aktia Pankki sulkee Mustion ja Inkoon Degerbyn konttorinsa ensi vuoden maaliskuun alussa. Toiminta keskittyy Karjaan ja Inkoon konttoreihin.
– Syynä konttorien sulkemiseen on asiakaskäyttäytymisessä tapahtunut muutos. Yhä harvemmat tulevat henkilökohtaisesti konttoriin. Laajan palveluntarjonnan ylläpitäminen pienemmillä paikkakunnilla, kuten Mustiossa ja Degerbyssä, vaatisi vallitsevassa markkinatilanteessa mahdottomia panostuksia, perustelee aluejohtaja Christer Nyback.
– Toinen syy on rahoitusalan entistä haastavampi tilanne.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan se rahoitusala onkin haastavaa, kun periaatteena on voiton maksimointi.
Ja onko se sitten ihme jos ei asiakkaat konttoreihin tule, kun laskun maksaminen tulee kalliimmaksi kuin itse lasku.
Ilmoita asiaton viesti
Ei auta Savukoskella jos juuri on oppinut käyttämään pankkiautomaattia, se viedään pois. Pelkosenniemeltä lopetetaan huhujen mukaan viimeinen pankkikonttori ja nettiyhteydet on mitä on siellä täällä.
Ilmoita asiaton viesti
Nooh!
Kuis palvelee kunnan sosiaali- ja terveystoimi?
Onkohan meille tähän maahan seuraavaksi tulossa PankkiPojat ikäihmisten laskuja maksamaan?
Vähän samaan tapaan kuin meillä täällä Salo -cityssä on KauppaKassi ja RuokaTaksi -palvelut.
Toki maksaa nekin!
Ilmoita asiaton viesti
En pääsääntöisesti kannata kaikenkarvaisten virkojen lisäämistä, mutta ehdotin joskus, että tätä tarvetta varten kunnissa voisi olla yleinen avustajan virka (tai joku hoitaisi muun työn ohella). Hän voisi hoitaa sähköistä asiointia asiakkaiden luottamuksellisesti pyyntöjen mukaan. Yksi perusongelma on, että julkisen liikenteen kuihtumisen myötä vanhukset eivät pääse enää kunnan keskustaan (eivätkä kuntaliitoksetkaan tässä auta). Hyvin luotettu avustaja voisi tietenkin hoidella asioita myös puhelinsoiton perusteella.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne joku päivä esittämäsi avustajan joutuvat palkkaamaan, jos tällä nykytyylillä edetään.
Samantapaista esittelin/ennustelin edelliselle kommentoijalle.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on siitä, että suurin osa pankeista ja yrityksistä on ”ulkoistanut” työtään asiakkailleen. ”Edut” ovat usein näennäisiä, ja niiden tarkoituksena on vain sitouttaa asiakas.
Varmasti Herra Isopankki tarjoaa palvelua, jos menet ottamaan sieltä lainaa (ts. lupaat niille muutaman vuoden palkkasi korkoina). Ainakin pääset paljon lyhyempään jonoon odottelemaan…
Jos paikkakunnalta löytyy Paikallisosuuspankki, suosittelen varauksetta sekä vanhoille että nuorille. Ihan tavallisenkin tiliasiakkaan saama palvelu on halvempaa, toimivampaa ja nopeampaa, kuin millään suuremmalla kilpailijalla. Sekä verkossa että konttorissa.
VR-ongelmaan en tiedä ratkaisua, kun sillä mokomalla ei ole muuta kilpailijaa kuin kartelliepäilty Matkahuolto. Tosin, bussit ainakin liikkuvat todennäköisemmin aikataulussa. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Paikallisosupankkia saa jo sitäkin hakea kissojen ja koirien kans.
Eipä taida kovin monessa Salon ( suurSalo 1.1.2009-) entisistä kunnissakaan olla omaa pankkia enää.
Esim. Muurlassa, kirkonkylässä oli lähekkäin sekä posti että pankki ( kaksikin) ja ruokakauppa.
Ensimmäinen pankki tais mennä säästöpankkisekoilujen jälkeen.
Posti poistui, en muista milloin.
Se on nyt kaupan nurkassa, mutta on sentään ja toimivakin on.
Toinen pankki oli osuuspankki ja ikäihmiset tottuivat sen käyttöön, kun kävivät ruokaostoksilla. Matka oli lyhyt ja virkailijat tuttuja. Nyt se on mentävä 10 km jollain kyydillä ( ei kovin helppoa ikäihmiselle) cityn keskustaan, on jonottamista tiskille ja virkailijalle pääsyyn ja sit vielä pitää semmosen urakan jälkeen palvelumaksua maksaa.
Kyl se pitäisi olla ihan toisin päin!
Ilmoita asiaton viesti
Vielä vähän enemmän itse kirjoituksen aiheesta.
Keväiseltä vaaliteltalta muistan yhdenkin vanhuksen, joka ei saanut entisen kotimaakuntansa lehteä Helsingissä mistään. Monella näistä lehdistä olisi sama sisältö (tai enemmän) aivan ilmaiseksi verkossakin, mutta esimerkiksi nivelreumasta, huonosta näöstä ja kansaneläkkeestä kärsivälle ihmiselle se voisi yhtä hyvin olla Kuussa.
Näiden pikkulehtien tulostaminen maksaisi muutaman sentin per numero, ja olisi melkoista nopeutusta ja energiansäästöä verrattuna postittamiseen satojen kilometrien päähän. Jonkun vain täytyisi sopia asiasta itse lehden kanssa, ja tarjota tällainen palvelu.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä varmaan tulevaisuudessa tarjotaan netin kautta vaik mitä ja ties mitä kaikkea viel keksivätkään uutuuksia, mutta nyt saisivat ”nettifanifirmat” jonkun aikaa viel odotella, että tietokoneitten osuus per huusholli nousee.
Siitä ei hyvää seuraa, kun ikäihminen joutuu turvautumaan vieraan apuun esim. laskujensa maksamiseen.
On suuri vaara, että tulee lisää vaan näitä ValeTyöntekijöitä!
Ilmoita asiaton viesti
Toivoisin, että jokin säätiö tai vastaava alkaisi järjestää helppokäyttöisiä, avoimia ja turvallisia nettipäätteitä niille, joilla ei sellaiseen ole mahdollisuutta.
Kustannus olisi, per laite ja yhteys, vain kymmenisen euroa kuukaudessa. Näin siis hankittuna tämänhetkisiltä vapailta markkinoilta pienissä erissä – jo tuhansien laitteiden kohdalla hinta putoaisi merkittävästi.
Ennusteet sanovat, että jo lähitulevaisuudessa tablettitietokoneita jaetaan ilmaiseksi kaupallisten firmojen toimesta, tarkoituksena rahastaa ainoastaan palveluilla ja sisällöllä. Tämä on paljon vaarallisempaa, koska silloin laitteista voidaan sulkea pois ilmaiset palvelut ja monet käyttökelpoiset ohjelmat, ja korvata nämä pakkomainonnalla tai jopa vakoiluohjelmilla. Näin on jo osittain käynyt älykännyköiden suhteen, ainakin Yhdysvalloissa.
Voittoa ne kaupallisetkin ilmaislaitteet tulevat tuottamaan, vaikka maakuntalehden sijaan saisi vain maksullisia Salattujen elämien uusintoja varustettuna K-kaupan tarjouksilla.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä löytyisi järjestäjä, jota Ville Hautakangas tässä toivoo:
”Toivoisin, että jokin säätiö tai vastaava alkaisi järjestää helppokäyttöisiä, avoimia ja turvallisia nettipäätteitä niille, joilla ei sellaiseen ole mahdollisuutta.”
..
Tablettitietokoneen nimen saisivat kyl muuttaa.
Minäkin kun sen ensi kerran kuulin luulin, että väärin kuulen.
Tabletti?
Lääke, rohto siitä ensimmäiseksi mieleen tulee.
..
Toinen hullu sana on haaste. Sitä sit viljellään joka paikkaan. Kun joku juttu, tehtävä on hankala tm. niin sitä höpötetään heti, jotta voivoi kun on haasteellista. Haastemies haasteen tuo eikä sekään mitään haasteellista ole! Ei mun mielestä!
..
Meni jo vähän asian vierestä, mut anti mennä!
Kello on puol yks yöllä!
Pannaan yön piikkiin vierestä vieminen!
Ilmoita asiaton viesti