kuntajohtaja, kuntalainen, kuntauudistus, kuntakapina
Tiukataan tietoa, mutta ei saada! Kuntakapina jatkuu. Syykin on löytynyt. Sen kertoo Kari Nenonen, mies, joka Kuntaliiton varatoimitusjohtajan pallilta siirtyy pian Vantaan kaupunginjohtajaksi.
Nenonen on sitä mieltä, että Kuntaliitto on se, joka parhaiten täyttää kuntien etujärjestön tehtävän ja kun Kuntaliiton varpaille astuttiin niin kuntajohtajat ”ottivat nokkiinsa” ja siitä seurasi kuntakapina. Toki säröä on tullut Kuntaliiton sisällekin.
Nenonen kertoo viimeisimmässä Kuntalehdessä, että kapinan takana on ristiriita, joka syntyi, kun Kuntaliiton hallitusohjelman tavoitteet eivät siirtyneet Kataisen hallituksen ohjelmaan. Eivät sillä lailla, kun Kuntaliitto olisi halunnut.
Muutama päivä sitten kuntajohtajat kokoontuivat Kuntataloon kuulemaan missä kuntauudistuksen kuvioissa mennään.
Mitä saivat evääksi? Mitä saivat kotikuntiinsa viemisiksi?
Eivät saaneet Suomen uusinta kuntakarttaa, eivät paljon muutakaan.
Projektipäällikkö Arto Koski on jatkanut entistä sanomaansa: Kuntatalous ei kestä ellei jotakin tehdä, mutta ei kerro mitä tarttis tehdä. Ei vaikka sitä häneltä miten päin tiukataan.
http://www.kunta.tv/web/guest;jsessionid=D6BFCD32ECF981047395C6BE5D6FDC69
Ja minun kaupungistani on kaupunginjohtajakin käynyt hehkuttamassa liitosten puolesta ( sama linkki kuin edellä). Antti Rantakokon mielestä ympäristön muutos ja rakenneongelmat ovat ne, jotka ovat todellisia ongelmia, ei kuntaliitos. Rantakokko kehottaa tekemään muutokset kerralla. ”Kyllä sitä pystyy johtamaan kun minäkin pystyn!”
Jaa-a!
Sanon minä.
En nyt menis niin kauhiasti paljon kehumaan!
Kyllä meidän kuntaliitosnaimakaupassa on ollut vaikka mitä murheita ja on jatkossakin. On tässä nyt muutakin kuin ympäristön muutokset ja rakenneongelmat!
Yks mikä minua tänään, tässä ja nyt ihmetyttää on se, että kun puhutaan kuntalaisten kuulemisesta, siitä kuinka tärkeää se on, niin meillä ollaan jo sekin pois ottamassa.
Aluetoimikunnat!
Minun mielestä ne olivat aivan IN ja vähintään MUST siinä vaiheessa, kun Arto Koski kuntajakoselvittäjän roolissa näissä meidän entisissä kunnissamme juoksi ja kuntaliitosnaimakauppoja hieroi.
Minun mielestä meillä, Salossa, aluetoimikuntalaiset ovat tehneet hyvää työtä, ovat ja olisivat just sitä mitä ajateltiinkin = toimivat asukkaiden, yhdistysten ja muiden paikallisten toimijoiden yhdyslinkkinä kaupungin hallintoon päin.
http://salo.tjhosting.com/kokous/TELIMET.HTM
Nyt minulle on viestitetty ja kerrottu, että toimikunnat esitetään tulevaisuudessa pois pyyhkäistäviksi. Ihan noin vaan, vähän niin kuin yksikseen pärjääviä kuntia halutaan pyyhkäistä kuntaliitosten nimissä pois SuomiLandian kartalta.
Miten se on, että kuntaliitosuudistuksesta tavalliselle kuntalaiselle tulee koko ajan vain paha maku suuhun?
Meitä kuullaan, muttei meitä kuunnella!
Missä oikein mättää?
http://www.salo2009.fi/arkisto/
http://www.salo2009.fi/attachements/2007-12-03T12-…
Ilmoita asiaton viesti
Siinä moni kylätie hiljenee sanoi muuan populistiksi haukuttu poliitikko.
Ei ollut kokoomuspuolueen ihminen.
Säälittävää näkyä kun maaseutua kiertelin kesällä. Ennen niin kauniit pientilat taloineen lahoo pystyyn.
Muistan veljeni kummitädin pientilan jossa oli hevonen lehmiä kanoja lampaita.
Vieläkin muistan sen ihanan tuoksun joka siellä oli.
Vieressä on rikkaan suurtila (kok) sikatila joka kauheineen avokaivoineen haisee pitkin kylää.
Virkkunen (kok) jää tästä historiaan, ei kyllä hyvässä.
Minun kunnanpomo (kok) pistää hanttiin liittymisestä tampereeseen. Tähän kuntaan on liitetty jo muita.
Silti täällä päivystää 1 lääkäri terveyskeskuksessa 🙂
Voi niitä vanhoja aikoja- silloin päivysti 2 lääkäriä ja tähän kuntaan ei ollut litetty yhtään kuntaa.
No minä täällä kunnantalon lähellä asuvana voin vain todeta, että mennään liittymään mun puolesta vaikka mihin, elämääni se ei heilauta kuin kuntaveron ja palvelujen puolesta.
Jotka rapautuvat ilman liitoksiakin ihan silmissä.
Kun eurooppa rojahtajaa alkaa varsinainen eloonjäämiskamppailu, ja se on jo ihan toinen juttu.
Ilmoita asiaton viesti
En ymmärrä miksvarten eri puolilla maata pitää olla, saa olla, halutaan erilaisia kuntaliitosmalleja!
Eikös meillä asukkaat olekaan samanarvoisia, siis Helsingistä Inariin?
Pohjoisen väellä on oikeus samoihin palveluihin kuin etelän väellä.
Miten ne palvelut muka paranevat, kun kuntarajoja venytetään aina vaan laajemmiksi ja laajemmiksi ja sit hehkutetaan, että vain sillä saadaan kaik paremmin hoidetuksi.
En usko!
Enkä tykkää siitä, että on erilaisia kuntamalleja.
Mitäs jos joku kunta olisi ylitse muiden? Sen omasi yli? Ts. jossain olisi vielä kunta, joka palvelee ja josta palveluja saa. Mites sinne pääsee?
Ei sitä ihmisenkakara voi joka hetki muuttokuormaakaan pakata!
Minä tietysti voisin ruveta vilkuilemaan Teuvo Havian naapuriksi.
Eihän tästä aja autolla kuin runsas puoli tuntia niin on Somerolla!
Ilmoita asiaton viesti
Minulle postitetaan jostain syystä tämän kunnan henkilöstölehteä vieläkin.
Kunnanjohtaja siinä jotenkin siihen tyyliin että asiaa käsitelty 10 v. ja käsitellään vielä 10 v. ja sitä rataa.
Puhutaan himmeleistä – kunnat velkarahalla sekä viereinen tampere jne..
Tein hätäisen laskennan uusista kunnan työntekijöistä 2011 ja eläkkeelle lähtijöistä.
Uuusia virkoja n.100 poistuja n 35.
Kunta ostaa yksityisiä palveluita jne..
Täytyypä tiirailla tuota hallintopuolta esim. vanhuspuolelta. Laitan tähän jos saan selkoa.
Ilmoita asiaton viesti
Kui kuulostakiin niin tutulta?
”Uuusia virkoja n.100 poistuja n 35.”
Ja mihin ne uudet virat yleensä menee?
Menevätkö ”palvelija” -puolelle, ts. tuleeko yks uus hoitaja paikalliseen vanhustenkotiin vai kipittääkö kunnanvirastoon yks uus ”jakkupuku-korkokenkä-projektityöntekijä”?
Ilmoita asiaton viesti
Menin umpisolmuun kun yritin niitä tiirailla.
No tuossa listassa uusia työntekijöitä on oriveden ihmisiä ?
Sekä kunnan sisällä toimiva ” yksityinen julkinen monialasählärityöryhmä”
Sen työtekijät ovat entisiä kuntatyöntekijöitä ja nyt jonkun nimikkeen alaisuudessa hääriviä sanotaan vaikka välistä vetäjiä.
Ei tästä saa mitään tolkkua. No ei tässä auta kun mennä minne sitten mennäänkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tutulta kuulostaa tämäkin:
”Menin umpisolmuun kun yritin niitä tiirailla.”
Monessa kuntaliitoskunnassa menevät valtuutetutkin ”umpisolmuun”.
Valtuutetuille syötetään niin paljon ”uutta hyvää”, etteivät he pysy perässä, kaikki eivät jaksa kaikkea lisäselvitysliitteistöä edes lukea ja sit mennään sen mukaan mitä joku toimialajohtaja on esittänyt.
Hoetaan vaan, että ”kyllä virkamieheen pitää uskoa”.
Vaan kun homma on niin, että ”ei ain olis uskomist!”
Ilmoita asiaton viesti
Tässä kuntaliitos -puheenvuorossani
http://marjattahalkilahtiblogituusisuomifi.puheenv…
on linkitys tähän:
http://armin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/83172-kuntau…
Esimerkkinä on Loviisa.
Miten se onkin niin, että kuntaliitosten jälki tuntuu olevan tämmöstä samaa kaavaa pitkin maata?
Ilmoita asiaton viesti
Katselin noita kuntauudistusseminaarin videoita. Arto Koski ei tosiaan paljastanut muuta, kuin että kuntauudistuksen lisäksi tarvitaan ehkä vielä jotain muuta. Päivi Laajala antoi haastattelussaan sen käsityksen, että tässä vaiheessa virkamiehet eivät oikeastaan kuuntele, vaan vain toteuttavat hallitusohjelmaa. Kuntien kuuleminen tuntui olevan vain pakollista virallisten lausuntojen keräämistä. Henna Virkkusen videossa huomiota kiinnitti se, kuinka totaalisesti ministeri ja lopussa esiintyneet kapinaliikkeen kysyjät puhuivat toistensa ohi. Kosketuspintaa ei juuri ollut.
Loppupäätelmäni on, että leirit ovat varsin kaukana toisistaan. Hallitus tuo esityksensä keväällä. Siitä ei kerrota etukäteen, eikä ilmeisesti palautetta juuri oteta. Kiinnostava kysymys on se, pakotetaanko kunnat liitoksiin, vai saavatko ne jäädä halutessaan ulkopuolelle. Painostuskeinona ministerin kalvoilla oli mahdollisuus kieltää pieniä kuntia toteuttamasta joitain palveluita itse. Ministeri väläytti myös mahdollisuutta järjestää kansanäänestys ja toimia tämän perusteella vastoin valtuustojen kantaa. Ehkä ei sentään.
Ilmoita asiaton viesti
No Arto Koski ei ainakaan paljastanut yhtään mitään.
Hänest tulis hyvä ministeri.
Puhuu paljon, mutta ei kerro mitään!
Ilmoita asiaton viesti
Virkkunen on sitten aika erinomainen ministeri. Hänen kalvosarjansa oli näyttävä, ja esitystapakin jossain mielessä vakuuttava, mutta uutta asiasisältöä en juuri löytänyt. Esitys sisälsi taustatietojen lisäksi juttua siitä, mitä hallitus on tehnyt ja aikoo tehdä, mutta paljastamatta tulevan tekemisen sisältöä.
Ilmoita asiaton viesti
Virkkunen totesi perustuslaista jotain sinne päin, että se yrittää turvata vain sitä, että päätöksiä tekevät kansan valitsemat valtuutetut. Hän antoi ymmärtää, että rajoja ja itse kuntia perustuslaki ei suojaa, vaan rajoja voi muuttaa lailla.
Perustuslain tulkinnat ovat meillä perustuslakivaiokunnassa valitettavasti aika poliittisia. Viimeistä vakausrahastoihin liittyvää enemmistökysymystä lukuunottamatta enemmistöhallitus on tainnut saada pääsääntöisesti valiokunnasta aina haluamansa tuloksen. Ehkä saamme joskus perustuslakituomioistuimen. Sitä on jo ehdoteltu molempien ”euroleirien” suunnasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki muutetaan, kaikki halutaan muuttaa, mutta ei kukaan mitään kustannuksia laske.
Kosken ja Virkkusen nyt ainakin tarttis ruveta laskukonetta käyttämään!
..
Alempana on hilkka mäen esimerkki vanhainkotitoiminnasta.
Voisi melkein heittää vitsiksi: ”vanhainkoti muuttumisleikissä”.
Se, tuleeko nättiä, kaunista, laadukasta, edullista jälkeä, sitä eivät kyseenalaista muut kuin tavalliset kuntalaiset,he,jotka palveluja käyttävät ja tarvitsevat ( jos jossain vielä jotain saavat).
”
hilkka mäki
Käyttäjän ZY819Xx kuva
1 piste
No minä nyt tuota vähän yksinkertaistan miten tämä kunta muuttuu ja varsinkin työntekijät.
Alussa näin.
Otetaan vaikka malliksi vanhainkoti. 1 johtaja.
jne.”
Ilmoita asiaton viesti
Hyvästä perustuslaista sanotaan, ettei sen pitäisi liian tarkka olla, mutta ei perustuslakituomioistuimenkaan kaipuu toisaalta ihan turhaa ole.
Kyllä minun vaikutelmani on se, että poliitikot Arkadianmäellä säätävät lisävelvoitteita kunnille, joita sitten osa kunnallispäättäjinä ”kauhistelee”. Eli onkohan tässä kaikki kohdallaan?
Ennen eduskuntavaaleja jotkut valtiopäiväveteraanit muistelivat radiossa, että heidän alkuaikoinaan hankkeiden rahoitustakin mietittiin eri lailla kuin nyt. Jopas on lystiksi mennyt tuo yhteisten asioiden hoito, jos talouspuolella ei ole niin väliä.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Virkkusen logiikka meni jotenkin niin, että kuntien rahoituksen vähentäminen on ok, koska valtiokin joutuu ottamaan velkaa. Valtio ei siis voi rahoittaa palveluja, jotka se vaatii kuntien toteuttavan. Ja tämä säästötarve vaikuttaa sitten jollain tarkemmin määrittelemättömällä tavalla siihen, että kuntien pitää yhdistyä.
Kuntien yhdistäminen oli Virkkusen mielestä vain alkusoittoa, joka ei itsessään vielä säästä mitään, mutta jonka pitäisi mahdollistaa myöhempi toiminnan järkevöittäminen, joka kai sitten säästäisi jotain.
Minä en tietenkään ymmärtänyt. Eikä ministeri kyllä tainnut mitään säästöjä aikaansaavia asioita nimetäkään.
Moni tehty kuntaliitos on johtanut kulujen kasvuun. Pienten taloudellisten kuntien yhdistäminen isompiin ja tuhlailevampiin ei todennäköisesti johda yhteenlasketun tuhlailun vähenemiseen. Kuntauudistus maksaa myös suoraan jotain, ja siihen kulutettu energia on pois muusta kehitystyöstä.
On siis monia syitä, miksi kuntaliitosten hyöty voi olla negatiivinen. On ehkä jopa vastuutonta laittaa kunnat pelaamaan tällaista peliä, jos säästöjen tarve on todellinen, sillä jollain muilla rintamilla säästöjä tai uusia tuloja saisi varmasti helpommin aikaan.
Vai pitäisiköuskoa, että ministereiden joukossa usko suuruuden ekonomiaan on niin vahva, että mikä tahansa yhteen liimaaminen kelpaa heille. Kuntien kohdalla tuo suuruuden ekonomia ei vain todistettavasti toimi.
Ehkä jäljelle jää aie siirtää maaseudun asukkaat uusiin suurempiin keskustaajamiin, ja näin voittaa jotain. Tai ehkä kuvitellaan (toiveajatellaan), että isompi kunta on tunnetumpi, ja siksi kerää helpommin taloudellista aktiviteettia.
Ilmoita asiaton viesti
No minä nyt tuota vähän yksinkertaistan miten tämä kunta muuttuu ja varsinkin työntekijät.
Alussa näin.
Otetaan vaikka malliksi vanhainkoti. 1 johtaja.
Sitten oli 3 osatoa, osastonhoitaja – sairaanhotaja – apuhoitajat – keittiöapulaiset, jotka siivosivat ja hoitivat ruokapulen.
Vanhainkodilla oma keittiö. Emäntä – keittäjät – keittiöapulaiset.
Kaikki sujui kuin rasvattu suksi. Ilman tietokoneita.
Nyt. Johtoa siis johtajia ja alempia johtajia eri portaissa kauhea määrä monine sihteereineen ja tietokoneineen. Paperin kulutus järkyttävää.
Osatonhoitaja vastaa kolmesta suuresta yli 20 paikkaisesta osastosta. 1 osastonhoitaja dementiaosastosta.
Vieressä oma eri yksikkö hiukan parempikuntoisille ja siellä ilmeisesti 1 osastonhoitaja + muut.
Keskuskeittiö hoitaa kunnan monet ruokahuollot, päiväkodit ym. yksityisasiakkaat. Kauhea ralli kun ruokaa viedään ympäri kuntaa ja perillä kylmää syötävää. Tämä ei kuulu enää vanhainkodin alaisuuteen vaan toimii kunnan sisällä jollain muulla nimikkeelä. Johtajia ulkopuolella, jollakin nimikkeellä ruokahuoltopäällikkö. tms.
Osastoilla pyritään koulutettuun väkeen. Sairaanhotajaa – perushoitajaa – laitosapulaisia heitä poistetaan ilmeisesti eläköitymisen mukaan.
Sitten Siivouspalveluyksikkö joka hoitaa osastot ja yleiset tilat. Toimii kunnan sisällä omalla nimikkeellä omine työntekijöineen joita huikea määrä.
Ja päiväkeskus. Joka päivä roudataan vanhukset tilatakseilla sinne saunaan ja vaihtamaan vaatteet. 1 päivä dementikoille.
Sitten vieressä asuinalue josta käy vanhuksia syömässä vanhainkodissa päiväkeskustiloissa. Ja toisille viedään ruoka asuntoihin päiväkeskustyöntekijän voimin. 1 työntekijä käy näissä asunnoissa siivoamassa ja jakaa lääkkeet jos on sairaanhoitaja.
Sitten vielä kotisairaanhoitopuoli. Väkeä piisaa.
Ottaako kukaan selvää minun sepustuksesta?
Joka tapauksessa: Kaikki mikä oli ennen yksinkertaista on muuttunut niin vaikeaksi ettei tästä ota erkkikään selvää enää.
Ei ihme ettei sinne ole pyrkyä ja sairauslomia on enemmän kuin tarpeeksi.
Äh.. Jos kääntäisi suomeksi koko kunnan kiemurat tulisi siitä romaani.
Luovutan… 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Älä luovuta!
Kaikki mitä kerrot NYT -tilanteesta on tätä päivää mm. Salossa.
Ilmoita asiaton viesti
Lisään vielä tuohon. Sen jälkeen tuli uusi johtaja joka tarvitsi apulaisjohtajan ja sihteerin. Sitten toinen sihteeri.
Sitten johtaja vaihtui ja uusi johtaja ei viihtynyt siellä lainkaan vaan lähti kuntakeskustaan kunnantiloihin tekemään etätyötä.
Sitten lähti apulaisjohtaja perään. Ja sitten koko hallinto.
Nyt sitä rulettia pyörittää henkilö jonka titteli on kait osatonhoitaja tms.
Nyt mään nukkumaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tuttua tuokin.
Ruletin pyörittäminen onnistuu, jos ”vastuuvakuutukset” ovat kunnossa!
Tarkoitan sitä, että jos talossa jotain sattuu ( esim. omainen haluaa valittaa tai kannella jostain), ei aloiteta mitään pallotteluleikkiä kuka tilanteen ottaa hallintaansa/hoitaakseen, vaan löytyy heti se, joka talon toiminnasta asukkaineen, henkilökuntineen viimeiseen saakka vastaa!
Tätä päivää on se, että monesta talosta puuttuu ”laivan kapteeni”!
Etäjohtamiset ovat muotia, mutta eivät kustannussäästö!
Kuntaliitosten jälkeen ollaan vähän samassa tilanteessa.
Etäältä joku johtaa, mutta ei pomo ole välttämättä edes käynyt uuden kunnan etäisimmässä kolkassa, siellä mistä hyvin toimivia palveluja ensimmäiseksi kuntaliitosnaimakauppojen jälkeen ruvetaan karsimaan tai peräti poistamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sensuroin tässä ehtoon iloksi facebook -sivujani..
Ei mikään hirveä työ, mutta läpi meinaan sen nyt käydä ja ihan koko face -aikani. Blogeja sinne olen pääsääntöisesti linkittänyt, muitten ja omiani, joten ei tässä suuria murheita meikämimmille kerry, vaikka facebook kaiken julkistus-paljastuksen (pelottelun mikä taas menossa on)heti käynnistäisi. Minun tiedoistani ei mitään ”lööppiuutista” irtoa!
Tämä linkitys tuli äsken vastaan:
http://reijotossavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/5…
Viimevuotinen juttu!
Onkos ministeri Virkkunen tommosesta tietoinen?
Ilmoita asiaton viesti
Näin sitä monessa liitoksessa mennään:
”19.12.2011 23:52 Juho Laatu uusi
Moni tehty kuntaliitos on johtanut kulujen kasvuun. Pienten taloudellisten kuntien yhdistäminen isompiin ja tuhlailevampiin ei todennäköisesti johda yhteenlasketun tuhlailun vähenemiseen. Kuntauudistus maksaa myös suoraan jotain, ja siihen kulutettu energia on pois muusta kehitystyöstä.”
Teksti kaapattu tuolta ylempää.
Nostan esille siks, että sakki pikkusen havahtuisi missä mennään!
Tässä yhtä sorttia: Kainuun malli!
En muista minä vuonna (tässä kolmen vuoden sisällä kuitenkin) istuin tark.lautakuntalaisille tarkoitetussa koulutustilaisuudessa, jossa selvitettiin Kainuun mallia ja sitä kuinka hyvä se sekin olisi. Vaikka muille matkittavaksi!
Tässä on uutista:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kainuun-mallin-jatko-…
ja viimeisimmässä Kuntalehdessä lisää!
”Ei kauhia hyvi pyyhi!”
Ilmoita asiaton viesti
http://www.kuntalehti.fi/Ajankohtaista/Kuntauutise…
http://www.kainuu.fi/index.php?mid=2_21
Tässä kohtaa koneeni heittää herjaa eli ei aukene:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus+Kainuu…
.. mutta googlettamalla
”Tutkimus: Kainuun malli ei tuonutkaan säästöjä” löytynee!
..
Noissa sitä on.. sitä faktaa! Tai sitten ei!
Ilmoita asiaton viesti