Hallituksen kovat liikennetavoitteet
Valtioneuvoston kolmivaiheisen suunnitelman tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt. Reipasta tahtia meinataan edetä, jos jo vuoteen 2030 tähdätään.
Jos tavoite ei onnistu, niin sitten hallitus miettii muita konsteja – anteeksi – keinoja. Suurennuslasin alle joutuu esim. fossiilisten polttoaineiden kansallinen päästökauppa. Ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvaa liikenneveromalliakin on esiin nostettu.
Voi hyvät hyssykät sentäs!
Hallituksen kannattaisi ihan ensiksi kartoittaa Suomen tiet. Että missä kunnossa ne ovat. Jos tiellä liikkumisesta pitäisi joku päivä erillistä veroa maksaa, niin jo on maailman kirjat sekaisin. Ei tiestö missään hyvässä kunnossa ole! Esim. täällä meikäläisen kotiseudulla valoisalla ajaessa pystyy suurimpia teiden ”krotteja” välttämään, mutta eipä onnistu syksyn pimeässä.
Onhan tässä uutisessa selitetty vaikka mitä, mutta jo sana sähköauto saa kiukkuvaihteeni vitoselle.
Onko arvoisa ministeri Harakka miettinyt, mites sitten moisen menopelin kanssa toimitaan, jos tulee kunnon sähkökatkos? Tulee kertaheitolla vaikka koko maahan. Ei lataudu edes telefooni.
Pitääkö hevonen ostaa? Kärrytkin tarvitaan, jos ei osaa ratsastaa!
EU tässä liikennepäästö -toohotuksessakin taustapiru on, mutta Suomiko muka joku pahis?
Ja muuten, onko varmaa, että kaikki tämä tulossa, mietinnässä oleva ihmisten patistaminen hallituksen haluamaan liikennekäyttäytymiseen, kestää myös perustuslain pykälät? Perustuslakiin tässä korona -taistelussakin on tänä vuonna tukeuduttu! Ei sitä niin vaan ole saanut ihmisten perusoikeuksiin puuttua.
Kyllä minä ainakin haluan ihan itse päättää millaisella autolla ajan. Sähköinen ei ole suosikkilistallani!
Päästöjä
– ennenaikaiset romutukset
– lisääntyvä kaivostoiminta akkuja varten
– lisääntyvä ydinpolttoaineen tarve
– lisääntyvä autojen valmistus
– lisääntyvä ydinvoimaloiden tarve
Hosuen lisääntyviä päästöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Monta viisasta tässäkin: Suomen ympäristökeskus SYKE, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Ilmatieteen laitos
ja raportit lupaavia:
Päästöjen vähentäminen Suomessa parantaisi terveyttä ja säästäisi rahaa – kustannussäästöjä voidaan selvittää laskurilla
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Ilmasto_ja_ilma/Paastojen_vahentaminen_Suomessa_parantai(58288)
Olen vissiin liian vanha, kun en tommosista infoista tykkää. Voi tietysti olla niinkin, että en vaan ymmärrä!
Ilmoita asiaton viesti
Joku haittakustannuslaskurikin on laadittu!!
– vapaasti käytettävissä ja kunnille löytyy oma sovellus!!
Löytyy äskeisen linkin takaa:
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Ilmasto_ja_ilma/Paastojen_vahentaminen_Suomessa_parantai(58288)
Ilmoita asiaton viesti
Tavoitteessa on yksi perusvirhe maantie liikenteen päästöjen pienentämisissä; Lähtien siitä että noin 40% päästöistä on raskaan liikenteen tuottamia, ja jatkuen siitä, että maanteitten rekka liikenne volyymeja tahdotaan edelleen kasvattaa
Ja tässä kasvattamis vimmassa ei ole otettu lainkaan huomioon mitä EU liikennestrategiassa on sovittu raskaan liikenteen päästöjen pienentämisistä.::
= On sovittu raskaan tieliikenteen volyymisiirroista raiteille ja vesiliikenteeseen. EU liikennestrategiassa.
Tämä strategia julistettiin jo vuonna 2011 https://ec.europa.eu/transport/themes/european-strategies/white-paper-2011_en
ja strategioista ja valtion omista toimista on sovittu EU perussopimuksessa seuraavaa:
”Liikenne on ala, jolla EU:lla ja sen jäsenvaltioilla on jaettu toimivalta8.
Tämä tarkoittaa, että EU ja jäsenvaltiot voivat toimia lainsäätäjinä ja antaa oikeudellisesti velvoittavia säädöksiä. Jäsenvaltiot voivat säätää lakeja ja antaa sääntöjä, ellei EU ole muotoillut yhteisiä liikennettä koskevia toimintapolitiikkoja ja strategioita.”
https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/LR_TRANSPORT/LR_TRANSPORT_FI.pdf sivu 12
Tästä taas on seurannut jo yli kymmenen vuotta virheellistä liikennepolitiikkaa, mikä kulminoituu nyt mm 60-100 miljardin euron raideliikenne hankkeisiin, missä suurin etu on, Etelä Suomesta Berliiniin menijät voivat valita menevätkö yöjunalla vai aamun lennolla .
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/taas-raiteet-tapetilla/
Tarkoittaa hinta noin 50000 euroa jokaista nettoveronmaksajaa kohden Suomessa. :
viite:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalle-isokallio/konkurssihallitus/
Ilmoita asiaton viesti
Jaa-a. Kukas se sanoikaan ”missä EU, siellä ongelma”
Ilmoita asiaton viesti