Ikäihmisen sähkön hankinta
Puheenvuorossani Ikäihmisten pankkipalvelut vihjaisin, jotta YLE saisi tehdä ohjelman myös siitä, kun ikäihminen hankkii/tekee huusholliinsa sähkösopimuksen!
Eihän tuo sähkön hankinta todellakaan mitään helppoa hommaa ikäihmiselle enää ole. Tässä yksi esimerkki: https://yle.fi/uutiset/3-12624019 ja tässä minun tilanteeni:
Sähköyhtiö Lumo Energia ei enää syyskuusta 2022 lähtien ole sähköä jakanut. Minä ja moni muu noin 8000 määräaikaisen sopimuksen tehnyttä asiakasta sai elokuussa sähköpostia, ilmoituksen, jotta hae itsellesi uusi sähkön toimittaja.
Ei sitä sähköä niin vaan haeta, oteta tai saada. Et soita lähimpään firmaan ja kysy ”saiskos sähköä?” Tätä päivää on, että hankinta kilpailutetaan.
Minä aloitin kilpailutuksen 13.8.2022. Tarvekaan ei nyt ihan vähäinen ole, sillä sähköä kuluu noin 19 000-20 000 kWh/vuosi.
Sopivimmaksi, edullisimmaksi tuli Fortumin tarjous. Sopimuksen tein em. päivänä, tilausvahvistus tuli sähköpostiini saman tien ja tieto, jotta Fortum Kestoa tulisin saamaan 1.9.2022 lukien.
Sitten tuli elokuun 26 päivä ja sähkön siirtofirma Carunalta postia. Tuli oikein postin kautta! Ilmoittivat, että minulla ei näkynyt olevan voimassa olevaa sähkösopimusta 1.9.2022 lukien.
Siis mitä ihmettä? Pitihän se olla.
Mitä tehtävissä muuta kuin soitto Fortumiin ja linjoilla roikkumista (siellä on viime aikoina ollut jonotusta).
Yksi virkailija sieltä sitten puhelimen toiseen päähän ilmaantui. Kerroin tilanteeni, mutta lopputulokseksi tuli, että minun piti hyväksyä sopimus alkavaksi vasta 11.9.2022, koska Fortum ei voisi sähköä sitä ennen kiinteistööni antaa. Tietoni heillä olivat, mutta vaikka ne olivat oikein, niin Fortum ei ollut tunnistanut paikkaani. Sitä ei ollut kuulemma olemassa!
Jos paikkani oli Fortumilta hukuksissa, niin minä kinasin ja ihmettelin virkailijan kanssa mm., miksei Fortum ollut lähettänyt sähköpostiini kyselyä? Siis heti sen jälkeen, kun olin tilaukseni jättänyt. Olisi kysynyt, missä se käyttöpaikka on!
Fortum ei siis käyttöpaikkaani ollut selvittänyt, vaikka tiedon olisi esim. siirtofirmalta saanut varmaan alta aikayksikön.
Seuraavaksi piti osoite -asiassa siirtyä Carunan kimppuun, vaikka käyttöpaikkatieto oli jo saatu Fortumin tietoihin samalla, kun tuota 11.9.2022 alkavaa sähkösopimusta väännettiin.
Kesti oman aikansa, että Caruna korjasi tai päivitti (sitä sanaahan nykyään käytetään) tietoni. Laskuissa tieni nimi on ollut oikein, mutta numerona, muutaman vuoden, jostain syystä saunarakennuksen numero. Kaikki laskut, sähkön katkos- ym. ilmoitukset olen kyllä saanut, omistanhan minä tuon 40 -luvulla rakennetun puulämmitteisen saunankin.
Minua sähkön saannin vekslaus alkoi suututtaa niin paljon, että päätin tehdä valituksen Fortumille. Valitus lähti sähköpostitse, mutta myös postitse 29.8.2022. Motkotin virheellisestä palvelusta, mm. siitä, että sähkön toimitus ei ollut alkanut 1.9.2022 siten, mitä sähköpostiini tullut tilausvahvistus oli 13.8.2022 luvannut.
Kopiot kantelustani toimitin myös Carunalle ja KKV:lle. Että tietäisivät nekin.
Ja korvausvaatimuksia esitin. Jos Fortum ei sähköä 1.9.2022 lukien toimittaisi, niin vaadin hyvitystä sähkölaskuun. Kulutus selviäisi aikanaan, mutta hinta pitäisi olla sitä, jota Fortum oli luvannut 1.9.2022 lukien.
11.9.2022 piti alkaa sähkön tulo, mutta Carunapa oli edelleen ilman tietoa, minkä firman kanssa olin sopimukseni tehnyt.
Taas soitto Fortumiin!
Luurin päässä oli uusi virkailija ja uusi lupaus, että kyllä se nyt 12.9.2022 alkaa ja että saan ensimmäisen kuukauden ihan sillä hinnalla, joka oli luvattu elokuussa, mutta sen jälkeen sopimus olisi jotain muuta. Sitä, mitä elokuussa oli luvattu, sitä ei enää kuulemma ollut myynnissä.
Sitten seuraavaksi tuuppasin sähköpostilla ilmoitusta Carunaan, että tässä tätä uusinta sopimusta nyt olisi, olkaa hyvä! Eipä ihan tainnut mennä oikealle luukulle sekään ilmoitus, sillä vielä 13.9.2022 Carunalta tuli sähköpostia ja info, että ei ole, ei ole voimassa olevaa sähkön toimittajaa.
Tässä kohtaa moni minun tilanteessani oleva olisi jo varmaan repinyt ”pelipaitansa”. Minä ainakin olin tosi, tosi kiukkunen!
13.9.2022 vietin ehtootani Salon Teatterissa. Väliajalla näin puhelimesta, että Caruna Oy:n sähköjakelun vikailmoitus oli yrittänyt minua tavoitella. Ei mistään tästä Salon alueelta, vaan Hyvinkäältä saakka. Olinhan minä vikailmoituksiakin tehnyt, kun kerta semmonen ”lomake” on. Olin ilmoittanut, että sähköä tulee, mutta siirto ei toimi.
Sitten tuli 14.9.2022 ja Fortumilta soitetaan. Uusi virkailija ja uudet jutut! Kaikki kelattiin ihan alkuun. Uusin sopimukseni olisi 15.9.2022 lukien ihan sitä, mitä olin alunperin 13.8.2022 kilpailutuksen jäljiltä hinnaksi ja tilausvahvistuksenakin saanut.
Nyt just sähköä tulee. Fortum toimittaa, Carunakin on sen kansiinsa kirjannut eli siirto toimii. 14.9.2022 firmalta tuli oikein tervetuloa toivotus heidän palvelunsa käyttäjäksi. Mihin on mahtanut hukkua tieto, että olen ollut Carunan käyttäjä jo joulukuusta 1993!
—
Piiitkä oli vuodatukseni ja tätä nyt kysyn: miten ikäihminen selviää sähkön hankinnasta, jos se on tätä luokkaa kuin mitä minulla oli!
Minä jollain lailla näitten äly -vempaimien ja netin kanssa vielä pärjään, mutta entäs sellainen yli 7kymppinen, joka ei enää pärjää. Ja sitten on heitä, joilla ei nettiyhteyksiä ole.
Ja sitten: pitäisi olla sähköinen Suomi!
HöpöHöpö!
Minun tapauksessani sähkön saamiseen tarvittiin monta puhelua, monta sähköpostia ja monta virkailijaa. Ja aikaa kului useita päiviä!
Ei hyvä!
Ei tällainen toiminta!
Luulen, että minun tapauksessani olisi joku työikäinenkin jo saanut pienen ”hipulin”!
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärsinkö nyt oikein, että olit pari viikkoa ilman sähköä?
Entä millä hinnalla Fortum nyt myy sinulle sähköä?
Ilmoita asiaton viesti
En ole ilman sähköä ollut. Tällaisissa tapauksissa siirtofirma, ainakin Caruna, antaa myös sähkön, mutta oma hintansa silläkin on! Eikä siirtofirma ikuisesti sähköä myy. Kyllä sieltä jo uhkaa pukkasi, jotta sähkön toimittaja on hankittava, muutoin he katkaisevat tietystä päivästä lähtien sähkön tulon.
Ilmoita asiaton viesti
Kummallista touhua. Mutta mikä on nyt sähkön hintasi, kun minäkin olen Fortumin asiakas ja lokakuun alusta kWh:n hinta nousee 167 %.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitukseni tarkoitus ei ollut sähkön hintojen esiin nosto.
Ei siitä tulisi kuin pahaa mieltä.
Tarkoitukseni oli vain julkisesti ihmetellä, kuinka hankalaa sähkön kilpailuttaminen voi pahimmillaan olla!
Ilmoita asiaton viesti
Halvallakin pääset. Minulle Fortum ilmoitti, että sähkön hinta on 1.10.-31.12.22
Välillä 23,76 c/ kwh eli nousua 191 %.
Missähän mahtaa nyt luurata kuluttajasuojaviranomaiset. Eikö heillä ole oikein oma virastollinen kallispalkkaista väkeä kuluttajaraukkoja puolustamassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei noista prosenteista vielä hinta selviä. Sinulla on lähtöhinta ollut pienempi kuin minulla. Minulla nousee 15:sta sentistä 35:een. Ei naurata, vaan on pakko etsiä polttopuita. Onneksi on keskuslämmityskattila ja iso varaaja.
Siirtohinta ja verot jäävät nyt pahasti jälkeen energian hinnasta. Täällä Caruna Espoon alueella siirtohinta on kohtuullinen. Siirto ja sähkövero ovat n. 5 c yhteensä. Toki ALV tulee päälle koko roskasta.
No, hallitus laskee sähkön ALV 24 => 10 %:iin. Valtion tulot silti kasvavat, jos ennustetut hinnan nousut toteutuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikkei nyt ihan suoraan liitykään tähän tilanteeseesi(kilpailutuksen vaikeus), niin laitetaan nyt oma tapaus, joka kertoo mitä muuta voi tässä ”kilpailutuksessa” sattua. Eli, meille tuli vuoden alussa ilmoitus KSOlta, että kw-hinta nousee 4-kertaiseksi muistaakseni. Rupesin netista etsimään hintoja ja löysin Karhuvoiman, joka lupasi puolet halvemmalla, kuin uusi korotettu hinta olisi ollut. Onnittelin itseäni kun ehdin juuri ennen isompia hinnankorotuksia tekemään 2n vuoden määräaikaisen sopimuksen. Kunnes sitten tällä viikolla sain lukea lehdistä että Karhuvoimaa ajetaan konkurssiin. Nyt ei sitten tiedä mitä jatkossa tapahtuu. Meillä nyt ei sähkölämmitys, vaan öljy, mutta kyllä isossa omakotitalossa sitä sähköäkin kuluu. Ja öljyä palaa usea tuhat litraa vuodessa. Ei ole helppoa ei..
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Kyllä se aika karmea tilanne on, kun ykskaks ilmoitetaan, että hinta muuttuu siitä, mitä alunperin sovittu on. Ja sitten on vielä näitä tapauksia, kun firma menee konkurssiin.
Suomessa on sähkön saannin ja hintojen osalta ollut todella hyvä ja edullinen tilanne. Jos nyt kilpailuttaa, esille saa vain muutaman tarjoojan ja hinnat ovat huikeita.
Ilmoita asiaton viesti
Ei niin!
Ja miten on näiden sähköautojen tulevaisuus?
Niitä tässä on viime aikoina ihmisille tuputettu!
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka markkinataloutta kannatankin, niin sähkön osalta tulee joskus kaipuu vanhaan aikaan, jolloin kwh-hinta oli kaikille sama koko valtakunnassa eikä kilpailutusta ollut olemassakaan. Kilowattitunti maksoi silloin sen minkä maksoi eikä siirtohintaa veloitettu erikseen.
Ilmoita asiaton viesti
Niin ja lisäksi yösähkö maksoi jotain kolmasosan päiväsähköstä. Kun rakensin taloni 80-luvulla, niin kannatti investoida vesipattereihin ja isoon varaajaan (kolme kuutiota). Lisäksi investoin puukattilaan, mistä nyt on hyötyä. Vielä 90-luvulla ei puuta kannattanut polttaa, kun yösähkö oli niin halpaa ja varaajasta riitti hyvin vuorokaudeksi öiset lämmitykset.
Kuukauden sähkölasku oli tuolloin vain n. 150 mk, kun silloin ei vielä ollut etäluettavia mittareita ja lasku oli sama läpi vuoden. Toki kerran vuodessa tuli tasauslasku.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä.
Minulla on kolme ilmalämpöpumppua, kaksi takkauunia ja puuhella.
Ilmalämpöpumppujen teho on ollut todella hyvä jopa pakkasilla ja käyttö on ollut sen verran edullista, etten klapeja ole ihmeemmin huusholliini kantanut ja tuhkaa pesistä kaapinut.
Tällaisista ministeri Tuppuraisen sähkön säästövinkeistä en tykkää, jos hän näin on ehdotellut: ”Hiustenkuivaajan ja kihartimien tilalle papiljotit – ”Eivät vaadi sähköä”
Ilmoita asiaton viesti
Tuppuraiselta ja koko hallitukselta puuttuu suhteellisuudentaju kokonaan.
Ilmoita asiaton viesti
En ole seurannut mitä mieltä perussuomalaiset tai muutkaan puolueet ovat sähkön kilpailuttamisesta, esim. tämän tapaisesta tilanteesta kuin minulla oli. Tv -uutisista en ainakaan ole huomannut! Ovatkohan sanoneet yhtään mitään?
Ilmoita asiaton viesti
On vanha laulu: ”Ei aika mennyt koskaan palaa” , mutta ei sekään sähkön saannin ja maksujen nykytilannetta lohduta. Ei sit yhtään!
Ilmoita asiaton viesti
Ihan samat ajatukset minullakin viime aikoina.
Ilmoita asiaton viesti