Ikäihmisen sähkön hankinta

Puheenvuorossani Ikäihmisten pankkipalvelut vihjaisin, jotta YLE saisi tehdä ohjelman myös siitä, kun ikäihminen hankkii/tekee huusholliinsa sähkösopimuksen!

Eihän tuo sähkön hankinta todellakaan mitään helppoa hommaa ikäihmiselle enää ole. Tässä yksi esimerkki: https://yle.fi/uutiset/3-12624019 ja tässä minun tilanteeni:

Sähköyhtiö Lumo Energia ei enää syyskuusta 2022 lähtien ole sähköä jakanut. Minä ja moni muu noin 8000 määräaikaisen sopimuksen tehnyttä asiakasta sai elokuussa sähköpostia, ilmoituksen, jotta hae itsellesi uusi sähkön toimittaja.

Ei sitä sähköä niin vaan haeta, oteta tai saada. Et soita lähimpään firmaan ja kysy ”saiskos sähköä?” Tätä päivää on, että hankinta kilpailutetaan.

Minä aloitin kilpailutuksen 13.8.2022. Tarvekaan ei nyt ihan vähäinen ole, sillä sähköä kuluu noin 19 000-20 000 kWh/vuosi.

Sopivimmaksi, edullisimmaksi tuli Fortumin tarjous. Sopimuksen tein em. päivänä, tilausvahvistus tuli sähköpostiini saman tien ja tieto, jotta Fortum Kestoa tulisin saamaan 1.9.2022 lukien.

Sitten tuli elokuun 26 päivä ja sähkön siirtofirma Carunalta postia. Tuli oikein postin kautta! Ilmoittivat, että minulla ei näkynyt olevan voimassa olevaa sähkösopimusta 1.9.2022 lukien.

Siis mitä ihmettä? Pitihän se olla.

Mitä tehtävissä muuta kuin soitto Fortumiin ja linjoilla roikkumista (siellä on viime aikoina ollut jonotusta).

Yksi virkailija sieltä sitten puhelimen toiseen päähän ilmaantui. Kerroin tilanteeni, mutta lopputulokseksi tuli, että minun piti hyväksyä sopimus alkavaksi vasta 11.9.2022, koska Fortum ei voisi sähköä sitä ennen kiinteistööni antaa. Tietoni heillä olivat, mutta vaikka ne olivat oikein, niin Fortum ei ollut tunnistanut paikkaani. Sitä ei ollut kuulemma olemassa!

Jos paikkani oli Fortumilta hukuksissa, niin minä kinasin ja ihmettelin virkailijan kanssa mm., miksei Fortum ollut lähettänyt sähköpostiini kyselyä? Siis heti sen jälkeen, kun olin tilaukseni jättänyt. Olisi kysynyt, missä se käyttöpaikka on! 

Fortum ei siis käyttöpaikkaani ollut selvittänyt, vaikka tiedon olisi esim. siirtofirmalta saanut varmaan alta aikayksikön.

Seuraavaksi piti osoite -asiassa siirtyä Carunan kimppuun, vaikka käyttöpaikkatieto oli jo saatu Fortumin tietoihin samalla, kun tuota 11.9.2022 alkavaa sähkösopimusta väännettiin.

Kesti oman aikansa, että Caruna korjasi tai päivitti (sitä sanaahan nykyään käytetään) tietoni. Laskuissa tieni nimi on ollut oikein, mutta numerona, muutaman vuoden, jostain syystä saunarakennuksen numero. Kaikki laskut, sähkön katkos- ym. ilmoitukset olen kyllä saanut, omistanhan minä tuon 40 -luvulla rakennetun puulämmitteisen saunankin.

Minua sähkön saannin vekslaus alkoi suututtaa niin paljon, että päätin tehdä valituksen Fortumille. Valitus lähti sähköpostitse, mutta myös postitse 29.8.2022. Motkotin virheellisestä palvelusta, mm. siitä, että sähkön toimitus ei ollut alkanut 1.9.2022 siten, mitä sähköpostiini tullut tilausvahvistus oli 13.8.2022 luvannut.

Kopiot kantelustani toimitin myös Carunalle ja KKV:lle. Että tietäisivät nekin.

Ja korvausvaatimuksia esitin. Jos Fortum ei sähköä 1.9.2022 lukien toimittaisi, niin vaadin hyvitystä sähkölaskuun. Kulutus selviäisi aikanaan, mutta hinta pitäisi olla sitä, jota Fortum oli luvannut 1.9.2022 lukien.

11.9.2022 piti alkaa sähkön tulo, mutta Carunapa oli edelleen ilman tietoa, minkä firman kanssa olin sopimukseni tehnyt.

Taas soitto Fortumiin!

Luurin päässä oli uusi virkailija ja uusi lupaus, että kyllä se nyt 12.9.2022 alkaa ja että saan ensimmäisen kuukauden ihan sillä hinnalla, joka oli luvattu elokuussa, mutta sen jälkeen sopimus olisi jotain muuta. Sitä, mitä elokuussa oli luvattu, sitä ei enää kuulemma ollut myynnissä.

Sitten seuraavaksi tuuppasin sähköpostilla ilmoitusta Carunaan, että tässä tätä uusinta sopimusta nyt olisi, olkaa hyvä! Eipä ihan tainnut mennä oikealle luukulle sekään ilmoitus, sillä vielä 13.9.2022 Carunalta tuli sähköpostia ja info, että ei ole, ei ole voimassa olevaa sähkön toimittajaa.

Tässä kohtaa moni minun tilanteessani oleva olisi jo varmaan repinyt ”pelipaitansa”. Minä ainakin olin tosi, tosi kiukkunen!

13.9.2022 vietin ehtootani Salon Teatterissa. Väliajalla näin puhelimesta, että Caruna Oy:n sähköjakelun vikailmoitus oli yrittänyt minua tavoitella. Ei mistään tästä Salon alueelta, vaan Hyvinkäältä saakka. Olinhan minä vikailmoituksiakin tehnyt, kun kerta semmonen ”lomake” on. Olin ilmoittanut, että sähköä tulee, mutta siirto ei toimi.

Sitten tuli 14.9.2022 ja Fortumilta soitetaan. Uusi virkailija ja uudet jutut! Kaikki kelattiin ihan alkuun. Uusin sopimukseni olisi 15.9.2022 lukien ihan sitä, mitä olin alunperin 13.8.2022 kilpailutuksen jäljiltä hinnaksi ja tilausvahvistuksenakin saanut.

Nyt just sähköä tulee. Fortum toimittaa, Carunakin on sen kansiinsa kirjannut eli siirto toimii. 14.9.2022 firmalta tuli oikein tervetuloa toivotus heidän palvelunsa käyttäjäksi. Mihin on mahtanut hukkua tieto, että olen ollut Carunan käyttäjä jo joulukuusta 1993!

Piiitkä oli vuodatukseni ja tätä nyt kysyn: miten ikäihminen selviää sähkön hankinnasta, jos se on tätä luokkaa kuin mitä minulla oli!

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu