Ministerit selkokieli -kurssille!

”Tämä laiva on saatava nyt myrskyssä satamaan!”

Tuo on viime viikkoinen uutisotsikko, varsinainen lööppi. Säätiedotus se ei ollut. Ei myöskään koskenut Viking Linen uusinta laivaa Viking Glorya, jonne voi tehdä risteilyvarauksia 1.3.2022 alkaen.
Tuo lause tuli ministerin suusta. Ministeri Krista Kiurun. Jatkoakin hän tuohon tuuppasi. Näin: ”Millään alueella ei kannata jäädä odottamaan luotsia, joka tulee venettä saattamaan.”

Aika moni taitaa jo muistaa, mistä oli kysymys. Oli yksi monista, todella monista hallituksen koronainformaatio -tilaisuuksista.

Saa sitä informoida ja niin pitääkin, mutta!
Toivoisin ja varmaan moni muu, että ministeri, edes ministeri tässä maassa käyttäisi selkokieltä.
Ketä tuollainen esitystyyli palvelee?
Minun mielestäni ei ketään!
Eiväthän nuo lauseet sitä kerro, mistä ihan oikeasti viime viikolla oli kyse. Vai kertovatko Sinun mielestäsi?

Ja kyllä tuota, minun mielestäni ”vähä sinpäi” -lööpitystä harrastavat myös lehdet. Viimeisin esimerkki paikallislehdestämme. Salon Seudun Sanomat tänään: Koronatartuntojen määrä ampuu kohti korkeuksia! Linkkiä en tähän saa, mutta lehden sivulta neljä tuo otsake löytyy. Toimittaja on vissiin just tullut hirvimetsästä!

Ei minulla muuta motkottamista tänään!

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu