Ammattilaisten verkkokaupat yleistyneet

Joitakin vuosia sitten erilaiset tukkuliikkeet suhtautuivat vielä verkkokauppa toimintaa yllättävänkin nihkeästi ja sen sijaan, että tukkuliike olisi rakentanut tai tilannut itselleen toimivan verkkokaupparatkaisun, tyydyttiin tuotelistauksiin ja printattaviin tilauslomakkeisiin.

Jos nykyaikana näin 20-luvulla haluaa toimia kannattavasti tukkukaupassa, pitää yrityksen verkkoliiketoiminnan pystyä tarjoamaan asiakkaille joustavat tilausalusta, miltä jokainen tuote löytyy helposti hintoineen ja muine tietoineen. On sitten kyse tavallisesta 100 lautasen tilauksesta ravintolaan tai mistä löytyisi uusi tig hitsauskone. Samalla tämä kaikki tarkoittaa sitä, että taakse ovat jääneet ne ajat, kun yritysjohtajat pystyivät vastaamaan verkkoliiketoiminnan tarpeisiin lauseella ”eivät meidän ostajat ehdi netissä roikkua”.

Maailma ja arkemme muuttuu

On totta, että yhä vielä iso osa yritysten päättäjistä osaavat olla töissä ja arjessa ilman älypuhelimia ja niiden satoja sovelluksia, mutta vähitellen päätäntävallassa olevat henkilöt vaihtuvat ihmisiin, jotka ovat tottuneet käyttämään digialustoja aivan nuoresta alkaen, eli ala mikä tahansa. Eikä kyse ole vain viihdekäytöstä sosiaalisessa mediassa, vaan täysin ammattimaisesta verkostoitumisesta. Ennen sosiaalisen media tuloa arkeemme, ammattimainen verkostoituminen tarkoitti erilaisiin messuihin osallistumista ja illanviettoissa roikkumista, mutta nykyään näitä verkostoja luodaan täysin digitaalisessa ympäristössä kansainvälisesti – ilman että toisia ihmisiä tavataan lainkaan henkilökohtaisesti.

Toiset ovat sitä mieltä, että tällainen digitaalisuus ei voi koskaan täysin korvata henkilökohtaista tapaamista ja tavallaan he ovat siinä oikeassa, mutta digitaalinen tapaaminen esimerkiksi verkkoneuvotteluissa tai videopalavereissa kuitenkin toimii. Emme ehkä saa sitä samaa informaatiota toisesta henkilöstö, kuin jos olisimme hänen kanssaan todellisuudessa samassa tilassa, mutta 99 % varmuudella saamme kaikki työt ja sopimukset ja neuvottelut käytyä aivan yhtä hyvin myös etänä. Välillä saattaakin jopa olla parempi olla tapaamatta heti kasvotusten, vaan alustavat neuvottelut ja kanssakäymiset voidaan hoitaa erilaisilla digitaalisilla alustoilla.

Jo mennyt vuosi näytti meille kuinka hyvin yritykset pärjäävät ilman aikaa vieviä matkustamisia asiakkaiden luo neuvotteluihin – verkkopalaverit erilaisten uusien sovellusten kautta ovat nopeuttaneet työtä ja virtaviivaistaneet prosesseja myös tässä. Lisäksi verkossa tapahtuvissa palavereissa voi asiakkaalle linkata tuotteet suoraan verkkokaupasta keskusteluun, ja asiakas voi suorittaa tilauksen keskustelun aikana, ja jopa maksaakin sen.

Verkkokauppa liiketoiminta kasvaa kasvamistaan

Jokainen meistä on nähnyt eri kaupungeissa, eikä vain kotimaassa vaan muuallakin, että kaupunkien keskustojen butiikeilla on vaikeuksia. Eikä kyse ole vain halpahalleista, vaan myös erikoistuoteliikkeistä, brändiliikkeistä. Näillä kaikilla on käytännössä myös omat verkkokaupat, ja mitä parempi verkkokauppa on tuotevalikoimaltaan, palvelutasoltaan, hinnoittelultaan ja kokonaiskuvaltaan, sitä enemmän se houkuttelee asiakkaita tekemään ostoksensa siellä missä ovatkaan – joko tietokoneella tai täysin paikkariippumattomasti mobiilisti. Tämäkin kaikki vain lisää sitä harmaata ja hämärtyvää rajaa, mikä joskus oli vapaa-ajan ja työn välissä.

Ei siis ole mikään ihme, että ammattilaisille tarkoitetut tuotteet ja erikoistuotteet ovat myös kaikki saatavilla verkosta, helposti ja suoraan. Ei tarvitse enää asiakaspalvelijaa väliin, kun ostat omalle yritykselle sen liiketoiminnalle tarpeelliset tuotteet suoraan verkkokaupasta – entistä suoraviivaisemmin ja nopeammin ja saat yleensä tuotteet toimitettuna juuri sinne minne haluat. Samalla kun verkkokauppa kasvaa, niin alalle on tullut myös paljon kansainvälisiä kauppoja ja jopa täysiä huijareita – kannattaa siis olla varma mistä ostaa ja mitä ostaa, eikä aivan tuntemattomilta ja pieniltä kansainvälisiltä verkkokaupoilta kannata välttämättä isompia tuote-eriä lähteä tilaamaan. Lisäksi kannattaa huomioida EU/EU-ulkopuoliset maat ja tämän rajan ylittävän kaupan tulli ja veroseuraamukset, jotka voi varmistaa ja testata Tullin omasta tullauslaskurista.

Onko sinulla vielä tullut vastaan yritysjohtaja, joka ei ole ymmärtänyt verkkotoimintojen ja digitaalisten alustojen tärkeyttä liiketoiminnalle?

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu