Kaverini laittoi verkkokaupan pystyyn – ei varastoja, ei oikeastaan mitään omaa

Kaverini ei ole huijari. On ollut tuttu minulle jo parinkymmenen vuoden ajan, ja ollaan tehty useita yhteisiä projekteja vuosien varrella. Hänellä on myös aivan ”oikeakin” yritys Suomessa, jossa tuotetaan reaalisia tuotteita, aivan kuten minullakin. Viime viikolla hän kertoi minulle avaavansa verkkokaupan. Olin että, ok, mitenkäs aikaa löytyy uuden liiketoiminnan aloittamiselle?

Hän kertoi:

  • verkkokauppa tulee valmiina Saksasta
  • tuotteet tulevat valmiina tilauksien mukaan jostain (Kiinasta?)
  • kyseessä on siis dropshipping verkkokauppa

Näitä verkkokauppoja on tullut viime aikoina kuin sieniä sateella, ja monet näistä yrittäjistä kuvittelevat että avaamalla verkkokaupan, avaa myös rahahanat. Mutta eihän se näin ole. Verkkokaupoissa on aivan älytön kilpailu, varsinkin niillä aloilla millä tuotteita liikkuu vähänkään enemmän. En lähtenyt tarkemmin utelemaan, mitä hän on keksinyt suomalaisille markkinoida, toivotin vain onnea. Syynä hänellä oli yksinkertaisesti lisäeurojen saaminen. Oma liiketoiminta toimii hänellä jotenkin, mutta laskua on tullut vuosi vuodelta, ja tässä dropshipping liiketoiminnassa varsinainen yritysriski on melkoisen pieni.

Molemmilla meistä on kymmenien vuosien kokemus yrittäjänä. Olemme nähneet hyviä ja huonoja aikoja, ja kuten kaikille muille, myös meille nämä menneet vuodet ovat olleet melkoista koettelemusta ja uuden arjen opettelua, ja se jatkuu yhä.

Yrittäjyys jes – dropshipping (?) en tiedä

Itsellänikin on verkkokauppa. Mutta tuotamme itse sen tuotteet. Tiedän mitä dopshipping on, ja siinä on oikealla idealla ja vahvalla tekemisellä mahdollisuudet ansaita rahaa, aivan kuten missä tahansa muussakin toimivassa liikeyrityksessä, ja liiketoimessa.

Dropshipping on nykyaikainen liiketoimintamalli, joka on houkutellut yrittäjiä ympäri maailmaa sen alhaisen kynnysarvon ja joustavuuden ansiosta.

Yksi suurimmista riskeistä dropshipping-liiketoiminnassa on riippuvuus ulkopuolisista toimittajista. On olennaista valita luotettavia toimittajia, jotka pystyvät tarjoamaan korkealaatuisia tuotteita ja luotettavaa toimituspalvelua. Laadunvalvonta on keskeinen tekijä asiakastyytyväisyyden ja brändin maineen ylläpitämisessä. Tässä toiminnassa sinulla yrittäjänä ei ole omaa tuotantoa, eikä yleensä edes omaa varastoa, vaan tuotteet lähtevät paikasta A ja kulkeutuvat suoraan tilaajalle, käymättä oman liiketoimintasi toimipisteessä – tai sitten sinulla on välivarasto (tämä on jo harvinaisempaa, sillä monet tuottajat tarjoavat alusta alkaen täyden palvelun pakettia sisältäen verkkokaupan, toimituksen ja tuotteet).

Erinomainen asiakaspalvelu on avain pitkäaikaiseen menestykseen dropshipping-liiketoiminnassa. Nopea ja tehokas asiakaspalvelu, mukaan lukien ongelmien ratkaiseminen ja palautuskäytäntöjen hallinta, auttaa rakentamaan luottamusta ja uskollisuutta asiakkaiden keskuudessa. Dropshippingissa kilpailu on kovaa, ja siksi erottuva markkinointistrategia on elintärkeää. On tärkeää ymmärtää, kuka on kohdeyleisösi ja miten heitä lähestytään tehokkaimmin. Digitaalinen markkinointi, kuten hakukoneoptimointi (SEO), maksettu mainonta (esim. Google AdWords, Facebook Ads), sähköpostimarkkinointi ja sisältömarkkinointi, ovat keskeisiä menetelmiä tässä prosessissa. Hakukoneoptimointi on olennainen osa dropshipping-liiketoiminnan näkyvyyden parantamista. Avainsanojen tutkimus, sivuston tekninen optimointi ja laadukkaan sisällön tuottaminen ovat keskeisiä tekijöitä, jotka auttavat sijoittumaan paremmin hakukonetuloksissa. Sisältömarkkinointi, kuten blogikirjoitukset, opasartikkelit ja videot, voivat auttaa houkuttelemaan ja sitouttamaan potentiaalisia asiakkaita.

Eli…

Dropshipping on liiketoimintamalli, joka tarjoaa suuria mahdollisuuksia, mutta myös haasteita, erityisesti markkinoinnin näkökulmasta. Tehokkaan markkinointistrategian kehittäminen, joka yhdistää digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median, SEO:n, sisältömarkkinoinnin, maksetun mainonnan, asiakassuhteiden hoitamisen ja analytiikan, on avain menestykseen tässä kilpailuhenkisessä ympäristössä. Oikein toteutettuna dropshipping voi tarjota yrittäjille palkitsevan ja tuottoisan polun digitaalisen kaupankäynnin maailmassa.

Oma tulevaisuus

Itse olen kiinni omissa liiketoimissa, mutta pitää seurata miten kaverilla lähtee liikkeelle, ja olisiko kenties oma seuraava yritys tällaisessa varsin ”olemattomassa” yrityksessä. Mitä sinä olet mieltä tällaisesta liiketoiminnasta? Itse en ole lähdössä tällaiseen ja muutenkin ajatuksissa olisi tavalla tai toisella jonkinlainen digitaalinen detox, mutta katsotaan nyt ensin tämä talvi ja alkuvuosi läpi.

Markkinakettu
Sitoutumaton Lohja

Yksityisyrittäjä jo 80-luvun lopulta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu