Kuinka paljon sinä luotat automatiikkaan – ja missä sitä ei ainakaan kannata tehdä

autot ja kova sade

Nykyajan teknologinen edistys on tuonut mukanaan automaation, joka on mullistanut niin arkielämämme kuin työtapammekin. Automaation hyödyntäminen on kasvanut räjähdysmäisesti, mutta on tärkeää ymmärtää, missä sen käyttö on järkevää ja missä sen varaan ei kannata laskea. Varsinkin näin talvisaikaa Suomessa on hyvä vähintäänkin yrittää ymmärtää ja tietää automaatiolle omassa arjessa korvaavia vaihtoehtoja.

Ajattelin tännekin kirjoittaa aiheesta, mitä olen paikallisesti ainakin kerran vuodessa kirjoitellut ja useampaan otteeseen liikenteessä kiroillut: jos sinulla on auto, tunnetko autosi? Tiedätkö, miten autosi automatiikka toimii, ja ennen kaikkea miten autosi valot toimivat? Älä luota valoautomatiikkaan, vaan ymmärrä autosi, sekä ennen kaikkea oma vastuusi liikenteessä. Liian usein näkee valottomia autoja vesisateessa, lumisateessa ja tuulessa ja tuiskussa. Autoja, joita ei voi mitenkään nähdä kunnolla, ja huonolla onnella, ne havaitsee vasta kun on liian myöhäistä.

Kyse ei ole siitä, että jokainen näistä kuskeista olisi huono kuski, tai tekisi valojen unohtamisen tahallaan, ei. Heillä vain ei ole oikeasti tietoa siitä, miten heidän autonsa valot toimivat todellisuudessa. Millaiset valot heillä kulloinkin on päällä, ja millaiset valot pitäisi olla – pimeässä, sateessa ja siinä tuiskussa.

Nykyautot myös huomauttavat kuskille, jos jokin valo ei toimi, tai renkaat ovat huonossa kunnossa, ja jotkin autot jopa huomaavat jos tuulilasissa on kiveiskemä ja se vaatii huomiota.

Miten se valoautomatiikka toimii

Uusien ajoneuvojen teknologian kehittyessä, on tärkeää huomioida päiväajovalot ja niiden käyttö liikenteessä. Vaikka päiväajovalot tarjoavat valoa menosuuntaan, ne eivät välttämättä valaise auton takavaloja. Tämä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, sillä heikossa valaistuksessa perässä tulevat autoilijat eivät ehkä havaitse autoa.

Ajovalojen ja takavalojen tärkeys: Kun näkyvyys heikkenee, on olennaista muistaa kytkeä ajovalot ja takavalot päälle. Tämä pätee erityisesti pimeässä, hämärässä sekä haastavissa sääolosuhteissa, kuten sumussa, vesija lumisateessa. Ajovalot eivät ainoastaan lisää kuljettajan näkyvyyttä, vaan myös varmistavat, että muut tienkäyttäjät, kuten jalankulkijat ja muut autoilijat, havaitsevat ajoneuvon ajoissa. Monessa autossa ajovaloat ja takavalot syttyvät hämärässä, mutta yllättävän monessa vesisade ja usein huono näkyvyys eivät automaattisesti saa aikaan takavalojen syttymistä – mikä mahdollistaa vaaratilanteiden syntymisen helpommalla kuin silloin, kun auton takavalot ovat päällä.

Ajovalojen käytön opettelu

On tärkeää varmistaa, että jokainen kuljettaja osaa kytkeä ajovalot päälle ja pois tarpeen mukaan. Monissa uusissa autoissa valojen säätö tapahtuu automaattisesti, mutta manuaalinen valojen säätö on edelleen tärkeä taito. Tämä on erityisen olennaista, sillä tekniset vikaantumiset tai unohdukset voivat johtaa vaaratilanteisiin. Uusimmissa ajoneuvomalleissa käytetään monimutkaisia valaistusjärjestelmiä, jotka voivat sisältää LED-tekniikkaa, adaptiivisia ajovaloja ja muita innovatiivisia ratkaisuja. Nämä järjestelmät tarjoavat paremman näkyvyyden ja turvallisuuden, mutta vaativat myös kuljettajalta ymmärrystä niiden toiminnasta.

Auton valojen säätö ja käyttöohjeet

Kuljettajan on tärkeää tutustua autonsa käyttöohjeisiin ja oppia, miten eri valotoiminnot toimivat. Tämä sisältää päiväajovalojen, ajovalojen ja takavalojen säädöt. Oikeanlainen valojen käyttö ei ainoastaan lisää turvallisuutta, vaan myös varmistaa, että kuljettaja noudattaa liikennesääntöjä.

Tiedän että 90% kuskeista tämä on itsestään selvää, ja ne ajovalot menevät manuaalisesti päälle odottamatta automatiikan päälle tuloa, mutta oletko sinä tällainen kuski, vai luotatko täysin autosi valoautomatiikkaan?

Markkinakettu
Sitoutumaton Lohja

Yksityisyrittäjä jo 80-luvun lopulta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu