Mitä ajattelet e-urheilusta?

Sillä itseasiassa ei ole paljon merkitystä, mitä sinä ajattelet, sillä maailman mittakaavassa e-urheilu on todella iso asia, ja se kasvaa ja kehittyy viikoittain. Se on jo ylittänyt miljardin dollarin liikevaihto arvon ja kasvun ylärajaa ei ole näkyvillä. Suomessa se on vielä lapsen kengissä, mutta suomalaiset e-urheilujoukkueet kuten ENCE ja HAVU ovat jo täysillä mukana kansainvälisissä koitoksissa ja ovat siellä näkyneet mm Keskisuomalaisen sponsoroima KOVA sekä SJ Gaming, jonka Sotkamon Jymy perusti. E-urheilun tulevaisuudesta antaa hyvän kuvan myös tällä viikolla julkistettu David Beckhamin mukana olo Guild Esports yhtiössä. Itse omistusosuudessa ei ollut uutisoitavaa, mutta siinä että yritystä ollaan viemässä Lontoon pörssiin.. tavoitteena myydä 40%  firmasta sijoittajille ja saada 20 miljoonaa puntaa rahoitusta. Tavoitteet Guild Esports yhtiöllä ovat sellaisissa peleissä kuten CS:GO, Fortnite, FIFA ja Rocket League, jonka ammattijoukkueet on tarkoitus palkata tuolla sijoittajien rahalla. Beckham itse puhuu Guild Esports joukkueesta kuin mistä tahansa Valioliigan joukkueesta, eli tavoitteena on rakentaa aivan vastaavanlainen organisaatio akatemioineen myös e-urheilussa.

Jos sitten mietitään syitä tähän, esimerkiksi pelkästään CS:GO pelissä on jaettu palkintorahoja jo yli 100 miljoonaa dollaria ja ensi vuoden Dota2 pelin MM-finaalissa eli The Internationalissa ollaan jälleen tekemässä miljonäärejä. Näitä on jo aiemmilta finaalikerroilta Suomessa useampia, ja eniten ansainneet suomalaiset e-urheilu ammattilaiset ovat ansainneet jo yli kuusi miljoonaa dollaria pelaamalla tietokonepeliä!

E-urheilu kasvaa jopa 2020

Vaikka nyt tänä vuonna on e-urheilukin joutunut kärsimään tästä maailmaa vaivaavasta viruksesta ja käytännössä kaikki tämän vuoden LAN- eli areenatapahtumat ovat peruttu ja turnaukset käydään pelkästään online peleinä, ovat lajit kuitenkin kasvaneet sekä pelaaja, sponsori että katsojamäärissä. Microsoft yritti tulla myös mukaan tätä kasvua omalla suoratoistokanavallaan, mutta vaikka se käytti miljoonia palkatessaan striimaajia palveluunsa, ei Mixer-palvelu ollut pitkäikäinen, ja se onkin jo kuopattu. Sen sijaan suoratoistokanava Twitch on nimenomaan pelaajien suosikki YouTuben rinnalla ja monet ammattilaisista ansaitsevatkin lisätuloja striimaamalla eli tekemällä livevideoita näihin palveluihin peleistään.

Isot brändit ovat jo apajilla, mm. BMW sponsoroi League of Legends pelissä peräti viittä eri ammattijoukkuetta, joista kuitenkin vain kaksi on yltämässä pelin MM-lopputurnauksen 16 joukkueen joukkoon. Myös USA:n eri asevoimat ovat lähteneet mukaan sponsoroimaan USA:n mantereella pelattavia e-urheilun turnauksia isolla näkyvyydellä. Meillä täällä Suomessa näkyvimmät sponsorit ja mahdollistajat ovat tottakai Telia ja Elisa.

Mikä tekee lajista niin suositun?

Kaikki jotka ovat joskus kokeilleet tietokonepelaamista tietävät, että todella hyväksi tuleminen vaatii harjoittelua. Sama juttu on perinteisessä urheilussakin, tietokonepeleissä erot ovat entistä pienemmät ja todellisen ammattilaisen menestymiseen liittyvät niin oma osaaminen, omat syntymälahjat, onni päästä oikeaan organisaatioon sekä satojen tuntien harjoittelu. Ja peleissä kuten CS:GO, Dota2, League of Legends, Rocket League, Rainbow Six, kyse on tiimin yhteispelistä – kukaan ei voita kamppailua yksin, vaikka joskus yksilön taidot voivatkin merkitä paljon, aivan kuten jalkapallossa yksi pelaaja voi nostaa joukkueen tasoa tyyliin Messi tai Rodaldo.

Mutta kuinka monta kertaa historiassa on ollut tällainen tilanne, että entinen vapaa-ajan ajanviete mahdollistaisi tulon miljonääriksi? Monet nuoret katsovatkin näitä suomalaisiakin ammattilaisia ja haluavat tulla vastaaviksi, mutta esimerkiksi ammattilaisturnauksissa alaikäraja on 18-vuotta. Ikäraja johtuu enemmänkin tapahtumien sponsoreista, kuin itse pelistä ja siksi useimmat pelaajat ovat aloittaneet jo 10-vuotiaina – kylläkin nykyään myös seniori-iässä, mikä kertookin pelaamisen nykyään kattavan kaikki ikäluokat.

Ammattitasolla pelaaminen ei kuitenkaan ole stressitöntä ja monet huippupelaajista kärsivätkin tänä vuonna burnouteista pelkkien nettipelien pelaamisesta. Ammattilaiset kaipaavat tietokonepelienkin kohdalla sitä todellista katsomoa, niitä tuhansia hurraavia faneja, aivan kuten jalkapalloilijat ja jääkiekkoilijat. Ei kotiareenan katsojia turhaan sanota ylimääräiseksi pelaajaksi.

Harrastelijana voit pelailla pelejä omassa rauhassa ilman ammattitavoitteita, eli aivan samoja pelejä kuin mitä turnauksissa pelataan. Voit sitten katsella suoratoiston kautta turnauksia ja oppia niistä kenties lisää omaan peliin, mutta se onkin tietokonepelien hyvä puoli – voit itse päättää omat tavoitteesi. Mutta jos pelaajana lähdet tavoittelemaan ammattilaisuutta, vie tiesi todennäköisesti ulkomaille – eikä vain pelaajien, vaan esim. ravintoterapeuttien, fysiovalmentajien ja psyykkisen valmennuksen ammattilaisten. Jo nykyiset isoimmat e-urheilu organisaatiot toimivat kuten isot urheilujoukkueet, pelaajista pidetään huolta monella osa-alueella.

Oletko sinä kiinnittänyt mitään huomiota e-urheilun kehittymiselle ja tulemiselle Suomeen? Ovathan useat keskiasteen oppilaitoksetkin ottaneet e-urheilun yhdeksi mahdolliseksi opintosuunnaksi.

 

 

 

 

Markkinakettu

Yksityisyrittäjä jo 80-luvun lopulta. Omia ajatuksia löytyy osoitteesta <a href="http://markkinakettu.blogspot.com/" title="http://markkinakettu.blogspot.com/">http://markkinakettu.blogspot.com/</a> ja facebookista <a href="https://www.facebook.com/markkinointiguru/" title="www.facebook.com/markkinointiguru">www.facebook.com/markkinointiguru</a> Jos intoa ja aikaa riittää niin firmasta lisätietoja löytyy kotisivuilta <a href="http://www.ertuki.fi" title="www.ertuki.fi">www.ertuki.fi</a> ja tekemiäni videoita YouTubesta kanavalta: eRoom

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu