Nettimarkkinoinnissa käytetään tänä päivänä ovelia keinoja

Netin alkutaipaleilla online markkinointi miellettiin pelkästään bannerien asettelusta sinne tänne pitkin sivustoa. Joskus jopa mitä enemmän bannereita sivustolla oli, sitä enemmän mainostuloja ropisi sivuston kassaan – asiakaskokemuksesta viis. Entisajan banneriviidakossa seikkailun sijaan nykyaikainen nettimarkkinointi on huomattavasti ovelampaa ja ammattimaisempaa.

Kun puhutaan yrityksen tuotteiden markkinoimisesta netissä, kaikille tulee ensimmäiseksi mieleen Google ja Googlen Adwords-mainokset. Nettimarkkinointi on kuitenkin paljon muuta kuin pelkkää mainostilan ostoa, vaan jokainen yritys voi itse muuttaa “sivustonsa Google-ystävällisemmäksi” SEO (Search Engine Optimization)-hakukoneoptimoinnin avulla.

Kukaan ei ole kuitenkaan syntynyt Google-velhoksi, joten monesti Suomen pienet yrittäjät joutuvat palkkaamaan apua selvittääkseen nettimarkkinoinnin verkkoja. Eikä se ole huono asia, päinvastoin. Tällä tavoin yritys pääsee tavoitteisiinsa huomattavasti nopeammin ja lopputulos tuottaa taatusti huomattavasti paremman tuloksen kuin itsetehtynä.

Jos et halua lähteä kilpailemaan muiden kanssa hakutulosten ensimmäisten sivustojen paikoista, vaan mielit tehdä jotain erikoisempaa, voit kokeilla seuraavia hieman poikkeavia markkinointitapoja. Niiden toteuttaminen vaatii kuitenkin asiaan perehtymistä ja ehkä jopa rahallista panostusta, mutta ilman sijoitusta ei tule voittoa.

Perusta blogi tai some-tili

Uskon, että monelta taisi tässä kohtaa lentää kahvit etumuksille, mutta nykyajassa sosiaalisen median voima ei näy pelkästään nuorison keskuudessa vaan myös yritysmarkkinoinnissa. Blogin, vlogin tai some-tilin perustaminen antaa lisänäkyvyyttä yrityksellesi melkeinpä ilmaiseksi. Voit niiden kautta hoitaa asiakaspalautteen, mainostaa tuotteitasi kuvien ja videoiden avulla sekä jakaa tietoa tarjouksista.

Nykyihmisiin vetoaa tunteet, joten pienet kertomukset yrityksen historiasta, työntekijäesittelyt ja vaikkapa video pelkästään yhdestä tavallisesta työpäivästä vetoavat potentiaalisiin asiakkaisiin sekä herättää halun tukea yritystä ostamalla sen tuotteita. Kivijalkakaupan sijaan sosiaalisen median tili voi olla siis ensimmäinen kontakti asiakkaan kanssa.

Kumppanuudet kannattaa

Tänä päivänä ei kannata suututtaa naapureita tai muita alalla työskenteleviä kollegoita. Yhteistyön avulla nimittäin kaikki hyötyvät. Nettimarkkinoinnissa monenlaiset kumppanuudet ovat erittäin yleinen käytäntö saada näkyvyyttä yrityksille ja sen tuotteille. Yksi asiaa hyödyntävä ala on nettikasinot, jotka ovatkin tuttuja juttuja suomalaisille.

Parhailla kasinoilla on luovia tapoja houkutella asiakkaita, joista hyviä esimerkkejä on yhteistyöt tunnettujen urheilijoiden ja julkisuuden henkilöiden kanssa, kumppanuusohjelmat alaa käsittelevien sivustojen kanssa ja tapahtumien sponsorointi. Voit esimerkiksi seurata huippu-urheilijoiden kuulumisia suoraan kasinoiden blogeista ja kuulla sitä kautta ensimmäisenä tiedot esimerkiksi seuraavista otteluista.

Sivustojen väliset kumppanuusohjelmat ovat yksi tapa saada lisänäkyvyyttä. Sitä voidaan harrastaa myös sosiaalisessa mediassa niin sanotun vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Tällöin yrityksen tuotteisiin ja imagoon sopiva, niin sanottu influencer mainostaa yrityksen tuotantoa seuraajilleen jonkin suuruista korvausta vastaan.

Vaikuttajamarkkinointi on huomattavasti edullisempaa kuin sanomalehti- tai mainoslehtimarkkinointi, jonka lisäksi sen kautta tuote pystytään kohdentamaan suoraan kohdeyleisöön, kun taas perinteisillä printtimainoksilla kohdeyleisö ei ole yhtä helposti saavutettavissa. Asukkaat voivat kieltää kotiin jaettavan printtimainoksen, joskin sanomalehtien suosio on edelleen korkea, joten se voi olla parempi vaihtoehto.

Ole hieman outo

Yrityksen nettisivut ovat monesti ensimmäinen askel saada näkyvyyttä netissä. Se ei kuitenkaan ole tänä päivänä enää riittävää. Aikaisemmin mainitsemieni sosiaalisen median kanavien rinnalla sivuston sisällön pitää myös saada näkyvyyttä, koska vain harva potentiaalinen asiakas saapuu sivustolle suoraan näppäilemällä sen nimen osoitepalkkiin.

Moni yritys uppoaa harmaaseen massaan, joiden koko toiminta on kuin kopiota toisestaan. Voit kuitenkin muuttaa sen! Yrityssivun sisällön ei kuitenkaan tarvitse johdatella perinteisiä SEO-linjoja eli sisältää mahdollisimman monipuolisesti avainsanoja ja sisäisiä sekä ulkoisia linkkejä, vaan itse sisällön kanssa kannattaa olla luova.

Hieman normaalista poikkeavat videot, mainokset ja vaikkapa yrityksen kielenkäyttö huomataan välittömästi, ja siitä voi syntyä jopa some-hitti. Lyhyesti: mitä oudompi, sitä parempi. Jos omasta päästä ei synny ideoita, tähän voi hakea apua lähipiiristä, ammattilaisilta tai vaikkapa ihan ulkomailta, josta yksi hyvä esimerkki on Budweiser-mainokset koirasta ja hevosesta.

Jos yritys valitsee markkinointitavakseen outouden, siitä pitää muodostaa tarvittaessa koko yrityksen käytäntö. Työntekijöiden tulee mukautua sen mukaisesti, jolloin huumoria voidaan tarvita enemmänkin päivittäisissä työtilanteissa. Outous, hyvällä ja pahalla, jää aina hyvin ihmisten mieleen, koska se poikkeaa muista. Yksi tai kaksi hittiä helpottaa myöhempää markkinointia, sillä yrityksen nimi on saatu jo istutettua potentiaalisten asiakkaiden mieleen.

Kokeile tuotesijoittelua

Tuotesijoittelu, eli yrityksen logon tai tuotteen sijoitus näkyvästi esimerkiksi televisiosarjaan, videopeliin, sanomalehden artikkeliin tai elokuvaan, on paljon käytetty mainostuskeino. Tavallisin esimerkki tuotesijoittelusta on elokuvakohtaus, jossa päähenkilö ajaa tai käyttää tiettyä tuotetta, jonka nimi näkyy selkeästi ruudulla.

Ne eivät kuitenkaan Suomen lain mukaan saa rohkaista katsojaa ostamaan tuotetta eikä tuote saa olla näkyvillä mainosluontoisesti, Niin ikään niitä ei saa olla lapsille tai nuorille suunnatuissa ohjelmissa tai peleissä.

Tuotesijoittelu voi olla kuitenkin kannattavaa vasta tulevaisuudessa, koska mitä tahansa yritystä tai tuotetta niihin ei hyväksytä. Kokeile kuitenkin alkuun muita online markkinoinnin keinoja ja polkaise käyntiin yrityksesi uusi aikakausi!

 

 

 

 

 

Markkinakettu

Yksityisyrittäjä jo 80-luvun lopulta. Omia ajatuksia löytyy osoitteesta <a href="http://markkinakettu.blogspot.com/" title="http://markkinakettu.blogspot.com/">http://markkinakettu.blogspot.com/</a> ja facebookista <a href="https://www.facebook.com/markkinointiguru/" title="www.facebook.com/markkinointiguru">www.facebook.com/markkinointiguru</a> Jos intoa ja aikaa riittää niin firmasta lisätietoja löytyy kotisivuilta <a href="http://www.ertuki.fi" title="www.ertuki.fi">www.ertuki.fi</a> ja tekemiäni videoita YouTubesta kanavalta: eRoom

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu