Nykyajan – eli uudenajan – ammatteja

Silloin kun itse, tai jopa poikani, olivat ammattikoulussa, ei näitä seuraavan listauksen ammatteja vielä varsinaisesti ollut… mutta nykyään ne ovat jo monien keskiasteen/toisen asteen oppilaitoksen listoilla ja meidän vanhempien liiketoiminnassa mukana olevien pitäisi myös tunte ja tietää nämä ainakin jollakin tasolla, sillä ainakin tämä listauksen sisältö on hyväksi jokaisen yrityspäättäjän tietää, tai ainakin jos olet tekemisissä myynnin ja markkinoinnin parissa.

Suoratoistokanavan host – isäntä – striimaaja

Liian usein suoratoiston kuten Twitchin tai YouTuben sisältö leimataan pelkäksi ajankuluksi ja viihteeksi – onhan se sitä, mutta aivan samalla tavalla kuin television viihdeohjelmia on käytetty jo vuosikymmeniä mainontaan, on mainonta leviämässä entistä enemmän myös striimauksen puolelle – pelaamisen yhteyteen. Pelaaminen on nimittäin kaikessa hiljaisuudessa laajentunut kaikkiin ikäryhmiin ja sukupuoliin – pelaamisella voi nykyään myös ansaita miljoonia, ammattipelaajana. Ja jos ammattipelaaja pelaa Suomessa ja suomalaisessa organisaatiosssa, toimii tuo organisaatio kuin mikä tahansa yritys, mutta sillä on aivan erilaisia työntekijöitä, joita ei ennen ole ollut olemassa. On nimittäin pelianalyytikkoja, pelaamisen ja fysiikan valmentajia sekä organisaation oma stream team, joka pitää huolen, että organisaatiosta kerrotaan koko ajan tavalla tai toisella faneille, ja että yhteistyökumppaneiden luvattu näkyvyys tulee vähintään täytetyksi. Jos nimittäin lähdetään vertailemaan televisiomainonnan katsojalukuja striimien katsojalukuihin mainosten osalta, ollaan vähitellen samoissa mittaluokissa.

Yhä vielä monet yrittäjät karsastavat ajatusta siitä, että joku voisi saada elantonsa pelaamalla tietokonepelejä. Se ammattipelaaja on kuitenkin kaukana siitä ajatuksesta, mikä monella näistä ihmisistä pelaajista on. Ammattipelaajan työätehtäviin kuuluu paljon muutakin eikä vain pelaaminen – ja pelaamiseen itseensä kuuluu niin valmentajan kuin analytikkojen tuokiot että joukkuetreenit sekä ne paljon merkitsevät turnaukset. Isoimmat rahaturnaukset tuottavat joukkueille miljoonia euroja ja maailman suurimmat e-urheilun organisaatiot ovat jo pörssivalmiita, kuten USA:ss pörssiin edennyt FaZe Clan.

Affiliate markkinointi

Ennen puhuttiin kotimyynnistä, etämyynnistä – oli mm. niitä kotikestejä mm. Tupperware ja monta muuta. Ne ovat nykyaikana vieläkin olemassa, mutta niiden oheen on syntynyt tuhansien blogien verkosto tarjoten tietoa tietyistä erityisaiheista kohdistetusti – ja samalla nämä blogit ovat tulleet markkinointikanaviksi. Kerrankin on saatavilla kanavia, jotka oikeasti antavat mahdollisuuden tavoittaa tietyn aihepiirin ympäriltä ihmisiä. Ja koska näitä blogeja on tuhansia, on niiden joukossa jokaiselle jotakin, kyse on lähinnä vain niiden löytämisestä ja markkinoinnin aloittamisesta.

Affiliate markkinointi eli esimerkiksi omat blogit ja niiden käyttäminen sivutulon keräämiseen ovat lisääntynyt viime vuosina ja lisääntyvät koko ajan – kyse on vain halusta tuottaa mielenkiintoista luettavaa ja katseltavaa. Jos sisältö on kiinnostavaa, oikein teknisesti toteutettuja ja Google-ystävällistä,  löytävät lukijat kyllä sen sisällön luokse. Kun sitten lukijat löytävät sisällön, alkaa myös mainostajien kiinnostus kanavaa kohtaan. Jos radiossa puhutaan kymmenistä tuhansista, lehdissä ja televisiossa myös kymmenistä jollei sadoista tuhansista kontakteista, niin erikoisblogeissa puhutaan sadoista ja tuhansista potentiaalista, korkean tason kontakteista.

Määrä vai laatu

Mainonnassa on vähän kahta koulukuntaa. Toisaalla puhutaan massamedioista kuten TV ja sanomalehdet, sekä suorajakelun mainokset ja kaupunkilehdet. Ne tavoittavat yleisesti kymmeniä tuhansia potentiaalisia asiakkaita, mutta monesti myös niiden sisältävä sanoma ei ole yksityiskohtainen – esimerkiksi jokainen mainosjakelu ja jokainen kotiin jaettu lehti sisältää useamman aiheen luettavaksi. Eikä kukaan jaksa lukea kaikkea niin täydellisesti, vaan valitsemme tulevasta materiaalista ne meitä kenties eniten kiinnostavat. Jokatapauksessa nämä massamedian kanavat toimivat omalla tavallaan, ja niissäkin voidaan laskea tavoitekustannus per lukija tai katselija toteutuneelle myynnille. Samalla massamedian jokaiselle kampanjalle voidaan laskea tavoite niin myynnin kuin kontaktien suhteen.

Kun sitten lähdetään tekemään tarkempaa tavoiteanalyysiä kohteiden suhteen, massamedia ei oikein enää sovellu, tarvitaan tarkempia välineitä, ja niissä blogit ovat oiva mahdollisuus. Tavoitetut lukijamäärät ovat aivan eriluokkaa, mutta toisaalta taas voidaan odotusarvoisesti luottaa myös toteutuvan myynnin olevan oikeassa kohderyhmässä huomattavasti arvokkaampaa per kontakti.

Tarvitaan vain ajatus- mennäänkö määrällä vai laadulla eteenpäin?

Mielenkiintoisia sivustoja muualla

Jos olet jo joskus miettinyt kryptovaluuttoja sijoituskohteena, mutta et ole vielä(kään) viitsinyt niistä lukea, niin kryptovaluutta.info sivusto tarjoaa vähän apua alkutaipaleelle.  Toisaalta taas se oma mielenkiinto voikin olla autoilussa, ja sielläkin nimenomaan eurooppalaisissa autoissa, joiden uutisia kerrotaan europeancars.fi sivuston uutisissa. Ja aivan uusimpana mielessä kahvinjuojana on uusi tuttavuus: kapselikahvit.fi, sivusto jonka ainoa sisältö on nyt ja tulevaisuudessa kapselikahvit.

 

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu