Paikallisuuden puolesta globaaliutta vastaan

Muistan itsekin puhuneeni ja kirjoittaneeni paljon internetin tulemisen yhteydessä siitä, kuinka paljon mahdollisuuksia se toisi tullessaan. En olisi voinut silloin 90-luvun loppupuolella arvatakaan, kuinka paljon erilaiset digitaaliset kanavat tulisivat muuttamaan omaa työntekoa varsinkin sisältöjen ja markkinoinnin parissa – saatika sitä, että suomalaiset mediat varsinkin paikallisella tasolla ovat saaneet ottaa kovaa turpaan isoilta jäteiltä kuten Facebook ja Google.

Mainonta ja markkinointi 2024

Olen tehnyt markkinointi nyt kevyesti yli 30 vuotta ja nähnyt sitä sun tätä, ja tehnyt sitä sun tätä. En kiellä ettenkö itsekin harrastaisi digitaalista markkinointia ja tekisi esimerkiksi hakukonemarkkinointia, mutta enemmän olen viime aikoina ollut huolissani siitä, että monet uuden polven kivijalkayrittäjät kuvittelevat digitaalisten kanavien olevan vastaus kaikkeen markkinointiin. On totta, että niillä saadaan katselijoita ja tehdään myyntiäkin, mutta se ei tarkoita että useassakaan tapauksessa kannattaisi heittä perinteisiä markkinointikanavia romukoppaan – eivät niin tee isot kansainväliset tekijätkään, tai edes kansalliset mainostajat.

Meillä on itsellä paikallislehti, jolla on nykyäänkin pari sataa mainostajaa vuodessa. Luku on tullut alas vuosi vuodelta, kiitos ensin digitalisaation, sitten koronan ja sitten Ukrainan sodan. Kaikki nämä tekijät ovat vaikeuttaneet Suomessa uuden yrityksen aloittamista ja olemassa olevan yrityksen toimintaedellytyksiä. Menneinä vuosina paikalliset asukkaat ovat voineet luottaa paikallislehden kertovan viikon tarjouksista ja luotettavista toimijoista markkinoilla – mutta nykyään entistä enemmän tämä viestintä on hajautunut useisiin digitaalisiin kanaviin: Facebook, TikTop, Instagram, YouTube yms ja sitä myöten myös mainosrahat ovat siirtyneet ulkomaille näivettäen paikallista osaamista ja tarjontaa, sekä samalla tekemällä mainoksen tavoittavuudesta heikomman…

Mainosrahat ulkomaille – suomalainen media alas

Olet varmasti huomannut omasta paikallislehdestäsi että sivumäärät ja artikkelit ovat vähentyneet. Syynä: printtimainonnan väheneminen. Mainostajat ovat siirtäneet ainakin osan markkinointibudjetistaan digitaalisille alustoille tavoittaakseen potentiaalisia ostajia sieltä – varmasti toimii, mutta samalla vaikeuttaa tulevaisuuden paikallista mainostamista, koska suomalainen paikallisuus on niin pientä, ettei sitä kateta kansainvälisten digisovellusten kautta, ainakaan vielä. Ainoat paikallisesti toimivat kanavat ovat yhä ne perinteiset: katumainonta, lehtimainokset ja suora mainonta. Kysymys on vain siitä, kuinka kauan näitä kanavia voidaan Suomessa ylläpitään rahavirtojen kasvaessa entisestään kohti kansainvälisiä jättejä, joita ei suomalainen paikallisuus kiinnosta.

Hyvä esimerkki on MTV, mikä on sen tulevaisuus? Paljon on tarjontaa ja ohjelmia, mutta kulurakenne ei ole omistajien kannalta positiivinen. Onko tulevaisuus sellainen, että meillä on vain YLE ja kymmeniä kansainvälisiä viihdekanavapakettaja ja kansainvälisiä värittyneitä uutiskanavia? Me suomalaiset olemme tottuneet kohtuullisen puolueettomaan uutisointiin ja siksi kansainvälisten uutiskanavien seurannassa pitäisi ensin selvittää, kuka omistaa kanavan ja mikä kanavan tavoite on? Monesti taustalla on nimittäin selkeitä poliittisia tavoitteita, aivan eri tavalla kuin mihin olemme täällä Suomessa tottuneet.

Paikallisesti paikallisille

Meillekin olisi halvinta tuottaa lehden sisältö bulkkitavaralla jota saamme päivittäin eri julkaisijoilta. Jättämällä kaiken paikallisen kirjoittamisen pois, säästäisimme kustannuksissa ja voisimme jatkaa toimintaamme erilaisella rakenteella- tässä ajatuksessa pohjana on se, ettei kukaan muka välitä, mitä paikallislehdet kirjoittavat – mutta kun siitä välitetään, ja siksi paikallinen kirjoittaminen on välttämätöntä paikallislehdelle, eihän se muuten olisikaan paikallinen. Ei olisi kovinkaan vaikeata paikallisesti toimiville yrityksille löytää hyvät yhteiset sävelet näiden paikallisten medioiden kanssa, jolla varmistettaisiin laadukas paikallinen uutis- ja tiedotustoiminta myös tulevaisuudessa. Sellainen malli, joka hyödyttäisi niin mediaa kuin alueen yrityksiä. Jotain uutta on tehtävä ja pian, tai paikallinen suomalainen media kokee nykymuodossaan kuoleman – eikä kukaan tee uutisia harrastuksena kuin hetkellisesti.

Mitä sinä ajattelet Googlen ja digikanavien suhteesta suomalaiseen paikallisuuteen? Mitä mahdollisuuksia meillä on paikallisesti kehittää yhteistyömalleja, jotka mahdollistavat jatkossakin suomalainen paikallisuuden?

Markkinakettu
Sitoutumaton Lohja

Yksityisyrittäjä jo 80-luvun lopulta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu