Mikä mättää suomalaisessa ajo-opetuksessa?

Autossa on torven (enkä tarkoita nyt ratin takana istuvaa) lisäksi muutama muu merkinantoväline. Kaikki osaavat väläytellä pitkiä, jos vastaantulija ei pimeällä muista laittaa pitkiä pois kohtaamistilanteessa. Tämä osataan. Mutta miksi suurimmalla osalla autoilijoista (näin väitän) ei tunnu olevan hajuakaan siitä, miten vilkkua pitäisi käyttää? Vilkut ja jarruvalot ovat merkinantovälineitä, joiden avulla annetaan etukäteen tietoa omista aikeista muille tien käyttäjille. Jarruvalot on yhdistetty jarrupolkimen liikkeeseen ja on sitä kautta toiminnaltaan automaattinen kun taas vilkun käyttö vaatii kuljettajalta jonkin tasoista aktiivisuutta. Vilkkua ei ole (ainakaan vielä) yhdistetty ratin kääntämiseen, vaikka liikenteessä koettuna niin voisi luulla. Muutamia esimerkkejä: autoilija rymittäytyy vasemmalle kääntyvien kaistalle. Ei vilkkua. Lähtee kääntymään valojen vaihtuessa vasemmalle. Vilkku menee päälle samaan aikaan, kun pyörät kääntyvät vasemmalle. Mitä järkeä? Toinen: autoilija alkaa jarruttelemaan 50-100 metriä ennen risteystä, melkein pysähtyy, pyörät kääntyvät oikealle ja samaan aikaan vilkku menee päälle. Huhhuh. Vaarallisia tilanteita syntyy myös suojatien ylityksissä, kun jalankulkija olettaa auton ajavan suoraan ennakoivan vilkunkäytön puuttuessa. Rajoittaako vilkun ennakoiva käyttö jotenkin autoilijan yksilönvapautta vai mistä on kysymys? Ajo-opetuksen puutteellisuudesta?

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu