Saako sähköautohuumassa käyttää maalaisjärkeä?

Ensimmäiseksi haluan todeta (ennenkuin kaikki sähköautoilijat hyökkäävät kimppuuni) että sähkömoottorilla kulkeva menopeli on tietenkin ylivertainen polttomoottoriseen verrattuna. Niin kestävyyden, yksinkertaisuuden, ekologisuuden kuin suorituskyvynkin suhteen. Ja näin on ollut niin kauan kuin motorisoituja kulkuneuvoja on ollut olemassa. Jos sähköautojen kehittämistä olisi jatkettu sata vuotta sitten samaan tahtiin kuin polttomoottoriautojen kehittämistä, niin eihän meillä muita olisikaan kuin sähköautoja. Vaan kun ei ole. Meillä on Suomessa vajaa neljä miljoonaa henkilöautoa ja niistä sähköautoja noin 1%. Määrä on siis hyvin pieni koko autokantaan verrattuna. Polttomoottoriautojen käyttöön liittyvä logistiikka on toimiva ja vuosikymmenien kokemuksen ja kehityksen tulos. Sähköautojen historia meillä on käytännössä alle kymmenen vuoden ikäinen. Tältä pohjalta tuntuu lähinnä joko huvittavalta tai toisesta näkökulmasta surkealta seurata matalalentoista hypetystä nimenomaan sähköautojen infran rakentamisen suhteen. Nimittäin sitä kuuluisaa maalaisjärkeä käyttäen siinä vaiheessa, kun meillä on liki 4 miljoonaa sähköautoa (ja sähköautoilla tarkoitan täyssähköautoja, joihin energia ladataan vain ja ainoastaan suoraan sähköverkosta) niin meillä täytyy olla ENEMMÄN kuin neljä miljoonaa latausasemaa eli jokaiselle autolle omansa (joka sivumennen sanoen on edelleen maalaisjärjellä ajatellen todella haastavaa esim. vanhoilla kerrostaloalueilla) ja lisäksi välilatauasemia pitkin Suomenmaata, jos ei nyt aivan toista neljää miljoonaa kappaletta, niin todella suuria määriä. En ole mikään bemarifani mutta näyttää siltä, että BMW:llä on tajuttu asianlaita. Ensimmäinen vetykäyttöinen BMW merkkinen sähköauto on jo esitelty.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu