Asiakas on aina väärässä. Myyjä uhkaili autonostajaa poliisilla!

Jatkuvasti saa kuulla huonoja kokemuksia autokaupoista. Näin tälläkin kertaa. Olimme hankkimassa lapsellemme ensimmäistä autoa ja sovimme, että hän hoitaa asian mahdollisimman itsenäisesti. Me vanhempina tietysti autellaan tarvittaessa. Ja tarvehan tuli pari päivää autokaupan jälkeen. Sain lapseltani kopion autokauppiaan viestistä, jossa häntä uhataan rikosilmoituksella, mikäli suoritusta maksusta ei saman päivän aikana hoideta. Miten tähän tilanteeseen tultiin?

Moottorivika-, EPC-merkkivalo ja akku sökö

Autokaupat syntyivät perjantai-iltana Lempäälässä JL-kaupat Oy:llä. Kaikki meni hyvin lauantai-aamuun saakka. Sekä moottorivikavalo että EPC-valo syttyivät palamaan. En ollut ehtinyt vielä maksaa autoa ja ajattelin olla maksamattakin, kunnes vika selviää. Myyjälle ilmoitettiin heti tapahtunut ja sovittiin, että viedään auto tutkittavaksi. Lauantaina ei enää avointa paikkaa tähän löytynyt.

Aika huoltoon saatiin tiistaiaamuksi. Auto ei kuitenkaan lähde käyntiin, vaikka se on ollut 2h lämmityksessä. Akku oli sökö. Kaapeleilla auto käyntiin ja merkkihuoltoon – siellä luulisi varmimmin vian löytyvän. Ennen kuin vika oli selvinnyt, lähettää autokauppias rikosilmoitusuhkauksen lapselleni. En ole autokaupan ammattilainen, mutta voisi kuvitella, että maksumuistutus on ensimmäinen toimenpide, josta lähdetään liikkeelle, kun laskua ei makseta. Olimme kuitenkin ilmoittaneet, että tuote on viallinen eikä vastaa sitä, mitä on ostettu. Ilmoituksessa kehutaan, että kaikki on kunnossa, auto on säännöllisesti huollettu ja edellisestä huollosta on vain 7000km. Soitin myyjälle ja pyysin lopettamaan uhkailut. Myyjä ei perääntynyt uhkauksestaan – seuraavana aamuna olisivat poliisit petoksen tekijän ovella.

Uhkaus petoksesta ja tunne rasismista parin tulpan takia

Vika ei ollut suuri. Tulpat ja kaksi puolaa olivat paskana. Myyjälle ei tietysti sopinut merkkiliikkeen huolto, vaan auto oli siirrettävä edullisempaan paikkaan. Kahden päivän aikana piti vielä useamman kerran ottaa yhteyttä myyjään ja pyytää sopimaan muutaman tulpan ja puolan maksusta huoltoliikkeen kanssa ennen kuin auto oli kunnossa – auto oli kuusi päivää pois käytöstä. Myöskään akkua ei myyjä korvannut.

Aivan uskomaton show muutaman kympin osien takia. Onko todella niin, että autoliikkeiden ei kannata hoitaa tällaisia pieniä perusasioita kuntoon ennen auton myyntiä?? Onko todella laskettu, että kannattaa ottaa riski mainehaitasta ja ajan hukka, joka koituu, kun asiat eivät ole kuten asiakas olettaa. Onko prosessiin myös kirjoitettu ensimmäiseksi toimenpiteeksi rikosilmoitus, jos maksu on 3 päivää myöhässä tilanteessa, jossa kauppakirjat on tehty ja ostajan saa kiinni (vaikka ei ensimmäiseen soittoon pystynytkään vastaamaan)? Täytyy olla lähtökohtaisesti todella huono luottamus asiakkaisiinsa, jotta tällainen käyttäytyminen olisi ymmärrettävissä.

Asiakkaina oli tällä kertaa kaksi juuri 18-vuotta täyttänyttä nuorta. He kokivat palvelun koko ajan ylimieliseksi ja vähätteleväksi sekä lopussa uhkailevaksi. Tällaisen viestinkö autoala haluaa nuorille välittää? Toivottavasti ei ole niin, että syy myyjän käytökseen oli asiakkaiden ikä. Ikärasismiin en haluaisi enää tänä päivänä uskoa. Toisaalta on myös vaikea nähdä voittavana strategiana alkaa syyttää kaikkia asiakkaita rikollisiksi heti ongelmien ilmaantuessa. Nuoret ovat ehkä helpompia uhreja ja luopuvat oikeuksistaan uhkausten edessä.

Tuleekohan vielä päivä, jolloin jokin autoliike pyrkii tuottamaan asiakkailleen lisäarvoa omalla toiminnallaan? Taitaa olla turha toive, että automyyjät koskaan oppisivat.

– Markku –

Ps. Toivotaan, että nämä viat olisivat nyt tässä.

+4
Markku Pykäläinen
Jyväskylä

Yrittäjä, työyhteisöjen valmentaja,
DI, EMBA, Työnohjaaja (STOry.).
Ennen yrittäjyyttä noin 20-vuotta isojen konsernien pyörteissä. Olen kiinnostunut ihmisen käyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu