Veronmaksaja, näin sinun rahojasi törsätään suomalaiseen mediaan

Me suomalaiset elätämme verovaroin poikkeuksellisen suurta joukkoa verkkomediaa
ja muuta alan toimintaa. Tämä tekee meistä maailman mitassakin
poikkeuksellisia.

Yleisradion  lisäksi me veronmaksajat subventoimme
päivittäin Sanoman hallussa olevaa STT-Lehtikuvaa antamalla vuosittain
miljoonapotteja puolueille, joista moni törsää niitä verkkoon täysin samoihin
STT:n uutisiin ja muihin turhuuksiin.

Otetaanpa ensin tarkasteluun Yleisradio. Se tekee veronmaksajien puolella
miljardilla vuosieurolla hienoja asioita: 300 uutislähetystä päivittäin,
erinomaisesti toimitettu ajankohtaisohjelmien viikkoputki sekä radiossa että
televisiossa, eduskuntalähetykset, loistavia radio-ohjelmia urheiluineen, keskusteluineen, kuunnelmineen
sekä sävelradioineen ja netissä Yle Areenassa ei-kaupallisia kulttiohjelmia
(oma suosikkini Metal Evolution)
jne.

Mutta sitten on joukko asioita, joita yksityisetkin toimijat tekevät
markkinatalouden ehdoin. Yle ostaa veroeuroillamme kansainvälisiä tv-sarjoja,
elokuvia ja urheilukisoja sekä tuottaa verkkoon ja mobiiliin 400 – 600 uutista
päivittäin
. Luitte oikein: puolen tuhatta uutista per päivä. Niitä pukkaa tiuhaan
tahtiin suomen lisäksi englanniksi, ruotsiksi ja venäjäksi.

Siinä ovat yksityisen puolen maksumuurit helisemässä.

Mutta ei Sanomien vetämä STT-Lehtikuvakaan jää paitsi meidän kaikkien
veronmaksajien tukieuroista. STT:n selkeäksi pääomistajaksi on noussut
Lehtikuva-kaupan jälkeen Sanoma 33,1 prosentillaan, toiseksi suurin omistaja
on Alma Media 20,6 prosentillaan. Yhtiön hallitusta johtaa Ilta-Sanomien
kustantaja ja päätoimittaja Tapio Sadeoja, toimitusjohtajana ja päätoimittajana
toimii Helsingin Sanomista STT:hen nimitetty Mika Pettersson.

STT:n uutisia sellaisenaan pukkaavat verorahojemme turvin verkkoon ainakin keskustalainen Suomenmaa,
vasemmiston Kansan Uutiset ja sosialidemokraattien Demari. Ihan samoja uutisia
sinne kopioivat yksityisen median puolelta Kaleva, Turun Sanomat, MTV3 ja moni muu ilman
kuluttajalta perittävää maksua.

Tässä esimerkki yhdestä tämän aamun toistouutisesta: juttu Suomenmaassa,
juttu Kansan Uutisissa, juttu Kalevassa, juttu MTV3:lla.

Samaa uutista siis pukkaa vähän eri paketeissa. Uutiskeräin Ampparit.comiin ne
tulevat usein samalla minuutilla.

Vihreiden, perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja RKP:n
verkkopalveluiden uutiset ovat verkossa sisällöltään mitä puhtainta
näkökulmallista puoluetavaraa, eikä STT:tä näytettäisi käytettävän. Siihen
näkökulmalliseen tarkoitukseen kai nuo veronmaksajien tukirahat on lähtökohtaisesti
tarkoitettukin. Puolueilosanoman julistajiahan ovat myös printatut
puoluelehdet.

Isoimmin panoksin verorahoin tuettuja uutisia verkkoon tuottaa kokoomuksen Verkkouutiset,
kokoomus-, hallitus-, ja Katais-myönteisellä kulmalla tietty, jos joku siitä on
kiinnostunut.  Ulkoasullisesti surkuhupaisimmin verovaroin tuettuja uutisia taas tekee perussuomalaisten Perussuomalainen, joka on napsinut suuressa
nettiuudistuksessaan käyttöönsä kovasti Uudesta Suomesta tutun näköisen
kirjaisintyypin; jopa verkkobrändiksi täällä toisaalla muotoutunut Puheenvuoro
löytyy heidän sivuiltaan
.

Kaikkea sitä meidän veronmaksajien rahoilla keksitäänkin. Sehän ei niinku maksa
mitään.

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu