Elopin Lumia-temppu – näinkö se tehtiin?

Pohjoisamerikkalainen Stephen Elop tuli pahoihin vaikeuksiin ajautuneen Nokian johtoon syyskuussa 2010. Hän astui tehtävään Microsoftin yritysratkaisuista vastaavan yksikön vetäjän paikalta. Mies kuittasi valtavan kuukausipalkan päälle sisääntulorahaa lähemmäs viisi miljoonaa euroa.

Alle puoli vuotta sisääntulonsa jälkeen (helmikuussa 2011) Nokia ja Microsoft ilmoittivat strategisesta kumppanuudesta kännyköissä. Nokia teki riskivalinnan ja sitoutui Microsoftiin sataprosenttisesti valitsemalla älypuhelimiinsa Windows-käyttöjärjestelmän.

Sitä kautta Nokian ja Microsoftin niin sanotusta ekosysteemistä tuli puhelimissa yksi peluri, jonka päävastustajat olivat Apple omine järjestelmineen ja Samsung Androideineen. Tuosta kimppaekosysteemistä ei tullut koskaan edes tuluskukkaroa.

Applen iPhone ja Samsungin Galaxy olivat alkuvuonna 2011 jo valovuoden edellä Nokiaa tuotemielikuvansa kanssa. Nokian kännyköihin liittyvä mielikuva taas oli jo täydellisen tuhon tiellä länsimaissa, erityisesti Yhdysvalloissa. Se Microsoftissakin tiedettiin.

Kahden suuryhtiön yhteistyön alusta kului vain runsaat puoli vuotta, kun Nokia lanseerasi (marraskuussa 2011) Lumian, uuden älypuhelinbrändin, josta Nokia-brändi oli jo häivytetty taaemmas. Se oli käytännössä Microsoft-puhelin.

Nyt, vajaa kaksi vuotta tuosta hetkestä, Lumiasta tulee Microsoftin oma brändi. Nokian tahriintunut puhelinbrändi voi jäädä joksikin aikaa henkiin Kiinassa, Intiassa ja muissa maissa, mutta lännessä tuskin.

Nokia on halpisbrändi suhteessa iPhoneen ja Galaxyyn siinä missä Tokmanni verrattuna Stockmanniin. Katetta Nokia-brändillä ei tehdä (vaikka Tokmannilla kai tehdään).

Nyt on mielenkiintoista nähdä, saako Microsoft Lumian lentoon ja ottaako se tuosta brändistä aseen myös tablettimarkkinoilla (ja niitä pienemmissä phableteissa), joilla se ei ole Surfacellaan pärjännyt. Nokia-brändillä se ei tee käytännössä juuri mitään verrattuna Lumiaan, jonka se voi alusta asti omia osaksi omaa identiteettiään.

Nokian ja Microsoftin iPadin ja Galaxyn kilpailijaksi kehittämä tabletti on markkinahuhujen mukaan tulossa ulos kolmen viikon päästä, syyskuun 26. päivänä, kirjoittaa muun muassa teknologiasivusto ZDNet. Se voi olla myös phabletti, joka mahtuisi meille miehillekin matkaan ilman käsilaukkua.

Microsoftilla, joka ei ole kuluttajabrändinä minkäänmoinen, on mahdollisuus pärjätä fiksulla tabletti/phabletti-tuotteella ja Lumia-brändillä. Siinäkö se koko juoni on, mistä kannatti viitisen miljardia käteistä pulittaa? Kannettavien älylaitemarkkinoiden uusi Xbox?

Jos Microsoftin ykköseksi nyt nähtävästi nimitettävä Stephen Elop onnistuu Lumia-älylaitteilla, voitaisiin myös Suomeen saada lisää kaivattuja teknologiatyöpaikkoja. Siinä on iso jos, mutta on Microsoftilla ainakin papua yrittää. Nokialla ei vuosina 2005 – 2010 tehtyjen täydellisesti epäonnistuneiden strategiavalintojen vuoksi papua enää ollut.

Esimakua Microsoftin toimista saatiin heti tänään, kun Intiassa uutisoitiin, että yhtiö pudottaa Lumian hintoja. Elopin tavoitteena lienee merkittävä asema noilla valtavilla älypuhelinmarkkinoilla.

Nokian oman kännykkäbisneksen upeasta noususta ja karmeasta tuhosta kirjoitetaan vielä monta kirjaa. Niissä kirjoissa ei ole suomalaisia sankareita.

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu