Ei Suomen media missään kriisissä ole

Suomalaisen median kriisistä puhutaan paljon, niin paljon, että joku saattaa uskoa väitteen pitävän sellaisenaan paikkansa. Media itse haluaa siitä puhua, koska niin moni on markkinan muutoksen ja talouden taantuman vuoksi yllätetty ja shokissa.

Kautta maailman sivu on Suomessa kuitenkin lehtiä, radioasemia ja jopa tv-kanavia syntynyt ja sittemmin kuollut lamoihin ja muihin ongelmatilanteisiin. Kuka muistaa enää printtilehti Uutta Suomea, helsinkiläistä Radio Ykköstä (Radio Ettan) tai SuomiTV:tä?

Kautta maailman sivu markkina on muuttunut. Vahvimmat, onnekkaimmat ja muutokseen parhaiten sopeutuneet ovat pärjänneet.

Suomen media ei ole nytkään kokonaisuutena missään kannattavuuskriisissä. Vai mitä sanotte seinäjokisen Ilkka-Yhtymän lähes 17 prosentin oman toiminnan liikevoitosta tämän vuoden kolmannella neljänneksellä? Myös valtakunnallinen Alma Media ylsi 11 prosenttiin ja esimerkiksi hyvin vakavarainen joensuulainen Pohjois-Karjalan kirjapaino 9 prosenttiin.

Ei Suomen suurinkaan eli Sanoma ole sellaisissa kannattavuusongelmissa, että sitä voisi kriisiksi kutsua, vaikka uutisista voisi niin päätellä. Se teki ennen kertaeriä yli 13 prosenttia liikevoittoa. Siitä huolimatta vääriin asioihin panostanut yhtiö irtisanoo runsaasti väkeä. Se myös käytännössä luovutti MTV3:lle kisan yksityisesti rahoitetuista kotimaisista uutisista lopettamalla Nelosen myöhäislähetyksensä.

Ja kyllä, perinteisiä mediatuotteita Suomesta poistuu jatkossakin ja varmaan joku uudemmankin ajan tekijä. Kuluttajan ajan täyttäjiksi ja suomalaisen mainosrahan jakajiksi on tullut tukku todella kovia ei-niin-perinteisiä toimijoita: Youtube, Facebook, Twitter, Netflix, Veikkaus, NettiX, liiga.fi, jatkoaika.com, indiedays.com, puheenvuoro.uusisuomi.fi, ampparit.com ihan vain joitain mainitakseni.

Näistä asioista olin radiossa juttelemassa lauantaina Ylellä Heikki Peltosen ohjelmassa yhdessä mediataloutta pitkään tutkineen Arto Sunisen ja yrittäjä Elina Yrjölän kanssa. Kokenut julkisen palvelun radiomies pisti minulle aika tiukkaa tekstiä Uuteen Suomeen liittyen. Täältä voi ohjelman kuunnella.

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu