Uuden Suomen tulos: 2013 huono, nyt parempaa

Vuosi 2013 oli Kustannusosakeyhtiö Uudelle Suomelle hankala. Heikko suhdanne vaikutti mainontaan, mikä näkyi liikevaihdon laskuna. Tuloksen painoivat huonoksi lisäksi kulujen kasvu ja se, että investoinnit julkaisualustaan kirjattiin jyrkemmän kautta pois.

Tulosraportti on ylä- ja alariviltään hyvin samankaltainen kuin vuonna 2010. Liikevaihtoa mainosrahoitteista verkkolehteä pyörittävälle yhtiölle kertyi melko tarkalleen 790 000 euroa ja viimeiselle riville miinusta 419 000 euroa. Edellisenä vuonna liikevaihtoa oli syntynyt 846 000 euroa ja miinuslukema oli puolet pienempi, 204 000 euroa.

Pari vuotta jatkunut hyvä tuloskehitys siis katkesi vuonna 2013. Kuluja kasvatti muun muassa se, että Uusi Suomi lisäsi toimituksen voimavaroja, kun teimme puolen vuoden ajan uutisia MSN:lle.

Poistoja kirjattiin viime vuodelle 114 000 euroa, kun edellisvuonna vastaava luku oli 48 000 euroa. Tämä linjaus vaikuttaa tulevien vuosien tuloksiin myönteisesti.

Vuosi 2014 on alkanut aivan eri tavalla kuin 2013 sekä myynnillisesti että kulujen puolesta. Ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana liikevaihto nousi viime vuoteen nähden jyrkästi, 74 prosenttia.

Nyt liikevaihtoa on syntynyt neljässä kuukaudessa jo 322 000 euroa, mikä tasaisen vauhdin taulukolla tarkoittaisi noin yhteen miljoonaan euroon kohoavaa liikevaihtoa. Tämä on hyvä tavoite vuodelle 2014.

Tulos puolestaan kohosi alkuvuonna 2014 niin, että miinusta syntyi neljän kuukauden aikana vajaat 60 000 euroa, kun viime vuonna samaan aikaan miinusluku oli kolme kertaa suurempi. Tämän hetken näkymä on, että tästä vuodesta saattaa tulla tuloksellisesti Uuden Suomen historian paras.

Tuloksellisia tavoitteita tukee se, että kävijämäärät ovat kehittyneet myönteisesti. Toisaalta mainosmyynti on sujunut viimeisen parin kuukauden ajan selvästi aiempaa paremmin ja kuluja on hieman karsittu.

Parhaimpina viikkoina Uudessa Suomessa on vieraillut TNS Metrixin mukaan tänä vuonna yli puoli miljoonaa eri kävijää ja keskimäärin lukema on 350 000 – 400 000. Uusi Suomi ei ole tuonut palveluunsa maksumuuria toisin kuin monet muut alan toimijat.

Toiminnallisesti Uusi Suomi panosti viime vuonna etenkin blogipalvelujensa Puheenvuoron ja Vapaavuoron kehittämiseen. Niiden taso on noussut ja kävijämäärä kasvanut tasaisesti. Palvelun blogeissa vierailee viikoittain yli 100 000 henkilöä.

Aloitimme uutispalvelun puolella loppuvuodesta 2013 urheilualan yhteistyön syvällistä urheilujournalismia osaavan Sport Content Oy:n kanssa. Käynnistimme hiljattain myös sisältöyhteistyön Osakesäästäjien keskusliiton kanssa. Juttuja tulee Uuteen Suomeen myös Radio Ravun toimittajilta. Vastaavantyyppisiä yhteistyöhankkeita on vireillä uusien aihealueiden ympärillä. Niillä on toteutuessaan kävijämääriä nostattava vaikutus.

Ensi vuosi on eduskuntavaalivuosi, ja vaaleihin valmistautuminen on jo täydessä käynnissä. Yhteiskunnalliseen uutisointiin ja blogeihin erikoistunut Uusi Suomi on muokannut palveluaan kokonaisuutena siten, että tuota koitosta varten ja sen jälkeenkin olemme erittäin kovassa iskussa.

 

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu