Uusi Suomi ylitti miljoonan €:n rajan

Kustannusosakeyhtiö Uusi Suomi on kasvanut keskellä suomalaisen median suurta myllerrystä. Yhtiön liikevaihto meni vuonna 2014 ensimmäistä kertaa yli yhden miljoonan euron rajan ja tulos oli verkkolehden tähänastisen historian paras.

Tilikauden tulos oli 1,03 miljoonan euron liikevaihdolla 137 000  euroa miinusmerkkinen. Vuonna 2013 Uuden Suomen liikevaihto oli 790 000 euroa ja tappiota syntyi 419 000 euroa.

Myynnin ja kannattavuuden hyvä kehitys painottui vahvasti viime vuoden jälkimmäiseen puoliskoon.

Uusi Suomi jatkoi palvelunsa kehittämistä myös viime vuonna investoimalla muun muassa palvelun mobiili-ilmeeseen, uusien sisältökumppaneidensa tuottamiin alasivuihin, blogipalvelu Puheenvuoron eduskuntavaalisivun kehittämiseen ja uusien mainosformaattien tekniikkaan.

Uuden Suomen sisältökokonaisuus laajeni viime vuonna autoilla ja teknologialla. Autoissa kumppanina on AutoToday-sivusto ja teknologiassa AfterDawn. Urheilun puolella on aloitettu aiemmin vastaava yhteistyö Sportti.comin kanssa.

Verkkolehti Uuden Suomen lukijamäärä kasvoi vahvistuneen uutistoiminnan, aiempaa paremman sosiaalisen median tavoittavuuden ja uusien sisältökumppanuuksien myötä niin, että viikkolukijoiden määrä nousi pysyvästi puolen miljoonan ympäristöön. Tällä määrällä US sijoittuu suomalaisista uutissisältöä tuottavista tiedotusvälineistä kymmenen kärkeen.

Verkkomainonnan suuri muutos näkyi viime vuonna Uudessa Suomessa selvästi niin, että mobiilimainonta kasvoi selvästi ja videomainonta tuli mukaan uutena formaattina.

Uusi Suomi on saanut myös vankan jalansijan suomalaisten yritysten ja muiden yhteisöjen blogien näkyvyyden takaajana. Tällä hetkellä mukana blogeineen ovat Hypoteekkiyhdistys, LähiTapiola, Metsäteollisuus, Sitra, Ulkoministeriö ja Vapo.

Kustannusosakeyhtiön tämä vuosi on lähtenyt liikkeelle paremmin kuin vuosi 2014. Neljän kuukauden jälkeen liikevaihto on edelleen kasvanut ja tulos on kaikkina alkuvuoden kuukausina ollut hyvin lähellä nollaa.

Kävijämäärät ovat kehittyneet myönteisesti osin tämän kevään eduskuntavaalien vuoksi. Niiden alla Uuden Suomen Puheenvuoro-palvelussa oli vilkasta, kun siellä bloggasi muiden ohella 91 kansanedustajaksi valituksi tullutta suomalaista. Edellisten eduskuntavaalien aikaan vastaava luku oli 45.

Uuden Suomen tavoitteena on tehdä tänä vuonna edelleen viime vuotta parempi tulos, joka saattaa olla myös plusmerkkinen. Näin siitäkin huolimatta, että verkkolehti on nostanut sisällöntekijöidensä määrän yhdeksään henkilöön ja se investoi jatkuvasti tekniseen kehitystyöhönsä.

Työn alla on myös uusia sisältökumppanuuksia, joiden avulla verkkolehden kävijämäärän uskotaan pysyvän kasvusuunnassa.

 

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu