Suomalainen Saab

Minunkin isälläni oli 1970-luvulla Saab.

Saabimme oli väriltään ruskea ja mallia 96, muodoltaan jotenkin nolo, vaikka Saabisti-lehti kertoo siitä muun muassa seuraavasti: ”Alkuvuodesta 1960 Saab esitteli aivan uuden automallin Saab 96. Ulkoisesti uusi 96 muistutti vanhaa 93:sta huomattavasti. Varsinkin keulan muotoilu oli lähes identtinen. Uutta sen sijaan oli vauhdikas takalasi ja sivuikkunoiden kulmikkaampi takaosa. Auto oli saanut uuden modernimman ilmeen.”

Nyt lentokoneen siivestä alunperin muotonsa saaneen Saab-auton taru näyttää olevan kokonaan ohi. GM on luovuttanut. Se herättää monessa suomalaisessa enemmän tunteita kuin moni muu teollisuudessa tapahtunut myllerrys.

Ruotsalainen Saab oli aikoinaan myös suomalainen auto, sillä sitä alettiin valmistaa Kekkosen aikaan vuonna 1969 Uudessakaupungissa. Valmetin tehtaalla tehtiin tälle vuosikymmenelle saakka yhteensä satoja tuhansia 95-, 96-, 99-, 900-, 9000, ja 90-, 9-3-mallisia Saabeja sekä avoautoja. Suomen teillä nämä ovat olleet tuttuja näkyjä.

Täällä tehdyistä Talboteista, Opel Calibroista, puhumattakaan Lada Samaroista ei tullut koskaan sillä tavalla osaa suomalaista teollisuushistoriaa ja tunnemaailmaa. Porsche Boxterista ja Caymaneista me olemme olleet kenties vähän vastaavalla tavalla ylpeitä kuin aikoinaan Saabista, joskaan niihin ei aivan joka jätkän kukkaro veny.

Nyt Uusikaupunki on siirtynyt sähköautoaikaan Fisker Karmojen ja Think Cityjen myötä. Tulisipa niistäkin suomalaisia ylpeydenaiheita. Ajan hengen mukaisesti myös ekologisesti.

 

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu