Nokian uudella johtajalla on paha puute

Kuluttajatuoteyhtiö Nokia teki johdossaan historiallisen siirron potkaisemalla takavuosien kasvunsa yhden peruspilarin Olli-Pekka Kallasvuon ulos ja nostamalla kanadalaisen Stephen Elopin hänen paikalleen. Historialliseksi liikkeen tekee se, että suomalaisen teollisuuden lippulaivan johtoon tulee nyt ensi kertaa ulkomaalainen ja vieläpä ohjelmistoalan ”isosta pahasta” Microsoftista.

Kallasvuon lyhyen toimitusjohtajakauden aikana Nokia on taantunut kauas Applen taakse matkapuhelinmyynnin kannattavuudessa. Saman aikaan Nokian arvo pörssissä on kokenut todella kovia. Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila on Kallasvuon tapaan vastuullinen.

Applen, jonka päävastustaja oli ennen vanhaan Microsoft, tuoterynnistykselle ei olisi voinut ilmeisesti kukaan mitään viimeisen parin vuoden aikana. Myöskään Microsoft ei ole pärjännyt Applelle maailman jättien taistossa.

Applen nerokas iPod-, iTunes, iPhone- ja iPad-yhdistelmä hakee teollisuushistoriassa vertaistaan. Musiikinkuuntelulaitteesta ja -palvelusta se viime vuosikymmenellä alkoi ja eteni lopulta väkevästi Nokian varpaille. Totta kai yhtiön tausta-asiat olivat Mac-tietokoneperheen myötä kunnossa.

Myös Google on alkanut syödä Symbianiin nojannutta Nokiaa Android-käyttöjärjestelmineen.

Nyt Nokian johtaja tulee Suomen ulkopuolelta. Elopin kanadalainen tausta sopii myös Suomen talveen ja jääkiekkohulluuteen, mutta yrityspuolen tausta ei ole lähellekään paras mahdollinen kuluttajatuotebisnekseen, jossa markkinointi ja Applen kaltaisten moniulotteisten tuoteperheiden rakentaminen kuluttajille on kaiken avain.

Pitäisi tihkua seksiä.

Nokia ei ole tihkunut vuosiin seksiä. Kaukana ovat ne ajat, kun Ollila paistatteli kansainvälisten talouslehtien kansissa. Vielä kauempana ovat ne ajat, jolloin Microsoftiin liitettiin sana seksikäs, joskin yhtiö on sinällään Nokian tavoin voitollinen suuryritys.

On ohjelmistotaustaisella Elopilla toki taustaa myös sellaisistakin pätevistä, mutta vähemmän kuluttajille seksikkäistä firmoista kuin Juniper Networks ja Adobe Systems. Johtajakokemusta ei ole Sonystä, Googlesta, Applesta, Samsungista tai Facebookista. Se on ankara puute Nokian tapauksessa.

Voi Elop onnistua ”väärästä” yritystaustastaan huolimatta. Yksittäisiä tuotemenestyksiä saattaa tulla piankin, ehkä jo Kallasvuon aikana kehitetystä N8:sta. Elopin ja monen muunkin nokialaisen pitäisi ottaa oppia autopuolelta Toyotasta, joka oli surkeista surkein brändi vielä kymmenen vuotta sitten, mutta nyt maailman ykkönen ja brändi kunnossa.

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu