Huhut Uuden Suomen kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja

Taloussanomat teki yli 150 kuukautta tappiota ennen kuin ylsi lokakuussa ainakin yhdeksi kuukaudeksi plussan puolelle, kertoo Markkinointi & Mainonta. Tästä täytyy onnitella painettuna sanomalehtenä aloittanutta julkaisua, joka tosin tunnetaan nykyisin lähinnä Ilta-Sanomien ja Hesarin verkkosivujen sisällä toimivana alasivustona.

Omana yhtiönään Taloussanomat lopettaa M&M:n mukaan kuukauden kuluttua, eli siirtyy siltäkin osin lopullisesti manan majoille itsenäisenä sanomalaisena yrityksenä. Ei onnistunut pääkilpailija Kauppalehden kaato, eikä edes horjutus, vaikka yli kymmenen vuotta väellä, voimalla ja suurella rahalla yrittivät.

Kauppalehdellä menee taloudellisesti entistä loisteliaammin. Liikevoittoa yritysmaailmalle suunnatun sanomalehden ympärille kasattu ryhmä teki yksin tämän vuoden tammi-syyskuussa 6,5 miljoonaa euroa. Alma Median omistajat – Ilkka-yhtymä ja pankkiiri Björn Wahlroosin peliväline Mandatum etunenässä – kiittävät.

Liekö sattumaa vai merkki talouden ankarasta ylikuumenemisesta, että myöskään Kustannusosakeyhtiö Uusi Suomi ei käynyt lokakuussa osakkeenomistajiensa (lue: pääomistaja Niklas Herlinin) lompsalla, vaan oli tulokseltaan Taloussanomien tapaan ensimmäisen kerran jokusen euron plussalla?

Huhut kaikkien verkkolehtien kuolemasta alkavat joka tapauksessa vaikuttaa kirjailija Mark Twainia mukaillen vahvasti liioitelluilta. Eikö näitä perhanan kiusankappaleita olekaan pakko laittaa kauttaaltaan maksulliseksi? Ovatko mainostajat viimein tulleet sinne, missä myös kuluttajat entistä enemmän ovat?

Markku Huusko

Olen toiminut verkkolehti Uuden Suomen vastaavana päätoimittajana vuodesta 2007.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu