Kouluväkivalta vihdoinkin kuriin
Keskustelu kouluväkivallasta käy kuumana jälleen. Voisi sanoa, että tämä on joka syksyinen ilmiö ja jo pelkästään se on kovasti surullista. Ilmiö ei ole minnekään kadonnut eikä vähentynyt, vaan ikävä kyllä siihen on tullut entistä vakavampia ilmiöitä.
Eihän tästä niin pitkä aika ole, kun esimerkiksi Koskelassa poikaporukka tappoi koulukaverinsa. Keskustelu kävi silloinkin hyvin kuumana, mutta taas ollaan tässä tilanteessa – lähtöpisteessä ja jossain mielessä sen takanakin.
Miksi tätä ilmiötä ei saada hallintaan? Aika monta syytä nostetaan esiin MOT:n ansiokkaassa dokumentissa. Nostan tähän syitä, jotka mielestäni ovat ne tärkeimmät:
1. Vanhemmuus. Se on näissä tapauksissa aivan liian usein hukassa. Ei olla lapsen tekemisistä ja elämästä kiinnostuneita. Ei aseteta rajoja, eikä sääntöjä. Lasten kasvatus tapahtuu kännykän kautta aivan jonkun muun toimesta. Pahimmillaan vanhemmat eivät ota millään tavalla osaa tilanteen hoitamiseen. Käytännössä se tarkoittaa oman lapsen hylkäämisestä hyvin vakavassa tilanteessa. Millaisen viestin se lapselle antaa? Kuka opettaa oikean ja väärän? Missä kulkee raja? Onko niitä ollenkaan?
Ratkaisu: vanhempien on otettava kannettavakseen se vastuu, mikä vanhemmuuteen kuuluu. Tätä ei voi oikein lainsäädännöllä pakottaa, tämä on vain yksinkertaisesti ymmärrettävä. Vanhempien tehtävänä on tuottaa myös pettymyksiä. Se kuuluu olennaisesti kasvattamiseen. Pitää olla rajoja ja rakkautta. Ilman niitä tulee ongelmia. Lasten perustarpeet ovat lopulta hyvin yksinkertaisia, mutta liian usein ne jää täyttämättä.
2. Koulut. On aivan selvää, että kouluilla on tänä päivänä valtavasti vastuita. Liian usein kasvatusvastuu jätetään täysin koulujen niskoille. Mutta kouluväkivaltatapauksissa koulujen pitää ottaa oma roolinsa ja kantaa vastuuta. Koulujen vastuulla on lasten turvallisuus ja hyvinvointi, kun lapsi on koulussa. MOT:n ohjelmassa kuulee aivan liian usein, kuinka koulu ei ole kantanut riittävästi vastuuta tai on vältellyt sitä kohtuuttomasti.
Ratkaisu: Pitää olla yhteiset toimivat toimintamallit, joita noudatetaan valtakunnallisesti. Ei voi olla niin, että asuinpaikka ratkaisee sen, kuinka hyvin lapsen asioita tällaisissa asioissa hoidetaan. Se on tasavertaisuuskysymyskin ja perustuslainkin mukaan jokaisella on oikeus tasavertaiseen elämään. Toimintamalleja on myös kehitettävä jatkuvasti ja toimintamallien soveltamista on myös valvottava.
Koulutuksenjärjeställe pitää olla vahingonkorvausvastuu, mikäli ei ole puututtu kouluväkivaltatapauksiin riittävästi. MOT:n dokumentissa tämä epäkohta toistuu kohtuuttomasti. Vahingonkorvausvastuu on käytössä Ruotsissa ja Norjassa ja se on osoittautunut tehokkaaksi kannustimeksi hoitaa näitä tapauksia. Suomessakin tämä on lainsäädännön puitteissa täysin mahdollista. Meillä on vain yksi tapaus, jossa korvauksia on vaadittu ja niitä on myös tuomittu.
Illan uutisissa mainittiin Etelä-Karjalan malli, jossa poliisilla on iso rooli. Hyvin usein pitää ollakin, sillä kouluväkivaltatapauksissa kyse on rikoslakirikoksista. Etelä-Karjalan mallilla on saavutettu hyviä tuloksia, mutta se on vain yksi toimintamalli.
3. Johtaminen. Kukaan ei vastaa, eikä johda nuorten ongelmiin liittyvien asioiden hoitamista. Tämä ongelma tulee esiin niin kouluväkivallan kuin myös syrjäytymisen ehkäisemisessä. Ei ole ketään, eikä mitään, mihin voisi kohdistaa painetta ongelmien ratkaisemiseksi ja keinojen kehittämiseksi.
Ratkaisu: Itse asiassa isoin korjaus tässä on jo tehty. Nykyhallitukseen on nimitetty nuorisoasioista vastaava ministeri ja se on merkittävä askel näiden ongelmien hoitamisessa.
4. Tiedon kulku. Tieto eri toimijoiden välillä ei kulje. Pahimmillaan saman koulun sisällä eri toimijat eivät voi kertoa toisilleen käsittelemistään tapauksista ylikorostuneen yksityisyyden suojan vuoksi. Tilanteisiin ei päästä riittävän ajoissa kiinni, resursseja hukataan valtavasti ja palvelut tukkeutuvat, kuten tapahtuu myös lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen kohdalla. Kenen etua tällainen ajaa?
Ratkaisu: Hyvin usein on niin, että tiedon vaihtamiselle ei ole mitään estettä. Tietoa ei uskalleta jakaa. On luotava selvät käytännöt, joiden perusteella voidaan toimia ja ottaa tieto hyödylliseen käyttöön. Lainsäädännön suhteen on tehtävä muutoksia siltä osin kuin se on mahdollista ja tarpeellista, mutta isoin ongelma ei ole siellä.
5. Siiloutuminen: Eri toimijat ovat siiloutuneet syvälle omiin poteroihinsa ministeriötasolta suoritusportaaseen saakka. Toimijat eivät tiedä toistensa tekemisestä ja se aiheuttaa rajua päällekkäistä saman työn tekemistä, tieto ei kulje ja johtaminen vaikeutuu. Tämäkin käy hyvin ilmi MOT:n ohjelmassa.
Ratkaisu: Siiloja on purettava. Toimijoiden yhteyksiä toisiinsa parannettava. On vastuutettava yhteiseen toimintaan ja tiedon jakamiseen. Siitä pitää tulla hyvän hallinnon periaatteen mukaista toimintaa, ei jotain, jota vältellään viimeiseen saakka.
6. Kaikki resurssit käyttöön. Ongelman hoitamiseen tarvitaan useita keinoja. Kaikki eivät ole edelleenkään käytössä. Yksi merkittävä hyödynnettävä on sovittelutoimistot. Monesti on niin, että sovittelutoimistot ovat kuin tehtyjä tällaisten tapausten hoitamiseen, varsinkin jos esimerkiksi vanhemmatkin ovat jo tapausten takia napit vastakkain.
Ratkaisu: Otetaan sovittelutoimistoista lähtien kaikki soveltuvat resurssit käyttöön. Työkaluja pitää olla riittävästi joka lähtöön, sillä ongelmakin on monimutkainen. Sama työkalu ei sovi joka paikkaan. Poliisejakin tarvitaan lisää näiden asioiden hoitamiseen ja poliisien määrää tullaankin nyt lisäämään merkittävällä tavalla. Tämäkin on erittäin hyvä asia.
7. Mielenterveyspalvelut. Suomi pitää piikkipaikkaa kansainvälisessä vertailussa lasten ja nuorten mielenterveysongelmissa. Palveluihin on kohtuuttomat jonot ja ongelmat ennättävät odottaessa kasvaa sietämättömiksi, usein peruuttamattomiksi.
Ratkaisu: On oltava matalan kynnyksen mielenterveyspalveluja mahdollisimman nopeasti tarjolla. Usein muutama oikea-aikaisesti tapahtunut keskustelukerta voi jo tuoda ratkaisun, mutta jos sitä ei tapahdu, pienikin ongelma saattaa kasvaa valtavan suureksi. Hallitusohjelmaan on kirjattu terapiatakuu lapsille ja nuorille, joka on tässä kohtaa merkittävä parannus nykytilanteeseen.
Uskallan väittää, että perusongelmat ovat tiedossa ja niin on myös ratkaisut. Kyse on enää siitä, että haluammeko ihan oikeasti tehdä tälle asialle viimeinkin jotain ratkaisevaa? Jotain, joka oikeasti ottaa niskalenkin kouluväkivallasta? Ja mikä parasta, nämä ratkaisut eivät vaadi edes kovinkaan suuria rahallisia panostuksia.
Noita yllämainittuja ratkaisuja löytyy myös hallitusohjelmasta, joten siinäkin mielessä on lupa odottaa asian suhteen edistystä ja muutoksia. Mutta ilman yhteistä tekemistä se ei onnistu. Sen hoitaminen vaatii monipuolista ja kattavaa yhteistyötä eri toimijoiden ja viranomaisten kesken. Tässä pitää olla kaikki mukana, varsinkin kotien.
https://areena.yle.fi/1-63858260?utm_medium=social&utm_campaign=areena-ios-share
Pahin kanto kouluväkivallan vastaisessa taistelussa ovat väkivallantekijöiden vanhemmat. He ovat joskus valmiit menemään pitkällekin, jotta joku muu kuin oma kullannuppu – usein koulu tai joku toinen oppilas – todettaisiin syylliseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus joutui olemaan iät ja ajat yksinään kurin ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen tuki ja viimeinen lukko mutta nyt ovat saaneet rinnalleen persut, Purran ja oikeus-ja sisäministerin, jotka ovat myös ”rotipuolueena” luvanneet laittaa Suomen kansan kuriin, järjestykseen ja herran nuhteeseen, aina kodeista, päiväkodeista vanhainkoteihin asti !!!
– Entisen papin tyyliin: – Älkää tehkö kuten me olemme tehneet ja teemme, vaan niin kuin me säädämme ja käskytämme!
Ilmoita asiaton viesti
https://yle.fi/a/74-20049311
Aika uskomatonta, että koulun rehtorin mielestä turvallisuustilanne ei ole huonontunut merkittävästi.
”mitään radikaalia turvallisuustilanteen heikkenemistä ei koulun näkemyksen mukaan ole nyt tapahtunut”, näin rehtori.
Edit. Ooops! Puolet jäi pois jostain syystä:
Eli rehtori siis tunnustaa, että yksi oppilas on terrorisoinut paikkaa jo pitkään, eikä mikään ole muuttunut.
Eipä kerro mitään hyvää tästäkään rehtorista.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoin omassa blogissa linkkien kera:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/niemimatti/krimaalilasten-vanhemmille-vastuuta/#comment-3977056
Mutta ei se auta, että kiusaaja(t) erotetaan hetkeksi. Jutut oikeuteen, kuten blogissani ehdotin, jossa määrätään korvaukset, vaikka ei rikostuomiota voitaisikaan antaa. Sopiminen kiellettävä. Kiusaajat kotiopetukseen, tai jos koulupahoinpitelyn uhri kotiopetukseen niin kunta siitä vastatkoon ja sen maksakoon, sekä ne virkamiehet jotka jättäneet puuttumatta, kuten puuttuneen ”kättä päälle ja sovittu” tyyliin, sekä maskajiksi myös rikollisten oppilaiden vanhemmat jne.
Ilmoita asiaton viesti
Itse näen tapausten ehkäisyssä tiedonkulun melkoisen suurena ongelmana. Huoltajat jarruttavat, poliisi ei välttämättä saa jakaa tietoa, myös sosiaalitoimea kahlitsevat säädökset ja edes koulun sisällä ei tieto aina kulje, mutta huhut leviävät.ja erityisesti somessa. Oppilaat kyllä tuntuvat olevan kartalla, milloin ja kenen välillä alkaa tappelu tms.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä todellisuus on se että juuri eräät jengit sekä häiriintyneet (jotka ennen pistettiin tarkkailuluokalle) ovat saaneet mandaatin tehdä mitä vaan, opettajalla ei ole mitään mahdollisuuksia toimia erotuomarina ja poliisina koulussa.
Häiriintyneet ”opiskelijat” käyttää heti rasismikorttia tai muita keinoja joilla he uhriutuu ja oikea uhri jää hoitamatta. Siksi moni kiusattu vaihtaa koulua, kohta monen kiusatun perheet vaihtaa kaupunginosaa tai kaupunkia…
Ilmoita asiaton viesti
No, eiköhän tämäkin kohu saada ensi viikkoon mennessä häviämään jonkun tärkeämmän asian, kuten vaikka ex-pääministerin vaatetuksen tai väärästä eläinhahmosta tehdyn kravatin alle.
Jos ei, niin homma menee suurin piirtein seuraavasti:
Ensin kognitiivisessa dissonanssissa kieriskelevä asiantuntija kertoo, että ei se kouluväkivalta ole mikään ongelma, koska eturauhassyöpätapaukset alle 15-vuotiaiden keskuudessa eivät ole lisääntyneet.
Sen jälkeen perustuslakiasiantuntija kertoo, että se nyt vain on pikku Liisa-Jalmarin oikeus käyttää luokkatoveriaan neulatyynynä. Luokkatovereiden oikeudesta turvalliseen koulupäivään ei ole kuulemma laissa riittävän selvää mainintaa.
Jos nyt kuitenkin olisi niin, että koulujen turvallisuudessa olisi jokin ongelma, moniammatillinen kukkahattutätien tiimi lyö viisaat päänsä yhteen ja tulee siihen lopputulokseen, että luokassa olisi kyllä turvallista, jos siellä olisi opettajan ja koulunkäyntiavustaja-armeijan lisäksi myös pappi tai muu hengellinen johtaja, eläintenkesyttäjä, manaaja, sekä raskas kranaatinheitinkomppania riittävällä ilmatuella.
Tapaus siirtyy kunnanisille, jotka toteavat ettei em. resursseihin ole varaa, koska kaikki rahat menivät kunnan houkuttelevuutta merkittävästi parantavaan monorailiin. Kehitysideana tilanteen ratkaisemiseksi opettajalle tarjotaan mahdollisuutta omalla ajalla annettavaan koulutukseen, miten kirveen kanssa luokkatoveriaan paloittelemalla oirehtivan nuoren huomio saadaan kiinnittymään avaimia kilistelemällä.
Nomenklatuuran asuinalueelle pistetään pystyyn pari harpunsoittoon ja kreikkalaiseen draamaan painottuvaa luokkaa, jotta viimeisetkin välttyvät päätymästä kouluun normojen sekaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kouluväkivallan lietsojana on aina yksi päällepäsmäri, jota muut seuraavat ja matkivat.
Nmä päällepäsmärit on saatettava vastuuseen ja erotettava koulusta.
Yksi mätä omena mädättää kaikki.
Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä olemme nyt tulleet tilanteeseen, jossa aikanaan ”vapaan kasvatuksen” saaneet toteuttavat nyt näitä oppejaan ollessaan itse lastensa vanhempia. ”Vapaa kasvatus” korjaa satoaan nyt toisessa polvessa korotettuna toiseen potenssiin.
Totuus on kyllä se, mitä vanha kansanviisaus sanoo ”Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.”
”Koivuniemen herra” oli ennen vanhaan ”iso herra”. Sillä oli tunnetusti ”maagisia voimia.” Tuskin moni näistä nuorista on kuullut siitä koskaan puhuttavakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää olla tosi huono vanhempi, jos pitää turvautua väkivaltaan.
Ilmoita asiaton viesti
…eli väkivaltarikokseen.
Ilmoita asiaton viesti
Aikoinaan kenraali Hägglund kertoi joutuneensa tyttärensä tiukkaan puhutteluun kun pappa meni ”läppäsemään” lastenlastaan joka hänen mielestään käsitteli lapsellisuuttaan koiraa väärin.
– Monet isovanhemmat, muut sukulaiset ja ulkopuoliset ovatkin ”parhaita kasvattajia”, vaikka ei sattuisi omia lapsia olemaankaan…?!
( – Ja ”parhaat keinot-ja keinosuositukset”-niitä ”perinteisiä”-jopa laittomuuksiin saakka…)
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti en usko, että mikään muuttuu. Viimeisten vuosikymmenien linja on ollut paljon puhetta, mutta hyvin vähän tekoja. Koululaitos kaipaisi isoa remonttia, jossa vanhat toimivat käytännöt palautettaisiin. Inkluusiohaihattelut on lopetettava ja tarkkailuluokat on tuotava takaisin. Lisäksi opettajien valtaa on lisättävä ja kouluihin on saatava vahtimestarit, joilla on tarvittavat voimankäyttövaltuudet ja -kyvyt. On melko käsittämätöntä, että Suomessa mietitäään ihan tosissaan sitä, vooidaanko oppilailta ottaa kännykät pois oppituntien ajaksi.
Ilmoita asiaton viesti
”Autoritääriset kasvattajat suosivat Suomessa kahta puoluetta.”
”Kiihtyvä järjestyksenkaipuu on varoitus.”
– Prof. Anu Kantolan kolumnin otsikko ja väliotsikko, HS 5.9
Ilmoita asiaton viesti
”Asiakirjoista käy ilmi, että nuorukainen katsoo ryöstö- ja uhkausepäilyjen johtuvan hänen etnisestä taustastaan.
– Hän vetosi siihen, että poikani olisi rasisti. Hänen mukaansa hän ei olisi koskaan tavannutkaan poikaani, Anna sanoo.”
Julmasti ryöstetty 17-vuotias poika tuli sukkasillaan ja paita veressä kotiin – rikosilmoitusta seurasi painajaismainen koston kierre
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009830867.html
Ilmoita asiaton viesti
Omassa elämässäni nämä pahimmat kiusaajat olivat varatuomareiden ja johtajien lapsia. Sain kyllä kiusaamisesta yliotteen kun sanoin että suvussamme on poliiseja. Toimii vielä nykypäivänäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisin voi sanoa että setä on imaami.
Ilmoita asiaton viesti
Se on niin yksikertaista mutta ei.Ilmaisia lounaita ei ole.
Ilmoita asiaton viesti