Kiinalaisella laivalla, josta ankkuri ”vahingossa” mereen… 🇷🇺 miehistöä…
Verkkouutiset tietää kertoa:
”Rahtilaivalla kerrotaan olleen venäläistä miehistöä arktisella merimatkalla. Tiedotteen mukaan mukana oli ainakin ”kokenut asiantuntija”.”
Eli tämä kiinalainen kippo Newnew Polar Bear (rakennettu Saksassa) joka on nyt luultavasti ”vahingossa” hinannut 6 tonnia painavaa ankkuria kymmeniä kilometrejä huvin ja urheilun vuoksi juuri kaasuputken ja muiden kaapeleiden kohdalla, perässään venäläinen ydinkäyttöinen rahtialus Sevmorput.
Juttu haisee pahemman kerran…hapankaalille ja 🇷🇺
Eli kiinalaisten laivalla on ollut venäläistä miehistöä kuten aiemmin jo epäilin:
”Oma veikkaus on että aluksessa oli venäläistä miehistöä mukana toteuttamassa ”vahingon” ”
Tässä vielä erinomainen artikkeli Verkkouutisilta:
https://www.verkkouutiset.fi/a/tama-tiedetaan-suomenlahden-kiinalaislaivan-mystisesta-omistajasta-vahvat-kytkokset-venajaan/?ref=rns_tw#500715d3
Ilmoita asiaton viesti
Nyt olisi tärkeää tietää kuinka pitkän matkan ankkurilla on pohjaa kynnetty ennen putken repimistä.
Sinällään venäläinen luotsi(t) ei liene lainkaan erikoista Koillisväylällä ensimmäisiä kertoja seilatessa. Siellähän jääolot ja salmien mataluudet ovat kiinalaisille uusia asioita.
Ilmoita asiaton viesti
Jep, luotsi ”tovereineen”.
A. Laivan kippari on oikeasti pösilö kuten koko miehistö ja näillä on tapana kyntää merenpohjaa ankkurilla ilman että kukaan huomaa.
B. Kaikki oli tietoista ja koska ns ”harmaa vyöhyke” jota emme voi todistaa niin kaikki verhotaan ”vahingoksi”, end of story.
C. Kaikki edellä mainittu.
Kyllä tämä on aivan ihmeellinen ”sattuma” kaikkine kaapeleineen myös samaan aikaan…🤔…lotto ja keno vetämään heti nyt!
Ilmoita asiaton viesti
Nyt sitten puhelua Amerikkaan, jotta ottavat keulasta kuvaa aluksen mennessä Beringinsalmen läpi.
Ilmoita asiaton viesti
Minun ”tietoni” mukaan laivan omistajayhtiökin kuuluu venäläisille. Se tieto ei taida olla virallinen, eiköhän se myöhemmin pullahda julkisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Tässähän tämä:
”Kaasuputken vaurioittamisesta epäillyn aluksen kiinalaisvarustamon venäläinen yhteistyökumppani operoi konttiterminaaleja myös Suomessa.”
Lähde:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ac67bb97-67f2-429a-991b-8b05a78efd37
On paljon mitä emme tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
”Teivaisen mielestä on vaikea nähdä, mikä motiivi Kiinalla olisi tahallaan rikkoa putkea, koska Kiinalla olisi siinä enemmän hävittävää kuin voitettavaa.”
Nämä ”asiantuntijat” ovat ihan kuutamolla. Tuskin Kiina on edes tiennyt mihin heidän laivaansa käytetään. Hyvällä tuurilla tämä lyö kiilaa Kiinan ja Venäjän väleihin, ainakin jos Kiinalta saadaan puristettua korvauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen viranomaisilla ei kuulemma ollut oikeutta pysäyttää alusta, kun ”vahinko” ei tapahtunut Suomen aluevesillä.
Ilmoita asiaton viesti
Kaasuputken nopean paineenalenemisen hetki on tarkasti tiedossa. Samoin on täysin julkista ajantasaista tietoa mitkä alukset olivat putken lähellä sillä hetkellä.
Pikkuisen tietoja pläräämällä näkyi epäilyttävät alukset varsin nopeasti.
Yksi epäilyttävistä oli tämä ”kiinalaisalus”, joka ”ei ollut yhteistyöhaluinen”.
Silti alusta ei pysäytetty, ”kun Suomen viranomaisilla ei ollut oikeutta pysäyttää sitä”.
Minusta homma haisee.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä kiinalaisen aluksen pysäyttämiseen olisi syyt olleet, ne livahti alueelta pois. Suomalaiset oli siihen yhteydessä heti ja useita kertoja.
”Newnew Polar Bear -alukseen oltiin krp:n mukaan yhteydessä useita kertoja, mutta alus ei ollut halukas yhteistyöhön. Poliisilla ei ollut juridisia perusteita pakkotoimenpiteisiin, sillä alus seilasi Suomen talousvyöhykkeellä, ei aluevesillä.”
Lähde:
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/todella-omituista-suomalaisasiantuntijat-hammentyivat-kiinalaisaluksen-tapauksesta-kytkokset-nyt-olennaisia/5a74510d-7a69-4dfe-aec4-e8b180814617
Ilmoita asiaton viesti
Niin, lakia noudattaa mm lakia noudattava Suomi. Ei roistovaltio Venäjä tai kommunistinen valtio Kiina.
Mutta näillä mennään, katsotaan show loppuun.
Tämmöistä tämä.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdotan kovempia toimia. Katsotaan sitten milloin ollaan lakien rajapinnassa, vastapuoli ei laista ja sopimuksista piittaa pätkääkään. Hyvin agressiivisia on sekä Kiina että Venäjä toimissaan maailmalla.
Ilmoita asiaton viesti
”Se on ihan oikeasti hyvä juttu, jos poliisi noudattaa aina lakia, vaikka kuinka tapahtunut harmittaisi.”
Poliisi varmaankin pyrkii noudattamaan lakia, vaikka on esimerkkejä siitä, että on rikkonut lakia.
Toinen asia on sitten, että onko Suomen Poliisi aina tehnyt moraalisesti oikein? Esimerkiksi yhden Putinin vierailun aikana Suomeen järjestimme tien varteen täysin rauhanomaisen mielenosoituksen, johon minäkin osallistuin:
https://jput.fi/kuvat/putinmiekkari_naantalissa_1_8_05_jussia_haastatellaan.jpg
Poliisi tuli paikalle ja ajoi meidät kauemmaksi tiestä, vaikka poliisi oli luvannut meidän järjestää se miekkari tien varressa – käyttäytyivät vielä erittäin tympeästi, kuten olisimme rikollisia. No paljon kauempana saimme kuitenkin olla. Uhkasiko tämä Putinin henkeä?:
https://jput.fi/kuvat/putinmiekkari_naantalissa_1_8_05.jpg
Ilmoita asiaton viesti
Tälläistä tämä:
”alus seilasi Suomen talousvyöhykkeellä, ei aluevesillä.”
Lähde:
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/todella-omituista-suomalaisasiantuntijat-hammentyivat-kiinalaisaluksen-tapauksesta-kytkokset-nyt-olennaisia/5a74510d-7a69-4dfe-aec4-e8b180814617
Jos moinen kippo olisi ollut suomalainen ja uhannut/ ollut epäilyksen alainen Venäjän talousvyöhykkeellä niin kyllä olisi erikoisjoukot sinne nousseet.
Mutta koska sääntö Suomi niin mennään pykälien mukaan ja selvitellään jäljestä…siinä monta tekijää saadaan ns ”harmaalle vyöhykkeelle” ja pois tutkimusten alta. Kuten nyt se että millainen 🇷🇺 joukko aluksella oikeasti oli…
Ilmoita asiaton viesti
”laivalla on ollut venäläistä miehistöä”
Sitten yksi mahdollisuus on myös se, että miehistö on ollut niin humalassa, että ei ole huomannut ankkuriongelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Höpöti.
Ilmoita asiaton viesti
Siihen on aina helppo vedota vaikka on hyvin mahdollista että tämä joukko oli jotain vallan muuta kuin humalaisia…
Ilmoita asiaton viesti
Yksi asia minua ihmetyttää näinä talouden tarkkoina aikoina.
Miksi kukaan ei tutki sitäkin, että kun väitetään, että kahden metrin kivikerros olisi pitänyt olla putken päällä, niin sitä ei ole. Olisikohan käynyt niin, että urakoitsija on peitellyt vaan rannoilta jonkin matkaa kivillä ja jättänyt kalleimman työosuuden tekemättä.
Mahdollista on myös, että kaikessa sovussa ne säästyneet miljoonat on jaettu korruptiivisesti.
Siihen en ota kantaa olisiko se kivikerros mitään auttanut.
Ilmoita asiaton viesti
Suomenlahti on puoleen väliin jokseenkin samanlaista kuin Suomen muukin luonto.
Rotkoja ja jyrkänteitä. Putki ei missään tapauksessa voi olla koko matkaltaan peitetty. Siihen menisi tajuttomasti tavaraa.
Viron puoli on helpompaa. Viron rannikolla peruskallio on jo 40 metrin syvyydessä kun se Suomen puolella on pinnassa. Tasaiselle pohjalle on helpompi tehdä suojauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Eli vaikuttaa siltä, että siellä ovat olleet suunnittelupuolella tollot ja tietämättömät sekä Viron että Suomen puolella,
Olis kannattanut vaikka sinulta kysyä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuorein tieto/väite:
Koko miehistö vaihdettiin Kaliningradin pysähdyksessä.
Ilmoita asiaton viesti
Äskettäin perustettu potskifirma, varustamo, jolta Venäjä osti keikan,tai matkalle sopivan ”pienen sivubisneksen…?”
– Muistuu mieleen laivuri Ojaranta, jolta Nokia osti keikan, viemään vaarallisia myrkkytynnyreitä Itä-Saksaan tuhottavaksi, mutta päätyivätkin ”vipatuksi” saaristoomme, josta pintaan pulpahtaneita tynnyreitä laivasto sitten joutui keräilemään. (Ojaranta tais saada etuliitteen, ”myrkky-Ojaranta.)
(- Muistelin tuossa jo hetken että armeijan vanhentunutta asearsenaalia olisi myös jokin ”alihankkija” kuskannut aikoinaan mereen upotettavaksi, mutta ehkä muistin väärin…?)
Ilmoita asiaton viesti
Onko lähdettä…
Ilmoita asiaton viesti
https://twitter.com/shashj/status/1717250487232172536
Ilmoita asiaton viesti
No niinpä
”NewNew Polar Bear’s Kaliningrad stop was Oct 3, days before the damage to the pipeline and cables. I don’t think the detail about the complete crew changeover has been reported before, but happy to be corrected.”
Ilmoita asiaton viesti
”Newnew Polar Bear -rahtialuksen koko miehistö oli vaihdettu Venäjällä.
Joshin lähteiden mukaan vaihto tehtiin, kun alus pysähtyi Venäjän Kaliningradissa Itämerellä. Venäjällä on alueella vahva sotilaallinen läsnäolo ja tärkeitä sotilassatamia.”
https://www.verkkouutiset.fi/a/rajahtavia-vaitteita-suomenlahden-sabotaasista-kiinalaislaivan-miehisto-oli-vaihdettu-venajalla-putken-lahella-pimeita-venajan-laivoja/?fbclid=IwAR2zjpNZr1QyWFZQ1NYM87OLrYJpHRFWhst2vbRyQWPlr5aoJx3lw1Ike0I#500715d3
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan ulkoministeriö on yhteistyöhaluinen ja haluaa selvittää tapahtumat. Peskov on kiitellyt suomalaisia viranomaisia kuinka hyvin tutkivat tapahtumia.
Ilmoita asiaton viesti
Paskovin 🇷🇺 juttuja kuten Lierovin 🇷🇺 juttuja on turha uskoa.
Kuten aiemmin kirjoitin odotan Kiinan virallista selvitystä, jos kerran oli ”vahinko” eikä jokin muu ”harmaan alueen operaatio” niin sitten kiinalaisille lasku käteen putken yms korjaamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Rosatomille lasku kuuluu lähettää. Kiinalla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Odotetaan Kiinan vastaus.
Ilmoita asiaton viesti