Sähköautoilijat on seuraava lypsylehmä valtion kassaan…
Sähköautot aiheuttaa enemmän päästöjä kuin polttomoottoriautot: mm jarruista tulee enemmän pienhiukkasia, renkaat kuluu myös enemmän (painoa autolla enemmän ja kovat tehot syö renkaita enemmän) ja tämä aiheuttaa pienhiukkasia ilmaan lisää. Rengasmateriaaleista päätyy enemmän kumia ja partikkeleita tienvarsille ja luontoon.
Norjassa ollaan jo siirtymässä siihen että sähköautoilijoilla tulee olla latauspiste autolle, pelkkä kodin seinäpistoke ei kelpaa jatkossa. Tämä nostaa sähköauton hankintakuluja.
Kyllä meilläkin valtio kansalaista muistaa.
Sekä pitää muistaa että sähköauton valmistus aiheuttaa saman verran päästöjä kuin ajaisi diesel autolla 150 000 km, myös harvinaiset metallit kuluu nyt ennätysvauhtia. Jos tämä on ekologista niin minä muutan kuuhun.
Sekä pitää muistaa että sähkön hinta tulee jatkossakin nousemaan huimasti …
Ei ole mitään autoilijoiden taivasta jossa ei olisi kuluja…
Sähköautoille saatetaan lyödä päästövero – EU haluaa puuttua jarrupölyyn https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1776af5b-deec-44ae-b11e-3d264b6c8768
Suomessa keskihintainen täyssähköauto maksaa Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 52 500 euroa …siis keskihintainen. Edullista jopa…?
Meinaa että jos viisihenkinen perhe hommaa sähköauton jolla on jotenkin asiallinen toimintamatka niin siihen saa laittaa sen 100 000€ kiinni…eli jos nyt ovat selvinneet uuden auton hankinnassa (polttomoottoriautot) n 25 000€-30 000€ hintahaarukassa niin aika paljon pitää lisää rahaa saada kasaan seuraavaa hankkiessa.
”Sähköautojen hinnannousujen taustalta löytyvät muun muassa kova maailmanlaajuinen kysyntä sekä autoteollisuuden komponenttipula ja kohonneet tuotantokustannukset.20.5.2022” (IS)
Kova kysyntä nostaa nyt sähköautojen hintoja – 2 525 euron korotus kävikin asiakkaille 4 500 euron arvoiseksi https://www.is.fi/autot/art-2000008830471.html
Tämä hintojen nousu tekee autojen hankkimisen yhä vaikeammaksi heille joilla budjetti ei riitä. Käytetyt maksavat saman verran kuin uusi polttomoottoriauto…
Ilmoita asiaton viesti
Radiossa juuri valehdeltiin, että nyt ostetusta sähköautosta voi saada enemmän käytettynä myytäessä kuin uuden ostohinta.
Vanhanen sanoi vvm:n hommassa ollessaan, että samat 8 miljardia tullaan autoilusta vuosittain verottamaan jatkossakin. Pakko siihen on sähköautoilijoidenkin osallistua sitä mukaa, kun niiden suhteellinen määrä lisääntyy.
Ilmoita asiaton viesti
”valehdeltiin”?
Tuossa olis myytävänä ID4 GTX hintaan 72,9 k€. Ajettu 11 tkm.
https://www.nettiauto.com/volkswagen/id4/12916516
VW:n hinnaston hinta 59,9 k€
https://media.volkswagen.fi/pricelists/id.4.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa…ei nämä ole mitään sijoituskohteita vaan auto on kulutushyödyke jonka elinkeinonharjoittaja myy kuluttajalle. … Käyttöhyöty on se hyöty, mitä saadaan auton normaalista käytöstä.
Edelleen polttomoottoriautojen polttoaineita voitaisiin tehdä ympäristöystävällisemmin mutta koska bisnes niin laitetaan kansa siirtymään kalliisiin sähköautoihin, porukka velkaantuu vain lisää…
Ilmoita asiaton viesti
Olisi hyvin mielenkiintoista tietää mikä on sen nk. ”biodieselin” osuus dieselin hinnasta?
Paljonko tuo hulluus maksaa? / litra?
Ja kuinka monta hehtaaria palmuja varten täytyy raivata metsää että saadaan yhden dieselin vuosittain käyttämä ”biodieselin” palmuöljyosuus?
Ilmoita asiaton viesti
Jätteestä (esim. paistorasvasta) valmistettu biodiesel on edullista.
Varsinkin jouluna bd:n valmistukseen tarvittavaa raaka-ainetta syntyy maassamme mielettömiä määriä. Tämä olisi ilmaista raaka-ainetta, mutta kerääminen teettää töitä. Porukka kaataa rasvat mieluummin viemäriin.
Vaikka verottaja käy kiinni joka litraan, jonka valmistat, niin homma on edullista. Valmistevero on suuruudeltaan n. 0,55€/l.
Tuotantomäärien ilmoittamisessa verottajalle täytyy luonnollisesti noudattaa suurta tarkkuutta. Olisikin hyvä ilmoittaa määrät verottajalle kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.
Ilmoita asiaton viesti
Mielettömiä määriä? Totta niin. Tämä pitäisi kertoa sekä vihreille että sosialisteille. Tulisivat tosi iloisiksi.
Montako kinkkua paistetaan maassa joulunaikaan?
Taitaa riittää miljoona, á 3 kg josta rasvaa ”jää” 0,5 kg.
Tarkoittaa kokonaista 500 000 kg rasvaa dieseliin. Siis jos kaikki saataisiin kerättyä.
Tuo on siis 500 tonnia.
Kun dieselissä pitää olla 20 % ”bioraaka-ainetta” niin se tarkoittaa että 500 tonnia riittää kokonaista 2 500 tonniin dieseliä.
Jos maassa on miljoona diesel-henkilöautoa jotka liikkuvat keskimäärin 20 000 km niin se tarkoittaa että ne kuluttavat 1,2 tonnia dieseliä / auto. ( 6 l/100 km ) Siis yhteensä 1 200 000 tonnia.
Raskas liikenne kuluttaa uskoakseni saman verran jolloin kulutus on n. 2,4 miljoonaa tonnia. Kinkut riittävät vajaaseen promilleen.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin asiasta vinkiksi. Seurassa oli asiasta artikkeli. Bd:n kotivalmistus olisi meillä parhaimmillaankin hyvin marginaalista, mutta joillekin ihan käyttökelpoinen idea. Tuota verottajan touhua en ymmärrä. Parempi rasvat V70:n mottorissa kuin viemäreiden tukkeena.
Kaikille tietoisku: Kaikki rasvat biojätteisiin. Ei siis viemäriin.
Ja naiset: älkää harjatko hiuksia WC:n käsienpesualtaan yllä. Hiukset tukkivat viemärin. On todella ikävää puuhaa puhdistaa kyseinen viemäri.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kyseessä on sama auto ja samoilla varusteilla niin täytyy olla tavallisen tyhmä jos ostaa käytetyn yksityiseltä (ja alkaa riitelemään). Tai sitten voi tietenkin olla…. o antaa olla.
Ilmoita asiaton viesti
Joko sen on joku ostanut?
Toki nyt on tuotanto tehtaissa tiukoilla, joten yhdestä voi joku firma maksaa mainosmielessä paljonkin. Ehkä ei ole uusi normaali kuitenkaan, kuten ei näytä olleen viime kesän helteetkään, vaikka niin kovasti YLE:llä väitettiin.
Ilmoita asiaton viesti
No ei se toivottavasti mikään uusi normaali ole, mutta seurausta tilanteesta, jossa kysyntä ylittää tarjonnan. Sama on nähty muillakin markkinoilla kuin Suomessa. Tilanne normalisoituu sitten kun joko kysyntä pienenee tai tarjonta kasvaa. Itse uskon jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
Ilmoita asiaton viesti
Huuda hep sitten kun toi on myyty ja kerro myyntihinta. Ei tosin ihme että kuvitellaan nettiautosta löytyvän autojen hintojen ”totuus” kun verottajakin arpoo autoveroa vanhoihin hylsyihin nettiauton PYYNTIHINTOJEN perusteella.
Ilmoita asiaton viesti
Väitehän kuului, että saa käytetystä enemmän kuin uuden ostaessa maksoi, mutta mikä oli se ostohinta tällä nyt myytävällä yksilöllä?
Ilmoita asiaton viesti
”Radiossa juuri valehdeltiin, että nyt ostetusta sähköautosta voi saada enemmän käytettynä myytäessä kuin uuden ostohinta.”
No ei se ihan valehtelua ole koska tossa on sana VOI. Ilmastokin kuulemma VOI lämmetä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen jo jonkin aikaa tiennyt, että olen onnellinen kolmen diesel auton omistaja. Sähköautoihin aion siirtyä sitten kun Vermossa ravihevosetkin kulkee sähköllä.
Totuushan on se, että sähkö kuuluu hammasharjaan, bensa sytkäriin ja sitten kun voimaa ja vääntöä tarvitaan niin pitää olla diesel sekä autoissa että veneissä.
Ilmoita asiaton viesti
F-150:n sähköversio tarjoaa enemmän vääntöä kuin mikään polttomoottoriversio koskaan.
https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2022/05/02/f-150-lightning-more-horsepower-more-payload.html
Ilmoita asiaton viesti
Oho! Noin halvalla saa traileria ja toista autoa kiskovan sähköpickupin. Varmaan on erinomainen ylämäkilähdössä täys mälli mukana.
Ilmoita asiaton viesti
Kun vedät sähköautolla perässä asuntovaunua, niin hyvä jos Helsingistä Heinolaan pääset yhdellä latauksella.
Ennen vanhaan maantien tukkona olivat karavaanarit, nykyisin sähköä säästelevät sähköautoilijat.
Ilmoita asiaton viesti
On varmaan tehty kuluttajan kukkarolle edulliseksi hankinnaksi nykyisen polttomoottoriauton tilalle…
Ilmoita asiaton viesti
Hinausautoyrittäjiä kuvittelisi olevan jonoksi asti ostamassa.
Noilla tehoilla ja väännöillä nousee jo keskiraskas kuormurikin ojasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tämä seikka on ollut tiedossani, että sähkölläkin vääntöä riittää, mutta ongelma vaan tulee siinä, että onko sitä virtaa vai ei.
Lukuisilla Lapin reissuillani teen välitankkauksen yhden kerran menen tullen ja aina Iin pitäjän Kärkkäisellä tal teboililla, joissa on halvinta.
Ilmoita asiaton viesti
No minulla on niin Kärkkäinen kuin Teboil boikotissa ja pysyvät myös, vaikka kuinka halvalla myisivät.
Ilmoita asiaton viesti
Minä kun ostan jotain tavaraa, niin vain ja ainoastaan sieltä, mistä saan vastaavan tuotteen halvimmalla. Lisäksi Teboililta ostan myös siitä syystä, että venäjän panssarivaunuille ei jäisi niin paljon polttoainetta.
Muunlaista suhtautumista pidän tyhmänä.
Ilmoita asiaton viesti
😆 6 litran Powerstroke dieselistä on kutiteltu ulos yli 1900 vanhaa hevosvoimaa.
Ilmoita asiaton viesti
Pari neljännesmailin vetoa ja moottori on entinen. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Montakos varttimailia olet ajanut tai ollu mekaanikkona?
Ilmoita asiaton viesti
En yhtään itse, kun olen ratakuski, mutta Anitan nimmari on kolmelta vuosikymmeneltä.
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaanpa että palkintokaappini on tuhdimpi kuin Lehtisen.
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaa ihan rauhassa, mulla on kolmen eri autourheilu”lajin” muovikippoja nurkkakaapissa. Varttimaililtakin muutama. Yhden jenkkien ulkopuolisen maailman nopeimman kiihdytysvehkeen vaihdelaatikko on mun tekemä, haluutko kinata tekniikasta?
Ilmoita asiaton viesti
No sitten hyvä homma, moni vain tuulessa huuliaan heiluttaa, en halua kinata, arvostan lajia. Mutta, jos väität että sillä paritonnisella vedät kolme ilman täysremppaa, soita Idalle ja saat varmasti mekaanikon paikan.
Ilmoita asiaton viesti
Enhän minä väittänyt mitään. Ja tällä muun maailman nopeimmalla ajetaan koko kausi avaamatta konetta välillä ja tehoa on ~1400 vanhaa hevosta. Moottorinkin on pakko olla sääntöjen mukaan ihan vakio kaikkia liikkuvia myöden. Tossa pikku pätkä. https://www.facebook.com/ProJanne/videos/416359236764444
Ilmoita asiaton viesti
”..ajetaan koko kausi avaamatta konetta välillä…”
Oxymoron. Kaveri rakentelee 5000+hp motteja jenkeissä kisoihin, kyllä mä tiedän nämä, mutta jos väität että paritonnista ilman isoa huoltoa yli kaks suoraa täysillä, mene nyt ihmeessä mekaanikoksi, tarvetta taidoillesi!
Ilmoita asiaton viesti
”mutta jos väität ”
Älä laita omia hourauilujasi mun väittämiksi, en väittänty.
Ilmoita asiaton viesti
Ok, tarkoitin vain ettei nuo ääriviritetyt montaa vetoa kestä, siis jos haluaa ettei mene palasiksi. Se on sitten itkun paikka se.
Ilmoita asiaton viesti
VW 1.6 TDI moottorista saa pelkällä softan päivityksellä (optimointi) lisätehoa 30hv ja vääntöä 60Nm. (Dynamometrissa testattu)
Stage I optimoinnilla kulutus ei lisäänny kuin aavistuksen, mutta suorituskyky kasvaa aimo harppauksella. Ainoa huonous optimoinnissa on siinä, että alakierroksilla vääntökäyrä on hieman alavireinen. Se taas ei haittaa, jos ajelee DSG:llä, jota voi myös optimoida ohjelmallisesti.
Dieselistä saa paljon iloa irti, jos vain tietää kysyä.
Toinen fakta on se, että varsinkin vanhemmat pumppusuutindieselit toimivat vielä silloin, kun maailmasta polttoaine loppuu, koska mottiin voi syöttää jopa vanhaa moottoriöljyä tai juoksevaa paistirasvaa.
En ymmärrä sitä, miten ostoskeskusten kannattaa rakentaa mittavia latauskenttiä sähköautoileville asiakkaille. Sehän on verotettavaa hyötyä, jos saa ilman ladata.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinkahan moni ilmoittaa verotuksessa?
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos lisätiedoista.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ehkä kannata kuvitella, että sähköautoilu olisi pysyvästi fossiilista edullisempaa, ellei varta vasten halua pahoittaa mieltänsä ja avautua siitä palstoilla. Kovin ovat harvassa ne asiat, joiden kustannukset tai verot ovat taloushistoriassa olleet laskusuunnassa.
Vaikea nähdä, miten sähköautojen jarruista tulee enemmän pienhiukkasia kuin polttomoottoriautoista. Sähkövehkeet lataavat jarrutuksissa, eikä jarrupoljinta juurikaan tarvitse käyttää. Olisiko kellään mittaustuloksia siitä, paljonko enemmän sähköautojen renkaat oikeasti kuluvat? Jos nämä ovat merkittäviä ympäristöongelmia, niin silloin on yksinkertaisinta säätää jarrupala- ja rengaskohtainen myyntivero, niin maksumiehinä olisivat ne, jotka näitä eniten kuluttavat ja päästöjä aiheuttavat.
Tarkat lukemat ovat erittäin tapauskohtaisia, mutta lienee niin, että Suomessa sähköauton elinkaaren kokonaispäästöt alittavat fossiiliauton kokonaispäästöt keskimäärin noin 80000 kilometrin heitteillä.
Sähköautojen yleistyminen vaivaa kyllä monia, mutta ei noita vanhoja dieselsydänkäpysiä sentään olla pihoista viemässä. Ne kannattaa ajaa loppuun saakka. Voi olla, että siihen mennessä asiat ovat muutenkin paremmin, sähköistyminen on vähemmän pelottavalla tolalla ja kuuhun muuttamisellekin on oivat edellytykset.
Ilmoita asiaton viesti
”Goodyearin testien mukaan sähköautot kuluttavat renkaita jopa 30 prosenttia hanakammin kuin polttomoottoriautot.”
https://www.hs.fi › talous › art-2000…
Miksi sähköautot kuluttavat renkaita niin paljon? ”Sama homma oli silloin, kun dieselautot alkoivat yleistyä” – Talous | HS.fi
Ilmoita asiaton viesti
Auton paino vaikuttaa renkaiden kulumiseen, mutta siinä ei sinänsä pitäisi olla mitään eroa esimerkiksi kovasti suosittuihin city-maastureihin nähden.
Goodyearin ja muiden rengasvalmistajien prosenttiluvut raflaavat, ja niitä näkyy yleensä, kun valmistaja ilmoittaa kehittävänsä uusia renkaita. Vähän maltillisempiakin tietoja on: https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/sahkoautoihin-liittyy-yleinen-harhaluulo-todellisuudessa-renkaat-kestavat-pitkaan. Pitäisin vaikkapa jonkun suuremman leasing-firman käyttökulutilastoja asiallisempana lähteenä.
Eniten vaikutusta lienee ajotavalla. Suuritehoisilla – ja painavilla – sähköautoilla on kiva kiihdytellä enemmän kuin jollain skoodalla. Mutta on mahdollista olla kiihdyttelemättäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Renkaat sekä kuluvat loppuun nopeammin ja ovat matalaprofiilisena ja leveinä niitä kaikkein kalliimpia henkilöautoihin…
Ikävä yllätys sähköautoilijalle: Renkaat saattavat kulua loppuun jo 20 000 kilometrissä https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c5a33728-c24f-47c0-8d80-5349e65c1dec
Ilmoita asiaton viesti
150k km globaalisti, 60k EU, 35k Suomi…
Ilmoita asiaton viesti
Tähän saakka valtio on kerännyt autoja käyttäviltä vuosittain polttoaineen alv:llä ja polttoaineverolla n. 3,8 miljardia euroa
(ks. https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta ).
Sitten kun autoilijat ovat pääosin siirtyneet muiden kuin perinteisten fossiilisten diesel- ja bensapolttoaineiden käyttöön, niin kysymys kuuluu: Mistä valtio jatkossa kerää nuo n. 3,8 miljardia euroa / vuosi ? Yksi vastaus on varma: Valtio kerää jatkossakin vähintään tuon 3,8 miljardia autoja käyttäviltä muodossa tai toisessa.
Veikkaanpa, että Valtionvarainministeriössä keksitään uudelle verolle vieläpä joku mukavalta kuulostava nimikin, jotta sitä uutta veroa on jatkossa autoa käyttävien kiva maksaa. Pitihän tuon 1990 -luvun alussa käyttöönotetun ajoneuvoveronkin olla tilapäinen vero. Sehän kuulosti kansan korvassa lohduttavalta. Että sehän poistuu kohta kun on vain ”tilapäinen vero”.
Ilmoita asiaton viesti
Liikenneministeriössä on jo pitkään haudottu paikannukseen ja kilometrikohtaiseen veroon siirtymistä. Kun aika on kypsä, paperi laitetaan voimaan. Sähköautoissahan on seurannat mukavasti valmiina verottajalle kytkemistä vailla.
Tuo sähköauto on vaan alemman keskiluokan ja keskiluokan kannalta ikävän kallista. Itse olen ollut työelämässä yhtäjaksoisesti 22 vuotta ja ainoa uutena ostamani auto on ollut 15 000€ Kia picanto jolla on tullut ajettua 12 000/km vuosittain, eli aivan pakolliset ajot. Ei taida olla sähköautoa joka omaan kulutukseeni sopisi niin että sillä vielä jotain säästäisin. Kuulun niihin joilla polttoaineen hinnan nousu yksinkertaisesti on muusta kulutuksesta pois, koska kilometrit pysyvät vakaina.
Sähkösopimukset kun nyt umpeutuvat (kenellä on määräaikainen), niin saa varautua sähkön hinnan noin 300% hinnannousuun. Sähköautot omana pienenä nyanssinaan tuovat painetta kaikkien sähkölaskuun kun sähköä kuluu.
Ilmoita asiaton viesti
Perinteisten polttoaineiden ( diesel- ja bensa ) hintakehitys noudattelee pienellä viiveellä maailman raakaöljyn hinnan kehitystä ( epäsymmetrisellä viiveellä, so. polttoaineiden hinta reagoi raakaöljyn hinnan nousuun nopeammin kuin raakaöljyn hinnan laskuun ).
Onkin mielenkiintoista nähdä, mitkä tekijät tulevat vaikuttamaan esimerkiksi autojen akkujen lataussähkön ja biokaasun hintakehitykseen. Minkähän verran esimerkiksi kuukausittaiset tuuliolosuhteiden vaihtelut tulevat heijastumaan lataussähkön hintaan ? Tammi- helmikuun korkeapaineiden ja pakkaskausien vallitessa taitaa tuulisähköstä tulla uupeloa.
Tokihan tuo uusien ”menovesien” ( vai pitäisikö sanoa ”meno-kilowattituntien” hinnan perustaso määräytyy Suomen autoiluun kohdistuvan veropolitiikan pohjalta.
Tässä kannattaa autojen käytöstä riippuvaisten kansalaisten olla hereillä varsinkin ennen eduskuntavaaleja. Kuka muuten suomalaisessa yhteiskunnassa ei olisi tavalla tai toisella riippuvainen autojen käytöstä ?
Ilmoita asiaton viesti