Siirtyminen sähköautoihin hyytyy siihen ettei kansalla ole varaa siihen…
Mahdoton tehtävä
Vai pitäisi jokaisella olla varaa ostaa uusi sähköauto? Todellisuus on se ettei monella ole varaa ylläpitää tämänkään hetkistä autoa tai mahdollisuutta vaihtaa sitä uudempaan. Autojen keski-ikä Suomessa on n 13 vuotta. Siitä voi laskea kuinka paljon täällä on todella vanhoja autoja koska autojen arvo on n 3 600€. Eli ajamme todella vanhalla kalustolla.
Minä edelleen ihmettelen tämän ”siirtymäajan auton” eli sähköauton markkinointia ja myyntipotentiaalia… Tulossahan on jo vetyauto, eikä siihenkään pääse käsiksi kuin muutamat. Ottakaa huomioon että uusien autojen myynti on pitkälle yrityksien huoltoleasing kauppaa, yhä harvempi yksityinen ostaa uuden ja silloinkin lähes aina se on rahoituksella, ei omissa nimissä…eli velalla sitä uudella ajellaan…
”– Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan, Nieminen sanoo.
– Suomi on EU:n harvimmin asuttuja maita ja täällä oman auton käyttö on perustellumpaa kuin missään muualla. Auto ei Suomessa ole mikään luksustuote, vaan arjen mahdollistaja, hän jatkaa.”
Joka lauantai suomalaiset pistää rahaa Lottoon,,,,miksi he odottaa ”yllätysvoittoa” jos ovat jo nyt rikkaita,,,
Niin, ajellaan edelleen mm 80-90 luvun kalustolla liikenteessä.
Suhteutan tämän näin,miltä kuulostaisi jos 90 luvulla oltaisiin ajeltu 50- luvun autoilla …???
En ole kehitystä vastaan, mutta onko kehitystä se että kansan pitää ostaa kymmenien tuhansien jopa sadantuhannen hintainen ajoneuvo jonka valmistamiseen tuhotaan maapalloa lisää???
Vai onko fiksumpaa jo olevassaolevalle tekniikalle tehdä polttoaineita jotka ei saastuta,,,se on ihan yksinkertaista mutta eihän autonvalmistajat hyödy tästä mitään.
Kaikki on pelkkää bisnestä, paskat maapallosta, pankkitiliä isojen konsernien päättäjät katsoo ja syöttää pajunköyttä kansalle.
Edelleen. Mistä repäistään se raha millä nämä sähköautot ostetaan. Ei pelkällä velalla voi pelata,,,
Kun sähköautoja aletaan tekemään roboteilla liukuhihnalla ja muita autoja tilaustyönä, ihmisillä ei ole enää varaa muihin kuin sähköautoihin
Ilmoita asiaton viesti
Niin, minä kysynkin tässä että mistä se rahaa tulee? SDP:lle, Vasemmistolle ja Vihreille se on helppoa kun heille se raha tulee seinästä. Mistä loppu kansakunta sen rahan saa?
Ilmoita asiaton viesti
”Niin, minä kysynkin tässä että mistä se rahaa tulee?”
Mikäli minä olen mitään ymmärtänyt niin sähköautoja on jo nyt tarjolla ihan kohtuulliseen hintaan ja käyvät hyvin kaupaksikin, vaikka ovatkin vielä hankintahinnaltaan kalliimpia kuin pensa ja tiisselimenopelit.
Jostain se raha tulee millä niitä uusia sähköajopeliejä ostataan ja käyttökustannuksethan niillä on pienet, samoin huoltokustannukset, sitä akkua lukuunottamatta. Kokonaiskustannukset voivat jo nyt olla sähköisellä menopelillä edullisemmat. Hinnat ovat tulleet kovaa vauhtia alas ja tippuvat varmaan edelleen. Jos vähän odottaa niin saa sähköauton halvemmalla, mutta kaikki eivät näköjään jaksa odottaa, vaan haluavat sähköisen menopelin heti.
Kunhan niitä sähköautoja tulee käytettyinä markkinoille, niin saavat nekin jotka eivät mielellään laita paljon rahaa autoiluun sähköisen menopelin.
Mutta saahan niillä savuttavillakin autoilla edelleen ajaa, ei niitä kielletä, mutta pian ei enää kannata sellaista uutena osaa, ne tulevat nimittäin kallistumaan merkittävästi.
Ilmoita asiaton viesti
”– Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3 600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan, Nieminen sanoo.” Lähde: Autoliitto
Niin, kerro kohtuullinen hinta koska sakki ajelee keskimäärin 3 600€ kalustolla. Millainen on heille kohtuullinen hinta?
Todellisuus on että monelle auto on pakollinen väline siirtyä paikasta a paikkaan b. Monella rahat riittää nyt sen nykyisen ylläpitoon ja rahaa ei ole hankkia uudempaa saatikka uutta!
Mistä se raha tulee heille?
Ilmoita asiaton viesti
”Mistä se raha tulee heille?”
He ostelevat edelleen niitä 3600 €:n kärryjä, niin kauan kuin niitä riittää. Ne jotka ostelee uusia autoja ostelee enenevässä määrin sähköautoja.
Sitten kun ne sähköautot alkaa vanhenemaan, niidenkin hinta putoaa pikkuhiljaa sinne 3600 €:ron, ehkä kymmenen vuoden kuluttua, silloin kaikilla on vara sähköautoon, mutta kyllä diiseleillä ja pensa-autoillakin vielä varmaan ajellaan. Ne on luultavasti erikoiskalliita uutena ja vanhoina jotain museotavaraa.
Ilmoita asiaton viesti
No joo. putoaa ehkä, mutta sen ikäisen sähköauton akuilla ei ajeta edes lähimpään kauppaan ja takaisin. Ne akut kun eivät kestä sen kauempaa käyttöä kuin puhelimesi akku. N. kolmen vuoden päästä ne alkavat olla jo elinkaarensa lopussa. Ja mitä maksaakaan sähköauton uusi akusto?
Ilmoita asiaton viesti
”Ja mitä maksaakaan sähköauton uusi akusto?”
Sitähän ei kukaan tänä päivänä tiedä, mutta akkutuotantoa viritellään vähän jokapaikassa ja kilpailu laskee hintoja.
Sitten sillä uudella akulla ajeleekin taas pitkään lähes ilmaiseksi, ellei hallitus keksi jotain uutta veroa jolla nyhdetään rahaa autoilijoilta.
Ilmoita asiaton viesti
varmasti keksitään joku vero. kunhan saadaan riittävästi sähköautokantaa verotettavaksi
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautojen akut kyllä kestävät paremmin kuin kansan autotietäjät luulevat. On aivan hölmöä vertailla läppärien, porakoneiden tai kännyköiden akkuihin.
Nelisen vuotta ja melkein 100 000km ajetun Renault Zoen akun kapasiteetista on yhä 95% jäljellä.
Ilmoita asiaton viesti
Esa, oletko harkinnut kesälomareissua vaikka Lappiin koko perheen voimin ja mahdollinen koira kyytiin tuohon tila-autoosi. Renault on hyvä auto, meillä on ollut kakkosautona 4 Renault Clioa, viimeisin oli RS-Line. Mutta pakko se on farmari Volvo ottaa jos meinaa isommalla porukalla lähteä reissuun. Sinänsä Clion edistyksellinen bensamoottori oli todella pieniruokainen, kuinkas se Zoe. Montako sataa kilometriä ajelet ennen ensimmäistä latausta koira ja koko perhe kyydissä…
”Koeajo: Kotonaan kaupungissa – Renault Zoe
Renault Zoe on kotonaan kaupungissa – vaikka ilman kotilatausta. Hyvää: Halpa hinta mainiosta voimalinjasta. Huonoa: …mutta kallis hinta pikkuauton kuorista.”
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-kotonaan-kaupungissa-renault-zoe/
Ei jatkoon vaikka Renault minusta muuten hyvä onkin.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kyllä liikkunut Lapissa sähköautolla paljonkin. Nykyään päivittäin. Että hukkaan meni sekin sinun vänkytysyrityksesi. Tiedän siis millaista on sähköautoilu Lapissa, mutta tiedätkö sinä vai huuteletko tyhjiä pelkkien ennakkoluulojen pohjalta? Perheasiani eivät kuulu sinulle.
Erikoista houretta muuten huudella perheautosta, kun Zoe ei sellainen edes esitä olevansa. B-segmentin pikkuautoihin, ihan käyttövoimasta riippumatta, ei useinkaan saa esim. vauvan turvaistuinta mahtumaan takapenkille selkä menosuuntaan vasemmalle puolelle.
180-270km on ollut latausväli riippuen ajonopeudesta ja kelistä. Liikkumisen energiakulut 0-2€/km, riippuen latauspaikasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei vänkää mitään. Tehdään testi keväällä. Lähtö vaikka Jyväskylästä ja käydään Nuorgamissa ja takaisin. Katsotaan sitten.
Ainahan voi paikallisesti ajella vaikka Lapissa lyhyitä reissuja sähköskootterilla, eri asia on lähteä oikeaan reissuun…
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sinä muka tiedät oikeista reissuistani? Arki on nurkka-ajoa, kuten useimmilla muillakin. Harrastan retkeilyä ja ajoa kyllä tulee, kun täältä eteläisestä Lapista lähtee pohjoisen kohteisiin, viimeksi syksyllä tuli Nuorgamin tienoillakin käytyä.
Myönnä nyt vaan, ettet oikeasti tiedä sähköautoilusta mitään, et Lapissa etkä muutenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Järämän linnoitukset tutkittu käsivarressa, olen kierrellyt Lappia kuule ristiin rastiin, Nuorgamissa monesti käynyt. Voit tehdä erikseen Esa matkailu blogin, osallistun kyllä.
Hyvällä hengellä tarkoitus tässä puhua.
Katsotaan kun maailma menee eteenpäin mitä se tuo. Renault on oikeasti hyvä auto, vinkki muillekin, meidän vähävikaisin ollut.
Ilmoita asiaton viesti
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoilun-karumpi-puoli-470-kilometrin-matkaan-tuhrautui-9-tuntia-nelja-pysaytytysta-seka-satasella-kahvia-ja-pullaa/
Ilmoita asiaton viesti
Esa. Voin antaa tasoitusta ja hoitaa sen reissun FIAT 500:lla.
Ilmoita asiaton viesti
kyllä. Kaveri osti 2017 mallin teslan, sillä oli ajettu n. 80000 km. akku oli hyvässä kunnossa, siinä oli takuutkin vielä monta vuotta
Ilmoita asiaton viesti
Jos oikein ymmärrän , Teslan akkutakuu on 8 vuotta eli ko. autolla on nelisen vuotta akkutakuuta jäljellä?
Mikähän mahtaa olla tämän Teslan jälllenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä?
Ilmoita asiaton viesti
En osaa sanoa. Aika näyttää
Ilmoita asiaton viesti
Ei sähköautojen hinta tule oleellisesti laskemaan. Roboteilla ne polttomoottoriautotkin rakennetaan pitkälti automaattisesti eikä hinnat mihinkään laske.
Auton hinta Suomessa muodostuu monesta osasta. Verovapaa ex works tehdashinta on yllättävän alhainen. Eri välikädet nostavat hinnan pilviin.
Kerropa Arto millä rahalla esimerkiksi eläkeläinen hankkii 35.000€ sähköauton, kun Suomessa keskieläke on 1.460€ kuussa käteen? Mitä jää elämiseen, kun kuluihin lisätään auton kunnossapito, renkaat ja vakuutukset?
Taitaa jäädä hankkimatta käytettykin sähköauto.
Ilmoita asiaton viesti
Juha, tuo oli hyvin ”purettu” asian suhteen.
Niin, millä rahalla? Sitä minäkin tässä ihmettelen?
Ilmoita asiaton viesti
”Taitaa jäädä hankkimatta käytettykin sähköauto.”
Kyllä niiden käytettyjen autojen hinta vain putoaa, kunhan tarjontaa on riittävästi, kuluntaa vastaavasti ja enemmän.
Its olen pikkuhiljaa katselemassa itselleni joko uutta autoa tai uutta käytettyä autoa ja netistä pukkaa materiaalia. Eivät ne halvimmat sähköautot nytkään niin kalliita ole.
Jos ei ole varaa ostaa 35tuhannen autoa, niin pitää sitten ostaa halvempi. Ei minullakaan ole koskaan ollut niin kallista, enkä koe tarpeelliseksi että seuraavankaan auton tarvitsee olla niin kallis.
Eikä ne pensa- ja tiisseliautot minnekkään katoa, kyllä ne vanhat käytetään loppuun, vaikka uusien hinta tuleekin olemaan korkeampi kuin mihin on totuttu, sähköautojen halventuessa.
En minäkään sähköautoa aikonut ostaa, mutta en kiellä ettei se houkuttaisi. Toki kilometrejä tulee minulla sen verran vähän, ettei se halpa käyttökustannus sinänsä houkuta,
Uusien autojen tekniikka on houkuttelevan ja koukuttelevan herkullisen oloista, niin että kyllä kai se on sitten uusi, tai melkein uusi se seuraava auto, voi olla jopa sähköauto, saa nähdä.
Sähköautojen hinnat tulevat kuitenkin laskemaan radikaalisti seuraavina vuosina.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/milloin-sahkoauto-on-saman-hintainen-kuin-vastaava-polttomoottoriauto-tuoreen-analyysin-tarjoama-vastaus-voi-yllattaa/7965528#gs.w7rhlb
Ilmoita asiaton viesti
Arto,jos haluat kokeilla sähköautoa ja asut kaupungissa etkä juuri reissuja tee niin kokeile tämä.
Dacia teki sähköauton ja lupaa sen olevan markkinoiden halvin https://www.is.fi/autot/art-2000006671425.html
Ranskassa hinta jää n 17 000€ haarukkaan, eli Suomessa varmaan 20 000€. Mutta siinä onkin uuden takuu….
Edelleenkään en ole sähköautoja vastaan mutta kuinka kaikilla olisi varaa edes tähän, toisaalta jos ajaa paljon se tuo omat vaikeudet lyhyen kantaman autoilla…
Sähköautot on siirtymävaihe seuraavaan, kokeilkaa! Keneltä se on pois.
Ilmoita asiaton viesti
”Sähköautot on siirtymävaihe seuraavaan.”
Mahdollisesti, entäs sitten. Seuraava auto voi olla vetyauto.
Sähköautonvalmistajat näyttää kilpailevan nyt markkinoista siihen malliin että ne tulevat tosiaan halpenemaan alle nykyisen autokannan hintatason.
Vetyauto voi tulla, mutta pystyykö se kilpailemaan hinnalla? Varmaankin on niin että auto ostetaan tulevaisuudessa käyttötarpeen mukaan ja se voi olla joko sähköauto, biopolttoaineella toimiva perinteinen diesel, tai vety- tai kaasuauto.
Ilmoita asiaton viesti
Daciassa hinta on kyllä houkuttava mutta se houkutus loppui kun kävin istahtamassa erään dacian ratin taakse. Se oli varmaan joku bensamalli. Sisustus oli epämiellyttävä, samoin haju, ei tehnyt mieli koeajaa.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ihmeessä eläkeläisen pitäisi ostaa uusi sähköauto? Yleensä eläkkeelle jäädään niin että eletään sillä omaisuudella mitä on kerätty työuran aikana ja siinä kohtaa vähän skaalataan kulutusta alemmaksi kuin mitä oli töissä ollessa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin katsos sinä et ole missään asemassa määrittelemään mitä kukin tarvitsee. Sinulla on taipumusta arvioida muutoinkin asioita oman napasi mukaan. Ei kukaan kaipaa arvioitasi.
Eläkeläisten tulot vaihtelevat suuresti. On paljon hyvin pienellä eläkkeellä kituuttavia ja heillä voi olla suurempi tarve uuteen tai uudehkoon toimivaan autoon kuin työikäisellä virkamiehellä.
On myös liuta eläkeläisiä, joilla on varaa ajaa ihan millä lystää. En nyt heistä tai itsestäni ollut huolissani.
Isäni ajoi autoa yli 80 vuotta. Hänellä auton tarve lakkasi viikko ennen elon äkkinäistä loppua. Mistään hänen puuhistaan ei olisi tullut mitään ilman automaatilla varustettua autoa, jossa kaikki toimi.
Ilmoita asiaton viesti
No pitikö sen olla sitten uusi sähköauto?
Mikä vika on olemassa olevissa autoissa ja käytetyissä sähköautoissa?
Minähän en määrittele mitä kukin tarvitsee. Se vaan pitäisi jokaisen hankkia omilla rahoillaan. En usko että valtio maksaa verorahoilla kaikille persaukisille Tesla autoja vaikka itse määrittelisivät että tarvitsevat sellaiset.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on hyvinä aikoina myyty n. 140 000 uutta autoa vuodessa, mikä on 5% koko autokannasta. Tämä on siis autojen uusiutumisvauhti nousukauden aikana. Nyt koronavuosi pudotti autojen myynnin alle 100 000 kappaleen, joka tietysti hidastaa ajoneuvojen uusiutumisvauhtia entisestään. Yritysmyyntiä koko myynnistä on noin 40%.
Mielestäni pelkästään tämä kertoo siitä, ettei keskivertosuomalaisella ole varaa ostaa tänä päivänä sähköautoa ennen kuin se on vähintään 5v. vanha. Suurin osa suomalaista ostaa autonsa ikäluokassa 5-10v.
Jos sähköautoja myydään keskimäärin 10 000 vuodessa, niin se tarkoittaa sitä, että 10v. kuluttua markkinoilla on 100 000 eriasteisesti käytettyä sähköautoa. Näistä keskivertokuluttajan ostettavissa on vain noin puolet, jos sähköauton arvo putoaa samalla tavalla kuin polttomoottoriautojen. Tämäkin on hypoteettista, koska tämän päivän sähköautot ovat enimmäkseen premium-tasoisia.
10v. ikäinen isompi Mercedes, BMW tai Volvo on duunarin ulottumattomissa hintatason ollessa vielä aavistuksen liian korkean.
Ilmoita asiaton viesti
Pankista, pankista sitä rahaa saa. Eikä tarvitse maksaa takaisin…
Ilmoita asiaton viesti
Juhani, sekä nykyään voi tehdä nopean kaupan rahoituksella näkemättä koko autoa netin kautta (korko on mitä on..) ja sitten kun sen menee vaihtamaan muutaman vuoden päästä niin jälleenmyyntiarvo on vähemmän kuin jäännösvelka 😁👍
Ilmoita asiaton viesti
Oikeassa olet ja sitä kutsutaan kannattavaksi liiketoiminnaksi.
Loppujenkin lopuksi bensa-auto ja sähköauto molemmat kuljettavat ihmiset paikasta A paikkaan B. Palvelun hinnassa saattaa olla eroa.
Ilmoita asiaton viesti
Raha tosiaankin tulee seinästä eikä siitä ole pulaa. Sitähän tehdään nappia painamalla.
Öljy sen sijaan on ongelmallinen kun uusia öljylähteitä ei tehdä nappia painamalla. Siksi tässä nyt on kyse siitä että suomalaiset opettelevat elämään vähemmällä öljyn polttelulla.
Ilmoita asiaton viesti
Asiaa helpottaisi, jos sähköautot olisivat verovapaita tai jopa tämän lisäksi valtion maksamien tuin hankittuja, kuten naapurissa Norjassa.
Suomessa kerätään n. 8 miljardia euroa verotuloja fossiilisilla polttomoottoreilla toimivilta ajoneuvojen käyttäjiltä. Mistä sitten nuo verotulot siirryttäessä säköiseen liikenteeseen ?
Jos nyt edes ensin edes pääkaupunkiseudun energiahuolto muutettaisiin edes kokeeksi päästöttömäksi ennen sähköautopakotteita ?
Ilmoita asiaton viesti
Ei auta vaikka autot olisi verovapaita. Jos ei ihmisillä ole varaa kuin pitää nykyinen kippo liikenteessä ja jotkut saa sen vaihdettua jopa uudempaan, sekin edellyttää autolainaa,,,
Niin, ei ole varaa tähän kansalla. Se tosiasia pitää hyväksyä. Eihän sitä ikuisesti voi pelkällä velalla elää…? Vai onko tarkoitus pitää rattaat pyörimässä loputtomalla velalla?
Ilmoita asiaton viesti
Tässä olet täysin oikeassa. Lisäyksenä vielä, että huonosti rakennettujen ja hoidettujen tieverkkojen äärellä asuvien ei kannata hankkia parempaa autoa. Monttujen ryskytys ei tee hyvää nykyautojen elektroniikalle, saati sitten sähköautoille. Kokemusta on vikakoodien vilkunnoista.
Ilmoita asiaton viesti
Aika epätoivoista katkeruutta ja kateutta luulotella, että sähköautot eivät kestäisi huonoja teitä. Niissä on paljon yksinkertaisempi mekaniikka, vähemmän osia eli hajoavia kohtia. Ei todellakaan vilku vikakoodit kuopissa. Ja sileä pohjakin on aika kätevä niillä oikeasti huonoilla teillä: ei pakoputkia, letkuja ja vaijereita yms takertumassa kiviin ja karahkoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän se monttuteiden rynkytys käy myös sähköautojen hermoille. Sähköautotko parhaita Ladoja ?
Ilmoita asiaton viesti
Ei käy. Mitä ne kuopat koettelisivat? En ole huomannut. Alustan ja pyöränripustuksen ymv. osat ja vetoakselit ovat samoja tai painavamman auton takia hieman lujempaa tekoa, kuin vastaavissa kärymalleissa.
Vaihdelaatikon, kytkimen jne puuttuminen on merkittävä etu.
Ilmoita asiaton viesti
Typerys.
Ilmoita asiaton viesti
Uskon poliitikkojen loputtomaan kekseliäisyyteen verojen suhteen. Saattaa monen ajoneuvon omistajan naaman vielä vakavoituvan enne kuin tuo 8 miljardia on kerätty uudenlaisilla veroilla.
Valtion hallinnossa menot eivät vähene vaan päinvastoin kasvavat.
Ilmoita asiaton viesti
Melko heikkoa rakennella blogi itse keksittyjen höpöväitteiden varaan.
”Vai pitäisi jokaisella olla varaa ostaa uusi sähköauto?” Kukaan ei ole vaatinut sellaista.
”Tulossahan on jo vetyauto” Ei oikeasti siltä näytä. Hassua pitää sähköautoja epärealistisina ja keskeneräisinä jne ja hehkutella vetyautoa.
Ja tuota köyhyyteen vetoamista voi käyttää ehtymättömästi argumentintapaisena ihan missä asiassa vaan. Aina löytyy se köyhä keppihevoseksi. Sillävälin toisaalla: näköjään jokainen tänne perukalle maahantuotu sähköauto myydään ja porukka joutuu jonottamaan monia kuukausia joitakin malleja. Myös käytettyjä tuodaan, autojopparit urakoivat, minkä ehtivät.
…loppukevennys…
Voisi muuten päästöjen kannalta olla kannattavaa antaa vaikka kymmenelletuhannelle vanhan, saastuttavan kotteron omistajalle (köyhille, toki) vaikka kuusi, kahdeksan tonnia auton vaihtamiseen. Vanhat tojotat paaliin ja max. 15v. vanha kiesi köyhän rupisen perseen alle ja ei kun kovaa ajoa. Loppuisi ainakin tuo köyhien riisto ala-arvoisissa blogeissa.
Ilmoita asiaton viesti
Esa. Onko sinulla nyt varaa ostaa huomenna uusi sähköauto ilman velanottoa, ns perhemalli johon mahtuu muutakin kuin terveisiä? Sekä onko kaikilla sukulaisilla ja tuttaville asiat yhtä valoisasti? Sehän on hienoa jos näin on!
Huomioi että tämän blogin olen kirjoittanut mielipiteenä. Voinhan olla tuhannen väärässä ja todellisuudessa kaikilla on rahaa tuhottomasti tilillään, ne vaan tykkää ajella keskimäärin 13 vuotta vanhoilla muutama tonnin arvoisillla autoilla?
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisten mediaanisäästö Suomessa on tällä hetkellä noin 3000 euroa. Mediaanisäästö – jos ihmisiä on kaikkiaan vaikkapa 5,5 miljoonaa, 2,75 miljoonalla ihmisellä on vähemmän kuin tuo kolmetuhatta euroa ja 2,75 enemmän.
Nuo luvut tarkoittavat että Suomen kansa on melko köyhä. Ostovoimamme on heikko. Suomi on myös pääomaköyhä maa. Omistamme ehkäpä asunnon useimmiten tämäkin on pankin, joten velkaa on paljon. Ja tietty omistamme sen ruosteisen kotteron. Jos ihmisellä on vain muutamia tonneja tilillään, ei hän ensimmäiseksi osta autoa vaikka se olisikin tarpeen. Kyllä se vanha romu käytetään loppuun asti.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisilla on keskimäärin talletuksissa 20000€.
Jos sitä sitten ottaa jonkun autorahoituksen jossa parin prosentin korko ja mitä lyhentää kuukausittain niin ei siinä talous nurin mene jos sähköauton ottaa velaksi. Auton arvo kyllä laskee rajusti mutta 20000€ talletuksilla sitä pitäisi pysyä silti plussalla kaiken aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Karnaattu selittää omiaan. Puolella suomalaisista aikuisista on tilillään korkeintaan viisi tonnia. Ei sitä autoon laiteta vaan pidetään pahan päivän varalla.
Säästöjen keskiarvo ei kerro mitään. Mitä sinua auttaa, jos minun ja sinun säästöjen keskiarvo on 500.000€. Minulla miljoona ja sinulla ei mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän sitä jokaisella tarvitse olla.
Riittää kuin vaikka 5-10%:lla on jotka ostavat uusia autoja ja myyvät eteenpäin näille ketkä ostaa käytettynä muutamalla tonnilla.
Näinhän se on mennyt tähänkin mennessä. Eihän siinä järkeä ole että kaikki ostaisi uutena ja ne menisi sitten paalaimeen.
Ilmoita asiaton viesti
Pääkaupunkiseutu tätä ennen energiantuotannoltaan kotteroineen täysin päästöttömäksi, eikö niin Mäkinen ? Ympäristö, maailma ja viherpiiperöt kiittävät ?
Ilmoita asiaton viesti
Aina sinäkin kognitiivisesti rajoittunut hoet tuota samaa. Pääkaupunkiseudun energiantuotanto ei minulle kuulu, eikä se liity tähän asiaan muutenkaan millään tavalla. Suomen sähköntuotannon päästöt ovat kehittyneet hienosti vähäpäästöisempään suuntaan.
https://www.epressi.com/tiedotteet/energia/energiatuotannon-kokonaispaastot-laskivat-20-vuonna-2020.-taustalla-ei-korona-vaan-lammin-saa-ja-uusiutuva-energia.html
Ilmoita asiaton viesti
Älyllisesti rajoittunut ei edes ymmärrä sähköntuotannon, lämpöenergian tuotannon tai päästöjen käsitteellisyyttä, saati sitten edes kokonaisuuden ensimmäisiä tiedonjyväsiä.
Hienoa, että on edes opittu sana kognitiivinen, jolla voi hifistellä vähemmälläkin älyllä – tosin tuntematta edes sanan sisältöjä.
Ilmoita asiaton viesti
Jauhat tyhjää, kun kommenttisi typeryys paljastui.
Ilmoita asiaton viesti
Antaa yleisön äänestää se suurin typerys ?
Verovaroin ylläpidetty Steinerhobittikylä siihen tuskin pystyy punalipun liehuessakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri Kiiskin laji on pulushakki.
Ilmoita asiaton viesti
”Verovaroin ylläpidetty Steinerhobittikylä siihen tuskin pystyy punalipun liehuessakaan.”
Jos omasta kynästä peräisin, kadehdin… 😉
Ilmoita asiaton viesti
Niin juuri – mikä järki tässä sähköautokiimassa on, että ensin tehdään sähköä osin fossiilisilla polttoaineilla ja sitten siirretään tuo sähkö akkuihin ( joiden valmistaminen on vaatinut paljon energiaa ja tuhonnut ympäristöä siellä, missä noita akkumineraaleja on louhittu ). Tässä sähkön siirrossa akkuihin ja akuista moottoriin tulee myös paljon tehohäviötä, mitä ei mielestäni ole paljoa käsitelty julkisuudessa. Nyt olisi huutava pula vähintäänkin ydinvoimasta, jos tälle touhulle haluttaisiin joku järki, mutta vihreät onnistuivat vastustamaan senkin asian aikoinaan kanveesiin. Kusipäistä toimintaa noin niinku lyhyesti ilmaistuna.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on sinun ratkaisumallisi sille, että opetellaan elämään ilman öljyn polttelua?
Ilmoita asiaton viesti
.
Ilmoita asiaton viesti
Parempi rupi köyhän perseessä,kuin jumalattoman päässä.
Ilmoita asiaton viesti
Me siirrymme saastuttavasta öljystä saatuttavaan sähköön. Sähköautot eivät saastuta meillä Suomessa, mutta maametallien kaivuu saastuttaa tällä hetkellä maapalloa laajoilla alueilla. Maaperään, ilmakehään ja vesistöihin kasaantuu suuri myrkkykuorma maametallin kaivannaisista. Kasveja, eläimiä ja ihmisiä kuolee tämän toiminnan johdosta. Ihmiset sairastuvat erinäisiin sairauksiin, kuten kehkosyöpään, joka vieläpä siirtyy geneettisesti seuraavalle sukupolvelle. Näistä asioista meille ei juuri pukahdeta. Olin melko järkyttynyt kun katsoin Ylen ohjelmaa ”Likaista Vihreää energiaa”
https://areena.yle.fi/1-50482461?fbclid=IwAR17PhAy4ttYKMqKTU7YcjlyvWP0hRxfaaZRaEKGWkeRhKRW7FMulGWpXhw
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d694adb1-6571-4212-9ae6-f1611fe2866d
Ilmoita asiaton viesti
Nita, juurikin näin.
Ilmoita asiaton viesti
Tyhmä somekansa on nyt näköjään innostunut tuosta ohjelmasta ja teeskentelee kilpaa olevansa huolissaan lapsista ja luonnosta. Yksikään teikäläisistä ei varmasti koe minkäänlaisia tunnontuskia venäläisellä öljyllä ajelusta. Ei sekään millään taikavoimilla sinne koslanne tankkiin ilmiinny.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten mainitsin, koslan ja kylpyveden lämmittäminen venäläisellä fossiilisilla kivihiilellä ja maakaasulla a’ la pääkaupunkiseutu. Siinä sitten hurskastellaan sähkömoottorein ?
Ilmoita asiaton viesti
Kerro nyt ihmeessä, mitä se Pääkaupunkiseutu nyt tähän kuuluu?
Ilmoita asiaton viesti
Fossiilisen energainkäytön päästöt kas vain, punaviherpiiperö.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tekemistä sillä on Suutarin blogin kanssa? Hän ei kirjoita Pääkaupunkiseudusta vaan suomalaisten varallisuudesta, vanhoista autoista ja sähköautoista.
Ainoa jotenkin realistisesti vertailtava päästötieto on koko Suomen sähköntuotannon luku. Näin on, pitää vain hiukan ymmärtää sähkömarkkinoita. Sen lukeman ja vuoden 2020 tilanteen esitin aiemmin kommentissani.
Ilmoita asiaton viesti
Joo. Sähköautoilu pelastaa punaviherpiiperö Mäkisenkin maailman.
Ei se todellisuus toisella laidalla, eikä muut vaateet ?
Kiina kasvattaa fossiilisen käyttöä nykyisestäänkin 30 % vuoteen 2030 mennessä ja sinä ajat nenä punavihreänä ydinvoimasähköllä .
Salli minun nauraa.
Ilmoita asiaton viesti
Ja nyt hyppäsit Pääkaupunkiseudulta Kiinaan.
Jepjep. Laita korkki kiinni. Muista, että lääkkeitä ja alkoholia ei saa käyttää yhdessä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen erittäin huolestunut nykytilanteesta koska välitän luonnosta. En pidä siitä että siirrytään ikään kuin yhdestä huonosta vaihtoehdosta toiseen yhtä huonoon tai jopa vielä pahempaan vaihtoehtoon. Luonnonsuojelu on aloitettu ihan väärästä päästä. Energiajuttuja pitää kehittää vielä paljon, ei pidä ottaa ennenaikaisesti käyttöön huonoja vaihtoehtoja.
Samalla kun puhutaa ns. vihreästä energiasta, luonto on unohtunut. Kinnittäkäämme huomiomme viljelymaan kuntoon, vesistöjen kuntoon, metsien kuntoon. Monimuotoisuuteen. Maatalouden kehitystyöhön.
Omavaraisuutta voidaan lisätä vielä paljonkin – energia, ruoka, lääkkeet. Tarvitsemme lisää pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Omavaraisuuden lisäämisen myötä uusia yrityksiä voi syntyä, jolloin työtä löytyy nykyisille työttömille nuorille aikuisille.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo vuodatus nyt ei liity autoiluun ja sen ympäristövaikutuksiin mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Ei mielestäni ole mikään pakko siirtyä sähköautoiluun.
Ainoastaan sillä on väliä että opetellaan elämään ilman öljyn polttelua. Samapa tuo vaikka olisi sitten vieteriautot ja piereskellään että pysytään lämpiminä.
Ilmoita asiaton viesti
Nitta sinulla on järkeviä ja tasapainoisia mielipiteitä luonnosta ja energia jutuista.
Kaiken kaikkiaan meidän pitäisi keskittyä laajemmin mainitsemiisi asioihin: Maaseutuun, vesistöihin, omavaraisuuteen ja työttömyyteen ja metsien käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa myydään reilut 100 000 uutta autoa vuodessa. Kyllä siis joillain niihin on varaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuonna 2020 yhteensä 96 415, joka on 15,6 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. ”
https://moottori.fi/liikenne/jutut/uusien-autojen-myynti-sakkasi-2020-kaytetyt-kelpasivat/
Uusien autojen keskihinta oli vuonna 2019 ——- vain 34 000€, sillä ei ihmeellistä sähköautoja saa perheautoksi, pienen kauppakassin lyhyellä toimintamatkalla saa.
https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/autojen_keskihintatilastoja
Se siitä. Surkein myyntimäärä sitten vuoden 2009
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin valikoitu otos tilastoista. Minäkin yritän: ”Sähköautojen ensirekisteröintimäärä nousi 123,8 prosenttia.”
Tuolta voi lukea koko kuvan ensirekisteröinneistä v. 2020.
https://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/vuonna-2020-ensirekisteroityjen-henkiloautojen-maara-oli-toiseksi-matalin-koko-2000-luvulla-vaihtoehtoisten-kayttovoimien-osuus-jatkoi-kasvuaan.html
Ei siis näy mitään otsikossa ulisemaasi hyytymistä sähköautoilun lisääntymisessä.
Ilmoita asiaton viesti
Eli reilut 100 000 kpl normivuonna. Ja sähköautojen hinnat tulevat koko ajan alaspäin. Joskus kymmenen vuoden päästä ei juuri muita ostetakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kalevi, olen ollut alalla. Suomessa pitäisi myydä vähintään 150 000 uutta autoa/ vuosi että se olisi kannattavaa (sen ympärillä elää huolto yms). Ruotsissa myydään yli 400 000 uutta autoa/ vuosi ja siksi siellä autokanta on nuorempaa, Norjasta puhumattakaan.
Eli se 100 000 ei riitä mihinkään. Huomioithan että siinä viime vuoden luvussa (96 415) on myös reksiteröidyt esittelyautot yms…todellinen myynti on huomattavasti pienempi. Tämä on alan tiedossa, mutta siitä ei puhuta.
Eikä riitä että ulkomailta rahdataan tuontiautoja, monasti näille on jo niiden omissa maissa ns ”haitta/ jäteveroja” laskettu iän ja päästöjen takia. Olemme tällä vauhdilla autojen hautausmaa…
Sähköautojen takuu voi olla esim joku km/ ajomäärä jolloin akusto alkaa olemaan vaihdon/ kalliin huollon tarpeessa. Kuka sellaisen käytettynä ostaa?
Ilmoita asiaton viesti
Käytetyssä autossa on käytetyn auton riskit. Polttomoottoriautoon verrattuna sähköauto on teknisesti hyvin yksinkertainen. Luulenpa että käytettyjen kauppa käy erittäin hyvin. Plug-in-hybridit saattavat olla haastavampia, niissähän on kahden auton tekniikka yhdessä korissa.
Ilmoita asiaton viesti
Se perinteinen huoltobisnes marmoritiskeineen romahtaa, kun vähävikaiset sähköautot yleistyvät. Fiksuimmat ovat jo reagoineet siihen.
Ilmoita asiaton viesti
Epäkohtia löytyy puhumattakaan valtavasta ympäristöuhasta, kun erikoisia kaivannaisia tarvitaan sähköautojen akkuihin ja sitten näitä litiumeja pitää käsitellä erilaisissa käsittelylaitoksissa, kun näitä jätteitä kasapäin kaikkialla kun akut vanhentuneet. Vetyautoista puhuminen pelkää utopiaa. Jossain Etelä-Ranskassa tutkitaan vedyn mahdollisuuksia muuttua energiaksi erityisessä tutkimusyksikössä, ohjelmaa kuullessani ajattelin, että kestää varmasti vuosikymmeniä ennen kuin vedyn muuttaminen energialähteeksi arkikäyttöön onnistuu tuskin ei koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vetyä kokeillaan kiskoliikenteessäkin, joten en heti keksi syytä miksei siitä saa sovellusta myös autopuolelle.
https://kuljetusnet.fi/alstom-coradia-ilint-vetyjuna-nyt-hollannissa.html
X
Ilmoita asiaton viesti
Tietenkin saa hyvänkin ratkaisun.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko Pirkko milloin viimeksi reagoinut vastaavalla pöyristyksellä öljyn tuotannon ja käytön ’valtavaan ympäristöuhkaan’? Niin, arvasin, et koskaan.
Mitä arvelet nyt, kun kävi näin nolosti, omista edellytyksistäsi hurskastella sähköautojen kamaluudella?
Oletko muuten kuullut akkujen metallien talteenotosta tai kierrätyksestä? Tai käytettyjen akkujen erilaisista jatkokäyttömahdollisuuksista?
Vetyauton suhteen olet oikeassa, mutta ethän sotke sitä asiaa ranskalaiseen fuusiokoereaktoriin?
Ilmoita asiaton viesti
Luuleeko Mäkinen että meillä poraillaan öljyä vain Bensa autojen takia? Samallatavoin kun niitä harvinaisia metalleja kaivetaan maan uumenista vain akkujen valmistusta varten…
Eihän nyt toki.. Bensa on vain pienen pieni sivutuote, jolle keksittiin käyttö. Eli kehitettiin polttomoottori jolla korvattiin höyrykone ja hevonen..
Se polttomoottori olikin tarpeellinen, sillä 1800 luvun loppupuolella oli iso ympäristongelma, sillä Helsinki meinas hukkua hevosen paskaan, mutta polttomoottori autot pelasti tilanteen..
Hieman tietoa raakaöljyn käytön tarpeesta..
Tislatessa raakaöljystä eroaa muun muassa bensiiniä, etaani- ja butaanikaasua, petrolia, dieselöljyä, raskasta polttoöljyä ja bitumia. Kevyempiä jalosteita, kuten bensiiniä ei voida toistaiseksi muuttaa raskaammiksi, kuten lentopetroliksi. Siksi pelkän bensiinin tarpeen väheneminen ei vähennä öljyn kulutusta, vaan samaan aikaan kun luovutaan bensiinistä, pitäisi etsiä vaihtoehtoja myös polttoöljyn käytölle, öljypohjaisille muoveille, teiden asfaltoinnille ja lentämiselle.
Esimerkiksi lentopetrolia saa raakaöljystä maksimissaan 10 prosenttia. Tässä yhteydessä tulee sitten sivutuotteena sitä Bensiiniä..
Raskasöljyn hiilivedyt on tärkeimpiä raaka aineita..
Hiilivetyjä ovat muun muassa eteeni, propeeni, bentseeni ja hydroksibentseeni (fenoli).
Hiilivedyistä voidaan edelleen valmistaa lukemattomia uusia yhdisteitä. Niitä käytetään muun muassa reaktioiden lähtöaineina, liuottimina sekä esimerkiksi muovien, maalien ja lääkkeiden raaka-aineina. Orgaanisia hiiliyhdisteitä tunnetaan yli 10 miljoonaa. Niiden valmistuksessa ovat yli 90-prosenttisesti lähtöaineina öljy..
Ilmoita asiaton viesti
”Eli kehitettiin polttomoottori jolla korvattiin höyrykone ja hevonen..”
Öljylamput hävinneet ajat sitten mutta ollut 100 vuotta aikaa etsiä parempaa ratkaisua kuin poltella lamppuöljyn jalostuksesta tullutta jätettä.
Voisi kuvitella että vety toimii lentämisessä oikein hyvin. Ammoniakilla on myös lennelty. Polttoöljy on korvattavissa helposti.
Asfaltoinnissa taas ratkaisuna on tietenkin rouhia syrjäkyliltä asfaltit pois kun alkavat olla tarpeeksi monttuisia ja kierrättää ne, muuttotappioalueita kuitenkin on niin paljon että alkaa olla tyhjiä kyliä. Tarvitsee vähän uutta öljyä toki myös mutta tuo on ratkaistavissa vuosikymmenien ajaksi.
Muovien valmistukseen myös öljyä vielä satoja vuosia.
Mutta, liikkumista, lämmitystä ja sähköä varten öljyn polttelu loppuu lähitulevaisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Pirkko:
”Onko ladattava sähköauto sittenkin vain välivaihe? Vetyauto odottaa jo ovella
(16.2.2021 Iltalehti)
Autoalan uuden käyttövoimaennusteen grafiikoissa vilkkuu uutta väriä vuoden 2030 kohdalla. Uusi väri edustaa vetyautojen hiljaista nousua. ”
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d79b761d-c9fc-44aa-b7ab-45643525f3d0
Sieltä ne vetyautot tulee. Antaa heidän joilla on saumaa iskeä 100 000€ luonnonvaroja tuhoavaan sähköautoon ne rahansa (lainarahat) laittaa. Eräänlainen kokeilu se tulee olemaan, jo nyt on todettu että nämä ”hybridi autot” on jo vanhentuneita.
Ilmoita asiaton viesti