Tilanne päällä sähköautoilijoilla
Oulussa on juuri tällä hetkellä porukkaa sähköautoissaan jonossa odottamassa omaa paikkaansa päästä lataamaan autonsa.
Jotenkin naurattaa 🤠👍
Twitteristä juuri poimittua:
”Oulussa on kuulema joitakin sähköautolla kulkevia muutaman pistokkeen varassa. Minua harmittais ajella esim. Helsingistä ja pysähtyä Ouluun ”muutamaksi” tunniksi… 😏”
Kyllä se siitä ja jos vielä saataisiin se sähkö tuulivoimalla, kyllä se siitä …kyllä se siitä.
Samaan aikaan 500€ arvoinen vanha bensa auto jatkaa matkaa ilman ongelmia 🤠👍
Eli etelästä on lähdetty Pohjois-Suomeen lomille 👍
Ilmoita asiaton viesti
Nämä sinun mölinäsi olisivat edes pikkasen uskottavampia, jos sinulla olisi linkki laittaa todisteeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Noh, valtakunnan eräs johtava todellisuuden hahmottaja on Veijo Miettinen. Ja häneltä on kirjallinen todistus samasta asiasta. Veijo Miettinen on siitä harvinainen mielipidevaikuttaja, että hän seisoo sanojensa takana omalla nimellään ja kuvallaan varustettuna (https://www.tekniikkatalous.fi/haku/Veijo). Se on melkein kuin allekirjoittaisi kirjoituksensa itse.
Jos linkki ei aukea, et ole tilaaja, ja jäät vaille hienoa todellisuusraportointia. Mutta voin oheistaa pienen pätkän kirjoituksesta, joka on lainattu suoraan Teslan myynti-ilmoituksesta:
Tämä auto on sähköauto. Pyydämme huomioimaan ostopäätöksessä, että auton todellinen latausaika, sähkön kulutus ja/tai sähkökäyttöisen ajon toimintasäde saattavat erota huomattavasti valmistajan ilmoittamista arvoista. Talviolosuhteissa auton sähkömoottorin käyttö voi olla rajoitettua, tai erittäin kylmällä säällä jopa mahdotonta.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä lähtien Veijon pakinat ovat kelvanneet perusteluiksi? Se on pitkään käytösssä ollut kollektiivinen nimimerkki, eikä oikea ihminen. Hölmö, etkö tiennyt? Teit itsesi naurunalaiseksi.
Eikä tuo teksti mistään Teslan omasta myynti-ilmoituksesta ole. Suomessa jotkut autokauppiaiden juristit ovat käskeneet laittamaan tuon tekstin ilmoituksiin, koska punakravattiset marmoritiskien takana ovat niin ammattitaidottomia sähköauton(kin) myyjiä.
Enpä muuten ole kohdannut pakkasta, jossa _sähkömoottorin_ toiminta ei onnistuisi tai olisi edes rajoitettua. Tämän talven -32 astetta ei vielä riittänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Näin laittavat ihmiset Oulun alueelta viestiä mm Twitteriin, kuka ei usko voi itse hakea tiedon sieltä. Mutta näin on.
Ilmoita asiaton viesti
Jatkat näköjään tyhjää ölinääsi. Tämä on Internet. On tapana todistaa sanomisensa. Se on jopa helppoa.
Ei kai se mikään ihme ole, jos ruuhkahuippupäivänä syntyy hetkittäin jonoja eri palveluihin.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä linkki on.
https://is.mediadelivery.fi/img/658/b6e4b7a924264f0cbafdb53411244ec6.jpg
Eikun sorry, tässä jonotetaankin bensaa.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö juttuja. Meneppä Twitter sivuille Oulun alueella…
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin höpö. Kyllä tuo bensajono on.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, bensa jono jossain Tuurin kyläkaupassa …maskirovkaa, oletko kenties venäläinen…?
Ilmoita asiaton viesti
Tänään mainostettiin jotain sähkökikotinta tyyliin älä notku huoltoasemalla kun saat tällä kaikki 350 kilsaa rangea. Kuinkas pitkä notkuminen ja missä odottaa kun range talvella puolittuu 🙄 .
Ilmoita asiaton viesti
Juurikin näin ….ennen arvostettiin pientä kulutusta ja pitkää ajomatkaa, nyt ei pääse minnekään ja on ”upee” sähkölaite alla. 🤠👍
Ilmoita asiaton viesti
https://twitter.com/Ruiskukkahattu/status/1362799827650678790?s=19
Ilmoita asiaton viesti
Aloittaja Teija Ruokamo itse: ”Persaukisena vaan kateuksissani huutelen.”
Niinpä niin.
Oulussa muutaman kilometrin matkalla Nelostien varrella ja sen lähistöllä voi muuten pikaladata 17 sähköautoa yhtäaikaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Persaukisena vaan kateuksissani huutelen.”
Hän heittää sen vitsinä,,,jos Esa ei sitä ymmärrä niin onnea vaan ja hyvää jatkoa…
Tosiasia on että etelän hetelmät on hyytynyt sähköautoineen Oulun korkeudelle….
Miltä kuulostaisi kaupunki jossa voi tankata vaikka bensa-autoja muutama kpl kerrallaan,,,sehän olisi vitsi, nyt sinä kumarrat kuin jumalaa kun löytyy pari latauspiuhaa koko Etelä-Suomen käyttöön, käyppä lääkärillä, kerro ajatuksesi sinne ja saat lääkityksen.
Ilmoita asiaton viesti
Huumorilla se koko twiitti olikin tehty, mutta kaltaisesi hourulan väki otti sen tosissaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ja Suomen tavoite on saada x määrä sähköautoja kun ei niitä voi edes ladata, tajuaako sakki edelleenkään että Suomen päästöt on koko maailmassa 0,013% koko maailman päästöistä nyt. Yhden sähköauton valmistaminen on sama kuin ajaisi dieselautolla 150 000 km, niin paljon tulee päästöjä tämän häkkyrän valmistamisesta.
Odottaisin rauhassa vetyautojen kehittymistä, ajellaan siihen asti sillä mitä on….
Ilmoita asiaton viesti
Mehän Suomessa joudumme tyytymään sellaisiin autoihin, joita valmistetaan. Ja nyt näyttää siltä, että polttomoottoriautojen valmistus ensi vuosikymmenellä loppuu. Jää nähtäväksi, tuleeko vetyautoja saataville sähkön rinnalle. Toistaiseksi Toyota valmistaa 500 vetyautoa vuodessa, mikä on silkkaa näpertelyä.
Ilmoita asiaton viesti
Onko sähköauto sen parempi ajoneuvo kuin polttomoottorilla toimivakaan, jos kaupunkikeskustat julistetaan autottomiksi, eikä autoille ole tarpeeksi parkkipaikkoja uusilla asuinalueilla kuten vaikka Espoon Suurpellossa?
Ilmoita asiaton viesti
Tilanne on varmaan päällä edelleen, mutta, ei siinä mitään, jotkut menee Marsiin, toiset ei pääse Leville…
https://www.youtube.com/watch?v=iYYRH4apXDo
Ilmoita asiaton viesti
Joidenkin kommentoijien vastineet muistuttavat videonauhoitustekniikkasodasta: https://en.wikipedia.org/wiki/Videotape_format_war
Loppujen lopuksi, kumpikaan tekniikka (VHS ja Beta) eivät voittaneet, mutta VHS pääsi tilapäisesti niskan päälle. Sota ei suoraan ole analoginen vetyautojen ja sähköautojen välillä: beta ja VHS olivat hyvin samantasoisia, mutta kuluttajan oli pakko tehdä kuitenkin valinta niiden välillä. Vetyautot eivät vielä ole täällä, mutta ovat hyvin todennäköisesti paljon parempia kuin sähköautot (pidempi toimintasäde, nopeampi kasettilataus, halvempi huoltoasemakonversio, vähemmän ympäriastökuormitusta jne.)
Tuosta ympäristökuormituksesta vielä: litiumliejun (lithium brine) tuotanto vaatii vettä (1 litiumkilo == 2000 kuutiometriä vettä). Känny vaatii 0.6 grammaa, sylimikro 5 grammaa, ja sähköauto 7.5 kg litiumia. Ongelma on, että monilla alueilla tämä vesikulutus saastuttaa pohjavesiä.
https://danwatch.dk/en/undersoegelse/how-much-water-is-used-to-make-the-worlds-batteries/
Ilmoita asiaton viesti
VHS vai BetaMax
Ilmoita asiaton viesti
Paavo, paljonko öljyn kaivaminen Siperian uumenista teille Kremlin tukimiehille saastuttaa?
Ilmoita asiaton viesti
Jos joku on ollut niin typerä, että Helsingistä on lähtenyt Lappiin sähköautolla talvisaikaan, niin Oulu ei ole suinkaan ollut ensimmäinen ja ainoa pakkolevon paikka. Suurimman osan Suomessa myytävistä sähköautoista ns. pakkaskantama jää maksimissaan n. 300km hujakoille.
En kaiva korpraali Steinerille linkkejä, koska hän tietää sen varsin hyvin itsekin.
Ensimmäinen monen tunnin tauko ABC:llä tai jossain, mistä nyt tuurilla sattuu latausasema löytymään, on siis vietetty jo Jyväskylässä. (295km)
Siis korostetaan, että Suomessa ei ole myytävänä sellaista puhdasta sähköautoa, jolla pääsisi yhdellä latauksella Helsingistä Ouluun edes kesäkelillä. (607km)
Viimeistään Oulussa uskoakseni alkaa autokuntaa vituttamaan koko automatka ja moni kiroaa katkerasti sitä, että ei lähdetty junalla tai lentäen.
Lentomatkalaiset ovat lasketelleen ja hiihtäneet jo tunteja siinä vaiheessa kun sähköautoilija vielä lataa autoaan Jyväskylässä. Junamatkaajat taas voivat nukkua sen sijaan, että nuokkuvat Oulussa huoltoaseman kahviossa odottamassa laturivuoroaan.
Ei onnistu ainakaan lapsiperheissä, koska helvetti repeäisi jo Jyväskylän latauspisteellä.
On hyvä muistuttaa tässä vaiheessa, että millä tahansa modernilla dieselillä ei tarvitse pysähtyä lainkaan muutoin kuin kertaalleen tankkaamaan/tyhjentämään matkustajia matkalla pohjoiseen, ellei joukkoon satu eturauhasvaivaisia, jolloin matka katkeaa useammin. Silloinkaan ei puhuta tuntien pausseista, vaan lähinnä minuuteista.
Suomen latausinfra on toistaiseksi vielä sitä tasoa, että jos kaksi lataa, niin kolmannen odotusaika onkin sitten jo tuplat, eli puhutaan jo ylipitkästä, suunnittelemattomasta breikistä. Vain harva jaksaa suunnitella reissuaan siten, että huomioi mahdollisen venyvän odotusajan, koska latureille on jonoa.
Nauroin partaani jo aikoinaan Mäkisen matkakertomukselle sähköautolla Suomea ympäri. Kaksi tuntia ajoa ja kaksi latausta. Lämmitystä ei voinut käyttää, koska silloin ei olisi päässyt seuraavalle latauspisteelle, hups. latauspisteellä onkin jo porukkaa jne…Hyväkuntoinen maantiepyöräilijä saavuttaa helposti saman keskinopeuden ja samalla palaa kaloreita hermojen sijasta.
Sähköautojen kaikki kiistattomat edut hupenevat nimenomaisesti siellä latauspisteellä. Mielellään ajaisi pitkää matkaa esim. VW:n ID3:lla, koska sen sisämelutaso on samaa tasoa Rolls Roycen kanssa, eli 67db sadan kilometrin tuntinopeudessa. Tuo lukema on automaailman pienimpiä. Mutta se kantama, eli reilut 300km. Njet hjyva.
Tuli muuten melusta mieleen, (koska asun Helsingin kaupunginosassa, jossa on paljon sähköautoja sekä dieseleitä, jolloin vertailu on mahdollista), että sekä sähköautojen että diesel-autojen ohiajomelu on samaa tasoa. Auton lähestyessä huomio kiinnittyy lähinnä rengasmeluun. Uusissa polttomoottoriautoissa moottori ei ole enää suurin melunlähde, vaan äänenpaine syntyy ylisuurista renkaista, joita nykyautoihin laitetaan. Tesla on tässä suhteessa yksi pahimmista.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Kosonen taas valehtelet tökerösti minun kirjoittamistani? Olen kirjoittanut Lapinreissusta, joka ei ollut vain Lapinreissu, vaan oli asiaa muallekin Suomessa. En ole kirjoittanut siinä yhteydessä lämmityksestä, koska oli kesä, enkä jonottamisista latauspisteille, jonottaa ei tarvinnut.
Kannattaa lukijoiden muistaa, että Kososella ja Suutarilla ei ole mitään tietoa ja kokemusta sähköautoilusta(kaan). Heillä on möykkäämisensä pohjana vain urokefalia ja kateus sekä uudenpelko.
Ilmoita asiaton viesti
”Olen kirjoittanut Lapinreissusta, joka ei ollut vain Lapinreissu, vaan oli asiaa muallekin Suomessa.”
Epäoleellista, sitä paitsi et tuohduksissasi lukenut, mitä olin kirjoittanut.
”En ole kirjoittanut siinä yhteydessä lämmityksestä, koska oli kesä.”
Oliko se sitten ilmastointi, jota et voinut käyttää sähkön säästämiseksi! Jouduit kuitenkin aika ajoin säästelemään sähköä. Ja olemaan samasta syystä valtateillä tien tukkeena.
”jonottamisista latauspisteille, jonottaa ei tarvinnut.”
Kirjoitit muistini mukaan joistain ongelmista latauspisteillä. Jos muistini tässä kohdassa pettää. tai olen sotkenut jonkun muun muistelmiin, niin virhe ei ole suuri. Ongelma on yleinen tämän päivän sähköautoilussa.
Kirjoitukseni oleellisin kohta kiteytyy tähän virkkeeseen: ”Sähköautojen kaikki kiistattomat edut hupenevat nimenomaisesti siellä latauspisteellä.”
Ilmoita asiaton viesti
Myönnä valehdelleesi ja siivoa aivoyrjösi nurkista. Jos et muista, et voi kirjoittaa ikäänkuin siteeraisit.
Sinun pitää muokata silkkaa sontaa täynnä olevaa kommenttiasi edes alkeellisesti rehellisemmäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Osaatko kertoa miksi joku olisi kateellinen sähköautoilijalle joka venyttää lomallaan omaa ja perheensä pinnaa lajitoweriensa kanssa latausjonoissa?
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa muistaa, että sähköautoilun ihanuuden kritisoijia löytyy muitakin. Muun muassa autoalan lehdissä on ollut lukuisia juttuja talvesta ja sähköautoilusta.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi parhaista vertailuista oli Teknikens Värld (Ruotsi) lehden testi, jossa ajettiin sähköautolla ja dieselillä Tukholmasta Nizzaan.
Dieselillä ajettu reissu oli puolta nopeampi ja puolta halvempi.
Sähköautoilussa suuri ongelma on latausinfran maksupolitiikan standardien puute. Polttonesteissä tankkauspistooli on vakiomallinen, menet sitten minne tahansa maailmaan ja maksamiseen käy pankkikortti tai kansainvälinen luottokortti. Onko tilanne sähköautoilussa yhtä hyvä? No ei!
Ilmoita asiaton viesti
Oli kysymyksessä sitten Diesel auto, Bensa auto, Kaasu auto tai sitten Sähköauto..
Yleisin vika kun auto hyytyy matkalle, on sähkvika…
Ilmoita asiaton viesti
Lämpötilan laskiessa noista mainituista viimeiseksi hyytyy bensa-auto.
Ilmoita asiaton viesti
Teollisuuden ja tuotannon massiivista uusajoa.
Luotan toimintaan, ja sen vaikuttimiin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös E-auto paina paljon enempi, kuin tavallinen polttomoottori auto, joten painon lisääntyminen teillä kuluttaa myös asfalttia ja tekee spooreja tienpintaan.
+kaikki muu vaiva lisäksi.
Kannattaisi enempi ottaa käyttöön vanhaa teknologiaa ja kasveista tehtyä Bio dieseliä.
Toimii paree pohjoisessa. Ja etelän maissakin, kuten mm. Brasiliassa on tämä kasvipolttoaine käytössä kokonaisuudessaan.
Se on vihreää energiaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Oulussa on juuri tällä hetkellä porukkaa sähköautoissaan jonossa odottamassa omaa paikkaansa päästä lataamaan autonsa.”
Iso yllätys!
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/seppoviljakainen/240085-sahkoautoilu-ei-ole-mahdollista/
Ilmoita asiaton viesti