Tuli seurattua eilen B52 Stratofortress -pommikoneen lentoreittiä Suomelahdella
Tässä flightradar 24 sivun reitti jolla B52 Stratofortress historiallisesti lensi eilen, kuvakaappaus siitä. Tätä seurasin:
Voidaan todeta että tälläistä kalustoa Yhdysvallat ei huvin ja urheilun vuoksi laita lentämään lähelle Venäjän aluetta ja varsinkin Suursaaren kohdalta jota Venäjä on varustanut rakentaen mm maahanlaskujoukkoja varten helikopterikenttiä (matkaa Kotkaan vain 40 km) ja josta lentoliikennettä on elektronisesti häiritty, varsinkin Suomen lentoliikennettä.
Niin tämä voimanosoitus on suoraan Venäjää kohti tehty ja siinä tuetaan nyt Suomea ja muistutetaan Venäjälle että ”me olemme valmiita 24/7, Suomi on liittolaisemme!”
Oli mielenkiintoista seurata moisen koneen liikkeitä eilen ja nyt tästä on pari julkaisua tehty mm Verkkouutisiin.
Elämme mielenkiintoisia aikoja…
Päivitys 12.3.2023 klo 20:13.
Pekka Toivonen höpöttelee tätä mistä kirjoitan. Laitan tuttavani ottaman kuvatallenteen eiliseltä tähän. Siinä näkyy kuinka B-52 on juuri menossa Suursaarta kohti:
Verkkouutisissa tästä nyt kirjoitettu:
https://www.verkkouutiset.fi/a/selkea-viesti-taman-takia-usan-pommikone-kavi-suomenlahdella/#500715d3
https://www.verkkouutiset.fi/a/evp-kenraalin-mukaan-suomi-tuhoaisi-venajan-suursaaren-tukikohdat-tosipaikassa-minuuteissa/#500715d3
”Hänen mukaansa Suomen kauaskantoisilla ohjusasejärjestelmillä ei menisi konfliktitilanteessa ”montaa minuuttia” tuhota saarella olevat helikopteritukikohdat.
Ohra-aho listaa esimerkkeinä aseista ilmavoimien JASSM-risteilyohjukset, merivoimien Gabriel 5 -ohjukset sekä myös maavoimien pitkän kantaman raketinheittimien GMLRS-raketit.
Venäjä on varustanut noin 40 kilometrin päässä Suomen rannikosta Suomenlahden itäosassa sijaitsevaa Suursaarta sen jälkeen, kun se hyökkäsi Ukrainan Krimille vuonna 2014. Saarelle on pystytetty tutka-asema ja helikopterikenttiä. Saarella on myös harjoiteltu aktiivisesti.”
Suomalaisetkin alkavat viestimään venäläisille ettei tänne ole tulemista…
Ilmoita asiaton viesti
No, onhan noita lennellyt kymmeniä vuosia Suomen lähellä, Venäjän lähellä mm. arktiksella ja Mustalla merellä. Ei mitään erikoista.
Aikoinaanhan aivan toisenlaisena maailmanaikana Ilmavoimille hankittiin MiG-21F:t virallisesti B-52:n torjuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
MiG-21F-13 mallin heikkous oli lyhyt toiminta aika juuri korkealla lentävää B-52 koneen torjuntaan koska täydellä jälkipoltolla moottori kulutti noin 200 litraa minuutissa ja koska hälytyksen saanut kone joutui nousemaan nopeasti lakikorkeuteen niin päästyään kohteen luo koneen piti palata melkein välittömästi lentokentälle takaisin.
Oli muuten viimeisiä Suomessa yli 2 mach nopeuden saavuttaneita hävittäjiä.
Se että B-52 kiertelee kyseisellä alueella on uutta…sitä tässä huomioisin ja selkeä tuki havaittavissa Suomea kohtaan. 👍🇫🇮🇺🇲
Ilmoita asiaton viesti
Jeps, Veli Pernaan Karjalan lennoston historia 1918-1980 -teoksessa on kuvauksia tuosta 1960-luvun korkeatorjunnan harjoittelusta. Ampuma-asemaan taakse ja torjunta K-13 -ohjuksella. Tuolloin Rissalassa oli myös neuvostoliittolaista teknistä henkilökuntaa joka varmasti sivutöinään seurasi mitä harjoiteltiin.
Liittolaisten näkyvyys on hyvästä. Toivottavasti sitten Suomen ollessa Naton jäsen meidänkin koneitamme näkyy ympäri liittoumaa kertomassa omasta sitoutumisestamme.
Ilmoita asiaton viesti
Vuonna 1986 näin ensi kertaa Rissalassa MiG-29 hävittäjän lentonäytöksessä. Laskeutuminen meni silloin pitkäksi kun yksi kone tuli alas ja jotain ongelmaa oli muistaakseni jarruvarjon kanssa, syöksyi veteen pitkäksi menneen laskun seurauksena. Nolo tilanne se oli silloin.
Ilmoita asiaton viesti
Näin ilmailumuseossa Mig hävittäjän moottorin, ja ihmettelin sen kömpelöä kokoa, hyvä kun rahtaa itsensä taivaalle. Höpinäveden kulutus on sanko ja paukahdus, ja kun sikarin moottori tekee tenän, kuskille ei jää montaa sekuntia aikaa hypätä ulos raittiiseen ilmaan, muuten jää kiertoliikkeen vangiksi. kone on fiasko, kehutaan nopeudella mutta ei ole toiminta-aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Iso on laite, oikeastaan hyvin yksinkertainen moottori, tarkoitus saada voimaa hetkellisesti ja hävittäjä mahdollisimman nopeasti tunnistamaan ja tiputtamaan maali. Romanialla on vielä MiG-21 hävittäjiä, alkaa olla aika nostalginen hävittäjä.
Ilmoita asiaton viesti
Otettu käyttöön -55 ja viimeinen valmistettiin muistaakseni 60-luvun alussa. Kylmän sodan kuumimpina vuosina näitä Stratofortress pommittajia oli ilmassa 24/7 mahdollisesti ydinpommit hyötykuormanaan. Mahtaa olla kertynyt lentotunteja! Nykyään tuskin pystytään rakentamaan yhtä pitkäikäisiä lentokoneita. Saatika autoja jotka tuolloin olivat saavuttaneet huippunsa jenkeissä.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin tehtiin kunnon rautaa. Sama pätee moneen 50-luvun autoon. Aivan toista kuin tämänpäivän muovipuskuri menopelit.
Ilmoita asiaton viesti
Tuen osoitus myös baltian maille.
Ilmoita asiaton viesti
Kunpa venäläiset eivät käsittäisi jenkkipommikoneen lentoa provokaationa. Tulossa lienee vastaprovokaatio, jos Venäjän touhuista jotain voi spekuloida.
Ilmoita asiaton viesti
Ei vaikuta millään lailla Venäjän käytökseen. Heillä on tapana lentää luvatta toisten ilmatilassa. B-52 lensi kansainvälisellä alueella.
On vain hyvä että näytetään että rautaa on…
Ilmoita asiaton viesti
Venäjän käytös on silti ollut Ukrainan sodan jälkeen melko arvaamatonta ja uhmakasta. Toisaalta sotilasasiantuntijoiden mukaan Venäjän sotavoimat eivät kestäisi sodan eskaloitumista Ukrainasta pohjoiseen eli mikä jenkkipommikoneen tarkoitus lennollaan oikeastaan oli?
Ilmoita asiaton viesti
Käytiin antamassa tukea Baltialle ja Suomelle. Näyttäytyivät tällä alueella. Ei sen ihmeempää.
Ilmoita asiaton viesti
Vain yksi pommikone vai oliko sillä saattoväkeä? Ehkä kuitenkin melko lievä ele Natolta, mutta ryssät voivat tulkita sen ihan miten vaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vain yksi. Tietääkö Kimmo mitä tälläinen kone edustaa,,,vai että vain yksi?
Ilmoita asiaton viesti
Onhan siellä B-52 koneen pommimäärä käsitykseni mukaan melkoinen tai maailman suurin luokassaan. Sitten kun tiedetään vielä, että oliko Baltiassa lennellyt pommikone täydessä lastissa vai oliko ruuma tyhjänä? Itse otaksun, että yksinäinen B-52 pommikone on helppo maali ilmapuolustukselle tai torjuntahävittäjille.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdysvallat pitää transponderin päällä näissä rauhan aikana, toisin kuin venäläiset. Eli kyllä tarkoituskin on ollut että venäläiset havaitsee tämän pommikoneen.
Se on pelote.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi lentänyt suoraan Punaiselle torille kuten sakemanni Mathias Rust aikoinaan! 😀
https://en.wikipedia.org/wiki/Mathias_Rust
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuo kone sinisen viivan päällä kuvaa kyseistä pommikonetta, niin uutisten mukaan sen lentosuunta oli päinvastainen.
Ilmoita asiaton viesti
On sitten ollut kaksi samanlaista lentokonetta ja lentoreitit vastakkaisiin suuntiin.
Ilmoita asiaton viesti
Sama kone. Tässä se lensi takaisin samaa reittiä pitkin…
Ilmoita asiaton viesti
Tähän lisäys. Ehkä vähän epäselvästi laitoin. Eli sama kone oli tämä B-52 mutta kuvassa näkyy vain matkustajakoneita. En tarkoita niitä. Minun moka, vähän sekavasti yhdistin tuohon kuvaan kun pommikoneen reitti vain enää näkyi siitä.
Sori siitä (sanoi Alexander Stubb aikoinaan)
Ilmoita asiaton viesti
Se lensi ensin toiseen suuntaan ja lensi takaisin lähes samaa reittiä…ymmärrätkö mitä tarkoitan. Eli tuossa se on palaamassa pois päin. Sekä lisäys että tuolla reitillä näkyy kuvassa myös jo toinen kone merellä eli matkustajakone tuossa merellä.
Ilmoita asiaton viesti
Toki ihan ymmärrettävää tekstiä. Uutisissa siitä ei kerrottu.
Ilmoita asiaton viesti
Allright, aloin seuraamaan silloin kun se lensi ensin Suomenlahtea pitkin kohti itää, se vasta mielenkiintoiselta näytti….sitten se teki käännöksen etelään ja palasi samaa reittiä takaisin.
Ilmoita asiaton viesti
Varsin ainutlaatuinen havainto.
Ilmoita asiaton viesti
Isot dronet ja tiedustelukoneet lentää taas siksakkia, se vasta on näky.
”sitten se teki käännöksen etelään ja palasi samaa reittiä takaisin.” Eli palasi samaa reittiä takaisin kun oli tehnyt kierroksensa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä B-52H ei kylläkään palannut samaa reittiä takaisin lentääkseen kohti länttä Suomenlahdella.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten tuohon laitoin palasi samaa reittiä laskeutui sitten eri kentälle. Tuossa oli kuvakaappaus lennosta Suomenlahden kautta Baltiaan siitä jatkoi etelään entistä reittiä. Silloin lopetin seuraamisen.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö höpö.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on höpö höpö
Ilmoita asiaton viesti
” Tässä se lensi takaisin samaa reittiä pitkin”
Kyseisen lentokoneen reitti on tarkistettavissa kansainvälisillä sivustoilla. Ei vastaa kertomustasi/väitteitäsi.
Aiheetta enempään.
Ilmoita asiaton viesti
Katso päivitys jonka tähän laitoin kun et usko.
” Tässä se lensi takaisin samaa reittiä pitkin”
Se lensi samaa reittiä takaisin lennettyään ensin Itämeren kautta kohti Suursaarta ja siitä Baltian kautta takaisin samaa reittiä pitkin pois. Silloin lopetin koneen seuraamisen. Oli sitten laskeutunut muualle kuin mistä tuli. En seurannut sinne asti. Eli semmottii.
Pääsetkö kiinni asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Alkaa jo muistuttaa ministeri Lintilän selityksiä 😀
Anna jo olla.
Ilmoita asiaton viesti
Ohhoijjaa. Seuraa joskus itse flightradarin kautta näitä. Ymmärrät varmaan että minun kuvatallenne näytti reitin kun kone oli mennyt siitä ja otin sen juuri siksi että oli niin lähellä Suursaarta. Mutta se siitä. Sinä olet sitä mieltä ja minä olen tätä mieltä. Ja ymmärräthän että silloin sama reitin kohdalla näkyy jo joku matkustajakone (keltainen väri), se ei ole se B-52.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä varmaan selventää mistä on kyse. Eli Mika Aaltola vastaa näin:
”– Yhdysvaltojen B-52 koneen lento Suomenlahdella on selkeä viesti. Suomenlahti on yksi Euroopan strategisesti tärkeimpiä kapeikkoja, jossa Venäjä on lisännyt toimintaansa, esimerkiksi Suursaaressa, hän kirjoittaa Twitterissä.
– Näin de facto liittolaisista huolehditaan ja lähetetään vastapeloteviesti.”
Lähde:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f95d6ac9-b917-4aa5-b46e-e15bfe58d4c7
Ilmoita asiaton viesti
näin b-52:n syyskuun alussa itävallan air powerissa, jossa se ensin kaarteli korkealla taivaalla kunnes teki ylilennon zeltwegin kiitoradalla <3
Ilmoita asiaton viesti
Ilmailunäytökset on mukavia. Tullut niissä silloin tällöin käytyä.
Ilmoita asiaton viesti
Sisätiloissa. On pitänyt neliöitä olla…👍
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kun oli tämä korona aika sun muuta niin huomaa että itsekin on ehkä vähän turhaan vähentänyt noille näytöksille menoja. Pitää käydä kesällä jossain kun aikataulu onnistuu.
Ilmoita asiaton viesti
Turussa olisi kesällä silmäniloa tarjolla:
”Yhteiseurooppalainen Heavy Airlift Wing (HAW) osallistuu Turun päälentonäytökseen suurella Boeing C-17A Globemaster III -kuljetuskoneella.”
Lähde:
https://siivet.fi/
https://airshowturku.fi/
Ilmoita asiaton viesti