Olemme siirtyneet huomiotaloudesta pöyristymistalouteen

Jari Sarasvuo lanseerasi 2000-luvun alussa käsitteen huomiotalous. Huomiota tavoittelemalla on globaalisti luotu miljoonia uusia uria ja kasvatettu taloutta. Huomiotalouden tukemiseksi on syntynyt uusia teknologioita ja kokonaisia uusia teollisuuden aloja, merkittävimpänä sosiaalisen median alustat, joihin huomiotalouden mekanismit ovat suurelta osin siirtyneet.

Huomiontavoittelun yleistyttyä sosiaalisen median alustoilla koko kansan huviksi kilpailu minuuteista julkisuudessa on kiristynyt. Siinä missä sarasvuolainen huomiotalous on perustaltaan uutta rakentamaan pyrkivää, rinnalle on syntynyt huomiotalouden negatiivinen vastine, jossa huomiontavoittelun mekanismi on sama mutta rakentamisen sijaan pyrkimys on purkaa ja hajoittaa. Tätä uutta huomioteollisuuden haaraa voi kutsua pöyristymistaloudeksi.

Pöyristymistalouden primus moottorina toimii sosiaalisen median huomiosta kilvoittelevat toimijat. Heidän keskeinen keinonsa on jonkin perinteisen tavan tai toiminnan nostaminen tikun nokkaan kohteeseen implisiittisesti tai eksplisiittisesti sisältyvien sivumerkitysten vuoksi. Pöyristymisen julkilausuttu fuktio on usein maailman parantaminen mutta brutaalimpi primäärifunktio on huomiontavoittelu.

Huomiotalouden tavoin pöyristymistalous edellyttää toimivia tukirakenteita ja muita toimijoita, joiden ansaintalogiikkaa sosiaalisen median pöyristymiset tukevat. Tällaisia tukirakenteita ovat sosiaalisen mediaan syvässä riippuvuussuhteessa olevat perinteiset mediat. Ne kilvoittelevat huomiosta samoilla markkinoilla ja jokainen pöyristyminen tuottaa klikkauksia ja tuloja myös medioille. Pöyristymistalouden voittajia ovat myös yritykset, jotka joko lähtevät mukaan pöyristyjien vaatimuksiin tai vastustavat niitä. Molemmissa tapauksissa pöyristymisestä liikkeelle lähtenyt julkisuus tuottaa prosessissa mukana olijoille ilmaista näkyvyyttä, huomiota ja tuloja.

Hajoittamiseen pyrkivän pöyristymistalouden esiinnousulle ei ole nähtävissä pikaista loppua. Huomiotalouden mekanismein pöyristymiset tuottavat taloudellisia etuja monille. Poliittiset toimijat ja yksittäiset pöyristymistalouden agentit edistävät omia uriaan nostamalla häntäänsä. Pöyristymiset loppuvat vasta kun maailmassa ei enää ole pöyristyttävää. Se taas on niin pöyristyttävä ajatus, että liike saa siitä vain uusia kierroksia.

Pöyristymistalous on tullut jäädäkseen.

 

 

 

 

MarkoKettunen

Urbaani hybridi. Helsinkiläinen VTM, pienyrittäjä ja kulttuurialan ammattilainen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu