Hyvinvoiva ja toimelias Jyväskylä: visio

Heti ensiksi minun sanottava, että tämä teksti ei sisällä mitään punavihreitä maailmanparannushankkeita. Päättäjällä on oltava visiot siitä, mitä tekee. Olen realisti ja nämä visiot ovat aidosti toteutettavissa ja myös toteutan niitä, mikäli saan sen n. 200 ääntä vaaleissa, jolla pääsisin valtuutetuksi.
Sitten vähän päättäjän luonteesta ja taustasta: Oletko koskaan miettinyt sitä, millaisesta taustasta kuntapäättäjän tulisi olla vai onko sillä edes väliä? Ja vielä tärkeämpää: Onko hänellä aidosti halua vaikuttaa yhteisten asioiden parhaaksi niin, ettei kuntapäättäjyys ole hänelle vain yksi tapa lisää tehostaa omaa asemaansa?
Taustalla on väliä – On hyvä olla kokemusta niistä pääteemoista, mitä ajaa ja minullakin on. 3 pääteemaani ovat: enemmän työllisyyttä, nuorille toimintaa ja vanhuksille seuraa. Nyt ei ole mikään ihme, että mainittujen kannalta epäedullisia päätöksiä tehdään, sillä heitä ei ole päättäjissä. Esim. valtuuston keski-ikä on 44 vuotta ja suurin osa on 45-60-vuotiaita isosti palkattuja.
10 teemaa ja 30 toimenpidettä toimeliaalle ja hyvinvoivalle Jyväskylälle:
1. Töitä ja toimia nuorille
Alle 25-vuotiaista työttömiä työnhakijoita on 25,5% ja tämä on tragedia. Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta en tinkisi kesätyöseteleistä – Niitä on tarjottava enemmän ja työnantajia ja työllisyyttä on muutoinkin tuettava enemmän palkkaamalla kunnollisia työllisyyspalveluja. Kun Jyväskylässä nuori joutuu työttömäksi, niin nykyään keskitytään lähinnä toimiin, jotka eivät työllistymiseen johda.
Nyt tänä vuonna alkava uusi työllisyyden kuntakokeilu on hyvä alku, joka valtuuston on otettava haltuun: Kun työllisyyspalvelut ovat enemmän kuntaan sitoutuneet, on paikallista tietoa enemmän vaikkapa piilotyöpaikoista. Otetaan huomioon järjestöt ja vapaaehtoistyö työvoimapoliittisissa toimissa, eikä teetetä piirileikkejä samaan aikaan, kun pyöräreittien talvikunnossapito ontuu.
Työnantajat palkkaavat useimmin ennestään tuttuja nuoria ja sukulaisia, mikä aiheuttaa epäreilua kilpailua, jossa kukaan ei voita. Tehdään pelisäännöt samoiksi kaikille ja vaaditaan, että palkkausperusteet ovat avoimia. Esittelen myöhempänä lisää ratkaisuja tähän teemaan.
Toimeliaassa ja hyvinvoivassa Jyväskylässä:
-Kustannetaan kesätyöseteleitä, jotta työnantajat palkkaavat nuoria.
-Työttömille järjestetään aidosti työllistävää koulutusta ja yleishyödyllistä työtä.
-Palkkaaminen perustuu nuoren kykyihin, eikä sukulaisuus- tai ystävyyssuhteeseen.
2. Vanhuksille huolenpitoa ja seuraa, kustannuksissakin säästäen
Vanhustyössä lähi- ja sairaanhoitajat tekevät paljon ammattialaansa kuulumatonta työtä, jonka voisi tehdä joku muu. Näin heidän kiire on täysin turhaa. Esimerkkeinä vaikkapa huoneiston pitäminen esteettömänä ja roskien vienti. Voisimme hyvin tukityöllistää työttömiä ja nuoria tekemään juuri tällaisia yksinkertaisia askareita. Vanhustyöjärjestöt voisivat arvioida ja valikoida osallistujat. Tässä voitaisiin kerryttää aktiivisuutta, jota laki vaatii, jotta työtön saa työmarkkinatukea. PK-seudulla vanhustyöjärjestöt ovat jo pitkään pyörittäneet myös tällaista vapaaehtoistoimintana. Samalla vanhuksille on ollut kuuntelevia korvia.
Ratkaisuni tukityöllistämisestä ei ole uusi ja outo. Sitä on jo kokeiltu Helsingissä ja kokemukset ovat olleet kaikkien osapuolten kannalta mainioita. Tulokset olivat, että kaikki osapuolet, myös työnantajat kustannuksissaan, hyötyivät ja nuoret pääsivät elämässään eteenpäin. Koronaa (josta kohta pääsemme) ei voi käyttää tekosyynä kaiken lopettamiseen, vaan vanhustyöjärjestöille on jaettava resursseja niin, että ne voivat kouluttaa ja toimia.
Vanhusten hoitoa voitaisiin myös parantaa ennaltaehkäisyllä: Ikäihmisen joutuessa lonkkamurtumasta laitoshoitoon, maksaa 1. vuosi n. 38500€. Siivoaminen ja järjestely eivät niin paljon maksa. Vanhustenhoidon resursseja ei ole tekstissäni mainittujen säästöjen jälkeen mahdoton turvata.
Toimeliaassa ja hyvinvoivassa Jyväskylässä:
-Tukityöllistetään ja otetaan vapaaehtoisia mukaan vanhustenhoidon yksinkertaisimpiin töihin sekä yksinäisyyttä lievittämään.
-Tuetaan vanhustyötä tekeviä järjestöjä rahallisesti.
-Panostetaan ennaltaehkäisyyn, eikä leikata hoivan resursseista.
3. Lisää työpaikkoja ja yrittäjyyttä
Jyväskylässä toimii jo nyt oivaltavia tekijöitä tässä asiassa: Business Jyväskylä, kaupungin elinkeinoyksikkö, ohjaa aloittelevia yrittäjiä pitkälti ilmaiseksi. Lisäksi on verkosto, johon he ohjaavat; muun muassa Yritystehtaaseen koettelemaan ideaa ja mahdollisesti saamaan 1000€ starttirahan valtion tuen lisäksi. Korkeakoulut viestittävät ansiokkaasti yrittäjyyskursseista.
Parannettavaa kuitenkin löytyy: Myös EduFutura pitäisi ottaa yrittäjyysverkostoon vahvemmin mukaan. Siellä on tavoitteena yhdistää korkeakoulujen, ammattikoulujen ja lukioiden osaamista opinto-ohjaten yksilöä. Verkostossa on muutoinkin parannettavaa; monet täysin turhat byrokraattiset menettelyt pitäisi kaataa ja henkilöstöä tarvitaan lisää. Toki: Jos henkilöstö pääsee keskittymään olennaiseen, niin lisäystä ei välttämättä tarvita.
1000€:n starttiraha hyvään yritysideaan on säälittävä. Onko tosiaan niin, että vain rikkaat voivat aloittaa yrityksen, oli idea kuinka hyvä tai huono tahansa? Tällaisessa ei ole mitään järkeä. Minimissään 5000€ olisi fiksumpi määrä.
Jyväskylässä on nyt Euroopan tasoon verraten huippu-osaamista yliopiston IT-tiedekunnassa ja liikuntatieteiden tiedekunnassa. Silti ei ole yllättävää, että kaikki osaaminen valuu Helsinkiin, kun saman korkeakoulun sisäinenkin yhteistyö on niin byrokraattista. Tarvitaan ratkaisuja, jotka tuovat osaamisen yhteen, niin kuin esim. kehitteillä olevan Taugo-app:n tapauksessa on käynyt.
Toimeliaassa ja hyvinvoivassa Jyväskylässä
-Eri opiskelupaikoissa ristiinopiskelusta poistetaan byrokratiaa.
-Vahvistetaan ja järjestetään Business Jyväskylän, EduFuturan ja Yritystehtaan kokonaisuutta.
-Ennen kaikkea annetaan kunnollista tukea hyvälle yritysidealle.
4. Vastuullinen taloudenpito
Peruspalvelut, kuten vanhusten hoiva ja päiväkodit voidaan pitkällä aikavälillä turvata vain siten, että rahaa on riittävästi. Tämä tarkoittaa sitä, että menot ja tulot ovat tasapainossa. Poliittisen järjestelmämme huonoja puolia on se, että päättäjät teettävät menoja vain suosiota saavuttaakseen.
Erityisesti Jyväskylässä on pitkään ollut muuhun keskiseen Suomeen verrattuna valttikorttina alhainen kuntavero. Pidetään tästä kiinni, niin saadaan tänne enemmän yrityksiä ja työpaikkoja, jotka taas vuorostaan maksavat niitä veroja.
Leikkaisin tukea turhilta kulttuuri- ja kansalaistoiminnan avustuksilta: ensinnä nyt listalle osuu Suomen Tietojenkäsittelymuseoyhdistys ja Mieletön sitruuna ry. Kansalaistoiminnassa on vaikka minkälaista kampa- ja viinerikerhoa, joissa ei kukaan käy ja joille myönnetyistä tuista ei julkisesti edes nyt kehdata julkaista. Tekisin päätökset julkisiksi.
Hyvinvoivassa ja toimeliaassa Jyväskylässä:
-Menot ja tulot ovat tasapainossa niin, että taloutta hoidetaan vastuullisesti.
-Menot priorisoidaan siten, että ensin tulevat peruspalvelut.
-Ei enää turhuuksia: suosiota hakevia hankkeita sekä avustuksia kulttuuri- ja kansalaistoimintaan, johon ei ole osallistujia.
5. Toimiva kunnossapito ja jätehuolto
Kevättalvisin kadut ja kaupunki ovat hirveässä kunnossa. Samaan aikaan työttömiä nuoria ei saada työllistettyä kunnossapitoon edes minimi palkalla. Ei Jyväskylän taloudella sentään näin huonosti mene! Kyse on vain laiskuudesta. Olen nähnyt katulamppuja puoliksi poikki ja vinossa jalkakäytävään päin, kulkijoiden vaaraksi. Kaupungissa voitaisiin ottaa käyttöön puhelinapplikaatio, jossa kätevästi parilla klikkauksella ja kuvalla voisi saada informaation kunnostamatta olevasta asiasta kaupungille. Sijainnin ja kuvan perusteella sitten kunnossapito voi tulla paikalle, kun ehtii.
Jätehuolto toimii jotenkuten; siinäkin on parannettavan varaa. Roskakorit ovat usein täysiä. Jäte pisteitä ongelma jätteelle ei ole paljoa ja nekin vähät mitä on, on neuvottu huonosti. Monessa paikkaa jätekatoksiin on pitkä matka.
Vanhuksille tulee turvata kävelyreitit, jotka eivät ole liukkaita. Taloyhtiöitä on tylytettävä siitä, että ne eivät huolla talojen vierustoja ja ihmiset kompastelevat. Sen, että kaupungin päättäjät eivät juuri pyöräile, pystyy näkemään pyöräteistä ja niiden suunnittelusta erityisesti Nisulan, Voionmaan ja Mäki-Matin alueilla. Toisin tähän muutosta.
Hyvinvoivassa ja toimivassa Jyväskylässä:
-Vaadittaisiin taloyhtiöitä hoitamaan tonttinsa.
-Jätehuolto ja kunnossapito työllistäisivät enemmän tai toimisivat kätevämmin.
-Jätepisteet olisi sijoiteltu loogisesti ja ongelmajätteelle olisi selvät ohjeet ja paikat.
6.Varjellaan lähiluontoa
Arkijärjen luonnonsuojelun taidot alkavat jo kouluista, joissa opetetaan kierrätystä ja muita perustaitoja. Jos opettajat eivät ehdi näitä opettamaan, niin miksei sitten luonnonsuojelujärjestöt ja opettajat saisivat samalla tauon? Tässäkin on paljon turhaa byrokratiaa taustalla.
Kaavoituksessa on turvattava nykyiset virkistysalueet. Uudet kerrostalot rakennetaan korkeiksi mieluummin kuin leveäksi; tällöin itse kaupunki-infra ei vie niin paljon tilaa ja Jyväskylässä on tässä hyvin toimittukin. Lähiluonto ei ole kovin kaukana missään. Virkistyskäyttöön soveltuvista kaukaisemmista alueista on informoitava paremmin esimerkiksi joukkoliikenteen sivuilla. Nyt monet yhteydet eivät näy missään. Yhteyksiä virkistysalueille on myös parannettava; lyhennetään kävelymatkoja.
Reittien kunnossapidosta olen jo puhunut ja tämä sisältää myös luontoreittien talvikunnossapidon, jotta ikääntyneet pääsevät kulkemaan. Lisäksi roskia ei ole kiva nähdä puistoissa, niin kuin nyt varsinkin maskeja.
Hyvinvoivassa ja toimeliaassa Jyväskylässä:
-Turvataan luonnonsuojelu konkreettisin esimerkein jo kouluissa.
-Vahvistetaan julkista liikennettä kaukaisemmille virkistysalueille ja informoidaan.
-Pidetään virkistysalueet ja niiden kävelyreitit kunnossa.
7. Liikunta ja harrastukset
Jyväskyläläisten terveyden ja vireyden vuoksi kannattaa toimia. Tässä ei ainakaan raha tule ongelmaksi: Parhaimmillaan tarvitaan vai muutama rautaputki maasta törröttämään, niin saadaan telinevoimistelupaikka. Sellaisista monet iloitsevat Jyväskylässä tälläkin hetkellä, kun korona on sulkenut kaiken. Yksinkertaiset ja halvat ratkaisut toimivat, mutta byrokratia on monesti tässäkin tiellä: kaavoitus ja maanomistus estävät.
Toteutetaan harrastustakuu: Jokaisella lapsella on oltava vähintään yksi harrastus. Yhdenvertaisessa Jyväskylässä myös lasketteluun olisi mahdollisuus lapsella, taustasta riippumatta, mutta yhden lapsen kolmituntisesta rinteessä saa maksaa 50€. Täydentävällä toimeentulotuellakaan, 250€:lla lasta kohden ei paljon lasketella. Mutta on kuitenkin utopiaa, että kaupunki voisi maksaa kaikkea. Olisihan se hienoa, mutta se vaatisi joko Laajavuorelta toimia tai sitten taloustilanteen paranemista.
Näin ollen harrastustakuutakin ja myös kyytejä harrastuksiin täytyy rajoittaa ja järjestellä. Jokaisella ei voi olla uniikki harrastus.
Hyvinvoivassa ja toimeliaassa Jyväskylässä:
-Lisätään yksinkertaisia ulkoliikuntapaikkoja, kuten telineitä.
-Toteutetaan harrastustakuu.
-Varmistetaan jokaiselle asuinalueelle mahdollisuudet vähintään yleisimpiin harrastuksiin.
8. Ympäristöjalanjälki ja ilmastonmuutos
Maapallon keskilämpötilan nousu johtuu valtaosin ihmiskunnan kasvihuonekaasujen päästöistä. Ja keskimääräinen suomalainen tuottaa moninkertaisesti enemmän kasvihuonekaasuja kuin kiinalainen, vaikka Kiina on suurin saastuttaja. Juuri meidän tulisi tehdä asioille jotain. Tosin: Suurin osa Jyväskylän päästöistämme johtuu minun ja sinun talon lämpimänä pitämisestä ja sähkönkulutuksesta. Voimme silti tehdä paljon:
Tehdään Jyväskylästä hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuetaan Alvaa, joka tekee jo hyvää työtä, ja muita innovoivia tahoja palkitsemalla paras suunnitelma 90 000€:lla. Otetaan käyttöön yhä enemmän ydinvoimalla ja vihreällä energialla tuotettua sähkölämmitystä. Nyt lyhyellä tähtäimellä joudumme korvaamaan turvetta puulla, tosin. Säästetään energiassa viikonloppuisin ja mahdollisesti muutoinkin pudottamalla lämpötilaa muutaman asteen julkisissa rakennuksissa. Tämä tarkoittaa investointeja lämpöverkkoon.
Suositaan puurakentamista, koska puu sitoo hiiltä ja on ihmisten terveyden kannalta parasta asua. Energiatehokkuus on hyvä juttu, mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että rakennetaan taloista homehtuvan tiiviitä. Rakennetaan takkoja, aurinkopaneeleita, käytetään ilma- ja maalämpöä. Suositaan pitkäikäisyyttä ja lähellä tuotettua aina kun voimme.
Hyvinvoivassa ja toimeliaassa Jyväskylässä:
-Tehdään meistä hiilineutraali v. 2030 mennessä antamalla Alvalle tukea suunnitelmiinsa.
-Pudotamme julkisissa rakennuksissa viikonloppuisin lämpötilaa muutamalla asteella.
-Rakennetaan energiatehokasta ja pitkäikäistä; mieluiten puusta.
9. Yksinäisyydelle stoppi
Yksinäisyyttä on kuvattu Suomen suurimmaksi ongelmaksi, eikä syyttä: Sillä on mittavat rahalliset, terveydelliset ja sosiaaliset kustannukset. Itse olen asunut hyvin yhteisöllisillä asuinseuduilla, joissa naapuriin on voinut vain mennä ja erilaiset kerhot ja hengailutilat kukoistavat. Näin on ollut myös korona-aikaan.
Otetaan taloyhtiöpolitiikassa esimerkkiä Kortepohjan ylioppilaskylästä. Varataan joka asuinalueelle ja mahdollisimman moneen kerrostaloon tilaa yhteiskäyttöön. Annetaan tässä taloyhtiölle rahallinen kannuste. Vähennetään byrokratiaa tyhjillään olevien tilojen käytöstä ja otetaan käyttöön varausjärjestelmiä, joista nähdään käyttäjät ja mahdolliset rikkomukset. Varaaja tai varaajan edustama yhteisö olkoon täydessä vastuussa toiminnastaan. Perustetaan asukasneuvostoja, joilla on aitoa päätösvaltaa.
Syrjäytymistä aiheuttaa myös kaavoitus. Esim. Huhtasuon alueelle on ollut suunnitteilla aina vain lisää ankean näköisiä kerrostaloja. Mitä luultavammin uusiin kerrostaloihin tulisi asumaan vain lisää köyhiä perheitä ja maahanmuuttajia. Itse priorisoisin jalkapallokentän säilyttämisen ja myös muita ulkoilumahdollisuuksia. Omakotitaloja on kaavoitettava tällaisille seuduille myös sen sijaan, että ehdoin tahdoin teetämme kurjia lähiöitä.
Yleensä sopivaa seuraa löytyy asuinaluetta kauempaa ja tämä tarkoittaa, että on oltava harrastusmahdollisuuksia ja kulkuyhteyksiä. Kuitenkin tässäkin toiminnassa pätee sama kuin edellä: Tyhjien tilojen, esim. koulujen viikonloppukäytöstä byrokratiat pois ja tilankäyttäjät korvausvelvollisiksi.
Hyvinvoivassa ja toimeliaassa Jyväskylässä:
-Kouluista ja muista vastaavista rakennuksista tehdään yhteisiä monitoimitiloja, joilla on korkea käyttöaste fiksuine varausjärjestelmineen.
-Ei vain kerrostaloja – Pidetään kaavoituksessa myös yhteiset alueet ja omakotitalot.
-Taloyhtiöpolitiikassa otetaan esimerkkiä Kortepohjan ylioppilaskylästä.
10. Koulukiusaamiselle stoppi
Jyväskylässä on esiintynyt paljon koulukiusaamista viime vuosina. Jo ennen kouluikää kiusaamista voitaisiin ehkäistä siten, että pidetään ryhmäkoot pieninä päivähoidossa ja suositaan perhepäivähoitoa. Kaupunki voisi suositella ja tukea rahallisesti enemmän perhepäivähoitoa. Lapset voivat opetella hoidossa vuorovaikutus- ja tunnetaitoja rauhassa. Tehdään yhteistyötä myös seurakuntien kanssa tiiviisti.
Kouluissa taas opettajat on perehdyttävä työhönsä ja mahdollisiin luokkansa ongelmakohtiin hyvin jo ennalta. Perehdytys ja nykyään monesti hätäiseksi ja nopeaksi. Kun koulukiusaamista tapahtuu, sen kitkemiseksi on oltava kunnollisia menetelmiä joka koulussa.
Kiusaaminen jatkuu helposti seuraavassa koulussa, jos kaveripiirit pysyvät siellä samoina. On annettava perheelle mahdollisuus vaihtaa aluetta, missä koulu sijaitsee, ala-asteelta yläasteelle siirtyessä. Ja vielä viimeiseksi kiusaamisesta: Kaavoituksella voitaisiin ehkäistä kaikkien sosiaalisten ongelmien valuminen samoihin kouluihin. Nyt Jyväskylässä on tiettyjä ongelmakouluja. Tämä johtuu tietystä kaavoitustavasta, mistä jo mainitsin. Toisin tähänkin muutosta.
Hyvinvoivassa ja toimeliaassa Jyväskylässä:
-Huolellinen varhaiskasvatus ehkäisee kiusaamista.
-Opettajat ja lastentarhanopettajat perehdytetään työhönsä kunnolla.
-Koulua vaihtaa väkivallan tekijä, eikä uhri. Tehdään tästä normi.
LOPUKSI:
Voit antaa luottamuksesi tälle visiolleni jo kuntavaalien ennakkoäänestyksessä 26.5. Äänestä sellaista ehdokasta, joka on Sinulle paras; älä suosion, mainosten tai muiden pinnallisten asioiden perusteella. Juuri Sinun äänesi on kultaakin kalliimpi.
Otathan minuun yhteyttä rohkeasti; kysy tästä visiosta tai mistä vain: marko.peltola@outlook.com
Ihan hyviä ajatuksia sinulla. Jos tulet valituksi, käytäntö sitten näyttää oletko viheliäinen poliitikko vaiko tuore tuulahdus.
Ilmoita asiaton viesti
En itse ole erityinen urheilumies, mutta voin tähän heittää sen verran, että meiltä on kuntavaalikoneissa kyselty aika paljon näkemyksiä Hippos2020 -hankkeesta jonka myötä Jyväskylään rakennettaisiin kansainväliset standardit täyttävä urheilukeskus, jossa LähiTapiola Areenaa laajennettaisiin. Yleisökapasiteetti nousisi noin 4000:sta aina 6000:een tämän laajennuksen myötä. Sehän olisi JYP:illekin hyvä homma, niin saataisiin lisää menoa ja meininkiä seuran kotipeleihin 😉
Ilmoita asiaton viesti
Marko, kohdassa 6, Varjellaan lähiluontoa, kirjoitat, että ”Arkijärjen luonnonsuojelun taidot alkavat jo kouluista, joissa opetetaan kierrätystä ja muita perustaitoja.”
Tourujoen nykyinen luonnonsuojelualueen luontopolku opastetaluluineen tulee säilyttää – ja etenkin koululaisten ja opiskelijoiden käytössä, kuten tähänkin asti.
Nyt tuo ainutlaatuinen luontoplku on vaarassa tuhoutua 6,45 milj. euroa maksavan Tourujokikunnostuksen alle.. Kirjoitatkin, että ”Kaavoituksessa on turvattava nykyiset virkistysalueet.” Siispä et ole Tourujokikunnostuksen kannalla -hienoa! 🙂
Kirjoitat, että ”Uudet kerrostalot rakennetaan korkeiksi mieluummin kuin leveäksi; tällöin itse kaupunki-infra ei vie niin paljon tilaa ja Jyväskylässä on tässä hyvin toimittukin. Lähiluonto ei ole kovin kaukana missään.”
Jyväskylän ns. korkearakentamista ei pitäisi perinteikkäässä Alvar Aallon kaupungissa edistää ensinkään. Aaltokin oli suunnitelmissaan vakaasti matalaprofiilisen kaupunkisuunnittelun kannattaja, jossa Harjulta on väljät näkymät Jyväsjärvelle.
Kirjoitat myös, että ”Virkistyskäyttöön soveltuvista kaukaisemmista alueista on informoitava paremmin esimerkiksi joukkoliikenteen sivuilla. Nyt monet yhteydet eivät näy missään. Yhteyksiä virkistysalueille on myös parannettava; lyhennetään kävelymatkoja.” Eihän niitä pitkiä kävelymatkoja virkistysalueille tule, kun ei kaadeta niitä lähipuistoja kaupungin keskustasta ja lähiöistä.
Kirjoitat edelleen, että ”Reittien kunnossapidosta olen jo puhunut ja tämä sisältää myös luontoreittien talvikunnossapidon, jotta ikääntyneet pääsevät kulkemaan. Lisäksi roskia ei ole kiva nähdä puistoissa, niin kuin nyt varsinkin maskeja.” Kehä Sinisten reitti pilaisi Natura-lintuvedet ja -kosteikot, niitä ei pidä rakentaa Tuomiojärvelle. Palokkajärven rantamaisemiin ne ehkä pienimittakaavaisina sopisivat. Kehä Sinisten vaikutukset tulee kaavalla arvioida huolellisesti etukäteen (MRL 9 §, MRA 1 §) valtuustossa.
Ilmoita asiaton viesti
—
Marko, oletko sinä valmis jyväskyläläisenä veronmaksajana osallistumaan noin 1 milj. euroa maksaviin kustannuksiin Tourulassa sijaitsevan Ramoninsillan uusimisesta – siis koko Tourujokikunnostuksen 6,45 milj. euron päälle?
Ramoninsilta ei tarvitsisi kuin vain siltakannen uusimisen sekä Vaajakosken moottoriteiden YVA:ssa tulee suunnitella ajoliikenne avovankilalle muuta kautta kuin kapeaa Ramoninsiltaa pitkin.
Miksi Ramoninsiltahanketta ei nyt julkaista avoimesti kuultavaksi Keskisuomalaisessa ja käydä siitä perusteellista keskustelua?
Ko. Ramoninsiltahankehan oli YVA-lain vastaisesti irroitettu avovankilan asemakaavamuutoksen kaavasta ja kuulemisesta; ja siinä ei ole lainmukaisesti kuultu naapureita tai asianosaisia vielä tähän päivään mennessä.
Ks. alla Ramoninkadun katusuunnitelman muutos: (lisätiedot rakennuttajansinööri Ilpo Irva, puh 050 590 1034):
”Suunnittelukohde sijaitsee Puistolan ja Tourulan kaupunginosien rajalla noin kilometrin etäisyydellä Jyväskylän keskustasta koilliseen. Suunnittelualueen asemakaavat ovat saaneet lainvoiman 25.4.2001 (Puistolan puoli) ja 23.11.2018 (Tourulan puoli).
Ramoninkatu on Tourujoen ylittävä päättyvä katu, jonka jatkeena on Vaajakosken moottoritien alittava kevyen liikenteen yhteys Kivääritehtaan puolelle. Kevyen liikenteen reitti on tärkeä keskustan ja Seppälän, Kangasvuoren sekä Vaajakosken suunnan välinen yhteys.
Asemakaavan mukainen katualueen leveys on 14-40 metriä. Ramoninkadun päällystetty ajoradan leveys on 5,50 metriä ja 2-suuntaisen yhdistetyn polkupyörätien ja jalkakäytävän leveys on pääosin 3,25 metriä. Heikinkadun puoleisessa päässä väylän leveys on 2,5 metriä. Poikkileikkaukset määräytyvät käytettävissä olevan katualueen ja olemassa olevien rakenteiden mukaan.
Ramoninkadulle tehdään korotettu osuus polkupyörätien ja jalkakäytävän ylityskohtaan. Kevyellä liikenteellä on ylityskohdassa liikennemerkein osoitettu etuajo-oikeus. Korotetun suojatien ja alikulkukäytävän välistä linjausta sekä Ramoninkadun ja Heikinkadun liittymän suojatiejärjestelyjä on muutettu parempien näkemien saavuttamiseksi.
Ramoninkadun sillan uusimiseksi on laadittu rakennussuunnitelma, joka on hyväksytty 8.11.2017. Nykyisen sillan kansirakenteet puretaan, kiviset tukimuurit ja keilat säilytetään pääsääntöisesti nykymuotoisina. Uusi silta on tyypiltään jännitetty betoninen laattapalkkisilta, joka perustetaan maapenkereille asennettavien porapaalujen varaan.
Suunnitteluosuuden valaistus uusitaan, kadun molemmissa päissä on istutusalueet matalille pensaille, vierialueet nurmetetaan. Katu kuuluu 40 km/h aluenopeusrajoituksen piiriin.
Suunnitelman mukainen alustava sillan kustannusarvio on 792 000 € ja kadun 232 000 € (ei sis. vesihuoltosaneerauksen kustannuksia). Hanke on tarkoitus aloittaa keväällä 2021.
Suunnitelma asetetaan julkisesti nähtäville palvelupiste Hannikaiseen os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 30.3.–12.4.2021 väliseksi ajaksi. Ehdotusta vastaan mahdollisesti tehtävät kirjalliset muistutukset on osoitettava kaupunkirakennelautakunnalle ja toimitettava Jyväskylän kaupungin kirjaamoon os. PL 193, 40101 Jyväskylä (käyntiosoite Vapaudenkatu 32) tai sähköpostitse osoitteella kirjaamo [at] jyvaskyla.fi viimeistään 12.4.2021 kello 15.00 mennessä.
Lähde:
https://www.jyvaskyla.fi/kaavoitus/liikenne-ja-katusuunnittelu/nahtavilla/ramoninkadun-katusuunnitelman-muutos
Ilmoita asiaton viesti