Suomesta diesel-omavarainen

Tällaisina aikoina, kun normaali vaihdanta takkuaa maailmassa, tulee mieleen kaikenlainen omavaraisuus. Ympäristöseikat ja pakotepoliittiset seikat saivat minut tuijottamaan tilastoja ja laskemaan, mitäs jos ajaisimmekin ja kuljettaisimme työkoneita kotimaisella polttoöljyllä!
Suomessa toimii tällä hetkellä Lieksassa pyrolyysi-menetelmää hyödyntävä öljyntuotantolaitos: https://www.greenfuelnordic.fi/yritys Laitos on kamppaillut tuotteen menekkiongelmien kanssa mutta ilmeisesti toiminnassa edelleen. Kapasiteetti on 24 000 tn öljyä 90 000 m3 puuraaka-ainetta käyttäen. Tähän on päästy 25 miljoonan euron laiteinvestoinnilla. Tällaisen puupohjaisen öljyn jalostamisessa ovat ruotsalaiset jo tehneet investointeja ja meillähän on tyhjillään Nesteen Naantalin jalostamo!
Vuotuisen dieselin kysynnän tyydyttämiseksi tarvitaan laskujeni mukaan 106 kpl Lieksan laitoksia. https://www.aut.fi/tilastot/liikenteen_energiankulutus/liikennepolttonesteiden_myynti Puuraaka-aineen tarve olisi 9 540 000 m3, eli ei tarvitse kertoa kiinalaisille, että pyyhkikää sammaleella. Massateollisuuden puunkäyttö kun oli 41 000 000 m3, jos niin kuin propsipinosta ajateltaisiin osa raaka-ainetarpeesta. Paperiteollisuushan on auringonlaskussa muutenkin ja tuskin kartonkikaan de-globalisaatiovaiheessa kovin enää paisuu. Itä- ja Pohjois-Suomessa on vielä harvennusrästejä ja energiapuulle ei kovinkaan kysyntää. https://www.luke.fi/fi/tilastot/puun-kokonaiskaytto/puun-kokonaiskaytto-2021-ennakko Toki turvekin olisi käypä raaka-aine, mutta varsinkaan siitä nyt ei saa mainita 😉
Investointina rahaa kuluisi 2,5 miljardia mutta näin hyville hankkeille löydämme rahoitusta varmasti EU:n rahastoista.
PS: Tulen olemaan onnellinen, jos joku oikaisee laskelmassani mahdollisesti piilevät virheet mutta niihin todellisuudesta irtautuneiden kaupunkimetsäasiantuntijoiden viherhöpinöihin en ota kantaa.
Puusta pyrolyysillä ’öljyä’ valmistavat prosessit tuottavat polttoainetta, jota voi polttaa lämmöksi polttokattilassa.
Niitä ei missään nimessä voi käyttää polttomoottorin polttoaineena.
Ilmoita asiaton viesti
”Uusin yrittäjä on Ruotsissa Gävlessä syyskuussa avattu laitos, joka kertoo tiedotteessa tekevänsä pyrolyysiöljyä. Pyrolyysiöljy jalostetaan uusiutuvan dieselin ja bensiinin raaka-aineeksi Ruotsissa toimivan öljy-yhtiö Preemin Lysekilin jalostamolla.” (Yle uutiset)
Voisitko tarkentaa, miksi ei voisi?
Yrityksen sivuilla mainitaan, että liikennepolttoaineet ovat saatavilla. Ajattelin aluksi, että diesel sen tähden, että bensaliikenne tulee kuitenkin sähköistymään. https://www.greenfuelnordic.fi/tuotteet
Ilmoita asiaton viesti
Pyrolyysikaasun puhdistaminen on erittäin hankalaa hommaa, ja siinä on mukana kaikki puun sisältämä vesi.
Lämmöntuotannon polttimessa epäpuhtaudet eivät haittaa, mutta ne tekevät polttomoottorikäytön mahdottomaksi. Aihetta on Suomessakin isosti tutkittu eikä kaupallista sovellusta ole saatu aikaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Lupaavat kuitenkin liikennepolttoainetta…
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on varmaankin kannattavuudesta. Pyrolyysillä saadaan aikaan mm. hiiltä (koksia), josta taas saa valmistettua ”vaikka mitä” puhtaina tuotteina, muttei ilmaiseksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dry_distillation
Tärpätti tuossa nyt olisi lähinnä se polttoainejae tislepuolella. Pientä jatkojalostusta kaipaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Kuva muuten on otettu jokin vuosi takaperin metsäkuviolta ennen kuin annoin raivaussahan laulaa. Paljon jäi puuta ketoon lahoamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttävät tähtäävän Gävlessä biobensan valmistukseen. Riittänee 15.000 auton vuosikulutuksen kattamiseen.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forsta-fabriken-som-omvandlar-sagspan-till-bensin
Joka tapauksessa. Hyvä suunta.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki alkaa pienestä. Investoinnit halpenevat, toimitusketjut ja raaka-ainevirrat monipuolistuvat ja vakiintuvat sekä kokoluokka kasvaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ainoa (?) ongelma on ilmeisesti puutavaran riittävyys. Nyt käytettävä parkki, oksat ja sahanjauho eivät riitä laskelmien mukaan, jos / kun kulutus ja autojen määrä pysyy samalla tasolla.
Ilmoita asiaton viesti
Energiapuuta ei kerätä edes kaikkialla koska kuljetus… mutta jos on pyrolyysilaitosverkko kattava, niin sitä öljyä jo kannattaa kuskata jatkojalostukseen. Toisaalta, kannattaako tehdä sellua jos paremman hinnan saa löpönä?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kysymys. Paperin kulutus kun on kai laskussa. Lisäksi osa pohjoisen pelloista voidaan aivan hyvin laittaa energiametsäksi. Tuottaisi paljon paremmin.
Mielenkiinnolla seuraan Ruotsissa tapahtuvaa kehitystä.
Suomessa taitaa jäädä kuti piippuun.
Kun ei riitä sitä poliittista tahtoa ( vihreä siirtymä ) kun ne polttomoottoriautot ovat tuhma ja ruma kauhistus ’asiansa osaaville’ ministereille. Yrittäjän löytäminen on sekin ihan oma juttunsa ja kuinka paljon alkutaipaleen kivikossa yrittäjää mahdollisesti autetaan. Pääministerin nihkeys yksityisyrittäjiin kun on sekin jo nähty. Valitattavasti.
Fortumin varaankaan en kauheasti nähdyn perusteella laskisi.
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkiksi Kuhmo Oy:n saha Kuhmossa: Puun kuori menee polttoon kaukolämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksessa. Sahanpuru kuivataan ja pelletöidään markkinoille. Pintahake toimitetaan hakkeena massateollisuuteen. Tarkkaan käytetään puu nykyisin. Kuitupuun vähäisen kysynnän vuoksi Kuhmo Oy on rakentanut myös parru-linjaston, jolla voi sahata jopa 7 cm läpimitan ropseja. Se siitä sellutehtaiden ainaisesta itkusta ja tuontipuun suosimisesta.
Ilmoita asiaton viesti
En ole asiaan perehtynyt mutta kyllä tätä kannattaa harkita ja kokeilla miten tällä voi vaikuttaa energiaongelmiimme.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä kyllä kannattaisi viedä eteenpäin, että ei taas Ruotsalaiset ehtisi kovin kauas edellemme. Voisi aluksi tähdätä siihen, että puusta valmistetun dieselin polton saisi onnistumaan autoissa.
Emmekä olisi enää riippuvaisia sen enempää venäjän öljystä kuin arabienkaan öljystä.
Ilmoita asiaton viesti
Luulis Keskustan ottavan tästä ideasta kopin ?
Ilmoita asiaton viesti
Myykää idea Sri Lankaan
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008947422.html
Ilmoita asiaton viesti
Aika kauas näyttää tuo venäjän hyökkäys vaikuttavan.
Ilmoita asiaton viesti
Minkä takia? Me tarvitsemme itse Kotimaisen polttoaineen, ettei kaikki rahamme mene ulkomaille! Vaikkakin meidän menestynein vientituotteemme tällä hetkellä on meidän rahamme.
Ilmoita asiaton viesti
Raha kelpaa kun ollaan eurossa, miten lienee jos markat olisi ?
ajan nytkin tähteistä tehdyllä dieselillä, upm tekee metsätähteistä eli kyllä puusta saadaan liikennepolttoaineita jo nykyisinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Turhaa hätäilyä että autojen polttomoottorit pitäisi kieltää
Miksi ei voi tosiaan kehittää biopoltto- aineita polttomoottoreihin?
Ilmoita asiaton viesti
Voihan sitä polttaa biokaasuakin moottorissa.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä oli jo suunnitelmat pitkällä alkaa tekemään turpeesta kaikki liikennepolttoaine ja sama käy tietenkin lämmitykseen mutta hanke ilmeisesti torpattiin.
”Turpeesta voi tulla dieseliä jo 2011
”Turpeesta saisimme kaikki Suomen liikennepolttoaineet eli voisimme olla omavaraisia bensiinin ja dieselin suhteen”, vakuuttaa Vapo Oy:n kehitysjohtaja Kari Mutka.”
Ilmoita asiaton viesti
Joku voisi nyt jälkiviisaasti todeta, toisin kun olisi toimittu, niin ei olisi hädän päivää eikä kuura aamua nyt Suomen niemellä.
Jk. Onneksi Suomen kansalla on vaaleilla valitut poliitikot kohentamassa kaikin keinoin suomalaisten hyvinvointia.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta kun poliittinen tieto on politiikassa tärkeämpää, kuin tutkittu tieto.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001580873.html
Ilmoita asiaton viesti
Ari on turvenuijaantunut siellä soiden keskellä 😀
Ilmoita asiaton viesti
Voihan hyvää päivää ja kirvesvartta.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhiksen hallitus tais ton torpata ja vanhiksen ilmastoasiantuntija oli viheriäinen ylioppilas, dj muna.
Ilmoita asiaton viesti