Turun jättitilaus on erittäin tärkeä – omistajahuolet saadaan Suomessa karistettua

Hieno uutinen Meyerin Turun-telakalle.

Tiistaina varmistui kauan odotettu jättikauppa uudesta loistoristeilijästä, telakka ja tilaaja Royal Caribbean kertoivat varustamon tilaavan nyt neljännen, arvoltaan noin 1,5 miljardin euron, Icon-luokan risteilijän telakalta.

Kaiken päälle sopimus sisältää optiot viidennestä ja kuudennesta aluksesta.

Jos optiot toteutuvat, kyse on yhteensä liki 4,5 miljardin euron tilauksesta, joka takaisi telakalle töitä ainakin seuraavaksi 5–6 vuodeksi.

Näin Turun telakan saksalaisomistajiin liittyvät huolet saadaan Suomessa karistettua.

Meyerin Papenburgin-telakan rahoituskriisi on viemässä Turun sisartelakan Saksan valtion ja Ala-Saksin osavaltion haltuun, jossa Meyerin perheelle jäisi vain pieni vähemmistöosuus telakasta.

Meyerin Saksan telakan tilanne onkin omistuksellisesti mielenkiintoinen. Jos ja kun Meyerin perhe jää telakkaan vähemmistöomistajaksi, niin käytännössä Papenburgin telakasta tulee taas Turun telakan kilpailija. Meyerin perhe on edelleen Turun telakan omistaja, ja jää nähtäväksi, miten Saksassa reagoidaan tähän kaksoisrooliin.

Tilanne ei ole kuitenkaan uusi. Turku ja Papenburg ovat taistelleet risteilijätilauksista kilpailijoina vuosikymmeniä, jolloin Turun telakan omistajina olivat Wärtsilä Meriteollisuuden telakkakonkurssin jälkeen niin Masa-Yards, norjalaiset Kvaerner ja Aker kuin korealainen STX. Viimeksi mainitun kausi päättyi elokuussa kymmenen vuotta sitten, kun Suomen valtio ja Meyer ostivat telakan ja myöhemmin Meyer lunasti myös valtion pois telakasta.

Koko kriisin ajan Turussa on Saksan tilanteesta oltu hiljaa ja korostettu sitä, että kyse on nimenomaan Saksan telakan ongelmista. Näin näyttää nyt myös tosiasiassa olevan. Valtavien risteilijöiden rahoitusjärjestelyt hoidetaan tilaajan ja telakan mukaan normaaleilla ehdoilla.

Se tarkoittaa sitä, että telakka saa laivakaupassa ennakkomaksuna 10–15 prosenttia tilauksen arvosta ja loppurahoitus hoidetaan erilaisin luottoehdoin, jossa valtion luottotakaajan Finnveran rooli on erittäin tärkeä.

Finnveralla oli kesäkuun lopussa vientitakuita ja -takauksia sekä erityistakauksia aluksista ja telakoista noin 11,4 miljardin edestä. Nyt tämä summa tulee todennäköisesti taas kasvamaan.

Tilaus osoittaa myös pätemättömäksi väitteen, että varustamot olisivat suuntaamassa uudet risteilijätilaukset pienempiin laivoihin. Icon-luokassa rakennetaan tällä hetkellä maailman suurimmat risteilijät.

Turun seudulle telakan saama tilaus on erittäin tärkeä. Varsinais-Suomi on vuosikausia hengittänyt meriteollisuuden tahtiin, sekä hyvässä että pahassa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu