Erilainen juhla Tampereella
Nelson Mandela kuoli päivänä, joka sattui olemaan 6.12. eli Suomen itsenäisyyspäivä. Nelson Mandela oli melkein kuin Jeesus Nasaretilainen. Vaikka Mandela oli 27 vuotta mielipiteensä vuoksi vankilassa, hän ei tuntenut katkeruutta vangitsijoitaan kohtaan. Hän toimi kuten Jeesus, anna anteeksi heille, he eivät tiedä mitä he tekevät. Vaikka Suomen vapaussodasta on kulunut vasta 96 vuotta, muutamat vakaumukselliset suvut, eivät vieläkään pysty antamaan anteeksi tai edes tunnustamaan sitä, että heidän esivanhempiaan oli harhautettu. Jo viimeinkin pitäisi tunnustaa se tosiasia, että jos punainen Suomi olisi voittanut, Suomi nimistä itsenäistä valtiota ei tuskin olisi ollenkaan. Emme siis viettäisi 6.12. itsenäisyyspäivää.
Tamperetalolle oli pyrkimässä ns. ”kiakkovieraita”. Tämä ei ollut mikään hetken mielijohde, se oli organisoitu mielenilmaisu kaikkine jääkiekkovarusteineen päivineen. Mikä oli ”kiakkoporukan” motiivi. Pelkkä vandalismiko? Sen vielä ymmärtäisi, mutta itsenäisen Suomen vastustaminen, itsenäisyyspäivän häpäiseminen, sitä on vaikea ymmärtää. Joissakin kannanotoissa ja kommenteissa, mielenilmaisijat pitivät itsenäisyyspäivän viettoa Kokoomuspuolueen juhlana. Tämä on lähellä mielenvikaisuutta. Ehdottaisinkin, että kiinnisaadut tyypit tutkittaisiin ja tarvittaessa pistettäisiin psykiatriseen hoitoon. Eivät tunnu kovin terveiltä.
Kuuntelin ja katselin Suomen itsenäisyyspäivän viettoa Tampereella. Hieno juhla. Vaikka VM. Loiri on omalla sarallaan hieno taiteilija, en ymmärrä, miksi Suomen itsenäisyyden juhlaan valitaan niin synkkää, kerrontaa Lapin kesästä.
Onko niin, että Lapin kesän tavoin Suomen itsenäisyys tuli ja meni?? Johan sitä kestikin tovin niin kuin Lapin kesää?
Ruipelolla ja vaikertavalla äänellä vaikerrus oli minulle hirvittävä kokemus itsenäisyyspäivän juhlassa.
Lapin kesä
Lapissa kaikki kukkii nopeasti
Maa, ruoho, ohra, vaivaiskoivutkin
Tuon usein tuntenut oon raskahasti
Kun katson kansan tämän vaiheisiin
Miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta
Ja suuri surkastua alhaiseen
Miks meillä niin on monta mielipuolta
Miks vähän käyttäjiä kanteleen
Miks miestä täällä kaikkialla kaatuu
Kuin heinää, miestä, toiveen tosiaan
Miest’ aatteen, tunteen miestä, kaikki maatuu
Tai kesken toimiansa katkeaa
Muualla tulta säihkyy harmaahapset
Vanhoissa hehkuu hengen aurinko
Meil’ ukkoina jo syntyy sylilapset
Ja nuori mies on hautaan valmis jo
Ja minä itse, miksi näitä mietin?
Se merkki varhaisen on vanhuuden
Miks seuraa käskyä en veren vietin
Vaan kansain kohtaloita huokailen
On vastaus vain yksi Lapin suvi
Sit’ aatellessa mieli apeutuu
On lyhyt Lapin linnunlaulu, huvi
Ja kukkain kukoistus, ja riemu muu
Mut pitkä vain on talven valta
Hetken tääl aatteet levähtää, kuin lennostaan
Kun taas ne alkaa aurinkoisen retken
Ja jättävät jo jäisen Lapin maan
Oi valkolinnut vieraat Lapin kesän
Te suuret aatteet, teitä tervehdän
Oi, tänne jääkää, tänne tehden pesän
Jos muutattekin maihin etelän
Oi oppi ottakaatte joutsenista
Ne lähtee syksyin, palaa keväisin
On meidän rannoillamme rauhallista
Ja turvaisa on rinne tunturin
Havisten halki ilman lentäkäätte
Tekoja luokaa, maita valaiskaa
Mut talven poistuneen kun täältä näätte
Mä rukoilen, ma pyydän, palatkaa
VM Loirin esitys toteutui enteellisestiTamperetalon ulkopuolella laulun säkeissä ” Miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta Ja suuri surkastua alhaiseen Miks meillä niin on monta mielipuolta Miks vähän käyttäjiä kanteleen”.
Onneksi myrskyluodolta tuli korvausta Lapin surkeuteen, vaik’ei sielläkään elo ollut aivan niin kuin Strömsössä. Illan parasta antia olivat lukulausunnat suomalaisen kirjallisuuden tähtikohdista ja Tampereen filharmoonikoiden Santtu-Matias Rouvalin kapelliseeraamat esitykset mm. Sibeliuksen harvoin esitetyistä teoksista.
Lopulta ihmettelen miksi aina suomalaiseen kulttuuriin kuuluu surkeuden ylistys ja ”nälkämaan laulu”. Onko todellakin itsenäisen Suomen valtion tilanne kuvattavissa ainoastaan tällä tavoin? Miksi nuorten kynttiläkäsin esittämä Finlandiahymnikin pitää ampua alas vertaamalla sitä Hitlerjungendiin. Todella surkeaa. Eikö vieläkään ole päästy 18-vuoden ajasta ja lahtari Mannerheimista. Eikö meidän maastamme voi löytyä jotakin positiivista ja duuripitoista melodiaa ja säettä, vaikkapa ”oi nouse Suomi sinun päiväs koittaa, jne”
EI TIETENKÄÄN, miksi edes kuvittelet.
Miksi 5 miljoonan populaation 200 tamperelaista voisi edustaa kansan mielipidettä.
PS.
mitähän olisi tapahtunut, jos nämä 200 olisi päästetty juhliin KIAKKOVARUSTEISSAAN? Olisi siinä diplomaateilla ja kansainvälisillä uutiskanavilla ollut kertomista. Ja mikä se sanoma olisi ollut? Ei sekään vielä tullut selväksi. Kokoomuksen juhlatko??
Mun veli on syntynyt samana päivänä kun Nelson Mandela.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tarkoitat ajatuksen virheellä?
Ilmoita asiaton viesti
”Oi, tänne jääkää, tänne tehden pesän
…
On meidän rannoillamme rauhallista
Ja turvaisa on rinne tunturin”
Synkkää?
Eikö Leino tuossa juurikin väitä ja todista (joutsenetkin palaavat) että Suomi (Lappi) on turvallinen investointiympäristö?
Ilmoita asiaton viesti
Juuri niin, se pesä on meilläkin, (Tuullalle ja minulle) paras paikka maailmassa, mutta miksi sitä aina pitää morkata ja monin tavoin todistaa elinkelvottomaksi?
Eino Leino oli todella hieno runoilija mutta en todellakaan usko, että hän runoillaan olisi halunnut luoda sellaista kuvaa, että Suomi olisi jotenkin kehityskelvoton maa elää muille kuin joutsenille..
Ilmoita asiaton viesti
Historiallinen ankkuri Leinon symboliikkaan lienee vielä paikallaan?
Konsertissahan soitettiin myös Sibeliuksen Finlandia (1899).
Se on saman ensimmäisen sortokauden (routavuosien) tuote kuin Leinon Lapin kesä (1902). Lappi on Suomi ja tuo talven ja hengenelämän ankaruus tai mistä puhut elin- tai kehityskelvottomuutena onkin siis Venäjän ikeen alla olemista.
Leinollakin on tuo ”oi, katso Suomi sinun päiväs koittaa” spiritti hartaana rukouksena tuossa lopussa mukana.
(”Kun katson kansan tämän vaiheisiin” : http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimm%C3%A4inen_sort…)
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos selvityksesä
Ilmoita asiaton viesti