Polkupyöräliinenne vs autoliikenne.

Valitettavan Helsingissä tapahtuneen kuoleman tapauksen johdosta pyöräilijöinen oikeudet liikenteessä ovat nousseet otsikoihin.  

Metropolialueen kevyen liikenteen väylien rakentaminen ei ole edennyt sitä vauhtia kuin keyven liikenteen (erityisesti pyöräilyn) kasvu.

Samoin tieliikenteen säännöt ovat pyöräilyn osalta eivät enää toimivia.  

 

Yksi pyöräilijä voi täysin laillisesti sabotoida aamuruuhkassa bussikaistaa, ajamalla itselleen sovivaa nopeutta. 

Liikenteen ns. "ryhmitys-sääntö" ei enää toimi, kun oikealle kääntyvän ajoneuvon oikealta puoleltakin voi (polkupyöröajoneuvo" jatkaa suoraan.  Autoilijalla pitäisi olla silmät niskassa ja nähdä ns. kuolleeseen kulmaan auton oikeaan takakulmaan havaitakseen pyöräilijän joka jatkaa suoraan.  Autoilijan kannalta tilanne on mahdoton ja syyllisyys lankeaa heti, jos vahinko tapahtuu.

Paljon voitettaisiin, jos kaikilla olisi pelisilmää joustavalle liikenteelle eikä aina härkäpäisesti pidettäisi kiinni omista oikeuksista.  Silloin ei tarvisisi muistotilaisuudessa kertoa, että vainaja oli oikeassa.

 

PS:  Helsingin kaupungin liikennesuunnittelulle ehdotus:  pistäkää ratikkakaistat myös pyöräteiksi.

 

 

 

 

 

MattiVillikari1
Sitoutumaton Espoo

Elämäntyöni olen tehnyt it-alalla pankeissa, maksujenvälitysjärjestelmien suunnittelijana. Eläkkeellä ehtinyt seilata kerran Suomen ympäri ja seitsemän kertaa purjeveneellä Atlantin yli. Harrastan myös torveilua, soitan kornettia kahdessa puhallinorkesterissa.

Kirjoitukseni ovat pelkästään omiani, kun kukaan minua viisaampi ei ole antanut lupaa kirjoittaa omiaan. Joskus esittämäni ajatukset ovat kummallisia, jopa omastakin mielestä. Joskus jopa vastoin yleistä mielipidettä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu