Polkupyöräliinenne vs autoliikenne.
Valitettavan Helsingissä tapahtuneen kuoleman tapauksen johdosta pyöräilijöinen oikeudet liikenteessä ovat nousseet otsikoihin.
Metropolialueen kevyen liikenteen väylien rakentaminen ei ole edennyt sitä vauhtia kuin keyven liikenteen (erityisesti pyöräilyn) kasvu.
Samoin tieliikenteen säännöt ovat pyöräilyn osalta eivät enää toimivia.
Yksi pyöräilijä voi täysin laillisesti sabotoida aamuruuhkassa bussikaistaa, ajamalla itselleen sovivaa nopeutta.
Liikenteen ns. "ryhmitys-sääntö" ei enää toimi, kun oikealle kääntyvän ajoneuvon oikealta puoleltakin voi (polkupyöröajoneuvo" jatkaa suoraan. Autoilijalla pitäisi olla silmät niskassa ja nähdä ns. kuolleeseen kulmaan auton oikeaan takakulmaan havaitakseen pyöräilijän joka jatkaa suoraan. Autoilijan kannalta tilanne on mahdoton ja syyllisyys lankeaa heti, jos vahinko tapahtuu.
Paljon voitettaisiin, jos kaikilla olisi pelisilmää joustavalle liikenteelle eikä aina härkäpäisesti pidettäisi kiinni omista oikeuksista. Silloin ei tarvisisi muistotilaisuudessa kertoa, että vainaja oli oikeassa.
PS: Helsingin kaupungin liikennesuunnittelulle ehdotus: pistäkää ratikkakaistat myös pyöräteiksi.
Omat kokemukseni pääkaupunkimme pyöräilystä ovat yli 10 vuoden takaisia. Silloin ainakin pelkäsin enemmän ajaa pyörätiellä kuin autokaistalla. Jotkut kanssapyöräilijät ajoivat hullunkiilto silmissään ja räkä poskella sellaista vauhtia, että autolla ei olisi pysynyt edes perässä.
Niin ja ne risteysalueet. niistä viuhahdettiin ohi kääntyjiä varomatta ja vauhdilla. Mitä sitä nyt hyvä vauhtia hukkaamaan!
Nykyisin käyn Helsingissä vain Toyota Cruserillani ja varon erityisesti kääntymistä, mutta myös risteyksiä vaikka minulla olisikin etuajo-oikeus. Mutta ei vara venettä kaada.
Ilmoita asiaton viesti
Pyöräilijät ovat ihmeporukkaa. Ajavat jatkuvasti jalkakäytävillä ja myös esim. ostoskeskuksissa jossa pitäisi pyörät jättää telineisiin alueen reunoille. Kohta ne pyöräilee ostoskeskuksen kauppojen sisällä ja metroasemilla.
Ilmoita asiaton viesti
Matti, pyöräilen paljon Hesassa ja pääkaupunkiseudulla. Ihmettelen miksi kenenkään pyöräilijän täytyy ängetä autojen sekaan kun pääkaupunkiseudulla voi hyvin ajaa pyöräilijöille suunnitelluilla reiteillä tai jalankulkijoille tarkoitetuilla teillä turvallisesti ympäri pääkaupunkiseudun. Tiedän mistä puhun sillä olen pyöräillyt ja pyöräilen jatkuvasti näitä alueita.
Ihmettelin kun luin tuosta Tukholmankadun ja Mannerheintien risteyksessä tapahtuneesta kuolemantapauksesta. Ihmettelin siis sitä miksi helvetissä pyöräilijän on täytynyt mennä sinne autojen sekaan ajamaan. Olen ajanut tuhannesti senkin paikan kautta ja siellä on ihan hyvä ajaa jalkakäytävällä pyöräilijöille erotetulla alueella.
Mutta kun homma on mennyt pyöräilijöillä valitettavast siihen että pitää päästä ajamaan kilpapyörävauhtia paikasta toiseen niin ei tyydytä siihen jalkakäytävätajontaan vaan mennään sinne autoradan puolelle.
Itse en ikimaailmassa menisi autojen sekaan pyöräilemään.
Ilmoita asiaton viesti
Jalkakäytävällä ajaminen on kiellettyä ja törkeää jalankulkijoita koskaan, ja monessa paikassa ei ole pyörätietä.
Tämän vuoksi pitäisi olla itsestäänselvää, miksi pyöräilijöiden on usein käytettävä ajotietä.
Omalla työmatkallani olen ajanut usean vuosikymmenen ajan, siis tuhansia tai kymmeniätuhansia kertoja esim. Helsingin Topeliuksenkadulla ja Töölönkadulla. En ole koskaan kokenut tässä mitään ongelmallista. Toki asiaa auttaa, että Topeliuksenkatu on leveä.
Nopeusrajoitusten takia pyörävauhti ja autoiluvauhti ei usein paljonkaan poikkea toisistaan. Esim. Töölönkadulla rajoitus on 30 km/t.
Ilmoita asiaton viesti
”Jalkakäytävällä ajaminen on kiellettyä ja törkeää jalankulkijoita koskaan, ja monessa paikassa ei ole pyörätietä.
Tämän vuoksi pitäisi olla itsestäänselvää, miksi pyöräilijöiden on usein käytettävä ajotietä.”
Jalkakäytävälläkin voi ihan hyvin Helsingissä ajaa silloin jos pyörätietä ei ole tai sille ei ole eroteltu jalkakäytävältä erillistä osaa. Mutta silloin pyöräilijän pitää ymmärtää suhteuttaa vauhtinsa jalankulkijoiden mukaan. Tätä 99 % pyöräilijöistä ei tajua/halua tehdä.
Itse en ole saanut koskaan jalankulkijoilta vihaisia katseita tai kommentteja koska ajelen rauhallisesti ja jalankulkijat huomioon ottaen. Pyörän selkään noustessa kiire ei saisi olla koskaan mukana. Pyöräily pitäisi olla nautinto eikä mahdollisimman nopea suorite paikasta A paikkaan B.
Ilmoita asiaton viesti
Minulle ja minunkaltaisilleni taas pyöräily on nimenomaan kätevä tapa päästä paikasta A paikkaan B, kuten kotoa töihin, kauppoihin jne. Ei siinä ensisijaisesti nautinnosta ole kyse vaan normaalista sujuvasta liikenteestä.
Pyöräily jalkakäytävillä on kiellettyä selityksistäsi riippumatta. Toki rikoksen törkeys riippuu ajotavasta.
Ilmoita asiaton viesti
Olli, et sitten tajua pyöräilyn syvimmästä ajatuksesta mitään.
Vetelehän sitten tukka putkella ja kiivaile autoilijoiden ja kävelijöiden kanssa rauhassa.
Heh.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä asenteissa on vikaa. Väittäisin, että pyöräilijöissä enemmän. Minkä ihmeen mielikuvan he ovat saaneet, että pyöräilijöille on kaikki sallittua. Eniten ihmettelen sitä, että pyöräilijöiden ei tarvitse pysähty suojatien edessä ylittäessään sitä. Jalankulkijoiden pitää. Pyörälijät näyttävät kiihdyttävät vauhtia suojatien edessä.
Ensimmäinen ohje liikenneopetuksessa oli aikanaan Georg Malmstenin liikennelaulussa
Valppain mielin muista sä aina
vaaroja liikenteen.
Kaikki säännöt mieleesi paina,
paina ne tarkalleen.
Säännöt ne vasta auttavat lasta
turvassa kulkemaan.
Vältä vaaraa uhmailemasta,
sääntöjä seuraa vaan.
Muista aina: Liikenteessä
monta vaaraa ompi eessä.
Siksi valpas aina mieli se on
turva verraton.
Suojatietä muista sä käyttää,
se kadun poikki vie.
Valkoviiva ohjaa ja näyttää
missä on suojatie.
Niin vasemmalle, kuin oikealle
katsahda sittenkin,
silloin et jää auton alle
tiesi on turvaisin.
Kävin taas pitkästä aikaa Helsingissä. Raivoa kyllä riitti. Tein vaimoni kanssa kävelyretkeä hiukan keskustan ulkopuolella ja koimme tilanteen jalkakäytävällä suhteellisen vaaralliseksi.
Te tiedätte miten suurin osa pyöräilijöistä käyttäytyy. Eivät pääsääntöisesti osaa arvioida nopeuttaan, ajosuunnan hallitsemista, poukkoilemista, jalankulkijoiden huomioimista, hitaammin ajavien ja lasten pyöräilyturvallisuutta. Ovatko kaikki pyöräilijät jotain syöksylaskun tai slalomin harrastajia ?
Kaiken tämän jälkeen ihmettelen pyöräilijöiden edustajan Otso Kivekkään (vih) kommentteja autoilijoita vastaan. Otson porukka voisi alkaa ensimmäiseksi kiinnittää huomiota pyöräilijöiden liikenneraivoa jalankulkijoita kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä monen pyöräilijän asenteissa on vikaa. Monta kertaa, kun itse pyöräillessäni hidastan jalankulkijoita väistääkseni tai varoakseni, toinen pyörä pyyhältää takaa ohi ”hidasteluni” syystä piittaamatta.
Älä nyt kuitenkaan kaikkiin pyöräilijöihin yleistä.
Ilmoita asiaton viesti
Olli Väisälä
En yleistä kaikkiin pyöräilijöihin en, mutta eivät kaikki autoilijatkaan ole liikenneraivon vallassa. Huonoa liikennekuria ja muusta liikenteestä piittaamattomat pyöräkaaharit kyllä leimaavat koko pyöräilijöiden ryhmän.
Odotan taas lumista ja kylmää talvea joka tekee jalkakäytävästä taas hetkeksi turvallisen.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän tuon. Myös pyörätiet muuttuvat talvella viihtyisämmäksi, kun jäljelle jäävät asialliset pyöräilijät.
Ilmoita asiaton viesti
Kaiken lisäksi Kivekäs ei näköjään viitsi käydä läpi saamiaan kommentteja. Kun kerran on pistänyt kommenttien hyväksynnän päälle… No, eipä tarvitse toista kertaa äijää kommentoida.
JK. Ja mitä helkkaria moinen käytös on nostoissa? Olisi sitten pistänyt täyden eston, jolloin kyse olisi selvästi vain blogistin mielipidekirjoituksesta ilman aiettakaan keskustella.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentti kirjoittajalle: Järkevä pyöräilijä ei tietenkää kaahaa varomattomasti oikealle kääntyvän auton oikealta puolelta. Todella ärsyttävää on kuitenkin autoilijoiden huono vilkun käyttö. Minusta näyttää, että alle puolet Helsingin autoilijoista panee vilkun päälle silloin kuin kuuluisi, eli selvästi ennen käännöstä.
Ilmoita asiaton viesti
Olli, suuri osa autoilijoista ei todellakaan käytä vilkkua oiken tai ei käytä ollenkaan. Jos vilkku pistetään päälle silloin kun käännetään rattia, se on liian myöhään.
Ilmoita asiaton viesti
Pyöräillessä kannattaa kuitenkin muistaa kuka aina voittaa, kun pyörä ja auto törmäävät. Joskus ajattelen, että naisena se on helpompi tajuta, koska tietää, että aina on joku, joka on voimakkampi: nainen ei voi koskaan olla maailman vahvin ihminen 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni pyöräilijöiden pakottaminen autotielle on yksi typerimmistä liikennesäännöistä. Polkupyörä on huomattavasti moottoriajoneuvoja hitaampi, mikä aiheuttaa liikenteen ruuhkautumista, ja törmäystilanteet ovat poikkeuksetta aina hengenvaarallisia pyöräilijälle.
Lisäksi polkupyörästä puuttuu muutama oleellinen lisävaruste, mitkä kyllä vaaditaan moottoriajoneuvoilta, eli vilkut ja jarruvalo. Niiden puute vaikeuttaa viestimistä muun liikenteen kanssa ja käsimerkit eivät selvästikkään riitä korvaamaan.
Jalkakäytävällä pyöräilystä ei ole haittaa kuhan vain muistaa huomioida jalankulkijat. Nopeuden alentaminen on pieni hinta paremmasta turvallisuudesta.
Olen opettanut myös lapsilleni että ajakaa mielummin jalkakäytävällä kuin ajoradalla, vaikka se on vastoin sääntöjä. Mielummin sakot kuin sairaalareissu.
Ilmoita asiaton viesti