Sääntelyn purkutalkoot

Pääministeri Juha Sipilä  eduskunnan täysistunnossa 24.6.2015:

 

”Koko hallitus on määrätietoisesti sitoutunut turhan sääntelyn ja byrokratian purkamiseen sekä säädösten sujuvoittamiseen. Tämä on tärkeä osa hallitusohjelmaamme ja koskee kaikkia hallinnonaloja.”

 

Aloitetaan positiivisesti.   Monet varmaan muistavat kuinka autokatsastajat, verottaja, poliisi ja Kela toimivat entisaikaan.  Paljon on tapahtunut parannusta kansalaisen kannalta näillä alueilla.  

 

Paljon on vielä tehtävää sääntelyn ja palvelun parantamisessa.  Kerron yhden esimerkin.

 

Pihassamme oli ”autoteltta”, jossa säilytimme museorekisterissä olevaa autoa.  Teltta oli pihallamme, metrin päässä naapurin rajaa.

Tällainen teltta ei muutaman vuoden käytön jälkeen ole enää kovinkaan edustava.   Niin päätimme, että rakennetaan tilalle autokatos.

 

Kävin esittelemässä tätä ajatusta rakennusvalvontaan.  Vastaus oli:  tarvitaan rakennuslupa.  Onneksi siihen löytyi oiva ratkaisu ”Sähköinen rakennuslupahakemus”.

 

Kun kerran rakennuslupa tarvitaan, ajattelin, että tehdään kunnon autotalli.   Löytyi sopiva, elementtivalmisteinen kahden auton teräshalli.  Se voidaan koota paikalla, ilman nosturia, joko sepelipohjalle tai betonilaatalle.

 

Ajattelin että tämähän on helppo juttu, tasataan vain tuo teltan pohja sepelillä ja kasataan siihen tuo talli.  Teltta purettiin ja pohjaa tasattiin. 

 

Juhannuksen jälkeen 28.6. jätin sähköisen hakemuksen.  Kuvittelin, että tämä olisi läpihuutojuttu, kun kerran terästalli on tehdasvalmisteinen, rakennusinsinöörin suunnittelema ja CE-merkinnällä  varustettu.

CE-merkintä on valmistajan ilmoitus siitä, että tuote täyttää sitä koskevat Euroopan unionin vaatimukset.  Kuvittelin, että tämä riittäisi takaamaan laadun myös oman kuntani rakennusvalvonnalle.  Olin väärässä.

 

Sähköiseen rakennuslupahakemukseen ei reagoitu mitenkään (muutoin kuin niin, että kirjallinen on heille helpompi).  Kun otin yhteyttä puhelimitse elokuussa, sain kuulla, että tähän hankkeeseen tarvitaan pääsuunnittelija, joka vastaa tästä hankkeesta.  Pääsuunnittelijaksi kelpaa vain rakennusalan ammattilainen, joka on rakennusvalvonnan hyväksymä, vähintään kokenut rakennusmestari tai rakennusinsinööri.  Kun kysyin, mikä tehtävä tällä pääsuunnittelijalla on, vastaus oli selkeä, hän vastaa hankkeesta.   Kiinteistön omistajalleko tai hallin rakentajalle ei siis jää vastuuta?

 

Tässä hankkeessa pääsuunnittelijan oli piirrettävä vain asemapiirustus.  Minulla meni n. 10 minuuttia sähköisen asemapiirustuksen tekoon kaupungin tonttikartan pohjalle.

 

Kun talli oli tarkoitus tehdä, naapurin suostumuksella, rajasta 1 metrin päähän, paloturvallisuus tuli eteen.  Rakennuslupavalmistelija vaati palomuuria vaikka Ympäristöministeriön ohjeen mukaan olisi riittänyt paloluokka EI30.   Ei auttanut muuta kuin siirtää talli 2 m päähän, jonka lupavalmistelija hyväksyi pitkän harkinnan jälkeen.   

 

Tehdasvalmisteisen, muutamassa tunnissa koottavan teräsrakenteisen elementtitallin rakennusluvan käsittely kesti 4 kk 27 päivää.

 

*********** 

 

Tämän päivän HS kolumnissaan Antti Blåfield käsitteli aihetta ansiokkaasti. Toivottavasti joskus päästään siihen, että virkamies ymmärtää olevansa ”civil servant”  eli sanan mukaisesti siviilien palvelija.  Virkamies on toki yhteisen edun valvoja, mutta kuinka esimerkiksi ”yhteinen etu” toteutui yllä olevassa esimerkissä.  Se on epäselvää.

MattiVillikari1
Sitoutumaton Espoo

Elämäntyöni olen tehnyt it-alalla pankeissa, maksujenvälitysjärjestelmien suunnittelijana. Eläkkeellä ehtinyt seilata kerran Suomen ympäri ja seitsemän kertaa purjeveneellä Atlantin yli. Harrastan myös torveilua, soitan kornettia kahdessa puhallinorkesterissa.

Kirjoitukseni ovat pelkästään omiani, kun kukaan minua viisaampi ei ole antanut lupaa kirjoittaa omiaan. Joskus esittämäni ajatukset ovat kummallisia, jopa omastakin mielestä. Joskus jopa vastoin yleistä mielipidettä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu