Avoin kirje Nato-option kannattajille

Ensinnäkin haluan kiittää siitä, että pidätte tärkeänä sitä, että saamme tarvittaessa apua kumppaneiltamme.

Uskon, että edustatte ylivoimaista enemmistö Suomen kansasta. Valitettavasti väärin tehdyt mielipidetiedustelut osoittavat, etteivät suomalaiset muka pitäisi puolustusliittoa tarpeellisena ja luottaisi sen apuun.

Valtaosa päättäjistä uskoo jäsenyyden puolusliitossa olevan Suomen edun mukaista. Liittymistä ei vaan ole pidetty ajankohtaisena ”juuri nyt”. Tämä ajanmääre, ”juuri nyt”, on vinkeä. Kuinka pitkälle tulevaisuuteen ”juuri nyt” menee? Siinäpä on filosofeille pohtimista.   Joka tapauksessa ne, jotka ovat liittymisajankohdan noin ilmoittaneet, ovat ilmeisesti  liittymisen kannalla.  Kannattajia olisi siten valtaosa poliitikoista, en ole vielä kuullut yhdenkään kansaedustajan ilmoittavan ehdotonta kielteistä kantaansa.  Edottomalla tarkoitan, ettei missään olosuhteissa puolustusliiton jäsenyys olisi Suomen edun mukaista.

Tämä Nato-optio on eräänlaista piikoleikkiä.  Naton kannatus voidaan pistää piioon option taakse.  Se piilo on hieman samankaltainen kuin jäniksen pää pensaassa, korvat näkyy.

Hyvät Nato-option kannattajat,  kertokaa rehellinen mielipiteenne ilman ehtoja, ei Venäjä siitä pahastu jos kannatatte Suomen  jäsenyyttä  demokraattisten länsimaisten valtioiden puolustusliitossa, siihen teillä on täysi oikeus.  On hyvä muistaa, että kannattaminen on eri asia kuin jäsenyyden hakeminen, siitä päättää valtiojohto silloin kun on oikea aika. Ehkä se ei ole ”juuri nyt” mutta milloin, sen valtiojohto tietää parhaiten.

Palautetaan vielä mieleen miten Paasikivi toimi kun päätettiin YYA sopimuksesta. Hän uskalsi tehdä päätöksen vastoin enemmistön mielipidettä. Kansaäänestyksessä YYA olisi tyrmätty murskaluvuin.

MattiVillikari1
Sitoutumaton Espoo

Elämäntyöni olen tehnyt it-alalla pankeissa, maksujenvälitysjärjestelmien suunnittelijana. Eläkkeellä ehtinyt seilata kerran Suomen ympäri ja seitsemän kertaa purjeveneellä Atlantin yli.

Kirjoitukseni ovat pelkästään omiani, kun kukaan minua viisaampi ei ole antanut lupaa kirjoittaa omiaan. Joskus esittämäni ajatukseni ovat kummallisia, jopa omasta mielestänikin.