Keskustelu Natojäsenyyden laittomuudesta ja isäntämaasopimuksesta jatkuu
Kun kirjoitin kommentin https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/maurinygard/onko-tama-laittomuuden-huippu/#comment-3773463
Mauri Nygårdin blogiin, hän vastasi minulle näin:
Uusi kommenttiVastaus kommenttiin: #3773463Villikarille 7.11.2022
Uudistan aiemmin kirjoittamani, mm. kommentin 3390. Väännän kuitenkin vielä rautalangasta, miten TA-liitteen pykälä tarkoittaa joukkojen tukemisen ohella myös joukkojen maahanpääsyä. Tai ainakin Nato voi sen niin tulkita. Isäntämaasopimuksen mukaan tavanomaista vaikuttaa olevan, että tuesta sovitaan porukalla ennen maahantuloa, jolloin myös Naton operaatioon joukkoja lähettävät maat ovat mukana, ja silloin laaditaan myös yksityiskohtia täsmentäviä sopimuksia. Erikoistapauksissa maahan voidaan sitten kuitenkin tulla tuesta etukäteen sopimatta ja myös isäntämaan mielipidettä kysymättä.
Joukkojen tukeminen ja maahan päästäminen/tuleminen ovat siis paljolti sama asia, sillä maahan saapuminen edellyttää ainakin jonkinasteista isäntämaan tukea. Lentokenttäkin merkitsee jo sinällään isäntämaan antamaa tukea, eikä lentokentälle tulla ilman muuta teknistä ja ihmistenkin antamaa tukea. Kalusto ja sotilaat tarvitsevat heti myös tilaa olla ja sijoittua isäntämaan kamaralle tai aluevesille, siis isäntämaan tukea. Kun liitteessä TA on yleinen pykälä, miten siitä tuesta sovitaan tai tukea vaaditaan, niin se koskee samalla myös maahan saapumista.
On huomattava, että isäntämaasopimus on laadittu Nato-maiden sisäiseen käyttöön. Ei joukkojen siirtyminen toisen Nato-maan sisälle ole kovinkaan suuri asia ja useinhan se onkin toivottu tapahtuma. Joukkoja tulee ja menee. Jos ei ole aikaa tai tietoyhteydet ovat poikki tai isäntämaa on sekasortoisessa tilassa, niin Nato voi tulla pelkästään omalla päätöksellään ja vaatii samalla isäntämaalta sellaista tukea kuin on saatavissa. Liite teknisistä järjestelyistä (TA) kertoo siis myös, miten maahan saavutaan.
Lisäksi jo pelkästään se, että isäntämaasopimuksessa ei kielletä mahdollisuutta, että Naton joukkoja tulee pelkällä Naton ilmoituksella (ja vaativat tukea), antaa mahdollisuuden joukkojen saapumiseen pelkällä ilmoituksella. Nato tulkitsee. Eivätkä Suomen nykyiset kenraalit muutenkaan pane äkkitilanteessa Natolle vastaan. Vuonna 2016 USA testasi, miten Suomeen voi saapua harjoittelemaan omalla ilmoituksellaan, tai pyynnöllään, jos kauniisti sanotaan.
Villikarille tiedoksi, että Naton puolustusorganisaatio ja Suomi mukana hävisivät tänä vuonna Afganistanin sodan. Noin 20 vuotta oltiin siellä Pohjois-Atlanttia puolustettu. Ihmisten kannattaa katsoa kartalta, missä Afganistan sijaitsee. Nato on Pohjois-Atlantin liitto, North Atlantic Treaty Organization.
Villikari haluaa vähätellä isäntämaasopimuksen merkitystä, kuten nyt vähätellään yleisestikin itse Natosopimuksen merkitystä. Ydinaseetkin ovat Suomessa vain kivoja leikkikaluja, joilla voi uhitella Venäjää.
Nimimerkki VilliKari1 ei usko isäntämaasopimuksessa valtiosopimukseen ja laittaa koko sopimuksen maan hallituksen sijasta kenraali Lindbergin nimiin. Villikari ei siis ole lukenut edes sopimuksen kansilehteä.
Kirjassa Näin Suomea viedään (toim. Mauri Nygård 2015) entinen ulkoministeri, suurlähettiläs ja professori Keijo Korhonen toteaa sivulla 17 kyseisestä sopimuksesta seuraavaa:
”Hallituksen olisi syytä vaihtaa juristeja, nykyiset eivät nähtävästi tunne edes kansainvälisen oikeuden alkeita. Wienin sopimuskonvention (…1980) mukaan sopimus (treaty) tarkoittaa valtioiden välistä kansainvälistä sopimusta (agreement), jonka määräykset valtio on hyväksynyt itseään sitoviksi. …Kun kaiken kattavaa yhteistä käsitettä sanalle ”treaty, sopimus” ei neuvotteluissa löytynyt, sopimusvaltiot hyväksyivät sopimuksiksi noin 15 eri käsitettä ja ilmaisua. Niiden joukossa on nimenomaan ”mutual understanding”.
Villikari kirjoitti vastauksena kommenttini tekstiin ”Isäntämaasopimuksessa on kolme osapuolta: kaksi Naton organisaation haaraa ja Suomen hallitus” seuraavasti:
”Höpöhöpö, ei pidä paikkaansa. Kysymys ei ole Suomen valtion sopimuksesta, jossa osapuolena olisi Suomen hallitus. Jos tämä olisi sopimus, missä ulkopuoliselle taholle luovutetaan merkittävä määräysvalta, se tarkoittaisi perustuslain 95 pykälän mukaan lain säätämistä peruslain säätämisjärjestyksen mukaisesti. Puolustusvoimien komentajan, Jarmo Lindbergin allekirjoittama muistio ei muuta Suomen perustuslakia millään tavoin.”
Villikari on siis pahasti hakoteillä. Isäntämaasopimus rikkoi mielestäni perustuslakiamme noin 12 perusteella. Siitä kirjoitin kirjassamme. Itse laki ei tietenkään muuttunut miksikään sitä rikottaessa. Menettely oli törkeä kuten EU:n, markan ja nyt itse Nato-jäsenyyden tapauksissa. Kysyinkin otsikossa, että onko nyt saavutettu laittomuuden huippu?
Vetoaminen Kaikkoseen on suorastaan hupaisaa. Miksi ei häntä ylemmäs kuten Sauli Niinistöön, Zelenskyihin, Ihor Kolomoiskyihin tai Joe Bideniin? Muun muassa näiden tahdon mukaanhan Suomessa toimitaan, tosin median välittäminä.
Sitten on vielä tämä englanninkielen tulkinta.
En todellakaan ole kielten tuntija, mutta en ymmärrä Villikarin kommenttia ”No ei kyllä kerro” toteamukseeni, että
”Pykälä kertoo kuitenkin vain sen, että Suomen ei tarvitse ulottaa tukeaan maan rajojen (territory) ulkopuolelle.”
Villikari ei voine tarkoittaa, että tämän pykälän perusteella Suomen kuuluu tukea Naton joukkoja myös maan rajojen ulkopuolella? Kiistanalainen lausehan on seuraava:
” upon NATO declaration, the HN will provide HNS in order to fulfill all actions necessary to support allied forces in its territory.”
Pronomini ”its” on yksikkömuodossaan ja viittaa isäntämaan HN, ei Naton (allied forces) alueeseen. Emme siis ole sitoutuneet kahdeksan vuotta sitten tämän pykälän perusteella tukemaan Natoa ympäri maapallon, vaikka Afganistanissa olimme Naton mukana ja nythän tuemme Naton proxy-sotaa Ukrainassa. Natoa varten kai olemme myös hankkimassa isoja sotalaivoja, korvetteja, kustannusarvioltaan 1,3 mrd euroa. Suomen vesillä sellaisilla ei tehdä sotatilanteessa juuri mitään.”
Mauri Nygård saa tulkita Suomen perustuslakia aivan kuten haluaa. Jos Nygård pitää valtiojohtoamme ja oikeuskansleria epäpätevinä, se on hänen asiansa. Eipä siihen muuta voi sanoa kuin että ”entä sitten”.
(lihavoinnit blogistin)
Tässä mennään jo komiikan puolelle:
xxxxxxxxxx
”En todellakaan ole kielten tuntija, mutta en ymmärrä Villikarin kommenttia ”No ei kyllä kerro” toteamukseeni, että
Pykälä kertoo kuitenkin vain sen, että Suomen ei tarvitse ulottaa tukeaan maan rajojen (territory) ulkopuolelle.”
xxxxxxxx
Sen kyllä uskon ettei Nygård ole kielen tuntija mutta looginen päättelykykykin auttaisi.
”Joukkojen tukeminen ja maahan päästäminen/tuleminen ovat siis paljolti sama asia,” No ei ole.
Jos kirjoitetaan, että tukea annetaan Suomen alueella, se ei tarkoita että maahan voi saapua omalla luvalla puhumattakaan, että tukea annettaisiin ”ympäri maapalloa”.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos kirjoitetaan, että tukea annetaan Suomen alueella, se ei tarkoita että maahan voi saapua omalla luvalla puhumattakaan, että tukea annettaisiin ”ympäri maapalloa”.”
Riippuu tietenkin minkälainen poliittinen johto on maassamme. YYA sopimuskin oli Neuvostoliiton mukaan Suomea velvoittava. Tosin silloin Kekkonen piti kiinni siitä, että Suomi teki omat tilanneanalyysinsa.
Suomessa on melkoinen henki noussut tämän Ukrainan sodan yhteydessä. Riittäisikö maamme poliittisen johdon kantti sanoa, ettei Suomen maa-alue ole käytössä Ukrainan sotaa seuraavaa yhteenottoa varten?
Ennen Suomi piti itseään neutraalina ja halusi pitää vakaana linjana sen, ettei Suomi (alueena) muodosta uhkaa Venäjälle päästämällä muita uhkaamaan Suomen maa-alueen kautta Venäjää (tai ennen Neuvostoliittoa). Tämä haluttiin pitää selkeästi esillä myös Moskovassa. Toki siinäkin oli mahdollisuus suhteiden horjumiseen, jos idästä oltaisiin liian kärkkäitä Suomen syönnissä. Eli oli idän villi-karhun oma etukin pitää rintama vakaana.
Tukea on annettu Suomen resursseihin nähden ympäri maailmaa. Miljardi meni Afganistaniin. Nyt tuki Ukrainalle lienee salaisempaa. Mitä siitä on saanut tavallinen suomalainen?
Mitä tulee ulkolaisten päästämiseen maahamme, niin voi sanoa, että jo nyt maailmalla puhutaan viitaten johonkin sisäpiirin lähteisiin siitä, että Suomi olisi ottamassa Naton ydinaseita uhkaamaan Venäjää. Tätä kiistetään kenraalien ja myös Niinistön suilla. Sanotaan, että ydinaseita ammutaan kauempaa, eikä niiden sijoittaminen Suomeen ole tarpeen. Riippumatta kuka tällaista ”uutista” on levittänyt, mutta torjumalla levinneitä huhuja, siinä samalla epäsuorasti uhataan Venäjää. Taitaa olla tarkoituksellista. Eikös se Natoon liittymisen nähnyt povariennustaja (vai sisäpiirin syväkurkku) Risto E. J. Penttilä esittänytkin jotain tällaista mallia? Nato-option jälkeen onkin jo ydinase optio.
Olisiko sittenkin parempi elää vakaan suhteen kanssa, jonka horjuttaminen ei olisi Venäjän etu? Nyt Suomi pyrkii olemaa aloitteellinen. Tässä toimitaan läntisten intressien eduksi, ei kansallinen etu edellä. Toivottavasti on olemassa plan B sen varalle, jos Naton käy huonosti Ukrainassa tai amerikkalaisten poliittisissa piireissä.
Nostan Villikarille vilpittömästi hattua. Häntä selkeästi perirehellisenä suomalaisena kaivelee Natoon liittymisen moraaliset ja oikeudelliset puolet.
Ilmoita asiaton viesti
”Riittäisikö maamme poliittisen johdon kantti sanoa, ettei Suomen maa-alue ole käytössä Ukrainan sotaa seuraavaa yhteenottoa varten?” Riippu paljon siitä missä tuo yhteydenotto tapahtuu. Jos Venäjä hyökkäisi Viroon, todennäköisesti Nato saisi käyttää aluettamme Viron puolustamiseen, Naton jäsenenä asia olisi aivan selvä, meitä velvoittaisi 5.artikla.
”niin voi sanoa, että jo nyt maailmalla puhutaan viitaten johonkin sisäpiirin lähteisiin siitä, että Suomi olisi ottamassa Naton ydinaseita uhkaamaan Venäjää.”
Naton ydinaseita on kuudessa eri tukikohdassa: Belgiassa, Saksassa, Hollannissa, Turkissa sekä kahdessa paikassa Italiassa. Vaikka en ole tämän alan asiantuntija, väitän, ettei Natolla ole tarvetta sijoitta ydinaseitta Suomeen (rauhan aikana) koska niitä ei ole sijoitettu Baltiaan eikä Puolaankaan.
Ei ole mitään tarvetta varastoida taktisia ydinaseita lähelle Venäjän rajaa koska esim. hävittäjäkone voidaan varustaa ilmasta maahan -ydinkärkiohjuksilla. Ballistiset ydinohjukset lentävät helposti nykyisistä sijoituspaikoistaa Venäjälle ja aivan varmasti niihin on jo kohteetkin ohjelmoitu.
Tilanne muuttuu täysin silloin kun Venäjä on käynnistänyt sotatoimet johonkin Natomaahan (ja jos olemme silloin Naton jäsenmaa).
Ilmoita asiaton viesti
Nato-kammoisilla tiltuilla on yksi yhteinen piirre: Jos tosiasiat eivät vastaa omaa mielipidettä, tosiasiat väistykööt. Jos ei muuten, niin mahdollisimman kieroilla ja vääristellyillä tulkinnoilla.
Tuohon tulokseen olen tullut seurattuani blogikeskusteluja tästä aiheesta US-Puheenvuorossa vuodesta 2014, jolloin tuo Suomen ja NATOn välinen isäntämaasopimus eli yhteisymmärryspöytäkirja, ’Memorandum of understanding’, laadittiin. Ensimmäinen tuota isäntämaasopimusta tällä palstalla vääristellyt blogisti oli EU- ja NATO-vastaisen Itsenäisyyspuolueen puheenjohtaja Antti Pesonen. Vääristelyperinne näyttää jatkuvan, mistä Nygårdin blogi oli oiva näyte.
Ilmoita asiaton viesti
Nato-kammoisilla tiltuilla on yksi yhteinen piirre: Jos tosiasiat eivät vastaa omaa mielipidettä, tosiasiat väistykööt. Jos ei muuten, niin mahdollisimman kieroilla ja vääristellyillä tulkinnoilla.
Toisaalta, tälle skepsismille on relevanssia.
On totta, että monien säädösten ja sopimusten säätöpohja voi jäädä käytännössä sen verran kapeaksi, että korjauksia tehtävä, säädöksiä kohtapuoleen rukattava… ja sopimuksista ehkä jopa sanouduttava piankin irti.
Reaalioloisen rakentelun joustavoittamistarpeen ymmärtää, tosin siinä kun joustavuutta on tullut mukaan kuvioihin, näitä mahdollisuuksia käytellään myös toiseen tapaan.
Muutama päivä sitten oli artikkeli jossain, missä nostettiin esille tuotteiden ja palvelujen todellinen hinta, joka ostohetkellä ei välttämättä käy kovin selväksi, kuluttajalle.
Mitä itse seuraillut näitä, niin jokainen muutos joka tehdään, tai päätös, on suhtautumisen puolesta oltava mieluusti sellainen, jossa spekuloidaan tai arvellaan siitä, mitä tulevat olemaan jatkot.
Myynnillisyys kun koskee yhä enemmän myös asioita, ja taitavemmin… entistä paremmin ja tarkemmin on tarvetta häivyttää se, mihin kokonaisuuteen jokin muutos liittyy, tai liittyykö johonkin muutokseen samalla jotain merkittävän kielteistä puolta.
Päinvastaista harhauttamista on korostaminen, jos lisää myyntiä.
Näissä on todellakin oltava tarkkana. Jos virallisesti pyrkii laskemaan valveutuneisuuden määrää yhteiskunnassa, jota katsotaan demokraattiseksi… voidaan ehkä puhua antidemokraattisista keinoista.
Dissaamisen, tai suhteettoman korostuksen, voisi joissain tapauksessa ehkä yhdistää selkeämmin harhaanjohtavaksi markkinoinniksi. Jotain maalitukselle ominaista laajuutta jos liittää näihin… menisi ehkä nykyhetkeen jotenkin päivittyneemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Vii-mei-sen kerran minä sanon sinulle, Matti: älä ruoki näitä! (Ei todellakaan maksa vaivaa…)
Ilmoita asiaton viesti
Villikarissa voi olla jotain, mitä et ole vielä havainnut. Voi vielä yllättää.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko Mauri Nygård niin kettumainen, että kirjoittaa ihan tarkoituksella ja tietäen täyttä skeidaa ja naureskelee sitten kun uskon, että hän tarkoittaa mitä kirjoittaa.
Voihan olla, että olen selättänyt tässä ottelussa Maurin 5-0 ja nyt hän nuolee tappiotaan eikä enää kehtaa tulla areenalle kun voi tulla vielä enemmän turpaan. Uskon että Maurin puutteet logiikassa ja englanninkielessä ovat tulleet riittävästi toteen näytetyksi, M.O.T.
Ilmoita asiaton viesti
”Nimimerkki VilliKari1 ei usko isäntämaasopimuksessa valtiosopimukseen ja laittaa koko sopimuksen maan hallituksen sijasta kenraali Lindbergin nimiin. Villikari ei siis ole lukenut edes sopimuksen kansilehteä.”
Nygård on oikeassa, kyllä sopimus sitoo Suomen Hallitusta, mitä edustaa Puolustusministeriö.
”The Government of the Republic of Finland, represented by the Ministry of Defence (MoD) as well as the Headquarters, Supreme Allied Commander Transformation (HQ SACT) and the Supreme Headquarters Allied Powers Europe (SHAPE), hereinafter referred to as the Participants. THE PARTICIPANTS HAVE REACHED THE FOLLOWING UNDERSTANDING:”
Sitävastoin Nygårdin tulkinta siitä, että tämän sopimuksen nojalla maahamme voi tulla vieraita sotajoukkoja ilman Suomen Hallituksen lupaa, tarkoittaisi merkittävän määräysvallan luovuttamista Natolle. Siinä tapauksessa sopimusta koskeva laki olisi pitänyt hyväksyä Eduskunnassa perustuslain säätämisjärjestyksessä, eikä suinkaan Jarmo Lindbergin allekirjoituksella.
Arvostan Mauri Nygårdin taistelua, hän on todellinen ”surullisen hahmon ritari” kun hän haastaa lain tuntemuksellaan Suomen Hallituksen. Nygård: ”Isäntämaasopimus rikkoi mielestäni perustuslakiamme noin 12 perusteella”
Ilmoita asiaton viesti