Madonluvut Länsiradalle
Harvoin, jos koskaan, saa lukea näin perusteellisia perusteluita johonkin julkiseen hankkeeseen. Tähän pystyy blogisti Tapio Siivonen, jonka perustelut ovat aivan omaa luokkaansa, tässä olkaa hyvä:
Länsirata on vuoristorata
Taloutta turmelevalle tunnin junalle
Nyt on vedettävä hätäjarrusta
Länsirata on rahanielu
Se on musta aukko,
imee ympäriltään varoja tienpidosta,
terveydenhuollosta ja soterahoituksesta
Länsirata on luontoa turmeleva.
Länsirata asettaa muun Suomen eriarvoiseen asemaan,
kaikki maksaa, harvat hyötyvät.
Länsirata lisää velanottoa ja korkomenoja
ja valtion omaisuudenmyyntitarvetta.
Länsirata on turha
Länsiradalle ei riitä matkustajia eikä tavaraliikennettä.
Länsiradan alkuperäinen idea on jo vesittynyt
Länsirata Oy ei ole sovelias ei-julkisena rakennuttaja
Kai tämän hankkeen tarpeettomuus tuli näin todistettua.
PS: Entä jos tehtäisiin vaan Lohjan puolentunnin juna?
Lohjan puolentunnin junassa saattaisi olla järkeä, jos se tehtäisiin todella lähiliikennetarkoituksiin. Nyt se ei sellainen ole.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunnin-juna-hallitus-yrittaa-huijata-herkkauskoisia/
Turun tunnin junaa voi vastustaa kansalaisaloitteella.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
X
Ilmoita asiaton viesti
Olen aikaisemmin sanonut saman mutta toista: jos kaikki se energia joka on laitettu tämän hankkeen moittimiseen olisi käytetty johonkin positiiviseen, Suomi olisi paljon parempi paikka.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Orpo olisi kotoisin Mikkelistä, ratahanke olisi jo rakennusvaiheessa. Nyt vaikuttaa että kysymys on on enemmän Orposta kuin radasta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän siinä Orvon härskeilystä on kysymys.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/
X
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa – savolaisella kieroudella homma olisi hoidettu jo aikaa sitten eikä kukaan edes olisi huomannut urputtaa vastaan.
Varsinais-suomalainen suoruus ja avoimuus on handikäppi poliitikolle.
Ilmoita asiaton viesti
Puuttuu vielä se rehellisyys listastasi.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-bluffijuna-oy/
Kansalaisaloite on siis täällä allekirjoitettavissa.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
X
Ilmoita asiaton viesti
Niin tietysti, mutta miksi ihmeessä Turun tunnin junaa pidetään turkulaisten etuna. Mielestäni se on palvelee myös hesalaisia, ja voihan joku savolainenkin mahtua mukaan.
Tästä tuli mieleen anekdootti: Radiossa oli kait joskus 50-luvulla olhjelma nimeltä ”Pikkuparlamentti”, jossa merkittävät henkilöt puhuivat ajankohtaisista aiheista. Kerran ruodittiin Helsinki-Turku pikatien tarpeellisuutta. Siihen Hertta Kuusisella oli vankka mielipide: ”Ei sitä tarvitse kuin herrat autoilleen”.
Pikatie kuitenkin rakennettiin, tehtiinkö kannattavuuslaskelmia, sitä en tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä niitä perusteluita on:
”Vaikeassa taloustilanteessa kamppailevaa ylivelkaantunutta Suomen valtiota ei saa rasittaa miljardien ratahankkeella, johon ei ole taloudellisia edellytyksiä ja joka toteutuessaan lisää koko Suomen tie- ja rataverkon korjausvelkaa. Valtion omaisuuden myyminen hankkeen vuoksi kiihdyttäisi velkaantumista osinkojen ja omaisuustulojen menetyksien muodossa, kun rahat suunnattaisiin yksinomaan liiketaloudellisesti kannattamattomaan hankkeeseen.
Kaikilla talousmittareilla kannattamattomaksi osoitetun hankkeen ekologisuuskaan ei kestä tarkempaa tarkastelua ja täysin uusi linjaus osoittautuu ympäristövaikutusten arvioinneissa ympäristön kannalta hyvin vahingolliseksi.
Nopeasti kulkeva juna vie huomattavasti enemmän energiaa, eikä itse radan rakentaminenkaan koskemattomaan luontoon ole varsinainen ympäristöteko. Uusi vain henkilöliikennettä palveleva ratalinjaus tekisi uuden mittavan haittakäytävän vieden satoja hehtaareja maata, syntyviä ylijäämä maamassoja unohtamatta. Teräksen ja betonin valmistamisen hiilijalanjälkikään ei ole miljardeja maksavassa hankkeessa mitättömän pieni.
Vihreyden sijaan Länsiradan väri on hiilenmusta. Synkkä on tulevaisuus koko Suomelle, kun veroja kiristetään, vain saadaksemme kouralliselle suomalaisia nopeamman mukavuusjunan jo olemassa olevan radan rinnalle.
Edellä olevien ekonomisten ja ekologisten perustelujen vuoksi me kansalaisaloitteen allekirjoittaneet esitämme, että eduskunta ryhtyy välittömästi tarvittaviin toimenpiteisiin suunnitteilla olevan Länsiradan ja sen yhtiön purkamiseksi.
Länsiradalla tarkoitetaan tässä entistä nk. Tunnin junaa eli Espoo-Lohja-Salo oikoradan rakennuttamista/rakentamista, ml. Nunna-Kupittaa, Hajala-Nunna, Salo-Hajala, Espoo-Lohja ja Lohja-Salo rataosat. Rakennuttamisen/rakentamisen Yhtiöllä tarkoitetaan tässä Länsirata Oy:tä.”
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
X
Ilmoita asiaton viesti
”Suomen valtiota ei saa rasittaa miljardien ratahankkeella”
Onko tämä hanke työ- vai materiaaliperusteinen? Minusta siinä valtio ostaa enemmän verotettavaa kotimaista työtä kuin materiaalia (kiskoja ym). Kun rakennusalalla on lama, radan rakentaminen piristää alaa taatusti, vai kuinka?
Oletko värisokea: ”Vihreyden sijaan Länsiradan väri on hiilenmusta.” Vaikka käytettäisiin dieselvetureita, väri on selkeästi vihreä verrattuna autoliikenteeseen.
Perustelut ovat vähän samanlaisia kuin ed. kommentissani Hertta Kuusisella.
Ilmoita asiaton viesti
Mistäs keksit, että minä olisin värisokea?
Meillä on olemassa olevassa infrassa aivan riittämiin korjausvelkaa, jota pitää lyhentää ennen uudishankkeita.
Tätä(kin) ratahanketta on myös Valtiovarainministeriö vastustanut. Meinaatko, että heidänkin perustelunsa ovat kuin Hertta Kuusiselta?
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
X
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaan ettei 50000 kannattajaa saada näillä perusteilla ”Nopeasti kulkeva juna vie huomattavasti enemmän energiaa, eikä itse radan rakentaminenkaan koskemattomaan luontoon ole varsinainen ympäristöteko.”
Ilmoita asiaton viesti
No katsotaan.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
X
Ilmoita asiaton viesti
Sain soiton, jossa todettiin että jos Orpo olisi Mikkelistä, hanketta ei olisi tai se olisi jo Haudattu.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoittaako se että todellakin kysymys on enemmän Orposta kuin ratahankkeesta.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä Orpon mukaan vedit, pyydettiin kommentoimaan sinun sanomaasi . Minä olen puhunut väärinsuunnatusta ratahankkeesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, epäilen kovin että merkittävä osuus tässä on Orpon persoonassa. Jos jossitellaan että Marinin hallitus olisi jatkanut, olisiko Rantaradan oikaiseminen saanut yhtä paljon tunteenomaista suhtautumista.
Ihan vaan vertailun vuoksi täällä on ehdotettu Pori-Haapamäki radan päivitystä. Voisiko sen vastustaminen saada aikaan kansalaisaloitteen?
Kansalaisaloite on sikäli vinkeä, että jos pistäisin aloitteen siitä, että työttömyyspäiväraha pitää olla yhtä suuri kuin palkka, ja sitä pitäisi maksaa niin kauan kuin uusi työsuhde on saatu, olen melko varma, että 50000 kannattajaa tulisi helposti. Tunnin junan vastustamisessa on mielestäni enemmän kysymys Orpon nolaamisesta kuin itse radasta.
Ilmoita asiaton viesti
Turun tunnin junasta / Länsiradasta käytetään myös nimitystä Petterin pikajuna tms. mutta tällaiset versiot eivät ole levinneet laajaan julkiseen käyttöön. Eli ei ole ratahanke Orvon persoonassa kiinni.
X
Ilmoita asiaton viesti
Ketä Petteriä mahdetaan tarkoittaa Petterin pikajunalla? Ei siis Orpon persoonalla ei ole mitään tekemistä hankkeen kanssa, uskoo ken haluaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tottahan Orvon tekemisillä on merkitystä, koska hän ajaa ratahanketta kuin käärmettä pyssyyn. Mutta ei hanke ole kuitenkaan nimeä myöten häneen henkilöitynyt kuten näkyy aloitetekstissäkin.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
X
Ilmoita asiaton viesti
Ensinnäkin Länsirata Oy on taatusti parempi rakennuttaja kuin julkinen sektori.
Toiseksi koko hälinää tämän asian ympärillä olisi huomattavasti vähemmän, jos olisivat alunperin nimenneet projektin:” Länsiradan peruskorjaus”.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän täältä tule selväksi homman nimi. https://www.vahtera.blog/post/tunninjunan-kankkulan-kaivo
Ilmoita asiaton viesti
Ei.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/anttitalvitie/lansirata-on-gaslighting-mita-se-on-lue-ps/
Ilmoita asiaton viesti
Harmi, jos ei Antinkaan teksti sinulle aukene, niin selventäisikö tämä? https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/karirajamaki/kansallisvarallisuus-jaossa
Ilmoita asiaton viesti
Harmi jos sinulle Antin tekstin avainkäsite ei auennut.
Siinä toivossa että se meni sinulta ohi, liitän sen vielä alle.
Kun lukee US:n länsiratahanketta koskevia kannanottoja, niissä heijastuu juuri tuo vaikuttamispyrkimys.
”Gaslighting is an insidious form of manipulation and psychological control. Victims of gaslighting are deliberately and systematically fed false or one-sided information that leads them to question what they know to be true, often about themselves. They may end up doubting their memory, their perception, and even their sanity.”
Ilmoita asiaton viesti
Joo, tuon ymmärrän.
Ydin Antin kirjoituksessa on ”Mikään Länsiradan tai komission raporttien positiivinen väite ei pidä paikkaansa.” Loppu on sumutusta, jonka mainitsin. ”Kansalaiset ovat avanneet silmänsä sumutukselta. Tekemäni Kansalaisaloite kerää allekirjoituksia hyvää vauhtia. ”Loppu Länsiradalle – Taloutta turmelevalle tunnin junalle!”
Ilmoita asiaton viesti