Pohdintaa merioikeudesta ja terrorismista

Olemme saaneet selvityksen Suomen viranomaisilta Hongkongin lipun alla purjehtivan kiinalaisaluksen, Newnew Polar Bearin, liikkeistä Suomenlahdella. Selvityksen mukaan ei enää ole kysymys epäilystä vaan viranmoaisilla on selvä näyttö siitä, että tämä alus aiheutti Balticconnector kaasuputken vaurion.

Kun kiinalaisalus muutama päivä myöhemmin lähti Pietarista, siihen ei saatu yhteyttä eikä sitä voitu pidättää, kun se ei tullut Suomen aluevedelle. Hauska yksityiskohta oli, että pidätyksen olisi voinut tehdä, jos alus olisi harjoittanut merirosvoradio-toimintaa. Niin, tosiaan, infran tuhoaminen on lainmukaan pienempi rike kuin luvaton radioasema-toiminta.

Ei tullut Suomen aluevesille, no ei tullut kun ei ollut asiaa. Muutamia täkyjä viranomaisille (täysin amatöörimäisiä ja jopa laittomia, uskon kuitenkin että kommentoijilla on jopa laillisiakin täkyjä):

  • Jos tämä putkivaurio olisi vaatinut sukellustoimintaa  niin viranomaiset olivat voineet ohjata aluksen joko Suomen tai Viron aluevesille?
  • Jos Suomen ja Viron välillä olis juuri silloin ollut matkustaja-aluksen pelastusharjoitus, alus olisi jouduttu ohjaamaan aluevesille.
  • Jos alukselle olisi ilmoitettu että mahdollinen ajomiina havaittu sen reitillä , tarvittaessa olisi noustu alukselle.
  • Olisiko saatu virka-apua Ruotsilta tai Tanskalta pidätykseen Tanskan salmissa.
MattiVillikari1
Sitoutumaton Espoo

Elämäntyöni olen tehnyt it-alalla pankeissa, maksujenvälitysjärjestelmien suunnittelijana. Eläkkeellä ehtinyt seilata kerran Suomen ympäri ja seitsemän kertaa purjeveneellä Atlantin yli.

Kirjoitukseni ovat pelkästään omiani, kun kukaan minua viisaampi ei ole antanut lupaa kirjoittaa omiaan. Joskus esittämäni ajatukseni ovat kummallisia, jopa omasta mielestänikin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu