Uusi tieliikennelaki
Meinasi aamupala mennä väärään kurkkuun kun luin Espoonlahti-lehdestä uudesta tieliikennelaista, joka tulee voimaan 1.6.2020: ”Pyöräilijän suojatie – Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää”.
Siis RAITIOVAUNUN on väistettävä pyöräilijää!!!!!
Aikanaan kuninkaallisilla ja muilla ylhäisillä oli ”edeskäypä”, jonka tehtävänä oli tehdä tie vapaaksi, että ylhäisyys voi kulkea viivytyksettä, Nyt näyttää, että meille on syntynyt uusi yläluokka.
On hyvin ymmärrettävää, että päälaki edellä kulkevia pitää väistää. Kun tuollainen ohjus etenee 20 km/t, sitä ei hevin saa pysähtymään tieliikennelain edellyttämällä tavalla (Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.) Pitäisikö kaikkien ajoneuvojen jarrut tarkistaa katsastuksella.
Toista on pää pystyssä ajavat sillä jo ilmanvastuksenkin vuoksi, nopeus ei nouse niin suureksi, etteikö pyörää saisi pysähtymään näkyvällä tieosuudella.
Kun kävin hyvin, hyvin kauan sitten autokoulua, siellä opetettiin ryhmittymistä, joka koski kaikkia tiellä liikkuvia ajoneuvoja. Ryhmittymisellä estettiin, ettei kääntyvä ajoneuvo käänny takaa tulevan ajoneuvon eteen. Nyt näyttää, että että tästä hyvästä periaatteesta on luovuttu. Kun tien vieressä on pyörötie ja auto on kääntymässä risteyksessä oikealle, takaa singahtaa eteen polkupyöräilija. Tämä tilanne voitaisiin välttää jos pyöräilijän suojatie olisi niin kaukana risteyksestä, että auto olisi jo kokonaan kääntynyt ja näkyvyys suojatietä lähestyvästä pyöräilijästä olisi esteetön eikä sokeasta, oikeasta takakulmasta. Kuorma- ja rekka-autoilla kääntyminen oikealle on täysin arpapeliä. Joissakin risteyksissä tämä ongelma on onneksi hoidetty liikennevaloilla.
Saako raitiovaunulla mielestäsi ajaa jalankulkijan päälle, jos tämä kulkee merkillä osoitettua suojatietä, vai ovatko pyöräilijät ainoita, joiden tappaminen on sallittu?
Ilmoita asiaton viesti
Ei toki saa junallaan ajaa ihmisten päälle, mutta jos kulkee ”kuulokkeet korvilla päälaki edellä” voisi edellyttää myös itsesuojelun omavastuuta.
Ilmoita asiaton viesti
Ahaa, otsikostasi ”Uusi tieliikennelaki” päättelin virheellisesti, että aiheena olisi uusi tieliikennelaki. Itsesuojelun omavastuu on sinänsä kiintoisaa moraalifilosofiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ok, otsikointi ei vastannut tekstiä, sorry.
Ilmoita asiaton viesti
On varsin kummallista, että tieliikennelakia yleensäkään muutetaan. Ihmiset ovat pääsääntöisesti oppineet ja omaksuneet pitkään voimassa olleet säännöt, joten oletan muutoksista olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ilmoita asiaton viesti
En vastusta sitä, että liikennesääntöjä muutetaan mutta säännöt pitäisi olla tasapuolisia ja niin selviä, että niitä noudatettaisiin ilman lakiakin. Kävelytiellä takaa 20 km tunnin vauhdilla äänettömästi lähestyvä pyöräilijä on aiheuttanut useita vaaratilanteita ja loukkaantumisia. Harvoin tällaista tapausta voidaan edes selvitellä, kun pyörässä ei ole mitään rekisterinumeroa ja kun polkupyöräajoneuvon kuljettaja poistuu paikalta sadatellen ja keskisormea näyttäen.
Onko todella niin, että tämä uusi polkupyöräilijän merkitty suojatie vapauttaa nämä ohjuspyöräilijät kaikesta omavastuusta. En vastusta pyöräilyä yleensä, kuulunhan itsekin tuohon ”pystypyöräijäluokkaan”, jolla on mahdollisuus ja aikaa havainnoida ympäristö.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä erottaa, missä on pyöräilijän suojatie? Katkoviiva asvaltissa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei pelkästään, kyseessä on uusi liikennemerkki ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.”
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke.
Ilmoita asiaton viesti
Juttusi voisi saada lisää informatiivisuutta, jos liität kuvan merkistä:
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L7P195
– Linkki kuvaliitteeseen löytyy lain lopusta.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, sieltähän kuva löytyy. Yritin kovasti liittää kuvaa merkistä vastauskommenttiini mutta taitoni eivät riittäneet.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentteihin ei saa kuvia, mutta itse Puheenvuoroon voi lisäillä.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdistetyllä jalka-ja pyörätiellä jalankulkijan kannattaa kävellä menosuuntaansa vasemmassa reunassa. Näin käppäilijä näkee hyvissä ajoin nämä keskellä menosuuntaansa oikealla etenevät fillariohjukset. Kummallista kyllä suurin osa käppäilijöistä kulkee oikealla johtuen jostain vanhasta säännöstä taajamissa.
Ilmoita asiaton viesti
Minut on varustettu kääntyvällä päällä, joten voin väistää rinnakkaista pyöräkaistaa ajavaa pyöräilijää kääntyessäni oikealle.
Kun ratikka kääntyy keskikaistalta oikealle autokaistan yli, väistääkö oikeaa kaistaa ajava auto?
Ilmoita asiaton viesti
Niin on minullakin, mutta minun pääni kääntyy vain 90 astetta. Vaikka pääsi kääntyisi enemmänkin (et kai väitä olevasi pöllö?) se ei auta koska auton takaosassa on valtaosa peltiä, mikä estää näkyvyyden taakse auton kuljettajan paikalta. Peilitkään eivät näytä pyöräilijää koska ne on säädetty samalle ajoradalle.
”Kun ratikka kääntyy keskikaistalta oikealle autokaistan yli, väistääkö oikeaa kaistaa ajava auto?” Tämä kysymys paljastaa, ettei sinulla taida olla ajokorttia. En tiedä yhtään risteystä, missä tätä ei olisi hoidettu liikennevaloilla.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko Runeberginkadulla, kun on auton menosuunta Mechelininkatua kohti (eli juuri ylittänyt Mannerheimintien). Mielestäni ratikka on ainakin varovainen siinä kohdin, kun se on kääntymässä oikealle päin hallille.
Ilmoita asiaton viesti
Liikenteeseen tarvitaan sääntöjä etenkin silloin kun halutaan, että liikenne toimii. Kun vahinko tapahtuu, mietimme heti mitä sääntöä rikottiin. Jos sääntöä ei löydy, sellainen pitää tehdä.
Onkohan kysymys ”kansanluoneesta” kun haluamme tehdä kaikki oikein ja sääntöjen mukaan. Olen joskus nähnyt ylhäältä kuvattuja videoita kaukoidän suurkaupungeista. Siellä autot, mopot ja riksat kulkevat täydellisessä sekamelskassa eivätkä törmäile. Mahtaako se johtua siitä ettei kenelläkään ole ”etuajo-oikeutta” tai sitten, että se on kaikilla?
Ok, lakeja ja sääntöjä tarvitaan mutta onko niin, että yhteiskunta on vastuussa kaikesta? Talvisessa metsässä kulkemisestakin varoitetaan: ”Ei talvikunnossapitoa” eli tällä ilmoituksella yhteiskunta siirtää omavastuun kulkijalle. Pitäisikö vartioimattomiin tasoristeyksiin lisätä kyltti: ”Radan ylitys omalla vastuulla”. Raaseporissa sellaista olisi tarvittu.
Nyt siis ratikkakuskeillekin tulee uusi velvoite jalankulkijoiden lisäksi, pyöräilijöitä pitää väistää.
Ilmoita asiaton viesti
Matti Viikarille kiitos erinomaisen hyödyllisen teeman esille nostamisesta.
Muutama huomio, liikennemerkeistä laajemminkin.
1. Toivottavasti uusi pyöräilijästä varoittava (A18) liikennemerkki sijoitetaan niin,että siitä on oikeasti hyötyä. Erityisen haastava tilanne on tietysti jyrkästi kääntyvissä risteyksissä.
2. Uusi merkki (B7)?
3. Kiertoliittymä. Uuden tieliikennelain liikennemerkeissä käytetään termiä ”liikenneympyrä” (A27). Onko tämä virhe – itse olin käsityksessä, että nykytermi on kiertoliittymä. Vai onko nimi muuttunut uudestaan?
4. Metkaa, että jalkakäytävä-merkki (D4) on kokenut toisen muutoksen lyhyen ajan sisällä.
Edellisessä uudistuksessa puumerkkinsä liikennemerkkiin pääsi tekemään feministi, joka muutti ”taluttavan” isosen pojasta tytöksi: nainen ohjasi miestä. Nyt ollaan päästy seuraavalle tasolle: merkistä on tehty tyyten sukupuolineutraali.
😆
Ilmoita asiaton viesti
Voin tulla seuraavasta ehdotuksesta Suomen vihatuimmaksi mieheksi, mutta siitä huolimatta kirjoitan ajatuksen julki.
Polkupyörät pitäisi rekisteröidä ja niihin pitäisi liittää näkyvä rekisterinumero kuten muissakin ajoneuvoissa. Tämä johtaisi siihen, että kuljettaja voitaisiin jäljittää helpommin eikä hän enää voisi suojautua anonyymiteettiin, mikä on suurin syy ”fillariraivoon”.
Rekisteröinti toisi valtiolle rutkasti lisää verotuloja https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara:
”Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään MUULLA VOIMALLA tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.”
Näin sähköavusteiselle tai pelkällä lihasvoimalla kulkevalle polkuajoneuvolle pitäisi laittaa suurempi vero kuin polttoainetta käyttäville koska ne säästyvät polttoaineverolta.
Valtiovarainministeriö voi lähettää aloitepalkkion tililleni.
PS: Rekisteröinti koskisi polkuajoneuvoja, joilla ajetaan yli 10 km/t.
Ilmoita asiaton viesti