Vielä lisää koronavapaasta aiheesta ”Uusi tieliikennelaki”
Omituista, ettei uutta tieliikennelakia koskevassa blogissani
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mattivillikari1/uusi-tieliikennelaki/
ollut kommentti herättänyt minkäänlaista polemiikkia. Pidettiinkö sitä niin mahdottomana, etteivät edes autoilua vastustavat ”piipittäjät” vaivautuneet kommentoimaan. Saattaa olla, että se painui huomaamattomaksi kun areenan on vallannut ajankohtaisempi korona-aihe.
En vielä usko sitäkään, että vaitiolo tarkoittaisi hyväksymistä. Tässä siis uusi mahdollisuus nimetä minut Suomen vihatuimmaksi. Toivottavasti ei tule tappouhkauksia. Tässä siis se huomaamaton kommenttiteksti:
*****
”Polkupyörät pitäisi rekisteröidä ja niihin pitäisi liittää näkyvä rekisterinumero kuten muissakin ajoneuvoissa. Tämä johtaisi siihen, että kuljettaja voitaisiin jäljittää helpommin, eikä hän enää voisi suojautua anonyymiteettiin, mikä on suurin syy ”fillariraivoon”.
Rekisteröinti toisi valtiolle rutkasti lisää verotuloja https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara:
”Ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään MUULLA VOIMALLA tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.”
Näin sähköavusteiselle tai pelkällä lihasvoimalla kulkevalle polkuajoneuvolle pitäisi laittaa suurempi vero kuin polttoainetta käyttäville koska ne säästyvät käyttövoimaverolta.
Valtiovarainministeriö voi lähettää aloitepalkkion tililleni.
PS: Rekisteröinti koskisi polkuajoneuvoja, joilla ajetaan yli 10 km/t.”
******
PS2: Suomessa on ollut joskus ammoisina aikoina polkupyörissä rekisterinumero. Oliko se kaikissa ja miksi?
Polkupyörään ei järkevällä tavalla saa mopon kilpeä suurempaa rekisterilaattaa. Näin ollen rekisteröintiin tarvittava merkkitila loppuisi alta aikayksikön eikä numeroita ja kirjaimiakaan olisi tarpeeksi n. sadan miljoonan fillarin rekisteröimiseksi. Itsellänikin on polkupyöriä kotona neljä kappaletta.
Polkupyörät olivat rekisterissä aikana, jolloin niitä tehtiin käsityönä ja sellainen maksoi duunarin usean kuukauden palkan. Nythän niitä saa jo paivän palkalla.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä tunnus, joka olisi muotoa ABC123 riittäisi. Laatta voisi olla neliön muotoinen, jossa kirjaimet ylärivillä ja alla numerot. Fontti pitäisi olla aika suuri.
Tällä yhdistelmällä saataisiin noin 200 miljoonaa eri tunnusta, ehkä se riittäisi?
Rekisterivelvollisuus koskisi vain polkuajoneuvoja, joilla ajetaan suurella nopeudella ( yli 20 km/t) eli lastenpyörät ja pappapyörät eivät kuuluisi joukkoon.
Rekisteröinnillä olisi tarkoitus identifioida polkuajoneuvon kuljettaja. Tilannetta voi verrata siihen, mitä tapahtuisi jos autoissa ei olisi rekisteritunnusta. Käsittämätöntä, miksi yksi ajoneuvoluokka vapautetaan vastuusta liikenteessä. Tunnistus vähentäisi mielestäni merkittävästi ”fillariraivoa”.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelmahan on se, että polkupyörät ovat nykyään nopeita ja niillä ajellaan muusta liikenteestä piittaamatta. Kuvitellaan omat ajokyvyt yläkanttiin. Lienee ajotavassa mausteena myös moraalinen ylemmyydentunto. Kuitenkin on muistettava, että fysiikan lait kahden törmäävän kohteen massan sekä kimmomoduulin suhteen eivät noudata moraalia 😉
Ilmoita asiaton viesti