500000000000
500 miljardia on iso luku, mutta Merkelin ja Macronin ehdotus on itse asiassa merkittävämpi kuin mainitut miljardit. Ehdotus merkitsisi sitä, että EU luopuisi tasapainotetusta budjetista. EU voisi ottaa velkaa ja käyttää rahat tulosiirtoihin (avustuksiin). Toisaalta velanhoitomenot merkitsisivät EU:n budjetin (lähes) kaksinkertaistumista ja vastaavaa jäsenmaksujen kasvua.
Yleensä ehdotusta on tulkittu yrityksenä ujuttaa Eurobondit Corona-kriisin varjolla velkaisten euromaiden ongelmien ratkaisuksi. Angela Merkel on torjunut (yrittänyt torjua) tämän tulkinnan vetoamalla siihen, että nyt (laiminlyötyjen) velkojen maksu jäisi Euroopan Unionin, ei jäsenmaiden, vastuulle. Tämä tulkinta on kuitenkin hyvin ongelmallinen. Euroopan Unionilla ei todellisuudessa ole ”omia varoja”, vaikka Unioni käyttääkin termistöä ”omat varat”, mutta todellisuudessa ne (tullimaksut ja osa arvonlisäveron tuotosta) ovat tulonsiirtoja jäsenmailta. Todelliset omat varat (tai omat tulot) edellyttäisivät, että Unioni saisi suoran verotusoikeuden Unionin alueella – sellaisen kuten (luonnollisten henkilöiden ja yritysten) tulovero Yhdysvalloissa. Nyt kukaan ei tohdi puhua Euroopan Unionin tuloverosta, vaan (ensi alkuun?) puhutaan esimerkiksi ilmaston ja ympäristön suojelun nimellä kulkevista veroluonteisista maksuista.
Edellä esitetyn valossa ei ole ihme, että Merkelin ja Macronin ehdotus on herättänyt vastustusta. On nähty, että ehdotus muuttaisi Euroopan Unionin ratkaisevassa määrin kohti aitoa liittovaltiota. Unioni ei enää olisi taloudellisesti samalla tavalla jäsenvaltioiden holhouksessa kuin aiemmin. Ja totta, jos Merkelin ja Macronin suunnitelma sellaisenaan hyväksyttäisiin, ”saisimme” uuden Euroopan Unionin, joka olisi hyvin erilainen, josta äänestimme 1998. Siksi voi kysyä, riittääkö että Eurooppaministeri Tuppurainen ottaa kantaa asiaan vai pitäisikö kantaa kysyä vakavassa mielessä myös äänestäjiltä.
Merkelin ja Macronin ehdotusta kutustaan nimellä ”Elpymisrahasto”. On kuitenkin hieman vaikea nähdä, että ajatus olisi, että ”rahasto” olisi ainutkertainen (vain Corona”). Siksi toiseksi ainakin itse olen epäluuloinen sen suhteen, että ”elpyminen” olisi mahdollista vain julkisen vallan interventioiden avulla. Euroopan ongelma ei varmaan ole siinä, että julkinen sektori Euroopassa olisi liian pieni tai että julkisen vallan interventiot olisivat liian pieniä/harvinaisia. Pikemminkin päinvastoin. Toki voi vielä lisätä yhden skeptisen kommentin: Corona –kriisi näyttää sittenkin jäävän verraten lyhytaikaiseksi ja siten ”Elpymisrahasto” aloittaisi toimintansa vasta sen jälkeen, kun kriisi on ohi ja talous (ehkä) normaalilla kasvu-uralla.
Toinen syy epäluuloon on siinä, että useat ongelmat, ainakin valtioiden velkaongelmat, ovat kroonisia. Ajatellaan vaikka Italiaa. Italian valtiotalous on ollut lähes aina viimeisen 160 vuoden aikana kriisissä. Ennen ensimmäistä maailmasotaa Italia joutui luopumaan kultakannasta (”senaikaisesta Eurosta”) kahteen otteeseen, velka/BKT-suhde oli 100-150 prosentin välillä (Suomessa vain 10 %) ja nykyinen EMU:n 60 prosentin raja alittui vain sotien jälkeen, kun hyperinflaatio pyyhkäisi Italian julkisen velan lähes nollille.
Espanjan tarina on hyvin samanlainen. Se ei koskaan liittynyt kultakantaan, ja 1883 vaihdettavuus kultaan hylättiin lopullisesti. Valtion velka/BKT suhde oli ennen ensimmäistä maailmasotaa korkeimmillaan 180 % (ja tämäkin ”rauhan aikana, paljon ennen sotaa Yhdysvaltoja vastaa 1898). Kreikka on vielä oma lukunsa velan tason suhteen puhumattakaan siitä, että Kreikan valtio on itsenäistymisensä jälkeen jättänyt velat maksamatta peräti neljä kertaa.
Ei tarvitse olla kovin kyyninen ymmärtääkseen, että Etelä-Euroopan maiden ongelmat eivät tulevaisuudessakaan katoa minnekään; eli tulonsiirtojen suunta tulee olemaa pohjoisesta etelään. ”Rikkaiden” pohjoismaiden kannalta yhtälö ei tunnu kovin houkuttelevalta; elvytysrahastosta hyötyvät Etelä-Euroopan kriisimaat ja Balkanin ja Itä-Euroopan uudet ”köyhät” jäsenmaat. Tulonsiirtojen reitti on vähän samanlainen kuin yksisuuntainen katu.
Ehkä suurempi ongelma kuin Unionin sisäinen tulonsiirtomekanismi on kuitenkin ”Elpymisrahastoon” sisältyvä (implisiittinen) yhteisvastuuperiaate. Velkaiset maat saavat kriisin sattuessa tukea velattomilta mailta. Aiheellinen kysymys tällöin on, miten valtiot reagoivat tietoon siitä, että jokin ulkopuolinen taho ”pelastaa” ne aina, kun ne eivät suoriudu veloistaan. Miksi siis pihistellä menojen suhteen? Kysymys on lähes sama kuin se, joka tulee aika ajoin vastaan rahoitussektorilla. Pitääkö pankit pelastaa vai ei? Jos pankit ”pelastetaan, miten tieto siitä vaikuttaa pankkien käyttäytymiseen (miten tiukkaa kuria pidetään lainamarkkinoilla).
Pankkien osalta on viime vuosina otettu askeleita siihen suuntaan, että vastuu ”pelastamisesta” jäisi ensi sijassa omistajille, mutta valtioiden suhteen oikeastaan mitään ei ole saatu aikaan. Vakaus- ja kasvusopimuksen 60 prosentin velkakatto on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi eikä alijäämäkriteerin ylityksiin ole reagoitu muutoin kuin verbaalisella tasolla. Siksi ajatus yhteisvastuusta ennen sitovia sääntöjä tuntuu kovin arveluttavalta.
Yhteisvastuu poistaa efektiivisesti markkinakurin, mikä on onnetonta siinä mielessä, että markkinakuri on kuitenkin ainoa mekanismi, joka historiassa on hillinnyt vastuutonta velkaantumista. Oiva esimerkki siitä on Yhdysvallat, jossa liittovaltio vielä itsenäisyyden alussa (itsenäisyyssotien 1776-83 ja 1812 jälkeen) otti vastuun osavaltioiden (sota)veloista. Mutta 1800-luvun alussa (vuosien 1837-43 talouskriisin aikana) se kieltäytyi pelastamasta maksukyvyttömäksi joutuneita osavaltioita. Niitä oli kaikkiaan 9 26 senaikaisista osavaltiosta. Kongressin päätöstä on pidetty suurena vedenjakajana Yhdysvaltojen historiassa, koska sen jälkeen ei oikeastaan koskaan ole vakavassa mielessä vaadittu liittovaltiota pelastamaan osavaltiota niiden velkaongelmista (joita toki on ollut esimerkiksi New Yorkilla ja Kalifornialla). Osavaltioiden on ollut pakko tottua ajatukseen, että jos ne epäonnistuvat taloutensa hoidossa, ne ovat ”markkinoiden” armoilla, ja se ”keppi” on ainakin toistaiseksi purrut, koska yksikään osavaltio ei ole joutunut maksukyvyttömäksi.
Syy miksi Kongressi 1843 hylkäsi osavaltioiden pelastamisen, oli ehkä viime kädessä se, että vaikka 1837-43 talouskriisi koskettikin kaikkia osavaltioita, ylivelkaantuneet osavaltiot olivat järjestään sellaisia, joiden velkaantumisen syynä ei ollut itse kriisi vaan liiallinen menojen kasvu (yleensä syynä suuret rautatie- ja kanavainvestoinnit). Tietty analogia on nähtävissä nykypäivään: Italia on kriisissä, mutta paljolti siksi, että maa oli melkein kriisissä jo vuosia (vuosikymmeniä) ennen Coronaa. Jos maan x velkakanta on ”tapissa” normaaliaikana, jollaiseksi ajanjaksoa 2015-19 voi kai kutsua, on selvää, että kriisin puhjetessa pelimerkit ovat kovin vähissä ja kriisiä on ”mahdoton” hoitaa – asia jonka olisi hyvä niiden muistaa, jotka kovasti propagoivat velkarahotteisen elvytyksen puolesta.
Suomessa keskustelu ”Elpymisrahastosta” on ollut perinteisen surkeaa. Poliitikot kiemurtelevat erilaisten kielikuvien takana (”avoin”, ”solidaarisuus”, ”yhteistyöhakuisuus”, ”haetaan uusia ratkaisuja”…) ja sitten on perinteinen ”on liian aikaista sanoa vielä mitään, koska lopullinen ehdotus…”. Sitten kun lopullinen ehdotus on tullut, reaktio on taas se, että ”asia on jo loppuun käsitelty ja asiasta on turha enää väitellä”. ”Suomi on jo itse asiassa jo 1998 hyväksynyt tämän jne…”. ”Suomi sai tavoitteensa läpi” (mitkä ne muuten olivat?). Selkeämpiä kannanottoja on tullut vain perussuomalaisilta ja KEPU:n takametsien miehiltä ja toisaalta Euroopan Unioniin innostuneesti suhtautuvilta plus niiltä, joiden mielestä julkisten menojen kasvattaminen sinällään on kannatettava itseisarvo. Kuvittelisin, että kansalaismielipide Merkelin ja Macronin ”Elpymisrahastosta” on verraten nuiva. Mutta voi aiheesta kysyä, onko (Suomen) kansalaismielipiteellä sittenkään mitään merkitystä. Jos siellä ei ole mitään merkitystä tämän mittaluokan kysymyksessä, mihin sitä sitten tarvitaan?
Viimeksi eilen Kultaranta puheissa komissaari Jutta Urpilainen (sd.) hehkutteli moneen otteeseen yhteisiä arvopohjia. Mutta kun niitä ei ole. Pohjoisen lutherilainen, protestanttinen työmoraali on suoranainen vastakohta etelän puolivallattomalle siesta – meiningille. Muutoinkin kansanluenne täällä mahdollistaa kuvatun kusetuksen kun taas jossain Ranskassa ollaan loputtomiin osoittamassa mieltä, Italiassa hallitukset vaihtuu kulloisenkin mielialan mukaan monesti ns vaalikauden aikana joka ei koskaan ole se koko vaalikausi ….
Ilmoita asiaton viesti
Sinä sanoit sen puolestani:
Katolisissa maissa ei hoideta taloutta kunnolla: Italia, Espanja, Ranska. Saati banaanivaltiot Etelä-Amerikassa tai Filippiinit.
Ortodoksisuus on vielä enemmän muotomenoa, siellä ei edes kirkonmiehet ole totuuden äänitorvina.
Ei niille pidä antaa rahaa lepsusti, vaan holhota kasvu- ja vakaussopimuksen mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Italialaiset eivät ole niin hölmön höveleitä, että antaisivat yhtään ylimääräistä valtiolle. Suomessa ihmiset suorastaan vahtaavat toisiaan, jotta naapuri maksaisi mahdollisimman paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Voi kysyä . Oliko pelkällä ”vappusatasella” vedättämällä saadut ”valtuudet” näin mittaviksi tarkoitetut ?
Eläkeläisen höpö vappusatanen huuhtoutuu viemäreistä alas kun ostovoima katoaa tällä leikillä . Mutta noi esim sdp&vihr ei sitä tajuu tai todennäköisesti eivät välitä . Kunhan itsel hyvät massit laukkaa tilille .
Ja tuossahan tapahtuu devalvaatiota kun rahaa lisätään eussa . Mutta ennemmin etelän herra kansat printti rahaa ottaa vastiikkeetta . Kuin konttaa jossain pellolla 10€/h särkien niveliänsä .
Ilmoita asiaton viesti
Äänestin kyllä muistaakseni 1994.
Ilmoita asiaton viesti
Winston Churchill :
”Paras argumentti demokratiaa vastaan on viiden minuutin keskustelu keskivertoäänestäjän kanssa.”
Ilmoita asiaton viesti
Mistä J. Snellman äänesti 1994? Liittovaltiosta?
Ilmoita asiaton viesti
Saksalainen tutkimuslaitos Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) on laskenut, miten elpymisrahaston 500 miljardia jakautuisivat maittain, jos ne jaettaisiin kansantalouden koon sekä sen mukaan, miten paljon kunkin jäsenvaltion kansantalous on supistunut koronavirusepidemian vuoksi. Suurimman avustuspotin, 107 miljardia, saisi Saksa, joka toisaalta maksaisi velkoja 23 miljardia tätä enemmän. Jos oletetaan, että velat on maksettava vuoteen 2040 mennessä ja korot pysyvät matalalla, tämä voi olla järkevää.
Suhteellisesti suurimpia nettosaajia olisivat Kreikka, Espanja, Italia, Ranska. Suhteellisesti suurin nettomaksaja olisi Puola, jonka talous ei siis ole supistunut kovin voimakkaasti epidemian takia ja jonka pitäisi maksaa kymmenen miljardia enemmän kuin se saisi. Suhteellisesti suurimpiin nettomaksajiin kuuluisi myös Romania, joka on EU:n toiseksi köyhin maa. Ei voi väittää Itä-Euroopan ”köyhien” uusien jäsenmaiden erityisesti hyötyvän elpymisrahastosta.
Suomen osalta maksut ja saamiset menisivät tässä laskelmassa suhteellisen tasan. Suomi olisi kaaviossa saamassa elpymisrahastosta 7,35 miljardia ja maksaisi, tai vastaisi, 700 miljonaa euroa tätä enemmän.
Lähde: Die Welt, Stand: 07:18 Uhr ”Diese Rechnung zeigt, wohin die Merkel-Macron-Milliarden fließen”, https://www.welt.de/wirtschaft/article208234173/Merkel-Macron-Deal-So-werden-die-500-Milliarden-Euro-verteilt.html
Persut ottavat kantaa johonkin muuhun kuin tähän elpymisrahastoon, johon esim. euroero ei vaikuttaisi mitenkään. (Suomen EU-kansanäänestys järjestettiin 1994, ei 1998.)
Ilmoita asiaton viesti
Eihän se tietenkään ”voi” mennä niin, että kaikki saavat ”rahansa takaisin”. Osa voittaa, osa häviää. Olin lukevinani, että Saksa oli saanut leijonan osan tähän mennessä myönnetystä EU-avustuksista. Jotkut ”maat” ovat parempia (ja jotkut huonopia) asvustusten hakijoita. Suomi ei taida olla aivan parhainmillaan tässä.
Ilmoita asiaton viesti
Historia opettaa ja historiaa tunteva opettaa tällä kirjoituksellaan.
Hyvä.
Tuossa taitaa olla epätarkkuutta:
”Velkaiset maat saavat kriisin sattuessa tukea velattomilta mailta.”
Ilmoita asiaton viesti
Venizelos vs. Urpilainen
Ilmoita asiaton viesti
Mistä J. Snellman äänesti 1994? Liittovaltiosta?
Ilmoita asiaton viesti
Olisin äänestänyt puolesta, jos olisi ollut vaihtoehtona.
Ilmoita asiaton viesti
Sosialisteilla on loputon Neuvostoliiton kaipuu ja nostalgia. Mutts miten eläisikään itse tuottamaton yksikkö ilman sitä syöttävää keskusbyrokratiaa…
Ilmoita asiaton viesti
Jälleen totean,ties monennenko kerran että vähälukuisena kansana tässä alati muuttuneissa mm.talousilmiöissä uudistuksineen – mihin meillä on todella varaa ?
Elättää toisia ainaisilla tukipaketeilla,jotka eivät pidä huolta omista talouksistaan – kriiseistä kriiseihin – muistetaan Tasavallan Presidentin sanamuodot yltiöpäisestä velkaantumisesta jopa muiden valtioiden hyväksi ja mitä siitä saamme – maksajan roolin. Tällä menolla Suomi sakkaa !
Ilmoita asiaton viesti
Itse ihmettelen sitä, että valtionjohto voi sumeilematta ottaa kansalaisille velkavastuita kannettaviksi, jopa tuleville sukupolville. Ei normaalissa elämässä voi ottaa vastuita muiden niskaan kannettaviksi, ilman vastuunkantajien suostumusta. Joten ehdottaisin, että jokaisesta velkavastuusta järjestettäisiin sitova kansanäänestys. Jota ennen käytäisiin vapaa julkinen keskustelu velkavastuiden hyödyistä ja haitoista, jotta kansalaiset tietäisivät mihin ollaan sitoutumassa.
Ilmoita asiaton viesti
”500 miljardia on iso luku” Mutta eihän se ole kuin 0.5 amerikkalaista
triljoonaa eli 500000 miljoonaa!
Ja näinkin iso luku tuntuu pieneltä riippuen mihin sitä verrataan.
USAn valtion velka on tällä hetkellä n. 25 amerikkalaista triljoonaa dollaria,
eli 25’000’000 miljoonaa eli 25’000’000’000’000 dollaria. (onko oikea määrä nollia?)
Nyt koronavirus lisää velkaa ainakin 5 triljoonaa dollaria tänä vuonna. Ja Trumpin ”Worl’s Best Economy” on lisännyt velkaa yli triljoona dollaria vuodessa, eli yli kaksinkertaisen määrän mitä Merkel ja Macroni ovat ehdottaneen kertasummana. Vielä kun muistetaan, että USAn väkiluku on ”vain” 350 miljoonaa verrattuna UEn 450 miljonaan, niin 500 miljardia alkaa tuntua pienelta.
Ja parhaatkaan ekonomit eivät ole enää varmoja, kuinka paljon velkaa voi ottaa, kun velan korko on melkein nolla! (Mutta omassa taloudessani ei ole yhtään velkaa tällä hekellä.)
Ilmoita asiaton viesti
Höpöhöpö Loikkanen. FED: n tase on kasvanut viime vuosina paljon maltillisemmin EKP: n taseeseen verraten ja vain toinen näistä hallitsee maailman reservivaluuttana.
Pelkästään Ranska on lisännyt julkista velkaansa yli biljoonalla eurolla vain muutaman viime vuoden aikana, jota on EU: n ja EMU : n taholla katsottu läpi sormien pelle-elvis Marconin yrittäessä jakaa ranskalaisten sössimiset koko muun Euroopan vastuulle.
Ilmoita asiaton viesti
”Merkelin ja Macronin ehdotusta kutustaan nimellä ”Elpymisrahasto”. On Merkelin ja Macronin ehdotusta kutustaan nimellä ”Elpymisrahasto”. On kuitenkin hieman vaikea nähdä, että ajatus olisi, että ”rahasto” olisi ainutkertainen (vain Corona”). On kuitenkin hieman vaikea nähdä, että ajatus olisi, että ”rahasto” olisi ainutkertainen (vain Corona”).”
Ehdotan, että annetaan rahastolle nimi ”Kehitysapurahasto” ja nimetään kehitysapua saavat maat ”kehitysmaiksi”. Katsotaan sitten riittääkö etelän ylpeillä kansoilla kanttia hyväksyä tämä nimitys. Rahoitus rahastolle voitaisiin ottaa perinteisistä kehitystuista, jotka ovat tähänkin asti menneet vain korruption ylläpitoon
Ilmoita asiaton viesti