Ei, ei, ei
Näin Margaret Thatcher aikanaan (1990) kommentoi Komission (Delorsin) ehdotusta vallanjaosta Euroopan unionissa. Ja ehkä nämä sanat sopisivat myös Euroopan komission uuden 27.5 julkaistun Elpymisohjelman arvioiksi.
Se, mikä ohjelmassa eniten hiertää, on järkkymätön usko julkisen vallan talouspoliittisten toimien tehokkuuteen. Eurooppa elpyy vain, jos ”Euroopalle annetaan velkamarkkinoilta lainattua rahaa 750 miljardia euroa”. Ohjelma tietäisi julkisten menojen BKT-osuuden (ja siten myös veroasteen) ennennäkemätöntä kasvua Euroopan Unionin alueella. Mutta eikö Euroopan ongelma juuri ole siinä, että monessa massa julkinen sektori on liian iso ja samalla julkisen sektorin kustannusrasitus on liian suuri? Miten tämä ongelma voi poistua, pahematamalla ongelmaa. On kuin hoitaisi alkoholismia ilmaisella viinalla.
Eivät Euroopan ongelmat kriisin alla 2019 joulukuussa suinkaan johtuneet maailmantalouden liian pienestä kysynnästä (Euroopan näkökulmasta maailmassa on aivan riittävästi potentiaalista vientikysyntää). Ongelma on/oli siinä, että Eurooppa on kykenemätön tuottamaan kilpailukykyisin hinnoin. Kykenemätön tuottamaan high-tech –tuotteita ja kykenemätön tuottamaan suurinta osaa investointi- ja kulutustarvikkeista (”kaikki Kiinasta”). Siinä missä tuotanto kasvaa Kaakkois-Aasiassa 5 % vuodessa, Eurooppa pääsee jatkuvan velkaelvytyksen avulla tuskin yhteen prosenttiin. Eivät Italian ongelmat ratkea julkisia menoja kasvattamalla. Kreikan talous kohentuu Komission lahjoilla yhtä paljon kuin Zimbabwen talous Mugaben aikana.
En voi lakata ihmettelemästä, miten Suomessakin entiset ns. oikeistopuolueet ovat menettäneet tyystin uskonsa markkinatalouteen ja puhuvat kilpaa vasemmiston kanssa elvytyksen tarpeesta. Toki joitain korulauseita kirjaillaan mainoksiin viikko ennen vaaleja, mutta kaikki pyrkimykset edistää markkinoiden toimintaa ja kilpailua ovat jääneet kuolleiksi kirjaimiksi. Sipilän hallituksen aikana yhtikäs mitään ei tehty työttömyyskorvausjärjestelmälle, irtisanomissuojalle, työehtosopimusten yleissitovuudelle, voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen verovapaudelle, julkisten menojen ja verotuksen tasolle, kaupan monopoleille jne. Ei tällaisessa taloudessa saada aikaan minkäänlaista kasvua, vaikka elpymisrahastoja perustettaisiin joka vuosi ja jokaisen laaksoon ja notkelmaan.
Mutta palataan vielä komission esitykseen. Kuten jo aiemmin ounastelin, esitys tietäisi suurta harppausta kohti liittovaltiota. Unioni ei enää olisi sidottu jäsenmaiden ”myöntämiin” tuloihin vaan siitä tulisi finanssipoliittinen toimija, budjetti kasvaisi ”big time”, ja Unioni saisi aidosti omia tulolähteitä, olkoonkin, että ensi alkuun niiden fiskaalinen merkitys olisi lähes olematon. Mutta kun saadaan muovipussit ja digi-kauppa verolle, rajana uusille veroille on enää vain kekseliäisyys (ja sitä poliitikoilla kyllä riittää).
Minusta on jotenkin vastenmielistä, että komission esitykseen on koottu kaikki houkuttimet erilasille sidosryhmille – on rahaa vihreälle taloudelle, maataloudelle, biodiversifikaatiole, Euroopan lääketeollisuudelle ja terveydenhoidolle jne. Mitä tehtäviä kansallisille hallituksille on oikein aikomus jättää, eli mikä on komission ehdotus työnjaosta jäsenvaltioiden ja komission välillä? Nyt tuntuu siltä, että kaikki mahdollinen maan ja taivaan välillä kuuluun sen rooleliin. Pisti muuten silmään, että komissio aikoo panna vauhtia ponnistuksiin veronkierron välttämiseksi EU -alueella. Voisi taas kysellä, kuuluuko tämäkään EU:n rooteliin, mutta enemmän kantaisin itse huoltoa siitä, miten liittovaltiokehityksen jouduttaminen vaikuttaa ihmisten haluun maksaa veroja. Jos arvonlisäveroa nostetaan Suomessa siksi, että autetaan Etelä-Euroopan velkaisia maita elpymään, niin miten motivoidaan kansalaisia edelleenkin maksamaan veronsa nuhteettomasti? Voi olla vaikeaa.
Vaikka puhutaan elpymisohjelmasta, ohjelman painopiste tulisi koskemaan tulevia vuosia. Oikeastaan vain 55 miljardia jaettaisiin kuluvana vuonna. Siksi on vähän vaikea mieltää ohjelmaa päiväkohtaisten Corona-ongelmien hoitajana (oikeasti Elpymisohjelmana) vaan pikemminkin pitkän tähtäimen rakenteellisena ohjelmana Euroopan Unionin toiminnan järjestämiseksi.
Leimallien piirre on silloin yhteisvastuu, ja jos nykyistä rahoitusehdotusta käytetään mallina, implisiittinen lupaus siitä, että vaikeuksiin joutuneet (ylivelkaantuneet) maat pelastetaan ”whatever it takes” –periaatteella. Siitä oireilee selvästi komission ehdotuksen perusteella tehdyt laskelmat, jotka kertovat, että lähes puolet 750 miljardista eurosta (313 9E10€) menee Italialle ja Espanjalle (joiden jäsenmaksuosuus 2019 oli 22.5 %). Arvioita Suomen ”osuudesta” ei ole julkaistu, mutta ei tarvinne tuskin pidätellä hengitystään.
Sinänsä ei ole mitään ihmeellistä siinä, että EU:sta on tulossa entistä selvemmin tulojakomekanismi. Kaikki liittovaltiot jakavat tuloja uudelleen. Yhdysvallatkin. Kyse on vain siitä, miten läpinäkyvää toiminta on ja mikä kannatus tässä toiminnalla on kansalaisten keskuudessa. Olennaista on toki myös, kannustaako omaksuttu tulonjakomekanismi parannuksiin instituutiossa ja politiikkasäännöissä ja sitä kautta pienentyneeseen tarpeeseen jakaa tuloja uudelleen. Kannustaako se välttämään ylivelkaatumista? Kannustaako se muihin rakenteellisiin uudistuksiin? Näistä asioista komission ehdotus on pahaenteisen hiljaa.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Komission mielestä, ongelma on siinä, että ilman EU:n apua, kriisimaiden velkojen hoitokustannukset (korot) nousevat (ilmeisesti liikaa). Toisaalta voi sanoa, niinhän niiden pitäisikin, koska korkojen nousu on ainoa toimiva mekanismi menojen kasvun hillitsemiseksi. Aivan samalla pikavippienkin korkojen (hallinnollinen) lasku on siinä mielessä perverssi toimi, että se kannustaa ottamaan lisää pikavippejä (toivo on vain sen varassa, että korkojen lasku saa velkojen tarjoajat pois markkinoilta, mutta sekään ei ole varmaa).
Mutta ei kai Italian tai Espanjan velkojen määrä suinkaan ole annettu (eksogeeninen). Velkaahan voi vähentää menoja vähentämällä tai veroja kiristämällä. Miksi ei he eivät kiristä verotusta? Molemmissa maissa on kevyempi verotus kuin Suomessa, eli varaa vielä on. On hieman vaikea selittää kansalaisille, että heidän arviolisäveroaan pitää nostaa, jotta Italiassa ja Espanjassa ei tarvitsisi tehdä näin. Ymmärtäisi Unionin intervention, jos markkinat hinnoittelisivat esimerkiksi Italian ja Espanjan velkapapereita väärin. Mutta ei kai niin ole. Se, että velan korot nousevat, johtuu rahamarkkinoilla siitä aivan oikeasta olettamuksesta, että Italian ja Espanjan politikoilla ei ole kykyä ja/tai halua sen paremmin hillitä menojen kasvua kuin kiristää verotusta (tai sitten panna talouteen vauhtia markkinamekanismia parantamalla). Ongelma on kriisimaiden poliitikoissa, Ei Maastrichtin sopimuksessa, ei EU:ssa, ei Suomessa. Eikö ongelma pitäisi poistaa sieltä, missä se on eikä sieltä, missä sitä ei ole?
Samaan hengenvetoon voi yhtyä esille tulleeseen ajatukseen, että elpymisrahastosta tehtäisiin ”vapaaehtoinen”; ne jotka haluavat kuulua siihen, liittoutuvat keskenään. Jottei ajatus olisi aivan absurdi, voisi ajatella, että Unioni jotenkin tukisi rahastoa. Joku ”tyhmä” voisi tietenkin ehdottaa, että uusien hankkeiden sijaan noudatettaisiin vain yksinkertaisesti Maastrichtin (& vakaus- ja kasvu)sopimusta: ei ylivelkaannuta ja pidetään hinta- ja kustannustaso kurissa. Annetaan markkinoiden toimia. Liian yksinkertaistako?
Matti Viren kirjoitti: ”Velkaahan voi vähentää menoja vähentämällä tai veroja kiristämällä. Miksi ei he eivät kiristä verotusta? Molemmissa maissa on kevyempi verotus kuin Suomessa, eli varaa vielä on. ”
Avaatko taloustieteen professorina, mikä vaikutus tuolla (erityisesti veron kiristyksillä) olisi talouskasvuun?
Suomen veroaste 53%, Italian 46 % ja Espanjan 35 %. Ei Italiakaan näytä ihan veroparatiisilta…
Ilmoita asiaton viesti
Kummallista, että kovin harvalle tulee mieleen, että kasvun aika on nyt ohi ja tulisi pelata taantuvan talouden edellytyksillä. Tajuaminen taitaa olla poliittinen mahdottomuus. Liekö jonkinlainen umpikuja useimmiten ollut menneidenkin sivilisaatioiden tuhon syynä.
Ilmoita asiaton viesti
Maailmanhistoria on täynnä sivilisaatioita, kulttuureita tai valtiomuotoja jotka ovat pärjänneet oikein kivasti niin pitkään kuin ollut kasvua on ja sen jälkeen hajonneet kun ei ollut kasvua vaikka eläkkeille. Tai toinen tapa se, että reaalitalouden kasvun hyytyessä omistajat ovat jatkaneet leveää elämäänsä kunnes ympärillä olevat köyhät ovat resetoineet talouden väkivaltaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai se kasvu minnekään ole kadonnut, vauhti vaan on hiipunut. Ongelma on enemmänkin siinä, että ihmiset kuvittelevat kasvun tulevan ”ilmaiseksi”. Mitään ei tarvi tehdä, muuta kuin vaatia ”kansalaispalkkaa”.
Ilmoita asiaton viesti
Pahat populistit ovat pakottaneet hallituksen toisensa jälkeen ottamaan lisää velkaa velan päälle ja takaamaan muitten lainoja.
Ilmoita asiaton viesti
En tietenkään suosittele verotuksen kiristämistä missään elvytyskeinoksi, mutta jos Suomen pitää kiristää verotustaan siksi, että muiden ei tarvitsisi kiristää, tilanne on aika absurdi.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin minä veikkaan, että veronkiristykset voivat tulla kyseeseen ennen vuotta 2023 ainoastaan siinä tapauksessa, että markkinat pakottavat jonkin maan siihen. Lähivuodet mennään lisävelalla ja massiivisella elvytyksellä.
Oheisessa linkissä on hieman suuruusluokkaa:
https://in.reuters.com/article/us-health-coronavirus-france-economy/french-crisis-measures-have-cost-450-billion-euros-finance-minister-says-idINKBN2310N3
Jos tuon suhteuttaa talouden kokoon, Suomessa puhuttaisiin kai noin 30-40 miljardin suuruusluokasta.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta ei yhteisvastuunkaan ”kustannukset” ihan pölyä ole. Italian bondikorko ennen Mario Draghin ”Whatever it takes” puhetta oli 5 % ja puheen jälkeen 1.5 %. Jos laskee mitä ero tekee velanhoitomenoissa, tulos aika tasan 100 miljardia euroa. Mietin vain, onko Italiasta kuulunut mitään kiitoksia….
Ilmoita asiaton viesti
https://www.ft.com/content/f05bbc44-cd69-11e8-b276-b9069bde0956
Italian budjetti 2019 oli lähes 2% ylijäämäinen ennen korkomenoja. Silti korkomenojen jälkeen se oli 2,4% alijäämäinen. Korkomenot olivat siis 2019 noin 4% bruttokansantuotteesta eli noin 100 mrd. Tämä suhteutettuna 3000 mrd velkaan tarkoittaa noin 3% keskikorkoa.
Tämä ei ole millään tavalla ristiriidassa blogistin kommentin kanssa, koska Italian 10 v. lainan tuotto (yield) on 1,5%. Tällä viitataan sijoittajan saamaan tuottoon, jos hän ostaa lainan nyt.
Järjestelyissä ei koskettu vanhojen, yksityisten sijoittajien hallussa oleviin lainoihin, jotka muodostavat valtaosan Italian veloista. Jos olisi koskettu, seurauksena olisi ollut pankkikriisi.
Kuten kuvasta näkyy, Italia elää paljon OECD-maiden keskiarvoa säästeliäämmin. Ongelma on ennen EU:n puuttumista tehdyt velat.
Korjaa Matti, jos olen väärässä (tai joku muu, joka tuntee asiaa minua paremmin)
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Italialla on niin paljon lainaa: (1) poliittinen järjestelmä aika sekaisin ja (2) usko siihen, että jotkut muut (EU/IMF) viime kädessä auttavat. Jos korko olisi ollut alun alkaen 5 (tai 10), kyllä velan ottaminen on jäänyt vähemmäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla ei ole varmaa tietoa, mitä liira-aikana korko oli Italialle. Velkaantuminen kun tapahtui 1960-1990. Mutta voisin vaikka lyödä vetoa, että se oli vähintään tuo 5%. Korjaa jos sinulla on parempaa tietoa.
Ilmoita asiaton viesti
Tietenkin se oli korkeampi, mutta niin oli inflaatiokin (ja liiran devalvoituminen). Kun inflaatio ei enää syönyt velkoja, ei velkojen hallinta ottanut onnistuakseen.
Ilmoita asiaton viesti
Muoviverolla kuulemma nyt homma hoidetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kotimaisten poliitikkojen ensireaktiot ovat aika masentavia. Orpo & Tuppurainen: pientä viilausta velka/lahja -suhteessa tarvitaan. Ilmeisesti kommentti olisi ollut sama, vaikka vastuut (maksettavaa) olisivat lisääntyneet 129 miljardia.
Ilmoita asiaton viesti
Aamu-TV:ssä 28.5 kommentaattori sanoi, että ehdotus on hyvä, kun mukana on tämä ”vihreä talous”. Voi pyhä yksinkertaisuus. Muovikassienko takia meidän pitäisi ”liittyä” liittovaltioon ja ottaa vastuu 750 miljardien euron veloista.
Ilmoita asiaton viesti
”Samaan hengenvetoon voi yhtyä esille tulleeseen ajatukseen, että elpymisrahastosta tehtäisiin ”vapaaehtoinen”; ne jotka haluavat kuulua siihen, liittoutuvat keskenään”.
———
Äkkiä ajateltuna tuo voisi olla hyvä Suomen kannalta,
mutta monenkeskinen kaupallinen yhteistyö voisi johtaa
ulkomaankaupasta riippuvan maan, kuten Suomen, B-sarjaan,
kun olettavasti esim. Ruotsi menisi mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ilman lunnaita Suomen vienti loppuu. Vai?
Ilmoita asiaton viesti
Ja sisämarkkinat katoavat. Kuulostaa toki Italian mafian laeilta eli jossei maksa lahjuksia ja provikoida turha haaveilla kaupanteosta.
Ilmoita asiaton viesti
Vai että lunnaita ! Rohvessoori laittoi aika matamielisen sanan.
Suomen hallituksen puolesta on tainut neuvottelijoiden ”taso” laskea ja muutenkin Suomen arvostus EU:ssa, mitä oli pm Lipposen ja VM-ministeri Niinistön ja sitten PM Kataisen ja Stubbin aikoina.
Ruotsista kantautuu vähän sen suuntaista, että maa voisi mennä mukaan.
Ruotsi varmaan neuvottelee paremmin vastaostoja, vai millä sanalla niitä kutsuttaisiin.
Tästä tänään esitellystä kokonaisuudesta neuvotellaan
varmaan muutama kuukausi ja jokaisen 27 jäsenmaan pitää se
hyväksyä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en vaa tykkää näistä tuomiopäivä ennusteista tyyliin: ”ilman EU:ta vienti loppuu”. Kyllä suhtautumisen EU;n ”Elpymispakettiin” pitää perustua ”järjellisiin” argumentteihin. Mitä maksaa? Kuka Maksaa? Mitä seuraa mistäkin? jne.
Ilmoita asiaton viesti
No jos Suomi jää ainoana Pohjoismaana pois rahastosta, vientimarkkinoita voidaan sen jälkeen hakea Pietarin talousalueelta. Mikä ei tietenkään ole pitkällä tähtäimellä huono ratkaisu.
Ilmoita asiaton viesti
Käviskö tähän Nallen kommentti: ”Että meidän pitäisi maksaa siitä, että joku ostaa meidän tuotteita. Ei meidän kannata niin tehdä.” https://www.hs.fi/talous/art-2000006502502.html
Ilmoita asiaton viesti
Noin oli ehkä ennen. Donald Trumpin jälkeen kaikki kauppa maailmassa on kauppapolitiikkaa. Se on selvä, että Suomen kaltaiselle pienelle maalle käy tässä pelissä huonosti, kysymys on vain huonoista ja vielä huonommista vaihtoehdoista.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä suora sopimuksenvastainen 750 miljardin euron paketti tulee kustantamaan Suomen tuleville veronmaksajille kuinka paljon ?
Sitä tuskin koskaan saamme tietää ja vasemmistohallituksen huulet on tässä nivottu yhteen. Rahaliitossa kun on niin kovin vähän näitä ns. nettomaksajia, mutta yhteisvastuuta vaativia sitäkin enemmän. Saksa tuskin ottaa osaa varsinaiseen rahanjakoon kokonaisuutta tarkastellen, mutta yhdessä Ranskan Marconin kanssa voi puuhastella niitä näitä dupolin määrätessä, kuka Rahaliitossa maksaa ja mitäkin.
Ruotsi ja Tanska eivät ole mukana 750 miljardin euron synnytystuskissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Ruotsi ja Tanska ovat molemmat mukana, saatpa nähdä. Kun Saksa on ylivoimaisesti suurimpana nettomaksajana mukana, ei pohjoisen ” saitureilla” ole kanttia jäädä pois.
Ilmoita asiaton viesti
Tanska ja Ruotsi ovat kylläkin Rahaliiton ulkopuolella kuuden muun EU: n jäsenmaan lisäksi. Näitä yhteisvastuu ei koske sinänsä rahaliiton puitteissa, joka on jo kokoluokaltaan megalomaninen tähän komission määrittelemään tukipakettiin nähden.
Snellman ei yksinkertaisesti käsitä sitä, ettei ikääntyvä Suomi voi enää olla nettomaksaja 12 vuoden taantuman, rajun velkaantumisen ja alijäämäisten budjettien todellisuuksin ainoana maana koko Euroopassa, jonka viennin arvo on suorastaan romahtanut muihin nähden maailman korkeimmin verotuksin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, alkaisi olla aika laskea kaikki vastuut ja velat yhteen.
Ilmoita asiaton viesti
”Komission mielestä, ongelma on siinä, että ilman EU:n apua, kriisimaiden velkojen hoitokustannukset (korot) nousevat (ilmeisesti liikaa). Toisaalta voi sanoa, niinhän niiden pitäisikin, koska korkojen nousu on ainoa toimiva mekanismi menojen kasvun hillitsemiseksi.”
Juuri näin.
Ei pidä jelppiä lisävelan ottamista.
Matokuuri opettaa. Niin opetti Suomellekin 90-luvun lama.
Ilmoita asiaton viesti
Aika kepeästi suhtaudut Nurminen 1990- luvun katastrofiin, jossa koko elinkeinoelämä paketoitiin konkurssiin ja sadat tuhannet menettivät elantonsa ja omaisuutensa. Mutta sinähän olitkin pankkimies.
Ilmoita asiaton viesti
Suomihan on nostanut velkaa koko ”nousukauden”, jolloin taloutemme on lähinnä junnannut paikoillaan. Millä kriteereillä EU.ssa oikein nettomaksajat valitaan kun ei rahamme ole riittäneet edes kotimaan kuluihin.
Ilmoita asiaton viesti
Siinäpä se. Me ruvettiin elvyttämään jo 10 vuotta ennen Corona-kriisiä. Pelimerkeistä alkaa nyt olla pulaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelman ytimessä on pitkälti se, että matkailu- ja ravintola-alalta on kadonnut työpaikkoja Suomessa, muualla Euroopassa ja koko maailmalla kuukausiksi tai jopa vuosiksi. Heijastevaikutuksena työpaikkoja on kadonnut myös niistä liiketoimintaketjuista, joilta matkailu- ja ravintola-ala on ostanut tavaroita ja palveluita. Joudumme siis hoitamaan massatyöttömyyskriisiä, mikä tarkoittaa aluksi työttömyysturvamenojen kasvua, mutta tilanteen pitkittyessä olisi tärkeää, että ihmiset työllistyisivät uudelleen, mahdollisesti muihin ammatteihin.
Tässä kohden on pakko ottaa esiin, että keskustelun aloittaja on todennäköisesti Suomen tunnetuimpia lukukausimaksujärjestelmien ihailijoita, mutta jos työttömien uudelleenkouluttautuminen on tärkeää, niin joudutaan toimimaan päinvastoin, kuten Suomessa ollaan tekemässäkin ja tekemään tilapäisiä poikkeuksia, joissa opintoja tuetaankin julkisista rahoista tavallisesta suuremmilla rahasummilla. On ymmärrettävää, että ennestään matalapalkkaisilta aloilta työttömäksi joutuneilla ei ole oikein varaa minkäänsuuruisia lukukausimaksuja maksaa tai riskeerata ottamalla niiden maksamista varten paljon velkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Et kai nyt yritä sanoa, että työllisyytta voi hoitaa vain ottamalla lisää velkaa (joko suoraan tai EU:n kautta)?
Ilmoita asiaton viesti
En halua liiaksi eritellä EU:n kautta tai Suomen valtion kautta olevia elvytysohjelmia. Näin ruohonjuuritasolla keskituloisena palkansaajana, joka on vielä onneksi saanut säilyttää työnsä, näkyy selvästi paine verojen ja työttömyysvakuutusmaksujen korotuksille ja se saattaa laskea monien nettopalkkaa syksyllä. EU:n yhteisvastuut ovat tässä yksittäisille ihmisille aika merkityksetön yksityiskohta.
Ilmoita asiaton viesti
750 miljardia on kieltämättä pikku summa verratttuna tavallisen palkansaajan ansioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Jos matkailualalla on kadonnut työpaikkoja niin silloin ne olivat tarpeettomia.
Kysyntä palaa kyllä jos sille on tarvetta.
Maiden jotka ovat tulleet riippuvaisiksi matkailusta olisi aika laajentaa tulopohjaansa. Pyrkimäll’ä siihen että maa saa tuloja muustakin kuin matkailusta.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on totuuden siementä ja elinkeinojen aikaisempi teollisuuspainotteisuus on nyt suureksi eduksi esimerkiksi Pohjoismaissa. On kuitenkin kivulias monen vuoden projekti systemaattisesti karsia riippuvuutta turismista ja se näkyy etenkin niiden kukkarossa, jotka alalle työllistyivät aiemmin, mutteivät enää. Joidenkin on vain tämäkin lasku maksettava.
Ilmoita asiaton viesti
En nosta kättäni ylös virheen merkiksi, maksakoot ne, joka ovat ongelmat aiheuttaneet.
Ilmoita asiaton viesti
Voiko typerämmin enää asiaa sanoa kuin Rantanen. Matkailu on vaikeuksissa, koska se kiellettiin.
Matkailu on hieno perusbisnes, joka työllistää paljon ja elättää monta pienyrittäjää. Enemmän olisin huolissaan Suomesta, jossa yritetään tehdä tulosta leikkaamalla palveluista ja roikkumalla kaiket päivät netissä.
Ilmoita asiaton viesti
Snellman ei nyt ymmärtänyt ollenkaan sitä mitä kirjoitin.
Jos jokin elinkeino ei ole kannattavaa niin on etsittävä toinen.
On absurdia edes ajatella että jos olen kerran valinnut ammatikseni jotain niin sen jälkeen yhteiskunnan on elätettävä minut vaikka valitsemaani ammattia ei enää kukaan tarvitse.
Matkailu voi olla vaikeuksissa, se ei ole vaikeuksissa siksi että se kiellettiin vaan siksi että on riehumassa maailmanlaajuinen pandemia. ( Siitä voi olla ihan eri keskustelu. )
Mitä netissä roikkumiseen tulee niin se lienee jokaisen oma asia. Jos ajattelet että roikut liikaa niin siitähän pääset eroon lopettamalla roikkumisen.
Ilmoita asiaton viesti
Pekka Pihlanto tuossa toisessa ketjussa toivoi, että taloustieteilijä kuten sinä kommentoisi kysymystäni:
Euroopassa ei käsittääkseni ole ollut tapana pääomittaa omankaan maan yrityksiä kriisitilanteessa, siis siten että valtio saa tuesta omistusosuutta. Mutta miten olisi jos toista maata tuettaessa pääomitettaisiin sen yrityksiä? Se voisi asettaa tuensaajamaalle tervettä painetta ostaa omistus takaisin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä idea, mutta miten saisi toimimaan käytännössä?
Ilmoita asiaton viesti
En tuosta käytännön toteutuksesta toki tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Suunnattu osakeanti?
Näinhän esim. Lufthansan kanssa toimittiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikassa ja Italiassa pörssikurssit nousivat ”heti” 3 %; Kyllä siellä ymmärretään, mistä tuuli puhaltaa.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti nousu hyytyi iltaa kohden. Ilmeisesti markkinat pitivät ehdotusta kohtalaisen onnistuneena, mutta vastaanotto masensi. Milanon pörssi-indeksi FTSE-MIB jäi 0,28 % plussalle.
Pankit kautta Euroopan vahvistuivat, mikä minun mielestäni on aika vaikea tulkita huonoksi asiaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ateenassa close +3.91 %, siellä ainakin tähyillään taivaalle, missä EU helikopteri on.
Ilmoita asiaton viesti
Myös meillä, + 1,77%.
Tottakai kun rahaa tulee jakoon lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei elvytetä niin ->
https://www.vihreat.fi/blogit/maria-ohisalo/2020/05/nyt-pelastettava-eu-euro
”Olisi Suomelle vientivetoisena maana katastrofaalista, jos sisämarkkinamme hajoaisi ja emme saisi tuotteitamme myyntiin EU:ssa. Siksi nyt on estettävä yhteisen talousalueen hajoaminen, rajat ylittävää ilmastokriisiä unohtamatta.”
Mitä tuohon nyt kommentoisi ….
Ilmoita asiaton viesti
Jotkut ovat jo aloittaneet maailman lopulla pelottelemisen. Jos ette/emme maksa 13 miljardia, leipä loppuu. Luulisi, että tästä asiasta voisi sentään keskustella vähän analyyttisemmin. Ei tässä nyt niin hirveän montaa liikkuva osaa ole: (1) Miksi Italian talous sakkaa? (2) Keillä on Italian valtion velkapaperit, (3) Keidän etu on liittovaltiokehitys?
Ilmoita asiaton viesti
Sama kysymys Ranskan papereista.
Vastaus: Mama Merkel.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö tuossa tapahdu devalvaatiota suhteessa muihin maailman valuuttoihin , kun 1000 miljardia € laitetaan lisää kiertoon ?
Ruotsikin on vientiään parantanut devalvoimalla kruunuansa suhteessa euroon . Samoin norja .
Tietenkin oikeudenmukaista ei ole jos eteläeurooppa turismin hiipumisen takia nykäisee isoimman potin . Yhtä hyvin voidaan sanoo jotta meitä pitäs rahoittaa jotta turisteiltal italiassa ja espanjassa jatkossa .
Ilmoita asiaton viesti
Ei Ruotsi ole devalvoinut, se on antanut kruunun kellua ja vähän ohjaillut kelluntaa oikeaan, sopivaan suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Kruunu tuo Ruotsille kilpailuedun Suomeen nähden
Ruotsin kruunun devalvoituminen lisää ruotsalaisen teollisuuden kilpailukykyä suhteessa suomalaiseen teollisuuteen. Asiantuntijoiden mukaan Ruotsi hyötyy nyt siitä, että se ei ole mukana yhteisvaluutta eurossa.”
Jotain googlasin artikkeleita . Mut tommosii olen käsittänyt . Jos ei valuutta jousta niin työnhinta sitten . Tai joustaahan valuutta kun pumpataan 1000 miljrd lisää seteleitä pyörii .
Amerikan meininki , osa tippuu kärryiltä ja asuu ojien pohjilla . Kun pikku palkat ei nouse mut elämisen kustannus yleistaso nousee .
Eu ”oligarkit” vie ja kansat vikisee …
Ilmoita asiaton viesti
Devalvoituminen ja devalvointi ovat kaksi saman asian eri puolta.
Kun valuutta ”devalvoituu”, sen kurssi määräytyy markkinoilla.
Kun valuutta devalvoidaan, ko. maan keskuspankki määrittelee sille halvemman kurssin muihin valuuttoihin nähden.
Ruotsin kruunu on kellunut kauan.
Ilmoita asiaton viesti
Juu nippeli juttuihin en oo takertunut ..
Mutta onko Suomen pohjaveitten omistus jo käytännössä brysselin oligarkeilla ?
Jotain ruotsi kruunul kikkaillu oikein kun moni kauppaliike on heidän hallussa . Biltema ,clasohlson , ikea , puuilo jne.
Nythän muuten Suomi takaa Nordean Ruotsin lainatkin 100 k€ asti ..
Käyttikö saksakin Suomea hyväksi kun finvera yli 4 milrd€ heidän laivojaan sponsoroi . Nythän ainakin vuojen lainanmaksu jäädytetty ..
Lopputulema on jotta printtaamalla tuhansia miljardeja € velkojen merkitys pienentyy ..
Ja sisämarkkinat vahvistuu kuten Usassa ja Ruotsissa . Kun ulkomaisten tuotteitten hinnat nousee ja vienti vetää .
Toki eläkeläisiltä&turisteilta jne leikkaantuu ulkomailla ostovoima jne..
Varmahkoo on myös jotta isoin osa pankkisektorin ”oligarkeil” miljardeista ohjautuu taas ja tietenkin .
Miten isolle osalle kädestä suuhun eläville Suomalaisil käy joilla työ tulot loppu ..?
Ilmoita asiaton viesti
”Ei kai Italian tai Espanjan velkojen määrä suinkaan ole annettu (eksogeeninen). Velkaahan voi vähentää menoja vähentämällä tai veroja kiristämällä. Miksi ei he eivät kiristä verotusta?”
Jos Viren jaksat vastata, niin leikinpä maallikona tyhmää. Meille on kerrottu, että Saksa ja muu Pohjois-Eurooppa on niin vahva, että auringonpaahteiset ja karut Välimeren maat eivät kykene pitämään Euroopan keskisessä kaupassa puoliaan, vaan ajautuvat pakottavasti alijäämiin ja siten ylivelkaantumiseen.
”Komission mielestä, ongelma on siinä, että ilman EU:n apua, kriisimaiden velkojen hoitokustannukset (korot) nousevat (ilmeisesti liikaa). Toisaalta voi sanoa, niinhän niiden pitäisikin, koska korkojen nousu on ainoa toimiva mekanismi menojen kasvun hillitsemiseksi.”
Näin juuri maallikko ajattelisi. Mutta kun pyhä lehmä, eli koko ajan jatkuva talouskasvu, jota kukaan karriääripoliitikko ei uskalla hetkeksikään vaarantaa. Mielestäni se on äänestäjien aliarviointia.
Ilmoita asiaton viesti