Pelastaako maahanmuutto Suomen eläkejärjestelmän?
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen 3.2 julkaisemasta maahanmuuttolaskelmasta riittää keskustelua. Viimeisimmässä vaiheessa ETLA:n tutkijat Jukka Lassila ja Tarmo Valkonen (jatkossa L&V) vastasivat joihinkin kriittisiin kommentteihin (HS 16.2). Vastine oli hieman erikoinen, koska sen sijaan, että he olisivat vastanneet esille nousseisiin kysymysksiin, he lähinnä marssittivat esiin joitain uusia lukuja työllisistä ja työllisyysasteista.
Jotta ei syntyisi sitä kuvaa, että kaikki on nyt hyvin, lienee syytä toistaa muutamia keskisiä avoimia kysymyksiä. Puhutaan ensinnäkin työllisyysasteista. Ekonomisteina L&V:n pitäisi tietää, että julkisen sektorin tasapainoa koskevien laskelmien kannalta keskeistä on ”raha”, eivät ”nupit”. Bruttokansatuotekin lasketaan rahamääristä, ei liiketoimien lukumääristä. Siksi pitää (tunnetusti tilastoinnin suhteen äärimmäisen sensitiivisten) asteiden sijaan verrata maahanmuuttajien ja kantaväestön tuloja varsinkin siksi, että tulot edustavat parasta käytettävissä olevaa estimaattia tuottavuudesta. Tulonjakotilastoista tiedämme, että kaikkien ulkomaalaisten (ulkomaalaistaustaisten) keskimääräiset tuotannontekijätulot ovat (olivat 2020) 21960 euroa henkeä kohden, kun vastaava luku kantaväestöllä oli 34650. Niin sanotuista isoista pakolaismaista tulleilla tuloja koskeva luku oli vain 9120. Jopa ”länsimaista” tulleilla maahantulijoilla tulot (31830) jäivät alle kantaväestön tason. Jos tulot per capita jäävät vuositasolla alle 10000:een, pelkästään nettotulonsiirrot maahanmuuttajalta valtiolle ovat selvästi negatiiviset (lähennellen 10 000:a). Korostettakoon vielä, että edellä mainitut luvut koskevat koko väestöä, eivät äskettäin maahan tulleita.
Ongelma on vielä siinä, että tulojen jälkeenjääneisyys periytyy ei-triviaalilla tavalla. Ilmiö on katoa sillä toteamuksella, että (ETLA:n tutkijoilla) ei ole asiasta tarkkaa tietoa. Suurempi ongelma laskelmien kannalta on kuitenkin siinä, mitä oletamme maahanmuuttajien kansallisuusjakaumista. Mielestäni ei ole mitään järkeä olettaa, että jakauma on sama kuin historiallinen jakauma, koska voimme helposti nähdä, että jakauma on voimakkaassa murroksessa: entistä suurempi osa muuttajista tulee EU:n ulkopuolisista, ns. suurista pakolaismaista. Jatkossa he tulevat varmaan kauempaa, Saharan eteläpuoleisesta Afrikasta ja Etelä-Aasiasta. Tulokehitystä ajatellen järkevintä olisi tietenkin tehdä ennuste maahanmuuttajaien kansallisuusjakaumasta ja vasta sitten ruveta laskemaan maahanmuuton vaikutuksia. Kun puhutaan maahanmuuton lisäämisestä, on ehkä muistettava se, että maahanmuutto ei nykyaikaisessa maailmassa ole politiikkamuuttuja, niin kuin se saattoi olla orjakaupan aikoihin muutama vuosisata sitten. Arvatenkin laskelmien taustalla on ajatus siitä, että ns. työperäisen maahanmuuton tarveharkinta poistetaan, tai ylipäätään kaikki rajoitukset poistetaan. Mikä silloin sanoo, että maahan tulee vuonna x vain 44000 maahanmuuttaja? Lukuhan voi olla mikä tahansa, ja tulijat voivat olla keitä tahansa.
Koska ETLA:n laskelmissa on oletettu, että ero työllisyysasteissa (ja tietenkin tuottavuudessa) maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä on olemattoman pieni, voi arvota, että tulokset ensi silmäykseltä näyttävät hyviltä. L&V kertovat vastineessaan, että heillä on nyt uutta tietoa, jonka mukaan maahanmuuttajien työllisyysaste olisi jopa 70 %. Olisi kohtuulista kertoa, mistä tällaista tietoa on saatavilla. Työssäkäyntitilaston luvut ovat viimeiset 20 vuotta systemaattisesti kertoneet, että ero kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten luvuissa on 15 ja 20 prosenttiyksikön välillä. Miten ero olisi voinut puolen vuoden aikana hävitä lähes kokonaisuudessaan. Työ- ja elinkeinoministerin työllisyyskatsauksista ilmene sitä paitsi, että maahanmuuttajien työttömyys on vuoden 2022 aikana selvästi kasvanut, ja jos otetaan huomioon ns. työllistämistoimet, ”todellinen” työttömyysaste on peräti 40 %.
Mutta pataan itse laskelmiin. Tosin on vaikea kommentoida niitä, koska L&V suostuvat vain kertomaan, että laskelmat on tehty yleisen tasapainon mallilla. Luulisi, ettei ole niin hirveän vaikea kerto, mitä mallissa on sisällä, miten parametri on kalibroitu tai estimoitu ja miten se perusura vasta havaittuja arvoja.
Vaikka yleisen tasapainon malli kuulostaa hienolta, on oltava varuillaan sen suhteen, mitä yleisellä tasapainilla tarkoitetaan. Voin kuvitella, että ideana on, että lisääntynyt työvoin tarjonta – oletettavasti eksogeeninen mallissa – ajaa palkat alas, kasvattaa työllisyyttä ja nostaa pääoman tuottoastetta, joka puolestaan kasvattaa investointeja, jotka pitkässä juoksussa kasvattavat pääomakantaa niin paljon, että palkat joskus palautuvat lähtötasolleen t. ”perusuralleen. Tämä olettaen, että työvoima on numeroita, tuottavuudessa yms. ei ole mitään eroja.
Mutta ei maailma ole niin yksinkertainen. Ajatellaan vaikka vain seuraava 10 vuotta, jolloin maahan ”tuotaisiin” 440 000 maahanmuuttaja, jotka kasvattaisivat työvoiman tarjontaa reilusti yli 10 prosentilla ETLA:n raportin mukaan näin suuri (tarkasti ottaen 9.6 %) työllisyyden (siis ei työvoiman tarjonnan, jota ei eritellä taulukoissa) johtaisi 3.5 prosentin palkkojen laskuun. Laskelman voi ymmärtää vain niin, että heti kun kansainväliset pääomapiirit kuulevat maahanmuuton kasvusta Suomeen, ulkomaisia investointeja alkaa tulla vauhdilla. Vaikka uskonkin, että markkinat toimivat tämän suuntaisesti, olisin varovainen vetämään yhtäläisyysmerkkiä pitkän aikavälin tasapainon ja vallitsevan tilanteen välille. Maailmalla on kymmeniä maita, joissa palkkataso on olematon ja pääoman tuottoaste moninkertainen esimerkiksi Suomen nykytilanteeseen verrattuna ilman, että erot tuottoasteissa näyttäisivät muuttuvan miksikään.
Jos yleinen tasapaino ei toteudukaan hetkessä, pitää meidän päätellä, mitä palkoille käy, kun työvoiman tarjota alkaa kasvaa. Siksi pitäisi tietää, millainen tuotantofunktio ETLA:n mallissa on (kuvittelen, että sellainen on mallissa) ja mitä tiedämme panosten substituutiosta ja sopeutuskustannuksista. Ne kuitenkin määräävät relevantit palkkajoustot. Kun emme tiedä, joudumme arvaamaan. Valtaosa empiirisistä tutkimuksista on päätynyt siihen, että lyhyen ajan joustot ovat hyvin pieniä (luokkaa -0.2 tai -0.3) kun taas pitkän aikavälin joustot sijoittuvat -0.5:n ja -1.0 välille. Ongelma on vaan siinä, että jos työvoiman kysynnän palkkajousto on -0.5, vastaava palkkojen jousto työvoiman tarjonnan suhteen -2. Eli kymmenen prosentin työllisyyssokki laskee palkkoja 20 %. Ihmettelen vaan, miten tässä tilanteessa Suomi edelleen houkuttelee suuria määriä maahanmuuttajia, mutta ei anneta sen häiritä. Edellä esitettyjen lukujen valossa on epäselvää, miten 10 % työllisyyden kasvu voidaan saada aikaa ETLA:n laskelman mukaisilla palkojen alennuksilla muuten kuin olettamalla, että markkinat ovat nyt totaalisesti epätasapainossa. Reaalipalkat ovat viimeisen 15 vuoden aikana nousseet keskimäärin vain 0.6 % vuodessa. Luku ei kyllä viittaisi massiiviseen liikakysyntään. Mikäli reaalipalkkojen kehitys jatkossa on samaa luokkaa – ajatelleen ns. perusuraa – 440 000 maahanmuuttajan tuominen Suomeen seuraavan 10 vuoden aika merkitsisi väistämättä reaalipalkkojen laskua, eikä mitään reaalipalkkojen kasvun ”hidastumista”, jota termiä tutkijat käyttävät.
Mutta pikantti yksityiskohta on vielä se, että 3.5 palkkojen lasku ei laske hintoja kuin 0.4 %. Tämä on mielenkiintoista, koska yleensä pääomapiirit kertovat, että palkkojen kasvu johtaa inflaatioon. Mutta lukuparista voidaan päätellä, että myöskään 3.5 % palkankorotukset eivät lainkaan vaikuta hintoihin. No, näinhän itse asiassa O-W Kuusinen ”Työväen talousoppia” -kirjassa vuodelta 1923 kertoi. Itse asiassa 100 vuoden tähtäimelläkin palkkojen alenema 21.7 % johtaa ETLA:n laskelmissa hintojen laskuun vain 8.2 prosentilla.
Yksi kaikkien tällaisten laskelmien suurimmista ongelmista on määritellä, millä intensiteetillä maahanmuuttajat käyttävät julkisia palveluita. Tuntuu olevan melkein sääntö kuin poikkeus, että nämä menot puuttuvat laskelmista, koska on vaikea saada tietoa. Mutta koska julkisen palvelutuotannon kustannukset ovat tyypillisesti yli 20 % BKT:stä (24,5 % 2021) , tällaisessa menettelyssä ei tietenkään ole mitään järkeä. Olisi vähintäänkin kohtuullista tietää, millä tavoin ongelma on ratkaistu ETLA:n laskelmissa, koska lopputulosten kannalta vaikutus on todennäköisesti ratkaiseva.
Suomen perusongelma on se, että demografinen kehitys on ollut tyystin vääränlainen, lapsiluku on aivan liian alhainen ylläpitämään nykyisenkaltaista eläkejärjestelmää. Mutta auttaako maahanmuutto siihen? Jos maahanmuuttajat käyttäytyvät kuin suomalaiset nyt, tarkoittaa tämä sitä, että tästä ikuisuuteen maahan pitää tuota yhä enenevä määrä maahanmuuttajia aivan kuin Ponzi -pelissä. Koska tällainen tulevaisuudenkuva ei tunnu kovin houkuttelevalta, soisi analysoitavan vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotka vääjäämättä merkitsevät eläkejärjestelmän ja perhepolitiikan uudelleenarviointia. Ongelma on siinä, että niin kauan, kun tyrkyllä on näennäisesti ilmainen vaihtoehto, aito kiinnostus muiden vaihtoehtojen tarkasteluun on jäissä.
Koominen yksityiskohta liittyen vuosituloihin:
Yhteensä viidellä uudella kansanedustajalla viime vuoden tulot jäivät alle 20 000 euron. Kaikki olivat perussuomalaisten edustajia.
Peltokankaan lisäksi alle 20 000 euron tuloihin jäivät Ano Turtiainen (12 470 euroa), Veikko Vallin (12 283 euroa), Sanna Antikainen (17 926 euroa) ja Jussi Wihonen (19 340 euroa).
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006296413.html
Ilmoita asiaton viesti
Olisit tietenkin tuossa trollikommentissasi voinut rehellisyyden nimissä kertoa että tulot ovat vuodelta 2018. Siis vuodelta ennen kansanedustajaksi valitsemista.
Sanna Antikainen on ilmeisestikin opiskellut koska valmistui lähihoitajasta sairaanhoitajaksi 2019.
Ilmoita asiaton viesti
Ovat olleet siis rasituksena nettoveronmaksajille ennen kuin pääsivät elämään kansanedustajina leveää elämää veronmaksajien kustannuksella 😃
Ilmoita asiaton viesti
Kirjotin Sanna Antikaisesta.
Syntyi 1988, opiskeli lähihoitajaksi, valmistui 2010. Oli ammattiaan vastaavassatyössä, jossain vaiheessa opiskeli sairaanhoitajaksi, valmistui 2019, samana vuonna jolloin valittiin kansanedustajaksi.
Hyvä lisä kansanedustajien joukkoon. Osaa ja tietää jotain terveydenhuollosta.
Maksanut veronsa palkastaan ja maksaa kai edelleen? Aivan jotain muuta kuin punavihreiden puoluebroilerit joilla ei ole mitään käsitystä työnteosta. Nämä jotka ovat aina eläneet puoluetuilla ja suojatyöpaikoissa veronmaksajien piikkiin.
Ilmoita asiaton viesti
Jaxuhali 😎
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki kunnia Sanna Antikaiselle opiskelusta. Kommenttini kärki on se, että persut ovat asettaneet tavoitteeksi maahanmuuttajille mediaanipalkan ylittävät ansiot. Ja nuo Riikosen mainitsemat eivät ole päässeet lähellekään. Ainakaan Turtiainen ja Vallin eivät ole olleet 2018 mitään opiskelijoita.
Vaikka olisi tietysti toivottavaa, että kaikista suorittavistakin töistä saisi vähintään viisi tonnia kuussa, niin elämme rajallisten resurssien maailmassa, jossa tuo ei ole mahdollista kuin korkeintaan jossain öljyrikkaassa maassa. Siksi on hyväksyttävä, että monissa töissä palkka jää mediaanipalkkaa pienemmäksi ( itse asiassa on määritelmällisesti pakkokin jäädä, koska jotkut saavat mediaanipalkkaa suuremmat ansiot 🙂 ) ja joissain tapauksissa suurperheisinä saattavat saada esim. asumistukea. Käsittääkseni suurin osa pienipalkkaisistakin tulee kuitenkin omillaan toimeen ja maksavat pienestä palkastaan veroja saamatta yhteiskunnan tukia. Koulutusta, terveydenhoitoa ja lasten hankkimista yhteiskunta tukee tuloihin katsomatta. Jos ei työttömiä saada mobilisoitua töihin (mielestäni pitäisi ehdottomasti saada), niin en näe ongelmaa siinä, että Suomeen muuttaa ihmisiä tekemään töitä keskimääräistä pienemmälläkin palkalla, kunhan noudatetaan suomalaisia työehtosopimuksia.
Monet näistä tekevät ensimmäiset työvuotensa töitä kenties pienellä palkalla, mutta kielitaidon ja ammattitaidon karttuessa heistä voi tulla hyviäkin nettoveronmaksajia. En usko, että muualta Suomeen muuttaneet olisivat lähtökohtaisesti laiskureita, joiden on tarkoitus elää vain sossun tuilla ja opettaa lapsensakin siihen.
Hyvä jos Sanna on maksanut oikein ihan veroa palkastaan, tosin en tunne ketään joka ei maksaisi, kun se ylittää tietyn vuosittaisen summan. Tietääkseni ne kauheat punavihreätkin maksavat veroa palkoistaan, se toinenkin Sanna.
Ilmoita asiaton viesti
Käsittääkseni … Niinpä niin. Totuus on kuitenkin, että tekstissä mainitulla keskimääräisella maahanmuuttajien tulotasolla 21960 maksetaan veroa 6741 euroa ja saadaan tulonsiirtoja 11 131 euroa. Eli nettotulonsiirrot julkiselle sektorille ovat miinus 4390 euroa.
Ilmoita asiaton viesti
Vallin ja Turtiainen olivat yrittäjiä v. 2018.
Ilmoita asiaton viesti
Hölmöläisen touhua Suomessa:
Toisaalta ihmetellään väärin päin olevaa väestöpyramidia ja toisaalta jaellaan parhaassa lisääntymisiässä oleville ilmaisia ehkäisyvälineitä. Vasenkäsi ei näköjään tiedä, mitä oikea käsi tekee…
Ilmoita asiaton viesti
Monikaan ei osaa ajatella työvoiman saatavuutta ja sen vaikutuksia kokonaisvaltaisesti kaikki muuttujat huomioiden. Erityisesti vientiteollisuuden riskit tulisi huomioida ja sen tuotannon taso pitäisi sopeuttaa pikavoittijen sijaan vakaaseen kysyntään.
Yksinkertaistettuna palkat ja sosiaaliturva tulisi sopeuttaa vallitsevaan tilanteeseen ilman spekulatiivisia kasvuodotuksia. Siitä pitäisi (ainakin ilman työntekijöiden ja -antajien liittoja) syntyä tilanne, jossa matala- ja korkeapalkkaisten työntekijöiden määrät olisivat tasapainossa.
Haluttaessa syntyvyyteen voidaan pitlällä aikavälillä vaikuttaa sosiaalipolitiikalla ja osaamiseen koulutuksella. Molemmissa olisi kosolti tehtävää.Kannattaa muistaa Ehresvärdin sanat Suomenlinnassa: ei pidä riskeerata vieraan avun varaan.
Maahanmuutolla tuhottaisiin suomalainen yhteiskunta todennäköisesti marginaalisin voitoin hyvin pienelle osalle kansalaisia. Ruotsin varoitusmerkit eivät voi olla ihan pielessä.
Ilmoita asiaton viesti
Muutama huomio kommenttiin:
Missä ja mikä on tuo ”vientiteollisuuden vakaa kysyntä”?
Mielestäni ellaista ei ole olemassakaan jos poisjätetään elintarvikkeet.
Kysyntä seuraa tarjontaa joka seuraa kysyntää ja vaihtelee kilpailutilanteen mukaan. Kun kysyntä on suuri niin tarjonta alkaa lisääntymään ja yleensä lopulta ylittää kysynnän joka alkaa vähenemään. Tarjonta lisääntyy niin kauan kunnes tuotannon kannattavuusraja lähestyy.
Palkoilla on aina kaksi ”suuntaa”: Maksaja haluaa maksaa mahdollisimman vähän ja saaja haluaa saada mahdollisimman paljon.
Mikään tuollainen ”sopeutus”, ylhäältä päin määrääminen ei toimi. Sen olemme nähneet mm. itänaapurissa.
Syntyvyyden sääntelyyn en osaa sanaoa mitään.
Tuon maahanmuuttoa koskevan allekirjoitan myös edelliseen (palkkoihin) viitaten.
Ilmoita asiaton viesti