Suomen tavoitteena on, vai onko sittenkään mitään?
Korona-elvytys
Pakettia kutsutaan Korona (elpymis)ohjelmaksi. Kaikki vähänkin asioita tuntevat myöntävät, että Koronalla -paketilla on Koronan kanssa hyvin vähän, jos mitään, tekemistä. Ohjelma alkaa käytännössä 2021, eikä silloinkaan tuulen nopeudella. Komission pitää nimittäin vielä hyväksyä rahoitussuunnitelmat (mihin ”lahjoja” ja ”lainoja” aiotaan käyttää). Jos kyseeseen tulevat julkiset investoinnit, ne tuskin alkavat ennen vuotta 2022. Korona kai on kuitenkin nitistetty jo kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Pankkien pelastaminen
Paljon uskottavampi selitys on Italian ja Espanjan pankkien surkea kunto, joka estää terveen rahoitustoiminnan. Pankkien heikon tilan haavoittuvuutta vielä korostaa asianomaisten valtioiden huono rahoitusasema (ylivelkaantuminen). Tällaisessa tilanteessa luulisi luontevan ratkaisun olevan osittainen velkojen anteeksianto (Kreikan 2011 malliin). Ongelma vaan on siinä, että tämä operaatio koskisi kipeästi ranskalaisia (ja osin myös saksalaisia) pankkeja. Siksi pallo yritetään potkaista naapuritontille. On hieman paradoksaalista, että Euroopassa on 2007/8 alkaneen pankkiirisin jälkeen ponnistelu voimakkaasti lainsäädännön (resoluutioiden) kehittämiksesi, joka sulkisi pois julkisten varojen käytön pankkien ”pelastamiseen”. Nyt kuitenkin raotetaan takaovea valtioiden interventioille. Vertailun vuoksi on syytä todeta, että Yhdysvalloissa samaa ongelmaa ei ole, koska ”huonojen” pankkien on sallittu mennä konkurssiin (ja lasku on langennut omistajille). 2000 –luvulla konkursseja on ollut lähes 300, jos kohta ne ovat koskeneet kaikkien pienimpiä pankkeja. Euroopassa pankit ovat olleet täysin immuuneja konkursseille.
Vienti kasvaa
Koska pankeista ei oikein tohdita puhua, puhutaan viennistä. Yleinen hokema on, että viennistämme 60 % menee EU –maihin, joten EU:n maiden elpyminen on meille elämän ja kuoleman kysymys. Tässä selityksessä on kuitenkin monta ”muttaa”. 60 prosenttia on sekin hieman yläkanttiin, koska Englannin eron jälkeen osuus on tippunut 50 prosentin pintaan (maksutasetilaston mukaan 2019 51 prosenttiin). Mutta olennaisempaa on se, että ns. elvytys ei suinkaan koske koko Eurooppaa, vain hyvin korostetusti vain Etelä- ja Itä-Euroopan maita. Yleisen elvytyksen sijaan ohjelma on pikemminkin tulonsiirto Pohjois- ja Länsi-Euroopan mailta mainituille avunsaajamaille. Ongelma on siinä, että avun suurimmat vastaanottajat ovat Suomen viennin kannalta lähes merkityksettömiä (Kreikan, Italian, Espanjan, Portugalin ja Romanian) yhteenlaskettu osuus Suomen viennistä (vientituloista) on (oli 2019) maksutasetilaston mukaan vain 5.3 %. Jos vielä huomioidaan Puola, luku nousee 7.3 prosenttiin. Toisaalta ”muiden (kuin Suomen) maksajien” Saksan, Hollannin, Ruotsin ja Tanskan osuus on 28.4 %. Jos vielä mukaan otetaan Ranska, luku on 32.2 %. On hieman vaikea nähdä, että Suomen kokonaisvienti voisi kasvaa, koska maksajien (mukaan lukien Suomen) talous tuskin kohenee, koska ne ovat niin rajusti nettomaksajia. Ainoa selitys olisi se, että ”lahjat” tulevat ehkä aiemmin kuin tulevat veronkorotukset, mutta on hieman vaikea on uskoa, että taloudenpitäjät ovat idiootteja, jotka arvostavat 10 euroa tänään arvokkaammaksi kuin 50 euron takaisinmaksua huomenna. Sama logiikkaa koskee tietenkin myös Suomea. Saamme ehkä joitain lahjoja (ehkä 3.5 Mrd.) mutta jos maksut ja vastuut ovat 13 Mrd., mikään taloudellinen kalkyyli ei tuota tulosta, jonka mukaan elpymispaketti elvyttää Suomen taloutta. Jos joku pystyy sellaisen loihtimaan, niin kiireenvilkkaan vain pääuutisiin. Oli jos väännetään rautalangasta; vientiargumentti on tyhmä ainakin Suomen osalta, koska EU:n sisällä siirretään tuloja viennin kannalta väärään suuntaan. Toisaalta jos ajatellaan, miten finanssipolitiikka vaikuttaa makrotalouden malleissa (ks. vaikka EKP:n mallin simulointi, dokumentti s. 120), on vastaus yksikäsitteisen selvä oli finanssipolitiikan kerroin mikä tahansa: vienti supistuu ja tuonti kasvaa. Ei tässä tapauksessa Euroopan Unionin (kokonais)vienti EU:n ulkopuolelle supistuu. Jos Eurooppa menettää vientimarkkinoita maailmalla, miten me voidaan perusteella nimenomaan viennillä EU:n elpymispakettia.
Ainoa dokumentti, joka olen nähnyt, on komission oma mallilaskelma, josta jo aiemmin kirjoitin (ks. viite). Siinä oletuksena oli se, että kaikki rahat käytettäisiin julkisiin investointeihin (siis periaatteella jos, ja jos). Laskelman mukaan elpymisohjelma olisi sekä itserahoittava että talouskasvua kiihdyttävä. Näin optimistisia arviota finanssipolitiikan tehosta en ole nähnyt sitten 1970-luvun, mutta aina siihen joku nytkin uskoo. Minua jäi vain lukuisten olettamusten joukossa kaivelemaan etenkin olettamus siitä, että julkiset investoinnit ovat äärimmäisen kannattavia (julkisen pääoman tuottoaste > 20 %). Jos näin olisi, VR:n markkina-arvon pitäisi varmaan olla suurempi Microsoftin.
Kasvu kiihtyy
Elpymisohjelman paljon mainostettuna tavoitteena on kasvun käynnistäminen Euroopassa. Tällöin on pakko kysyä, onko todella niin, että Euroopan ongelma on kysynnän vähäisyys tai rahoituksen saatavuus hyviin projekteihin. En usko kumpaankaan väitteeseen. EU:n osuus koko maailman kaupasta on 12 %. Maailman tuonnin imu on sitten lähes 10 kertainen sen nykyiseen viennin tasoon verrattuna. Eli markkinoita kyllä piisaisi, jos EU:lla olisi vain kilpailukykyistä vietävää. Jos sitä ei ole, tuotannon pysyvälle kasvulle ole edellytyksiä vaikka kotimaista nimellistä kysyntää kasvatettaisiin kuinka paljon. Kun velkaantuneisuus on ajettu äärirajoille ja tulojen kasvunäkymät ovat heikot, eivät edes kulutusmenot enää reagoi ”lisäelvytykseen”.
Rahoituksen saatavuutta seurataan nykyään lukuisten kyselyin ja indikaattoreiden voimalla. Minun mielestäni mikään niistä ei kerro akuuteista pullonkauloista investointien rahoituksessa (vaikka tätä jargonia jatkuvasti ylläpidetään esimerkiksi yrittäjäjärjestöissä). EKP osto-ohjelmat ovat Koronan jälkeen tuoneet markkinoille 3000 miljardia euroa (lisä)likviditeettiä, joten on vähän vaikea uskoa, että 750 miljardia enää tekisi kvalitatiivista eroa rahoituksen hinnan ja saatavuuden suhteen. Italiakin saa edelleen (kymmenen vuoden) lainaa 1.3 prosentin korolla.
Oikeusvaltioperiaate voimaan
Useassa Koropakettia koskevissa kommentissa on noussut esiin ajatus siitä, että paketin paras puoli on se, että jäsenmaita voidaan jatkossa paimentaa paremmin ruotuun vetoamalla esimerkiksi ”oikeusvaltioperiaatteeseen”. Tuntuu siltä, että joidenkin mielestä on samantekevää, mitä talousvaikutukset ovat, kuhan vain päästään rokottomaan oman maailmankatsomuksen kannalta vastenmielisiä hallituksia. Luulisi kuitenkin, että oikea tie edetä on kysyä ”kansalta” haluaako se, että Eurooppa-neuvostolla tai komissiolla on valta mitätöiden jäsenvaltioiden lakeja tai syrjäyttää niiden hallituksia, jos ne eivät miellytä jäsenvalioiden edustajien enemmistöä sen sijaan, että annettaan EU:lle valta hallinnollisia toimilla (taloudellisilla sanktioilla) päästä samaan päämäärään.
Digi ja vihreät tavoitteet
Jonkinlainen ristiriita on siinä, että elpymisohjelmaa mainostetaan nimenomaan elvytysohjelmana talouden taantumasta, mutta toisella kädellä sitä myydään ”ilmasto-ohjelmana”. Vielä empiväisempi ole Digi-hankkeiden suhteen. Totta, että Eurooppa on niissä jäänyt jälkeen esimerkiksi Amerikasta, mutta se ei varman johdu valtion satsauksen puutteesta. Päinvastoin Yhdysvaltojen menestys johtuu juuri siitä, että markkinat ovat toimineet tehokkaasti; ne taatusti osaavat asiansa paremmin kuin jotkut poliitikot tai byrokraatit Brysselissä.
Koko EU:n ongelma on siinä, että talousajattelu on jäänyt jonnekin 1940/50 –lukujen taitteeseen, jolloin vielä ”lännessäkin” uskottiin valtakunnansuunnitteluun ja säännöstelyn/kontrollin autuuteen. Anglosaksisten maiden tai Kiinan talousmenetys ei tehnyt mitään vaikutusta Brysseliin. Taustalla on jotenkin ranskalainen markkinavihamielisyys, joka kumpuaa satojen vuosien takaa. Kun kysytään eri maiden kansalaisilta, onko markkinatalous hyvä, ranskaiset ovat säännöllisesti ylivoimaisia peränpitäjiä vastauksissaan.
Tutkimus on valttia
Hallitus sanoo nojaavansa tieteeseen, osaamiseen ja tutkimukseen päätöksenteossa. Hyvä. Mutta en ole nähnyt ainuttakaan laskelmaa ja selvitystä elpymisohjelman vaikutuksista Suomelle. Toki eduskunta on kuullut joitain asiantuntijoita, mutta muuten olemme muutaman fraasin varassa. Koronastakin pystyttiin pikavauhtia laittamaan pystyyn selvitysryhmiä, mutta nyt mitään ei ole edes yritetty tehdä.
On kova kiire
Elpymisohjelma on hirveän iso asia, ehkä tärkein päätös, minkä eduskunta joutuu tekemään vuosikymmeniin. Mutta kuvaan kuuluu, että on kova kiire. Ei selvityksiä, ei kansalaiskeskustelua. Juridiikka, joka oli kaikki kaikessa SOTE-uudistuksen valmistelussa, on nyt pelkkää ilmaa. Ja taas toistetaan kulunutta fraasia: ”ei tiedetä vielä lopullista tarjousta”. Mitä muuten sillä tiedolla enää päätöksen jälkeen tehdään? Kansalaismielipide, ei tunnu kiinnostava edes mediaa. Sekin on jo puolensa valinnut. Onneksi on sentään oikeusvaltioperiaate voimassa. Mitä me muuten sillä tehdään?
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-admin/post.php?post=310258&action=edit
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp944.pdf
Kerrohan vielä se, että miten Suomella voisi olla päätösvaltaa siinä elvytysrahastossa?
Ilmoita asiaton viesti
Persujen kannatus ei näytä nousevan?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö löytynyt mitään muuta blogia purkautumiselle?
Ilmoita asiaton viesti
Voin jättää väliinkin. Ajattelin viittauksen suurimpaan oppositiopuolueeseen olevan relevantti.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se on oleellinen seikka, miten eu-politiikka vaikuttaa sisäpolitiikkaan. Persut aukovat suutaan kitarisat punaisina, tulosta ei näytä löytyvän. Jatkakaa!
Ilmoita asiaton viesti
Persut oppositiossa eivät vaikuta tähän asiaan mitenkään, kuten eivät muutkaan oppositiopuolueet.
Oma fobiasi.
Ilmoita asiaton viesti
Hetkinen, kokoomus on EU-myönteinen. Sen sijaan persut ja Jeesuksen Morsiammet eivät. Kannattaa tunnustaa tosiasiat!
Ilmoita asiaton viesti
Kerro esimerkkejä, mihin asioihin opposition mielipiteillä on joskus naailmassa ollut vaikutusta.
Ilmoita asiaton viesti
Pyykkölä on malliesimerkki siitä, miten voi pilata asiallista keskustelua. Ei yhtään ainutta järjellistä kommenttia kenellekään.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos tästä laajasta talouspoliittisesta analyysista. Se antaa aihetta keskusteluun – parhaassa tapauksessa myös poliitikkojen piirissä.
Okeusvaltioperiaatteeseen sellainen huomio, että omien sääntöjen rikkomisessa ja kiertämisessä ansiokkain saattaa olla itse EU (velanotto, no bailout).
Tutkimukseen liittyen käsitykseni hallituksen ja muidenkin poliitikoiden tyylistä on se, että tiede ja tutkimus tarkoittaa nykyään yleensä poliittisia ”tilausdosenttilausuntoja”.
Ilmoita asiaton viesti
Siellä puolella on muuten ihme suhmurointia. Katsoin Turun kaupunginhallituksen pöytäkirjoja, ja huomasin, että Ellun Kanat ”tutkimuslaitokselle” oli myönnetty n. 50 000 arvioon, mikä on Turun kaupungin tulevaisuus? Riittääköhän kun vastaa, että ”aurinkoinen”.
Ilmoita asiaton viesti
> kysyä ”kansalta” haluaako se, että Eurooppa-neuvostolla tai komissiolla on valta mitätöiden jäsenvaltioiden lakeja tai syrjäyttää niiden hallituksia
Jos ei tykkää noudattaa liittymisehtoja, voi erotakin. EU ei ole kansanvankila. Olettaisin oikeusvaltioperiaatteen rikkomisesta päätettävän oikeudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Demokraattisesti on ajojahdin kohteena olevien maiden johto valittu. Se on oikeusvaltion ydinominaisuus. EUn byrokraatit eivät asiasta päätä.
Jos kansa haluaa, että sen kansallisvaltiota ja omia arvoja ei tuhota niin siihen ei ole muilla nokan koputtamista.
Ilmoita asiaton viesti
Ekkönä parempaa keksi? Vapaasti ja demokraattisesti valittu johto on jäsenyyden hyväksyessään sitoutunut ehtoihin, joita maan tulee noudattaa.
Vapaat, tasapuoliset vaalit on vain yksi oikeusvaltion ydinominaisuus. Kaksi maata ei sitäkään periaatetta enää katso kohdaltaan tarpeelliseksi noudattaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vai liittymisehdot…Lukiko Suomen liittymisehdoissa, että pitää antaa Italialle 5 miljarda, jotta se voi ostaa tavaroita maailmalta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei varmaankaan lukenut. En kannata Unkarin ja Puolan tukemista eurollakaan. Eroaisivat, niin persut olisivat kerrankin tyytyväisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Voih, vaikutat EU-fanaatikolta, jonka kanssa ei voi keskustella mistään asiakysymyksestä. Eiköhän ole parasta, että etsit itsellesi jonkin muun paikan purkautua.
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin? Unkari ja Puola menettäisivät koheesiorahoja ilman korona-pakettia. Etelän kuuluisi saada enemmän. Tosiasiassa koronapaketilla voidellaan sääntöjen rikkojia eikä ”etelän veteliä.”
Ilmoita asiaton viesti
Vaikeahan se on mitään selkeää tavoitetta päättää kun puolueiden kannattajat ovat hyvin jakautuneita näissä asioissa.
Ilmoita asiaton viesti
Isompiensa joukossa Suomi on osana ajopuuta ja sen jo todistanee vähälukuinen pieni kansakunta peräpohjolassa.
Olla tiukkana mutta mukautua siihen mihin valtavirta johdattaa – pienenä purona.
Vaiko ihan yksin – syrjäytettynä – jos lipeää omalle saarekkelleen ?
Ilmoita asiaton viesti
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006573162.html
Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Charles Michelin ehdottamassa kompromissiehdotuksessa 310 miljardin avustukset jaettaisiin seuraavasti:
70 prosenttia rahastosta jaettaisiin vuosina 2021 ja 2022 komission alkuperäisen kaavan mukaisesti. Jakoperusteissa huomioon otettaisiin työttömyys vuosina 2015-2019.
Loput 30 prosenttia luovutettaisiin vuonna 2023 ja perusteena olisi jäsenvaltioiden bruttokansantuotteen lasku vuosina 2020 ja 2021.
Neuvotteluja sisäpiirin lähellä seuraava Politico näki poliitikkojen epävirallisia laskelmia siitä, mitkä maat hyötyisivät Michelin kompromissista eniten. Politicon mukaan suurimmat hyötyjät voisivat olla Tsekki, Ranska, Suomi, Italia ja Alankomaat.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa, me siis olemme tekemässä tuottoa työttömyydellä ja kuralla olevalla taloudella.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä musta aukosta nämäkin kriteeri tulevat? Heijastaa sitä, miten markkintalous toimii Euroopassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kriteerit vaikuttavat edustavan samaa ajattelutapaa kuin Suomen kustannustuki yrityksille. Liikevaihdon piti olla pudonnut yli 30% ja toimialan liikevaihdon yli 10%.
Ilmoita asiaton viesti
Miten Politico kuvittelee esim. Suomen hyötyvän. Ei kai se ole hyötyä, että maksaa ensin ja saa sitten takaisin vähemmän. Minulle on opetettu, että tuota sanotaan tappioksi.
Ilmoita asiaton viesti
Lienee selvää, että Suomessa bkt tulee kehittymään EU-keskiarvoa huonommin ainakin ensi vuonna. Teollisuuden heikentyvä tilauskanta iskee silloin. Etelä-Euroopassa ensi vuonna elpyminen on hyvässä vauhdissa, jos matkailu piristyy.
Tässä ainakin yksi mahdollinen selitys. Toinen on se, että Suomen työttömyys on tarkastelujaksolla ollut hienoisesti EU-keskiarvoa korkeampi.
Mutta tämähän oli vasta esitys.
Ilmoita asiaton viesti
Naurattaa ja ihmetytää tuo oikeusvaltioperiaate suomalaisten eurofiilipolitrukkien lausumana. Suomi liittyi EY:n ja euroon epäoikeusvaltiollisin menetelmin. Moni muukaan asia tässä maassa ei oikein suju po. periaatten mukaisesti. No siksihän Suomi onkin maksajan osassa tässä paketissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiireellä ei saa aikaan kuin……………..
Näissä EU-johtajien nk.tärkeissä sessioissa on aina sama kaava:
1. Poikkeustapaus
2. Kiire . Ei aikaa normaaleihin menettelyihin
3. Sovitaan asioista väsyneinä aamuyön tunteina
4. Kunkin maan päättäjät kertovat seuraavana päivänä omille tiedotusvälineille mistä tuli sovittua. Selitys vaihtelee tietenkin maittain.
5. Kriisien runtelema EU jatkaa vaivalloista matkaa kohti lopullista integraation huipennusta- LIITTOVALTIOTA, jota kukaan ei uskalla sanoa ääneen.
ps. Jumala loi ajan , mutta paholainen kiireen.
Ilmoita asiaton viesti
Reunahuomautus: Deutsche Wellen uutistoimittaja (klo 21:00) mainitsi että neljän kriittisen ryhmään Brysselin neuvottelussa kuuluu myös Suomi! Erehdys kaiketi, mutta virhe on jo maailmalla, ellei Tanska ole siirtynyt pois ryhmästä ja Suomi otti Tanskan paikan? Suomen maine meni Etelä- ja Keski-Euroopassa …
Ilmoita asiaton viesti
Olisihan se oma lajinsa maksaa omasta maineestaan. Jospa se toimii maiden suhteissa. Näin yksityisesti kävisi kalliiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Erinomaisen yksiselitteinen kirjoitus. Kiitos. Harmi, että niin harva vain näitä lukee ja perehtyy. Toivotaan, että jonakin päivänä oikeusvaltioperiaate toteuttuu ja Suomi miettii omaa etuaan. EUn pitäisi olla kaikille eikä vain eliitille. Tässä se on epäonnistunut.
Suomen kohdalla käy tässä junassa samoin kuin kuntaliitoksissa, rajakuntien palvelut näivettyvät ja raha virtaa keskuskuntaan. Siitähän tässä on kyse EUn liittovaltiosta ja EUn verotusoikeudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Normaalisti, ne jotka häviävät järjestelyissä, vastustavat. Mutta nyt on käymässä niin, että ne jotka häviävät eniten, kannattavat vimmatummin. Kuka selittäisi, miksi näin on?
Ilmoita asiaton viesti
Tuki italialle=tuki mafialle,tuki mille tahansa välimerenmaalle on tukea korruptiolle,merkillistä että suomi on noissa korruptiopöydissä sisar hento valkoisena,,viattomuus taitaa kyllä olla mennyttä !
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se on nyt vaan niin että suomen mielipiteillä ei ole mitään v..un merkitystä Brysselin päättäjillä. Saksa ja Ranska vie ja me teemme kiltisti mitä sanotaan.
Toki meidän ”kärkipolitiikkojen” pitää kulissin vuoksi olla niin tiukkana, niin tiukkana mutta se on kun tuuleen kusisi
Ilmoita asiaton viesti
Tuppurainen nyt ei viitsi/osaa edes näytellä tiukkaa. Kyllä mussutetaan Unkarin demokratiasta, muten yleinen mielipide näkyy Suomen asenteessa?
Ilmoita asiaton viesti
näin on. Tuppuraisesta paistaa EU-kiima.
Suomen eduilla ei ole hänelle väliä.
Hävettäisi olla demari
Ilmoita asiaton viesti
Täällä ollaan tiukkoja, vaan ei Brysselissä. Täällä se on helppoa, Brysselissä vaikeaa. Meillä riittää, kun selittelee niitä näitä. Tyttiä kiusaa esim. elvytyspaketin muoto. Näillä mennään.
Ilmoita asiaton viesti
joo.
Muut kertoo mitä Suomi maksaa.
Tytti ja Sanna kertoo täällä saaneensa Brysselissä muutoksia aikaan ja ovat niin ylpeitä . Todellisuudessa Merkel&co. on suunnitellut ja päättänyt joa ajat sitten marssijärjestyksen jossa esitetään sopivasti ”muutoksia”
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän se ole lähinnä media, joka yrittää rakentaa kuvaa, jossa Marin lyö nyrkkiä pöytään ja sen seurauksena kaikki muuttuu. Säälittävää toimitustyötä.
Ilmoita asiaton viesti
”Suomen tavoitteena on, vai onko sittenkään mitään?”
Tavoitteena on pitää Merkel tyytyväisenä ensi vuoteen saakka, jolloin hän jättää Saksan omilleen.
Kukaan ei suunnittele vaihtoehtoisia etenemisiä v. 2021 jälkeen. Saksassa tulee pääsemään uusia voimia valtaan, ja sitten taas Suomi neitoa viedään uusiin tansseihin.
Ilmoita asiaton viesti
EU panee tiukasti kampoihin USA:n ja Kiinan koko ajan kasvavalle etumatkalle kauhakuormaamalla rahaa Pohjois-Euroopasta katolisille Välimeren maille. Sieltä ne uudet disruptiiviset innovaatiot eli 2020-luvun Teslat, Googlet, Amazonit ja Applet nousevat!
Ilmoita asiaton viesti
Pajatson tyhjennys käy kun sen osaa 🙂 Ei lisättävää.
Ilmoita asiaton viesti
Poliitikot (Tuppurainen) tietävät, mihin kannattaa sijoittaa satoja mljardeja. Huh, huh!
Ilmoita asiaton viesti
Tuppurainen on kaikkea muuta kuin tehtäviensä tasalla. Toimii kaikella sillä auktoriteetilla, minkä täydellinen ymmärtämättömyys antaa. Mitä seuraa, jos paketti menee nurin ja sen seurauksena Ranskan pankit? Menettävätkö Ranskalaiset työntekijät rahaa? Euroopassa yleisemminkin duunarit? Ei. Rahaa menettävät Rotchildit ja muut miljardöörit. Heidän rahojensa pelastaminen ja lisääminen on EU:n ykköstavoite. Myös Italian Mafia odottaa jo vesi kielellä, että pääsee vetämään välistä jokusen miljardin
Ilmoita asiaton viesti