Vielä kerran ei!
Kerätään nyt vielä kerran yhteen perustelut, miksi Suomen kannalta ei ole järkevää osallistua EU:n apupaketin rahoitukseen ja EU:n ottaminen velkojen takaamiseen.
Ensinnäkin ”just for the record”; EU-apupaketti ei tarkoita sitä, että Suomi ”saa” 2.7 miljardia ja maksaa täsmälleen 6.6 miljardia euroa. 2.7 miljardia voi olla oikean suuntainen, mutta loppu on arvailua. 6.6 miljardia on nimittäin laskennallinen summa vuoden 2018 hinnoin, se ole missään nimessä lopullinen hintalappu. Mitään käsitystä ei ole mikä on lopullinen hinta, jonka Suomi joutuu maksamaan, koska se riippuu hinta- ja korkokehityksestä. Selvää on se, että kaikki riskit ovat ylöspäin: korot eivät taatusti pysy nollassa vuoteen 2058 asti. Toinen asia on se, että pakettia markkinoitaessa ollaan yleensä vaitonaisia EU:n ottamien velkojen takausten riskeistä. Hallituksen esityksessä 260/2021 takausten laukeamista kuvataan epätodennäköiseksi, mutta tämä on yhtä informatiivista kuin, jos sanottaisiin, että EU-paketti ei paljoa maksa suomalaisille. HE260/2021:ssa toki kerrotaan, että vastuut voivat olla korkeintaan 1.4 miljardia vuodessa, mutta se ei tietenkään sano, mikä on vastuiden oletettu ”hinta”. Tietenkin niillä on jokin laskennallinen hinta; voimmehan aika helposti laskea, mikä on takauksista hyötyvien maiden saama tulonsiirto. Yhtä vähän tiedämme, miten paljon kasvaneet takausvastuut vaikuttavat oman kansallisen lainanhankinnan kuluihin.
Tämä lyhyen johdannon jälkeen kommentoidaan lyhyesti useimmin esitettyjä perusteluja apupaketin hyväksymiselle.
- Apupaketti elvyttää Euroopan taloutta. Elvytyksen pitäisi käsitteellisesti olla suhdannepoliittinen toimi, joka vaikuttaa nopeasti. Nyt kuitenkin valtaosa avustuksista menee ilmastomuutokseen ja digi-loikkaan. Mutta niiden vaikutus – jos sellaista on – alkaa näkyä vasta vuosien päästä. Harvoin (= ei koskaan) sitä paitsi on elvytys tehty niin, että elvytysvarojen jaossa tärkein kriteeri on tulonjako: ”köyhät maat” vs. ”rikkaat maat”.
- Apupaketti on tarpeen, koska Korona-virus on tehnyt pahaa jälkeen Euroopan taloudessa. Kaikki tiedämme, että apupakettia pidettiin tarpeellisena jo ennen kuin virus pääsi valloilleen Wuhanissa. Eteläisen Euroopan maiden talouksien kriisiintymisen perussyyt ovat kuitenkin surkeassa kilpailukyvyssä, mikä on heijastunut reaalitalouteen ja ylläpitänyt pankkisektorin epävakautta ja heikkoa, osin surkeaa tuloskuntoa. Vaikka Korona olikin se, joka lipulta katkaisi ”kamelin selän”, juurisyyt ovat paljon syvemmällä. Näihin syihin EU-apupaketti ei kuitenkaan kajoa; päinvastoin paketti siirtää ongelmien ratkaisun hamaan tulevaisuuteen mahdollisten uusien pakettien hoidettavaksi. Kotimaisen kysynnän kasvattaminen ei suinkaan kasvata jäsenmaiden vientitarjontaa; kysynnän kasvun seurauksena kustannustaso nousee ja resursseja siirtyy vientisektorilta julkiselle sektorille.
- On tehokkaampaa elvyttää yhdessä, kuin jos jokainen maa elvyttäisi yksinään. On totta, että elvyttämisestä puhuttaessa koordinoitu elvytys on tehokkaampaa kuin koordinoimaton, mutta ei koordinointi suinkaan vaadi yhteistä velanottoa, ei se vaadi verotusoikeutta EU:lle eikä se vaadi EU:n päätöstä siitä, miten elvytysvarat pitää käyttää. Finanssikriisin jälkeen 2008/2009 käytännöllisesti katsoen kaikki maailman maat elvyttivät koordinoidusti, eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Sitäpaitsi jos EU elvytys olisi paljon monin verroin tehokkaampaa kuin kotimainen elvytys, niin loogista olisi kai lopettaa kotimainen elvytys kokonaan ja siirtää kakki elvytysvarat EU:n komission käytettäväksi. Ja vielä, jos olennaista elvytyksessä on todellakin vain se, että kaikki elvyttävät yhdessä, mikä motivoi massiiviset tulosiirrot maasta toiseen. Miksi Suomi saa elvytysvaroja 2.7 Mrd euroa mutta Kreikka (jonka BKT on samaa suuruusluokkaa) saa 32 miljardia.
- Apua annetaan enemmän maille, jotka ovat kärsineet eniten Koronasta. Tämän logiikan mukaan Ruotsin pitäisi kai saada eniten apua. Mutta ongelma on siinä, että maat, joissa Korona on tehnyt eniten tuhojaan ovat pääasiassa niitä maista, joissa talouskehitys on muutenkin ollut heikointa (ajatellaan vaikka Italiaa). Eli on lähes sama, mitä painoja sanotaan käytettävän avustuksia jyvitettäessä
- Valtaosa talousvaikuttajista kannattaa EU-apupakettia. Tämä lauseella on ilmeisesti tarkoitus kuitata kysymys, mitä laskelmia on tehty EU-paketin vaikutuksesta Suomen talouteen; kannattaako 6.6 + sijoitus EU:lle. Masentava tosiasia on, että mitään laskelmaa ei toistaiseksi ole tehty – ja sitä paitsi laskelmat olisi tietenkin pitänyt tehdä ennen 21.7. Hallituksen esityksessä 260/2017 viitataan vain kahteen dokumenttiin: Komission omaan mallilaskelmaan kesäkuulta 2020 ja Akavan Oxford Economics-tutkimuslaitokselta tilamaan tutkimukseen EU:n vaikutuksesta Suomen talouteen. Jälkimmäinen ei tietenkään millään tavoin koske EU-apupakettia, vaan se on paremman puutteessa tuotu mukaan kertomaan, miten edullinen EU-jäsenyys on Suomelle. Komission laskelmat ovat tietysti astetta vakavammin otettavia, mutta ne koskevat vain koko Euroopan Unionia ja tiettyjä maaryhmiä (tyyliin vähän velkaantuneet & köyhät maa, paljon velkaantuneet & rikkaat maat jne). Huomaa että Koronalla ei näissä(kään) laskelmissa ole mitään roolia. Olen aiemmin kirjoittanut kommentteja näistä laskelmista puheenvuoro-palstalle https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/meeviren/viela-niista-komission-luvuista/, joten ei mennä niihin sen enempää). Eli meillä ei ole mitään laskelmia & tutkimuksia Suomen osalta; vain mielipiteitä.
- Suomi hyötyy EU-paketista, koska vientimme elpyy. Vienti EU:hun on 60 % kokonaisviennistä ja sen kasvu on Suomelle elintärkeää. Todellinen luku on (Brexitin jälkeen) 50 %, mutta vielä fataalisempaa on, että kaikkien suurimpien avusaajamaiden osuus Suomen viennistä on vain n. 7 %. Eli kesällä 2020 moneen otteeseen toistettu vienti-argumentti perustuu aika huteriin faktoihin. EU:lta tulevat avustukset (ja sen kautta tuleva velkarahoitus) kanavoituu ensi kädessä julkisiin menoihin. Niiden tuontialttius on tunnetusti hyvin alhainen, mikä sekin tekee tyhjäksi ”EU-paketti” kasvattaa Suomen vientiä” -väitteen.
- EU-apupaketti on poikkeuksellinen ja ainutkertainen. Tämän väitteen valheellisuus käy päivä päivältä entistä ilmeisemmäksi. Jos hallitus todella olisi lujasti tällä kannalla, se kannattaisi tehdä selväksi Brysselissä. Se ei paljon auta, että asiasta viestitetään vaaliteltoilla. Paketti avaa oven Unionin velanotolle, yhteisvastuulle veloista, suorille tulonsiirroille maasta toiseen ja Unionin verotusoikeudelle. Oudoksuttaa todella paljon, että tämän suuruusluokan asioista aiotaan päättää eduskunnassa yksinkertaisella enemmistöllä.
- EU:lle suoritettavat maksut alkavat vasta 2028. Vaikka maksut alkavat vasta tuolloin, niiden vaikutus näkyy heti. Ihmiset ole idiootteja; toki he tiedostavat, että tulevaisuudessa verot tulevat kiristymään ja se tietenkin hillitsee kulutuskysyntää ja investointeja. Verot tulevat kiristymään jo muutenkin, koska demografisen muutoksen mukanaan tuoma kestävyysvaje pitää kattaa, rakenteellinen alijäämä pitää kattaa ja nyt lisäksi tulevat maksut ja verot EU:lle. Bruttotulonsiirrot ulkomaille tulevat jatkossa muodostamaan jopa 2 % BKT:sta, mikä on Suomen tapaiselle (todellisuudessa) köyhälle maalle iso rasitus. Suomessa ja ”Pohjoisen Euroopan” maissa kiristyvä verotus lamaannuttaa entisestä heikkoa talouskasvua ja odotusilmapiiriä.
- Eurooppaa uudistuu ja siitä tulee varteenotettava kilpailija USA:lle ja Kiinalle. Tavallisen kansalaisen kannalta suurvaltojen kilpailu ei varmaan ole ”se” tärkein asia. Maailmalla kilpailevat sitä paitsi yritykset eivätkä valtiot (poislukien tietysti maat, joiden osalta erottelua ei voi tehdä). Euroopan ”uudistuminen” ei varmaan ole poliitikkojen ja byrokraattien ohjattavissa; se on mahdollinen vain, jos eurooppalaisilla yrityksillä on samat tai paremmat toimintaedellytykset kuin muiden maiden ja maanosien yrityksillä. Se on saavutettavissa paremmilla instituutiolla, reilummalla kilpailulla ja keveämmällä julkisen vallan rasituksella. Jos asioiden huonosta hoidosta palkitaan, korruptiota ja talousrikollisuutta katsotaan läpi sormien, on turha odottaa mitään mestaruuspokaaleja.
- EU- paketti kasvattaa jäsenmaiden välistä solidaarisuutta. Tätä rohkenee epäillä, koska tulonsiirrot taskusta toiseen harvoin tekevät tätä. Mutta mielenkiintoista on verrata EU:n ja USA:n tapaa ”elvyttää”. USA:ssa annetaan rahat kotitalouksilla suorina tulonsiirtoina ja annetaan sitten markkinoiden hoitaa ostovoiman siirtyminen kokonaiskysyntään ja tuotantoon, Euroopassa kuvitellaan, että EU ja jäsenvaltiot tietävät paremmin mihin ja milloin rahat pitää käyttää. Kukin voi tykönään päättää kumpi systeemi toimi paremmin, sekö että kotitaloudet ja yritykset päättävät rahan käytöstä vaiko se, että poliitikot & byrokraatit jakavat avustukset. Vaikka Euroopassa (ja jopa Suomessa) välillä puhutaan markkinatalouden eduista, ei usko markkinatalouteen ole sittenkään kovin lujissa kantimissa Brysselissä.
Tällainen löytyy verkosta:
https://www.intereconomics.eu/contents/year/2020/number/5/article/spillover-effects-from-next-generation-eu.html#:~:text=Next%20Generation%20EU%20grants%3A%20Average,in%20real%20GDP%202021%2D2027&text=Even%20higher%20income%20member%20states,levels%20of%201%25%20in%202024
Ovatko nämä laskelmat yhdensuuntaiset Komission laskelmien kanssa?
A simple static multi-regional input-output model is employed. The analysis follows Picek and Schröder (2018, 2017), who use the World-Input Output Database (WIOD) to calculate spillover effects with an impact analysis framework (Timmer et al., 2015; Miller and Blair, 2009).6
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin siitä jo syksyllä kommentin, koska HS sitä niin hehkutti. Minusta se on aika toivoton yritys tuottaa haluttuja numeroita: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-admin/post.php?post=326954&action=edit
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, arvelinkin että kyse saattoi olla samoista luvuista.
Ilmoita asiaton viesti
Aika usein kun haluttua tulosta ei saada aikaiseksi avuksi otetaan ”kerroinvaikutukset”; työllistät yhden, hän työllistää toisen, ja toinen taas työllistää kolmannen jne. Ongelma kertoimissa on vaan se, että suuret kertoimien arvot tarkoittaisivat vakavasti otettuna sitä, että kakki rahat kannattaisi laittaa julkiseen kulutukseen, koska tämä on (a) itserahoittavaa ja (b) kasvattaa BKT:ta. Komissionkin mallisimulointi noudattaa samaa kaavaa, jolloin aiheellinen kysymys on, miksi elvyttää vain 750 miljardilla, miksi ei 7500 miljardilla. Saataisiin 10 kertaa suurempi elvytys ja velka/BKT-suhteet painuisivat nollaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos joku avustuspaketin kannalta hyvä tutkimustulos valmistuisi, voit olla varma, että YLE & HS & Alma julkaisisivat sen salamannopeasti.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitoksia selvennyksistä.
Mukavaa on lukea tällaista tekstiä jonka voi ymmärtää myös ilman yliopistokoulutusta.
Ilmoita asiaton viesti
Matilta jälleen täyttä asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hyviäkin uutisa idästä: Veäjältä loppuvat sotilaat; 1/3 väestöstä on kohta eläkeläisiä. https://jamestown.org/program/aging-of-russian-population-makes-putins-defense-buildup-more-difficult-and-dangerous/
Ilmoita asiaton viesti
Matti: ”Hyviäkin uutisa idästä: Veäjältä loppuvat sotilaat”
Taitaa olla liian aikaista iloita.
Suomen puolustusvoimien sodanajan vahvuus on karkeasti 250 000 miestä. Venäjä saa helposti meitä vastaan 2500 000 miestä. Vastaavasti meillä on karkeasti 200 taistelupanssarivaunua, Venäjä saa helposti meitä vastaan vaikka 5000 taistelupanssarivaunua. Jne.
https://jput.fi/Illuusio.htm
Ilmoita asiaton viesti
On päivänselvää, että ns. elvytyspaketin taustalla ovat henkilöt, jotka vakuuttavat, että: ”hei, me tienataan tällä.”
On päivänselvää, että kun puhutaan miljardeista tai jopa biljoonasta, niin joku taatusti tienaa, mutta me ei siinä lauseessa tarkoita meitä suomalaisia kansakuntana.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos hyvästä ja valaisevasta tekstistä.
Toivoa sopii, että meidän ’ osaavat ’ ministerimmekin tämän oivallisen kirjoituksen lukevat. Vaikka ei siitä lukemisesta taida tulla mitään, kun on ne läpinäkymättömät EU suojalasit silmillä.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen alkanut yhä enemmän kiinnittämään huomiota ministeriöiden virkamiesten pätevyyteen arvioida taloutemme kokonaiskuvaa ja etenkin siihen vaikuttavia tekijöitä. Ministerien talouspätevyys lienee kautta aikojen olleen virkamiesten varassa.
Elvytyspaketin vaikutukset omaan talouteemme ei voi millään mittarilla olla positiivinen, etenkin katsoessa mihin paketin raha virtaa. Omaan elvytykseen käytettynä 6,6 mrd aivan varmasti elvyttää paljon enemmän ja lähemmäs Pohjoismaista tasoa. Eurosta huolimatta, jolla on oma negatiivinen merkitys.
Ilmoita asiaton viesti
Ei taida Sannalla avustajineen olla aikaa vastata tällaisiin argumentteihin. Siis koko keväänä…siis ku on kivempaakin tekemistä. Ja mix siis pitäs vasta jollekin nobodylle…
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarvitsis edes vastata, vaan ottaa tarjottu tieto vastaan. Mutta kun ei. Halutaan ajaa kansakunta helvettiin hyvässä seurassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Tavallisen kansalaisen kannalta suurvaltojen kilpailu ei varmaan ole ”se” tärkein asia. Maailmalla kilpailevat sitä paitsi yritykset eivätkä valtiot”
Yhdysvaltain osuus maailman pörssi-indeksistä on noussut noin 60 prosentin tasolle. https://www.msci.com/homeMSCI
Viiden yhtiön (Facebook, Apple, Amazon, Microsoft ja Google) yhteenlaskettu liikevaihto ylitti 1000 miljardia. Liikevaihdon ennustetaan kasvavan tänäkin vuonna 300 miljardia.
Nämä yhtiöt selittävät USA:n ylisuoriutumisen Eurooppaan nähden. Ne perustuvat kaikki 2000-luvun innovointiin, jota Euroopassa seurattiin sivusta.
Miten Eurooppa saataisiin mukaan seuraavaan uuden teknologian kehitysaaltoon? Next Generation EU-pakettia on tarjottu tähän ratkaisuksi. Toimivuudesta ei tietenkään ole takeita, mutta olisiko ehdottaa parempaa ratkaisua?
Selvästikin eurooppalaisten yritysten innovatiivisuus ei vastaa yhdysvaltalaisten yritysten kykyyn uusiutua. Miten tätä olisi mahdollista tukea?
Ilmoita asiaton viesti
Mikä Yhdysvaltain hallinto puski rahaa satoja miljardeja dollareita FAANG-firmojen toimitusjohtajille, että pistäkäähän tuulemaan?
Yksityiset investoinnit ja kehitysideat syntyvät otollisissa tilanteissa.
Julkinen raha menee todennäköisesti vain turhaan pyörittelyyn, byrokratian rattaisiin ja jopa järjestäytyneelle rikollisuudelle.
Muutama prosentti ohjautunee edes jollain mittapuulla mitattuna ”järkevästi”.
Jos bilateraaliset lainat, ERVV-luotot, EVM-rahat tms. ”julkinen rahoitus” olisi tehokasta niin muun maailman osuus Maapallon bkt:stä olisi 0,2 prosenttia euroalueen viedessä loput.
Ilmoita asiaton viesti
Kaipaisinkin valistuneita ajatuksia siitä, millä kasvu saadaan käyntiin.
Valtiovarainministeriön lääke näytti olevan tässä:
”Suomen BKT:n arvioidaan kasvavan n. 10 % vuosina 2019–2030, kun Ruotsin, Norjan ja Tanskan BKT kasvuksi arvioidaan samana aikana yli 20 %. Eroa kasvussa Ruotsiin ja Norjaan selittää erityisesti nettomaahanmuuton tuoma työikäisen väestön selvä kasvu näissä maissa.”
Tämä ei minusta ole kuitenkaan riittävä lääke vaan kasvu Suomessa ja Euroopassa pitäisi saada liikkeelle (myös) teknologian kautta.
En osaa sanoa Next Generation EU-paketin toimivuudesta, mutta pelkän torppaamisen sijaan toivoisin vaihtoehtoja.
Kasvu on ratkaisevaa, mutta miten se saadaan aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Lue Tuomas Malisen blogeista nyt aluksi. Turha niitä tässä on toistaa. Tämä vaan on Suomessa tabu, josta päättäjät eivät hiiskahda.
VM ja Vanhanen kertoivat, että emme enää ole pohjoismaa, kun menee niin huonosti. Samainen Vanhasen hallitus perustelee EU:n elvetyspakettiin osallistumista ja miljardien maksamista sillä, että meillä menee niin hyvin.
Suurin ongelma on Suomen hallitus.
Ilmoita asiaton viesti
Toista nyt edes yksi tai linkitä sellaiseen blogiin jossa on positiivinen, kasvuhakuinen vire. Kiitos.
Tässä nyt on tietysti jotakin, mutta aika vähän konkreettista.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162830/VM_2021_6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ilmoita asiaton viesti
Vire siis nyt väärä…Minä en nyt aidosti ymmärrä tätä establismenttiä kaikin keinoin puolustelevaa asennetta. Sinäkin tunnut muutoin kaikin puolin asialliselta kaverilta…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos arviosta. Minusta on täysin hyödytöntä jauhaa siitä, mitä ei voi tehdä. Näkökulma pitäisi olla, miten saadaan Suomi osana Eurooppaa nousuun.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko nyt vilpitön? Vireellä et voi kuitata Malisen analyysejä. Kyllä siellä näkyy paljon asioita, joista kasvu on kiinni.
Miten voi olla hyödytöntä puhua ja perustella ( sanot jostain syystä jauhamiseksi…) sitä, että ei voi tehdä asioita, jotka haittaavat kasvuamme? Juuri kun näitä päätöksiä ollaan tekemässä.
Ilmoita asiaton viesti
Olet Jukka esittelysi mukaan innovaatioasiantuntija. Luulisi sen perusteella sinulta löytyvän ajatuksia, joilla päästään eteenpäin? Innovaatiota, joilla päästään nousuun.
Ilmoita asiaton viesti
Olen näistä paljon kirjoittanut mutta täytynee palata taas aiheeseen. Varsinkin kun nyt kuulin ensimmäisen kerran vahvistuksen sille, josta olen jo vuosia puhunut: Suomen innovaatiokone on rikki. Muotoilu pitäisi kuitenkin olla: innovaatiokone on rikottu. Tämän teki Suomen hallitukset 2010-2019.
Ilmoita asiaton viesti
No löytyykö sinulta reseptiä, jolla kone saataisiin korjatuksi. Sitä tarvittaisiin oikeasti.
Ilmoita asiaton viesti
Yksinkertaisin nopeasti mieleen tuleva resepti laittaa innovaatiot nousuun Suomessa on se, että laitetaan nyt EU:lle menemässä olevat miljardit suomalaisten innovaatioiden tukemiseen (jollain perinteisistä hyviksi koetuista menetelmistä). Joskus ratkaisut ovat hyvinkin lähellä ja helppoja.
Ilmoita asiaton viesti
Näin mutta sen lisäksi pitää tietää kuinka rahoja pitää kohdistaa ja millä ehdoilla jakaa. Tämä osaaminen on Suomessa rapistunut.
Ilmoita asiaton viesti
Yritän saada aikaa tästä kirjoittamiseen. En kyllä oikein usko optimistisuuteesi, että joku sitä tarvitsisi…
Etukäteisvinkiksi kehoitan hakemaan reseptiä siitä kuinka Suomen nousu 80-luvun alkupuolelta eteenpäin saatiin aikaan siihen asti kunnes tuottavuuden kasvu hidastui. Mitä silloin tehtiin erilailla. Vastaus ei ole pelkkä rahoituksen määrä vaikka sen osuus bkt:stä oli suurempi.
On jännä kun Suomessa lähinnä vain voivotellaan innovaatioiden puutetta vaikka 2000-luvulla innovaatioiden synnystä ymmärrys on lisääntynyt valtavasti. Clayton Christensen, Steve Blank, Eric Ries ja monet muut ovat tästä paljon kirjoittaneet. Meillä ei kuitenkaan ole tämän alan laaja-alaisia osaajia, jotka voisivat valtiolla toimia siten, että yritysten toimintamahdollisuudet paranisivat tässä. Tämä menetettiin kun Tekes tuhottiin poliittisilla päätöksillä ja perustettiin vienninedistämislaitos tilalle.
Ilmoita asiaton viesti
Voi vain kuvitella, miten kymmenet konsulttitoimistot hierovat käsiään päästäkseen osallistumaan digi- ja vihreäsuomi- skenaarioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös tämä ole hyvä asia?
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole. Paljon parempaa olisi, että annettaisiin kasvuyritysten käyttää kaikki tulonsa kasvun tukemiseen ja innovaatioiden kehittämiseen, kuin että kupataan siitä 20%, jotta nykyiset ja entiset poliitikot voisivat suuressa viisaudessaan päättää minne ne varat suunnataan. Yhteisöveron lakkauttaminen olisi moninkertaisesti suurempi piristysruiske Suomen taloudelle kuin kaikenmaailman Sitrat sun muut. Ellei yritystukien leikkaaminen satu istumaan pirtaan, voidaa yhteisövero korvata vaikka osinkojen lähdeverolla.
Ilmoita asiaton viesti
Viittasinkin siihen, että aktivoituminen on hyvä asia.
Jokaisen yläasteen käyneen pitäisi ymmärtää, että pessimismi on kasvun (ja talouden) pahin vihollinen.
Ilmoita asiaton viesti
Vai jokaisen yläasteen käyneen? Hyvästi.
Ilmoita asiaton viesti
Muotoillaan uudestaan: pessimismi on talouden ja talouskasvun pahin vihollinen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei taida olla. Konsulttien skenaarioilla ei synny toimivia liike ideoita.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos ansiokkaasta kirjoituksesta. Vaikuttaa siltä, että suomalaiset ovat EU-paketin keskustelussa joutuneet tyytymään vain ylimalkaisiin sloganeihin ja kirjoittajan toteamus siitä, että ” meillä ei ole mitään laskelmia & tutkimuksia Suomen osalta; vain mielipiteitä. ” on erittäin huolestuttavaa. Kirjoitus tulee myös hyvin ajankohtaiseen saumaan VM:n raportin julkaisun kanssa. Kirjoittajan toteamus ”Miksi Suomi saa elvytysvaroja 2.7 Mrd euroa mutta Kreikka (jonka BKT on samaa suuruusluokkaa) saa 32 miljardia.”
Tänään kokoontuvalle eduskunnalle riittää tehtävää vuosiksi eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei näkeminen auta, valitettavasti. Päättäjät ovat jo päätöksensä tehneet muilla perusteilla.
Viime vaaleissa oli vaikuttamisen paikka.
Ilmoita asiaton viesti
Voi olla, että päätöstä ei voi enää muuttaa, ja puoluekuri ja hallitusrintama pitävät. Mutta tulossa olevissa kuntavaaleissakin voi kyllä vaikuttaa. Vaikka niissä periaatteessa päätetään kuntien asioista, ääni kyllä kuuluu tehokkaasti valtakunnankin tasolle. Ehkä kannattaa äänestää jotain muuta puoluetta kuin sitä samaa, jota aina tulee äänestettyä, ja jolla on joitain hyviä ominaisuuksia, mutta joka pettää äänestäjänsä joka kerta näissä tukipakettiasioissa.
Ilmoita asiaton viesti
Näille poliitikkojen muille perusteille on Indonesiassa ihan muu ilmaisu.
Ilmoita asiaton viesti
Ei näkeminen auta eikä edes lukeminen.
Luetun ymmärtäminen voisi tehota?
Ilmoita asiaton viesti
Elon laskuopin mukaan, ilman taloustieteen opintoja, laskettuna 6,6 miljardia elvytettynä jenkkityyliin tasaisesti jokaiselle suomalaiselle tekisi reilun tonnin per nuppi. Jos joku haluaisi elvyttää saamillaan rahoilla Välimeren maita, niin tervemenoa turistimatkalle. Kotimaan markkinat kuitenkin elpyisivät vauhdilla, kun nelihenkinen perhe saisi elvytysvaraa lähes viitisen tonnia puhtaana käteen.
Mutta eihän sellainen käy. Miksi ei? No kun ei käy niin ei!
Ilmoita asiaton viesti
Nyt perheet eivät saa mitään. Konsulttitoimistot, ym saavat. Mutta 10 v. päästä perheitä odottaa 5000 euron joululahja.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymyksessähän on todellisuudessa siitä, että olemmeko EU:ssa vai eroammeko.
Onko vastuumme 7miljard. vai enenmän vai onko se nolla? sitä ei tiedä kukaan, paitsi sellainen jolla on kristallipallo. Tuntuu, että Malisella ja Virenillä on tällainen pallo.
Koska en ole ekonomisti täytyy minun turvautua asiantuntijoiden sanoihin.
Toissa päivänä ilmestyi MTV tekemä kysely ekonomisteille, joista selvä enemistö asettui paketin puolelle. Ne jotka vastusti pakettia, eivät myöskään olisi lähteneet kaatamaan pakettia Yksinään, mikäli Ruotsi, Tanska, Hollanti ja Itävalta olisivat myös lähteneet tähän hylkäämiseen, niin tilanne olisi aivan toinen.
MTV lisäksi muutama muu ekonomisti on eri mieltä näitten EU vastaisen kaksikon kanssa, yksi heistä on Korkman, jonka artikkelin laitan tähän lopuksi.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/arvostettu-ekonomisti-loi-luvut-tiskiin-laskelma-suomen-eu-hyoty-onkin-13-miljardia-v/1d1be4d1-fa2c-4f9e-9fbe-e10107f5c7c8
Ilmoita asiaton viesti
On myös se mahdollisuus, että EU palaa takaisin omien sääntöjensä noudattamiseen. Ja Suomella se mahdollisuus, että vastustaisi EU:n sääntöjen tai niiden hengen vastaisia hankkeita EU:ssa (ja tietenkin Suomelle haitallisia hankkeita siinä samassa).
Linkatussa artikkelissa Sixten Korkman puhui näköjään käsityksestään sisämarkkinoiden olemassaolon tuomasta hyödystä. Tuo on aivan eri asia kuin tämä viimeisin tukipaketti. Nuo mainittujen ekonimistienkin argumentit tuntuivat tähän asti kuulemani perusteella olevan vähän sekoituksia eri asioista.
Ilmoita asiaton viesti
Olisit voinut lukea myös MTV kyselyn tulokset, jotka olivat pitkälle Korkmanin käsityksen kanssa.
Meinaatko todella sitä, että Suomea vain silitettäisiin päästä, mikäli se kaataisi paketin, Mikäli kaataisimme paketin oltaisiin ”jäälautalla avomerellä ja rantaa ei näkyisi, kerkeäisimmekö rantaan, ennenkuin se sulaisi? Ei suinkaan ole eri asia, olempa varma, että Suomi menettäisi sisämarkkinat ja 1,3miljard. vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
> Meinaatko todella sitä, että Suomea vain silitettäisiin päästä, mikäli se kaataisi paketin
Juonitteleva keskusjohto ei silittelisi, mutta Suomen kansa ja muutaman muunkin jäsenmaan kansa voisi silitellä.
Suomen ja muiden maiden olisi pitänyt ilmoittaa kantansa jo kauan sitten. Se ei ole tietenkään järkevä tapa, että ensin kannattaa pakettia, ja sitten vastustaa sitä (eduskunnan päätöksen mukaisesti). Mutta olisi silti hyvä, jos noin kävisi. Parempi tietenkin, jos EU-edustajamme ei olisi mennyt lupailemaan Suomen tukea tuolle hankkeelle ensinkään.
> Mikäli kaataisimme paketin oltaisiin ”jäälautalla avomerellä ja rantaa ei näkyisi
Olisimme etelän aurinkorannalla hymyssä suin omien miljardiemme kanssa. 🙂
> olempa varma, että Suomi menettäisi sisämarkkinat
Luulenpa että EU ei halua jäsentensä eroavan, vaan pitää niistä kynsin hampain kiinni. On mahdollista, että jos Suomi ryhtyisi tosissaan pohtimaan eroa, se siirtyisi näissä paketeissa saamapuolelle. Muut maksaisivat meille miljardeja koronatukiaisia ja muuta, jotta saisivat pidettyä Suomen ruodussa. Eivät haluaisi päästää meitä sisämarkkinoista ulos. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Taidat elää utopiassa, vai me pystyisimme polvistamaan EU:n, se olisi ollut mahdollista 5 maan kanssa ei yksin.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tapahtuisi, jos Suomen eduskunta sanoisi, että tuo ehdotus ei käy meille? Tuskin Suomea ulos EU:sta potkittaisiin. Yksi vaihtoehto on se, että paketti toteutettaisiin ilman Suomea (ja ilman muita sellaisia maita joille paketti ei käy). Yksi vaihtoehto on se, että EU muokkaisi pakettia, ja yrittäisi tarjota sitä toiselle kierrokselle.
Jos Suomi ei pidä tuon paketin tyylisistä yhteisveloista, EU:n verotusoikeuden kehittämisestä, EU:n omien sääntöjen rikkomisesta/kiertämisestä yms., viisainta olisi ollut pysyä noiden pakettia eniten vastustaneiden maiden ryhmässä, ja ilmoittaa yhdessä niiden kanssa, että paketti ei käy.
Mutta yksinkin tuon paketin voi aivan vapaasti hylätä. Pahinta mitä voi tapahtua, on maine hieman hankalana jäsenmaana. Ilmeisin etu tuollaisesta menettelystä olisi se, että tuollaiset ”hieman hankalat” jäsenmaat saavat näissä paketeissa yleensä voittoa. Seuraavalla kierroksella Suomi voisi siis olla Italian ja muiden paketin voittajien kanssa samassa ryhmässä. Suomea lepytelläkseen EU tarjoaisikin meille kymmenen miljardia voittoa, eikä enää muutaman miljardin tappiota.
Ilmoita asiaton viesti
On se vinkeäksi mennyt kun Suomen etua puolustetaan vain, jos Ruotsi, Hollanti, Tanska ja perätii Itävalta ovat samaa mieltä. Mitä tämä kertoo näistä ekonomisteiksi kutsutuista?
Korkman sanoo, että EU on hyödyllinen. Tukipaketissa ei vain ole tästä kyse. Euroa voi puolustaa muillakin keinoin, jos sitä on hampaat irvessä puolustettava. Mitä Korkmanin päässä liikkuu?
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on mitätön tekijä Eu:ssa, mutta jos nuo neljä olisi mukana kaatamassa EU pakettia, niin tilanne olisi aivan toinen, viisi nettomaksajaa.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi olisi voinut edes neuvotella kunnon sopimuksen. Mutta kun neuvotteluihin mennään (Tuppuraisen) takki auki, ja kerrotaan, että kaikki käy, niin tietää, mitä siitä seuraa. Hälyttäviä ovat myös tiedot, että Marin & Tuppurainen eivät edes neuvotteluissa oikein tienneet, missä mennään. Jos kiinnostuksen kohde oli vain Viktor Orban, niin aika kalliiksi tämäkin reissu tuli.
Ilmoita asiaton viesti
Viktor Orban taitaa saada paketissa rahaa. Oikeusvaltioperiaatteet jäävät ehkä pienemmälle painolle. Osin siksi, että ei EU:kaan sovituista säännöistä kiinni pidä, osin siksi, että Unkari on näissä paketeissa joka tapauksessa saamapuolella, eikä siihen oikein sovi rahahanojen kiristäminen. Ja jos jotain rahoitusta Unkarilta joskus evättäisiinkin, ehkä nämä pakettisummt kuittaavat ne hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
On aivan turhaa kuvitella se, että joku olisi saanut neuvottelemalla kuin Marin, mitä tulee Orbaniin, niin rahahanat pysyy kiinni ilman muutoksia.
Ilmoita asiaton viesti
Oletatko siis, että Orbanilta/Unkarilta edellytetään jotain maan sisäisiä muutoksia, ehtona pakettiin mukaan pääsemiselle? (En on kuullut tuollaisesta, ja siksi pidän toistaiseksi todennäköisempänä sitä, että Unkari on saamassa sen summan, joka sille on paketissa suunniteltu.)
Ilmoita asiaton viesti
Tämä asia on taputeltu. Orban sai (Suomen) rahat.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi tietenkin arvokkaampaa, jos kommentoisit väitteitäni. Missä tuli tehtyä virhe.
Suomessa on 500-1000 ekonomistia. Haastatellaan (saadaan vastaukset) 20:tä. Sinun mielestäsi riittää. Hyvä. Mihin me muuten eduskuntaa tarvitaan?
Mutta edelleenkin: missä ovat laskelmat ja tutkimukset? Onko tämä niin pieni asia, että niitä ei tarvita. Riittää kun sanoo, että X:n mielestä EU on hyvä.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en käsitä. Kun annamme pois vaikkapa 7 miljardia vero- tai lainarahojamme, niin lahjoituksen jälkeen ne eivät ole enää maamme verotettavissa, joten miten ne voidaan saada takaisin?
Meille vastataan, että viennillä. No, saadaksemme kasaan yllä olevan summan verotuloja muille jaettavaksi vaikkapa 50%:n veroasteella, niin meillä pitää olla 14 miljardin edestä verotettavaa tuloa. Oletuksella, että nuo rahat ovat täysimääräisesti verotettavissa takaisin vientiyritystemme kautta, niin paljonko tuota vientikauppaa pitää tapahtua? Ojalan laskuopilla on aivan turha puhua mistään muutaman miljardin palautuvasta tuesta Suomelle tai viennin kasvusta niin, että saamme nuo verorahat takaisin. Missä ihmeen utopiassa nämä poliitikkomme elävät? Voi jopa käydä niin, että paljon lahjoituksia saavat maat syrjäyttävät omat vientiyrityksemme antamallamme ilmaisella avulla.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä. Vastasit juuri oikein Obstfeld & Rogoff -kirjan kysymykseen, miten ulkomainen velkaantuminen maksetaan takaisin. Lisäarvoa täytyy tehdä (sanotaan nyt) 14 miljardia (veroprosentilla 50). Vientituloina tämä tarkoittaa 28 miljardia (viennissä on keskimäärin 50 % arvonlisää). 28 miljardia – ja tämä on nollakoroilla, nollainflaatiolla ja nolla velkojen laiminlyönneillä. Eli todellinen summa voi hyvinkin olla 50 miljardia euroa.
Ilmoita asiaton viesti
Noin itsekin päässäni pyörittelin. Lisäksi on muistettava, että meillä on jotain myytävää noille maille eivätkä ne vie kauppoja nenämme edestä itse mahdollistamallamme ”alennusmahdollisuudella” yhteisille ostajillemme muissa maissa.
Ilmoita asiaton viesti
Todellisuudessa mikään ei estä esimerkiksi Italiaa käyttämästä rahoja vaikka laivatelakoiden yritystukiin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, mutta jos lupaavat olla käyttämättä 😉
Ilmoita asiaton viesti
Muistetaan, mitä Kreikka lupasi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollainen yleinen elvyttämisen oman teollisuuden tilannetta parantava vaikutus on jäänyt arvioissa ehkä turhan vähälle huomiolle. Vaikka EU:n rahat menisivätkin (ohjeistuksen mukaisesti) enimmäkseen vihreisiin kohteisiin, aiemmin vihreisiin kohteisiin suunnitellut rahat voi tietenkin käyttää nyt esimerkiksi (ehkä hieman mustempiin) telakkatukiin.
Suomen hallitus väittää, että vientimme noihin avustettaviin maihin paranee. Mutta tietenkin noille maille lahjoitetut elvytysrahat toimivat myös niin, että sen oman teollisuuden kilpailukyky paranee. Näin nuo yritykset (ml. telakat) myyvät enemmän, ja Suomen vastaavat yritykset sitten vastaavasti vähemmän (EU:hun ja muualle maailmaan).
EU-tasoinen elvyttäminen voi siis olla yhtä hyvin haitallista Suomen viennille kuin sitä hyödyttävää.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan aiheellinen pelko. Suomelta heruu teollisiin hankkeisiin vain muutama sata miljoonaa. Italia voi (halutessaan) laittaa kymmeniä miljardeja esim. high tech teollisuuden ”perustamiseen”. Riippumatta siitä, miten he onnistuvat, ei se ainakaan paranna suomalaisten tilannetta. Eivät kai he niin tyhmiä ole, että käyttäisivät saamansa rahat ostoksiin Suomesta. Miksi ihmeessä?
Ilmoita asiaton viesti
Elvytyspakettia tehtäessä eurooppaministeri Tytti Tuppurainen piti esillä ajatusta, että tämä elvytys on eurooppalaista ja toimii Euroopan Unionin hyväksi, vaikkakaan se ei kohdistu mitenkään suuressa määrin Suomeen.
Miksi kohista Suomen kansantalouden näkymistä oikein valtivarainministeri Matti Vanhasen suulla kansallisella tasolla, kun kotimme on Euroopan Unioni? Ministeri Tytti Tuppuraisen mukaan olemme Euroopan unionia ja olennaista on elvyttää sitä. Miksi siis nyt pitäisi vertailla jotain kansallisia kasvulukuja?
Olkaamme kiitollisia edes niistä tytäryhtiöistä, vaikka meillä ei olekaan enää juurikaan pääkonttoreita. Eläkäämme Euroopan Unionin Pohjois-Karjalana. Kouluttakaamme lapsemme, jotta he pääsevät opiskelemaan Saksaan ja jäävät sinne perustamaan perheitään ja työskentelemään pääkonttoreissa. Kyllä me pärjäämme täällä mikäli voimme vielä poltella puuta uunissa ja viljellä tilkuillamme.
Suomen suvereenisuuden mittarina tulee olemaan enemmistön koko. Hallitus ajaa tätä yksinkertaisella enemmistöllä, mutta silloin päätöstä ei saa tulevia eduskuntia sitovaksi. Säädöksen saamiseksi tulevia eduskuntia sitovaksi tarvitaan jo määräenemmistö sekä kahden perättäisen eduskunnan hyväksyntä. Muuten emme ole sidottuja sopimukseen. Kysymys on vähän samanlainen kuin presidentti Risto Rytin sopimus Saksan kanssa. Sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä katsottiin ettei se sitonut Suomea.
Mutta jos kuitenkin katsottaisiin, ettei perustuslailla ole tässä mitään tekemistä, ei ole sitten kansallisella budjetillakaan eikä myöskään maamme valtionvelalla tai kansantalouden tulevaisuudellakaan. Miljardit siirtyvät keskieurooppalaisten pankkien liiveihin pelkästään ilmoitusasiana.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta vaaliteltoilla on toinen ääni kellossa. Omituista.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ette tiedä kuka oli Lido Anthony ”Lee” Iacocca, voitte hake häntä hakukoneesta. ”Lee Iacocca” riittää hakutermiksi. Tässä yhteydessä katsoisin paikallaan lainata häntä:
“By their very nature, financial analysts tend to be defensive, conservative, and pessimistic. On the other side of the fence are the guys in sales and marketing—aggressive, speculative, and optimistic. They’re always saying, “Let’s do it,” while the bean counters are always cautioning you on why you shouldn’t do it. In any company you need both sides of the equation, because the natural tension between the two groups creates its own system of checks and balances.”
― Lee Iacocca, Iacocca: An Autobiography
Ilmoita asiaton viesti
“Fools, as it has long been said, are indeed separated, soon or eventually, from their money. So, alas, are those who, responding to a general mood of optimism, are captured by a sense of their own financial acumen. Thus it has been for centuries; thus in the long future it will also be.”
— John Kenneth Galbraith
”Hölmöt, kuten on jo pitkään sanottu, todella erotetaan pian tai lopulta rahoistaan. Joten valitettavasti he ovat niitä, jotka vastatessaan yleiseen optimismin tunnelmaan, ovat oman taloudellisen osaamisensa vankeina. Näin on ollut vuosisatoja ja on oleva pitkään tulevaisuudessa.”
-John Kenneth Galbraith
Ilmoita asiaton viesti